۱۸۶۸۲۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

جاماندن بازار خودرو در آستانه عید

در حالی که تا پایان سال ۹۳ تنها یک هفته باقی است و همه بازار در التهاب خریدهای نوروزی در رونقی نسبی به‌سر می‌برد، اما بازار خودرو همچنان راکد است و با توجه به تقاضای اندک، قیمت خودروها درمقایسه با هفته گذشته با افزایش کمی روبه‌رو بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: در حالی که تا پایان سال ۹۳ تنها یک هفته باقی است و همه بازار در التهاب خریدهای نوروزی در رونقی نسبی به‌سر می‌برد، اما بازار خودرو همچنان راکد است و با توجه به تقاضای اندک، قیمت خودروها درمقایسه با هفته گذشته با افزایش کمی روبه‌رو بوده است.

این در حالی است که هر ساله در روزهای پایانی اسفندماه بازار خودرو به دلیل در پیش بودن تعطیلات نوروزی با رونق خاصی همراه است، اما فعالان بازار خودرو معتقدند که بازار خودرو امسال از شب عید جامانده است. با این حال این کارشناسان معتقدند که همین تقاضای اندک قیمت‌ها را بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده است. این در شرایطی است که به گفته آنها بازار خودروهای وارداتی ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است. کارشناسان علت این موضوع را رکود شدید در بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی می‌دانند.

فعالان بازار همچنین تاکید می‌کنند که بازار با توجه به بی‌رونقی شب عید، افزایش قیمت کنونی را تا پایان سال حفظ خواهد کرد.

حفظ رکود با افزایش قیمت

با پرس‌و‌جویی در بازار خودروهای داخلی متوجه می‌شویم که در هفته جاری، قیمت‌ها چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده‌اند.

فعالان بازار یکی از دلایل اصلی رشد اندک قیمت‌ها را برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو می‌دانند این در شرایطی است که حضور خودروهای پلاک ۹۴ با مدل‌های جدید نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان در مدل ۹۴ خود خرید و فروش می‌شود و پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نیز با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در مدل ۹۴ خود به فروش می‌رسد. در بین دیگر پژویی‌های ایران‌خودرو اما پژو ۴۰۵ مدل SLX قیمتی برابر با ۳۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد ۵۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. پژو ۴۰۵ در مدل GLX اما ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد که این محصول نیز نسبت به هفته گذشته ۴۰۰ هزار تومان رشد داشته است.

از سوی دیگر اما در حال حاضر پژو پارس داشبورد جدید با افزایشی ۳۰۰ هزار تومانی با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که پژو پارس داشبورد قدیم نیز بدون تغییر با قیمت ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

در بین دیگر خودروهای بازار، سمند LX نیز با افزایش قیمت ۶۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

سمند مدل سورن نیز با تغییر اندک ۲۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۳۶ میلیون و۲۰۰ هزار تومان برای خرید آن باید هزینه کرد.

این قیمت نشان می‌دهد که تقاضا برای سورن LX درهفته جاری بیشتر از سمند مدل سورن بوده است. اما بازار تیبا حاکی از آن است که این خودرو تغییر قیمتی چندانی نداشته است؛ به‌طوری‌که قیمت آن برابر با ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اما دیگر محصول سایپا به نام سراتو نیز در این هفته با تثبیت قیمت روبه‌رو بود، چه آنکه هم‌اکنون می‌توان مدل دنده معمولی آن را همچنان ۷۵ میلیون تومان خرید.

سراتو مدلی اتومات نیز دارد که این خودرو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سراتو با وجود آنکه مدل‌های ۹۴ آن به بازار عرضه شده‌اند، افزایش قیمتی را تجربه نکرده است. رانا که در هفته‌های گذشته ثبات قیمت را سپری می‌کرد این هفته با رشد ۴۰۰ هزار تومانی با قیمت ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار پراید هم، اما خبر می‌رسد که هم‌اکنون پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و این نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت در این هفته داشته است.

همچنین مدل ۱۳۲ پراید نیز که رشد قیمت طی هفته جاری داشته، هم‌اکنون ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد پراید ۱۱۱ نیز گفته می‌شود که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. سری هم به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که تغییر قیمت خاصی در هفته جاری نداشته است. در حال حاضر، تندر -۹۰ مدل E۲ پارس خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این قیمت از ثبات آن حکایت دارد. همچنین پارس تندر نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

بی‌تفاوتی مردم به خودروهای مدل ۹۴؟

نمایشگاه‌ داران خودرو معتقدند که بازار خودرو در اسفندماه سال ۹۳ هیچ‌گونه شباهتی به سال‌های گذشته ندارد.

آنها با اشاره به اینکه پیک فروش خودرو اواسط تابستان و اسفندماه هر سال است از بی‌رونق بودن بازار خودرو در اسفند سال جاری گلایه دارند. به اعتقاد آنها تقاضا در پلاک‌های ۹۴ بهتر از خودروهای کارکرده بوده است، اما میزان تقاضای موجود در بازار با انتظار آنها همخوانی ندارد؛ زیرا عرضه خودرو مدل ۹۴ پیش از آغاز سال جدید برای خریداران یک مزیت محسوب می‌شد و این امکان را برای مشتریان ایجاد کرده بود که قبل از سال بدون دغدغه خرید خود را انجام دهند اما گرایش مردم به این موضوع کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل رونق خاصی در بازار وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج