جاباما
۱۸۷۰۷
۲۱ نظر
۵۰۲۳
۲۱ نظر
۵۰۲۳
پ

قصه دل به سر رسید!

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم

چرا فردی که ادعا می کند عاشق یک نفر است و تا پای جان او را دوست دارد، حاضر می شود به او صدمه وارد کند، مزاحمش شود یا حتی جان او را بگیرد؟ در این رابطه با دکتر لیلا بهنام، روان درمانگر گفت و گو کرده ایم.

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم

مجله تندرستی : گاهی می شنویم یا در صفحه حوادث روزنامه می خوانیم که پسری به صورت دختر مورد علاقه اش اسید پاشیده یا او را به قتل رسانده زیرا از او جواب رد شنیده است... گاهی هم افرادی به بهانه دوست د اشتن کسی تا مدت ها برایش مزاحمت ایجاد می کند اما چرا فردی که ادعا می کند عاشق یک نفر است و تا پای جان او را دوست دارد، حاضر می شود به او صدمه وارد کند، مزاحمش شود یا حتی جان او را بگیرد؟ در این رابطه با دکتر لیلا بهنام، روان درمانگر گفت و گو کرده ایم.

تجربه های دوران کودکی و دوست داشتن

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم

تصور ما از عشق و انتخاب همسر آینده، تصوری است که از خانه در ذهن ما شکل گرفته است؛ برای مثال اگر در خانه «طردشدن و عدم پذیرش» حاکم بوده، عشق را این گونه می فهمیم.

گاهی در عشق، از فضای آشنای کودکی مان می گریزیم. برخی افراد خانواده خود را نپذیرفته اند و همواره مایل به فرار از خانه بوده اند. آنها در تجربه عشق دقیقا افرادی را متضاد با ویژگی های اعضای خانواده انتخاب می کنند. چنانچه فردی در دوران کودکی خود ناکامی زیادی را تحمل کرده باشد یا مطلقا تجربه ناکامی نداشته باشد، شکست عشقی موجب افت اعتماد به نفس در او شده و احساس خشم می کند که ممکن است با انتقام همراه شود.


سبک های دوست داشتن

1 - عشق کودکانه: هر معشوقی که شخصیت روانی سالمی داشته باشد از این نوع عشق گریزان است که دارای ویژگی های زیر است:

مرز ندارد: عاشق فکر می کند معشوق باید تماما در اختیار او قرار گیرد و مرزهای روانی طرف مقابل را نیز درهم می شکند.

ایده آلیزه می کند: معشوق به شدت ایده آلیزه شده و واجد قدرت و حمایت کنندگی بسیار فرض می شود.

استفاده از مکانیسم دفاعی «جداسازی»: معشوق در نظر عاشق تماما خوب جلوه می کند با تجربه کوچک ترین ناکامی، معشوق تماما بد شده و عشق پرشور تبدیل به نفرت می شود.

انتظار محبت یک طرفه: این افراد درحالی که انتظار توجه و مراقبت و محبت بی پایان از طرف همسر خود دارند اما حاضر نیستند چنین توقعاتی را برای طرف مقابل خود برآورده کنند.

حس مالکیت دارد: در هر عشق سالمی، مقداری حس تملک وجود دارد اما این پدیده در عشق کودکانه، اساس ارتباط است؛ معشوق حوزه خصوصی عاشق فرض می شود؛ بنابراین کلیه ارتباطات دیگر باید محدود یا حذف شود.

تحمل ناکامی را ندارد: عاشق همانند کودکی رفتار می کند که تاب تحمل «نه شنیدن» به خواسته هایش را ندارد.

2 - عشق بالغانه: فرد عاشق ضمن تمایل به بودن با دیگری به مرزهای روانی طرف مقابل احترام می گذارد. این عشق، شرطی است؛ این پیام که «من تو را تحت شرایط خاصی دوست دارم»، اساس رابطه است، ایده آلیزه نمی کند، واقع بین است و تلاش می کند تمام خصایص منفی یا مثبت طرف مقابل را ببیند.

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم


دلبستگی اولیه و عشق بالغانه

دلبستگی اولیه که معادل پیوند عاطفی نسبتا پایداری است که میان کودک و مادر، ایجاد می شود؛ این دلبستگی سه سبک دارد:

مادر گرم، مادری است که به نیازهای اساسی کودک پاسخ مفید می دهد و این پیام را به او می رساند که دنیای بیرون امن است و نیازهایت پاسخ داده خواهند شد.

سبک دوم ارتباط نوزاد بامادر، ارتباط توام با دوگانگی است؛ یعنی مادر گاهی گرم است و گاهی سرد. کودک گاهی احساس ایمنی می کند و گاهی احساس تنهایی.

نوع سوم ارتباط فاقد هر نوع گرمی، پاسخ دهی و رفع نیاز است. در این حالت، کودک امنیت را تجربه نمی کند.

افرادی که در کودکی سبک اول رابطه را تجربه کرده اند، در رابطه با همسر خود، بالغانه رفتار می کنند، محبت می کنند و محبت می گیرند؛ بی آنکه نگران از دست دادن باشند اما افرادی که دلبستگی اولیه شان، ناایمن بوده، نگران از دست دادن رابطه اند؛ بنابراین دچار چسبندگی یا احساس مالکیت می شوند.


ردپای اختلال های روانپزشکی در عشق کودکانه

افراد مبتلا به بعضی اختلال های شخصیتی، عشقی کودکانه خواهند داشت و واکنش های ناگهانی خشمگینانه از آنها دور از انتظار نیست؛ ازجمله:

اختلال شخصیت مرزی: افراد مبتلا، از مکانیسم جداسازی استفاده می کنند.

اختلال شخصیت خودشیفته: نشانه های این اختلال «اهمیت به خود، خودبزرگ بینی و احساس بی نظیربودن» است. برای فرد خودشیفته، تحمل شکست در عشق، دیوانه کننده است زیرا تصویر تمام و کمالی که از خود دارد فرو می ریزد.

افراد مبتلا به اختلال سازگاری: اختلال سازگاری عبارت است از علائم احساسی یا رفتاری بیش از اندازه در پاسخ به یک موقعیت استرس زا که فرد نمی تواند آن طور که انتظار می رود با اتفاق پیش آمده، سازگاری کند.

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم


واکنش های شایع به ناکامی در عشق

پرخاشگری: می تواند شامل برخوردهای فیزیکی، مزاحمت، تهدید و ویران سازی بوده و یا حتی خود را به شکل افسردگی نشان دهد.

بی تفاوتی: بی اعتنایی و کناره گیری پاسخی است که رواج قابل توجهی دارد.

استفاده از مکانیسم های دفاعی: استفاده از مکانیسم هایی چون دلیل تراشی، سرکوب و انکار در کوتاه مدت مفید است اما در درازمدت، اضطراب زا خواهد بود.

فرایند سوگ: افراد سالم، در مواجهه با ناکامی در عشق، سوگواری می کنند که چهار مرحله دارد؛ «انکار»؛ فرد از دست دادن معشوق را انکار کرده و ارتباط عاطفی اش را حفظ می کند. «چانه زدن»؛ فرد در مقابل اینکه معشوق را از دست داده، مقاومت کرده، بنابراین او را در ذهن خود حفظ می کند. «خشم»؛ فرد از معشوق از دست رفته، عصبانی می شود و او را مسبب رنج های خویش می بیند و در آخر «حل شدن»؛ فرد، فرایند سوگ خود را طی کرده و دوباره قادر خواهد بود، عاشق شود.

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم


کاهش آسیب های شکست عاطفی

باور کنیم که عشق، پدیده ای هیجانی قابل مدیریت و کنترل است.

هویت عاشق نباید از بین برود و هویت فردی در کنار هویت ارتباطی باید حفظ شود.

چنانچه باور کنیم هیجان عشق با گذشت زمان، فروکش خواهد کرد، از هرگونه ایده آل سازی دست برمی داریم.

اولین ارزیابی ما در ارتباط عاشقانه هرگز واقع بینانه نیست و بعد از مدیریت هیجانی، باید بار دیگر فرد موردنظر را مورد ارزیابی قرار دهیم و چنانچه به تنهایی قادر نیستیم، از دیگران کمک بگیریم.

هنگامی که به فرد به خصوصی توجه می کنیم، عواطف ما بر او متمرکز می شود. بهتر است، توجه خود را به امور دیگری مانند کار، مطالعه و ورزش متمرکز کنیم.

توصیه هایی برای اینکه پایان یک عشق را باور کنیم


جلوگیری از قربانی شدن در ارتباط عاطفی

پیام های نگران کننده در ارتباط عاطفی عبارتند از:

مالکیت: «با دیگران صحبت نکن، این جوری بپوش. اونجا نرو.»

نباید از این پیام چنین برداشت هایی داشته باشید: «چقدر من رو دوست داره. بهم تعصب داره. دوریم رو نمی تونه تحمل کند.»

واکنش صحیح به این پیام، قاطعیت است. روابط عاطفی، به معنای از دست دادن، هویت و استقلال فردی نیست. باید بی درنگ و قاطعانه، مرزها و نیازهای خود را اعلام کنید، چنانچه تغییر قابل توجهی در رفتارهای او ایجاد نشد، توصیه می شود، رابطه، تعدیل و قطع شود.

ایده آل جلوه کردن: «تو فوق العاده ای، عین تو پیدا نمی شه، بدون تو نمی تونم زندگی کنم».

چنین برداشتی از این پیام صحیح نیست؛ «عاشقمه». در ابتدای تمامی روابط عاطفی، چنین پیام هایی متداول است اما چنانچه این پیام ماندگاری داشته و با این پیام همراه شود که «هرطور رفتار کنی، دوستت دارم»، جای تامل دارد. واکنش صحیح، مواجه ساختن طرف مقابل با ویژگی های واقعی شماست. او را یاری کنید تا ناکامی های کوچک ارتباطی را تجربه و باور کند که شما نقاط ضعفی دارید که شاید باب میل او نباشد.

خشم های شدید و ناگهانی: هرگز بروز چنین حملاتی را شوخی نگرفته، موقتی قلمداد نکنید. بلافاصله از متخصصان بهداشت روان برای بررسی رابطه یاری بگیرید.


توصیه هایی برای عشاق ناکام

اگر پس از تجربه ناکمی در عشق، خشم زیادی را تجربه کرده و با افکار انتقامجویانه اجباری و تکرار شونده مواجهید، از متخصصان بهداشت روان و نزدیکان، درخواست کمک کنید.

درمورد اینکه چه کارهایی را می توان برای حل مشکل انجام داد، بیندیشید و با دیگران، ترجیحا افراد بالغ مطرح کنید.

با دیگران درددل کنید و خود را تسکین دهید.

باور کنید که خشمگین هستید و خشم، اجازه هر نوع رفتار مناسبی را از شما سلب کرده است.

افکار خود را وارسی کنید؛ چنانچه به تنهایی قادر نیستید از دیگران کمک بگیرید، ردپای خطاهای شناختی را در پیدایش خشم شدید خود جست و جو و اصلاح کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ساقی

      خوب بود

    • پريسا

      سلام .مطالب بسيار زيبا بود متشكرم

    • ناز

      کمکی نکردبهم

    • روشن

      سلام مطالبتون قشنگ بود حتما همه تو زندگیشون1بار این موضوع رو تجربه کردن میخوام به همه بگم :درسته هیچوقت فراموش نمیشه اما کمرنگ میشه بسپارینش دست خدا و از طرف بگذرین مطمئن باشین خدای ما بهتر تلافی میکنه و1روزیی میبینین که آرزوی 1ثانیه تونو داره وتا ابد حسرت شما به دلش خواهد ماند این آدما هیچوقت به آرامش واقعی دست پیدا نمیکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه تجربه نمیکنن خصوصا کسایی که احساس ندارن و خودخواه هستن. تلافی هم نمیشه میبینید همونا از همه خوشبخت ترن

    • زینب

      از خدا کمک بخواین اون قلب شمارو آروم می کنه و کسی که شما رو وابسته کرده در مقابل خدا مسئوله خدا جوابشو میده.....

    • علی

      خدا?!هه
      والا ما خدا رو به عدالت،بخشندگی،محبت میشناختیم.دقیقا وقتی که داشتم به خدا اعتقاد100%پیدا میکردم گوشاشو گرفت
      هرچی خالصانه اشک ریختمو از ته قلبم فقط اونو ازش خواستم نشنید...
      خدا کو?!
      عدالتش کو?!
      موندن عشق،ارامش خواسته زیادیه?!
      نشدنی بود??
      خدا?!!!

    • بدون نام

      نمیخام عاشق باشم دست خودم نیست دارم نابود میشم دیگع زندگی برام معنایی نداره دوسش ندار زندگیمو خوش بحال اونی که عاشقشه ولی حیف قدر عشقشو نمیدونه کاش من بجاش بودم خدایا کی این عذاب تموم میشه موقع مرگم؟ امسال خیلی عذابا کشیدم 1ساله عاشق 1نفرم دارم میمیرم دوسدارم عاشق بشم دوباره ک این ب چشمم نیاد خیلی دوست دارم

    • محمد

      همیشه ارزم خوشبخت کردنش بوده.3ساله باهمیمو 2سالو نیمه دیوونه وار عاشقه همیم.ولی 3ماهو که دیگه مثل قبل نیست.حرفاش باهم فرق داره.الان برام صدا ضبط میکنه دوستت دارم ولی یه ربع بعد میگه نمیخوامت.دارم از دستش میدم.دارم نابود میشم.چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      وقتی کسی رابه خودمان وابسته کردیم، دربرابرش مسئولیم..در برابر اشکهایش

    • سعديه

      خيلى دوستش دارم نمى تونم تركش كنم اون هميشه مى گفت دوست دارم اما منو ول كرد ورفت باورم نمى شه هنوزم دوسش دارم و نمى خام كسى ديگه رو دوس داشته باشم اون هست كه رفت وبا يكى ديگه از دواج كرد

    • مثل یه مرد بلند شدم

      عشقی داشتم یکطرفه دوبار جواب نه شنیدم جلو جمع بدجور خوردم زمین بعد 2ماه مثل یه شیربلند شدم گفتم گوره پدرش الان وقتی دختررو میبینم رومو میکنم اونور انگار چشمام حالت تهوع میگیره « نخوردن زمین هنرنیست ، بخوری زمین و بلند شی هنره « بسلامتی مردای با اراده.

      پاسخ ها

      • مهدی

        به سلامتی همه مردها

        یا علی

    • مثل یه مرد بلند شدم

      عشقی داشتم یکطرفه دوبار جواب نه شنیدم جلو جمع بدجور خوردم زمین بعد 2ماه مثل یه شیربلند شدم گفتم گوره پدرش الان وقتی دختررو میبینم رومو میکنم اونور انگار چشمام حالت تهوع میگیره « نخوردن زمین هنرنیست ، بخوری زمین و بلند شی هنره « بسلامتی مردای با اراده.

    • بدون نام

      عاشقش بودم ولی ازدواج کرد

    • زینب

      دل را به خدا بسپار...

    • باران

      عشق یک طرفه ازهمشون بدتره من تجربه اش کردم خیلی خیلی داغون شدم وقتی عاشق یکی بشی آینده تو باهاش تصورکنی بیاد گند بزنه بهمه باورات.هر روز بهونه جدید بیاره تا دکت کنه .از رویاهاش بگه ک میدونی تو توش نیستی.خیلی سخته برام دعا کنین

    • بدون نام

      اگرعاشق واقعی باشی خدا به عشقت میرسونتتون شک نکنید من که میگم عاشق یکیم که گفتن نداره شایدنرسم بهش ولی خدا هیچ کس وناامیدنمیکنه چون خالقه چون خودش افریننده عشقه پس اگه عشقتون واقعیه شک نکنید روزی خواهیدرسید مثل من بودید که کلا قیدعشقتون میزدید.

    • طاها

      من یاد گرفتم دیگه عاشق نشم.یک واقعیته.چون به احتمال خیلی زیاد بعده یه مدت طرف ترکت میکنه.اونوقت به خودت میگی کاش عاشقش نمیشدم از اولش.پس حرفه آخرمونو اولش به خودمون بگیم بهتره

    • rielax

      همیشه عاشق کسی بشید که قراره یک عمر باهاش زندگی کنیدٍ . یه نصیحت برادرانه به پسرهای زیر ۲۰ سال ، سعی کنید قبل از ازدواج عاشق کسی نشید ، چون تنها درمونش یا ازدواج با همون شخصه یا جایگزین کسی که بهتر از قبلی باشه... درغیراین دوصورت ویران میشید مثل من... ۱۴ ساله عاشق زنی هستم که خودش به زور وارد زندگیم شد...هنوزم دوست دوستم داره ولی هیچوقت به هم نمیرسیم... من متولد ۱۳۶۴ هستم.. خلافکار هم هستم وضع مالیمم عالیه ، به همه چی رسیدم الی کسی که عاشقشم... طرف بیوه بود باهاش آشنا شدم.. هنوزم بیوه هست.. کنار خونه باباش واسش خونه گرفتم فقط دادم بشینه... فقط حیف یه پسر داره که الان ۱۷ سالشه.... کسی که عاشق شد از مسیر زندگیش و اهدافش با گذشت زمان منحرف میشه... ولی سعی کنید عاشق کسی بشید که شرایط ازدواج باهمدیگرو داسته باشید... با دلی پراز خون اینا رو نوشتم... (باتشکر از مدیر و همکارهای محترمش.)

    • ریحان

      سه سال عاشق و دلداده یک پسر شدم همه زندگیمو پاش گزاشتم ولی بعد یک تماس که خانواده ام مخالفت کردن ترکم کرد و بی خبر رفت,بهم قول داده پام میمونه برای همیشه و قسم جون کل خانواده خودشو خورده و گفت بعد ده سالم شده برمیگرده ولی خیلی یهو رفته و هیچ خبری ازش ندارم هیچ خبری...من همیشه عاشقش خواهم موند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج