۱۸۷۴۶
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

راهنمای خرید گوشی های اندروید‌فون

انتخاب یک گوشی موبایل جدید با توجه به تغییرات مداوم بازار و حضور مدل‌های متعدد و رنگارنگ با سیستم‌عامل‌های گوناگون از یک سو و قیمت نسبتا گزاف اسمارت‌فون‌ها از سوی دیگر به هیچ‌عنوان امر ساده و پیش‌پا افتاده‌ای تلقی نمی‌شود.

راهنمای خرید گوشی های اندروید‌فون

راهنمای خرید گوشی های اندروید‌فون

برترین ها: انتخاب یک گوشی موبایل جدید با توجه به تغییرات مداوم بازار و حضور مدل‌های متعدد و رنگارنگ با سیستم‌عامل‌های گوناگون از یک سو و قیمت نسبتا گزاف اسمارت‌فون‌ها از سوی دیگر به هیچ‌عنوان امر ساده و پیش‌پا افتاده‌ای تلقی نمی‌شود. از این رو بررسی بازار و تحقیق پیرامون نیازهای اصلی خرید یک تلفن‌ همراه از اهمیت بالائی برخوردار است. در این مقاله با توجه به اهمیت این سیستم‌عامل و محبوبیت آن در میان کاربران ضمن تقسیم‌بندی قیمتی به رتبه‌بندی برخی از اندرویدفون‌های تولیدی سال ۲۰۱۱ موجود در بازار از دیدگاه گزارش بازار خواهیم پرداخت.


۱ - اندروید‌فون‌های اقتصادی؛
  • ارزان ترین‌ها
در این دسته گوشی‌های نسبتا ساده و ارزان‌قیمتی دیده می‌شوند که نسبت به سایر اندروید‌فون‌ها از پائین‌ترین قیمت برخوردارند این قیمت پائین از حوالی ۲۰۰ هزار تومان تا نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان ادامه دارد و معمولا مشخصات پایه‌ای همچون صفحه‌نمایش‌های ۳ تا ۳.۵ اینچی، دوربین‌های نچندان پیشرفته و سرعت ۶۰۰ مگاهرتزی پردازنده در مدل‌های مختلف این کلاس دیده می‌شود.

از میان مدل‌های ۱۰ گانه فوق از همین ابتدا با نیم‌نگاهی به مشخصات و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌های مختلف سه مدل از سایرین کاملا مشخص و برتر به نظر می‌رسند این سه مدل XPERIA Mini، XPERIA Mini Pro و Live With Walkman سونی‌اریکسون هستند که علاوه بر اینکه تنها اسمارت‌فون‌های این دسته با فرکانس ۱ گیگاهرتز به شمار می‌روند بلکه اعلام رسمی سونی‌اریکسون در آپدیت این مدل‌ها به اندروید ۴.۰ نیز کلاس ویژه‌ای برای این سه مدل به همراه داشته است البته سابقه بدقولی‌های سونی‌اریکسون در رابطه با زمان این آپدیت را نیز می‌بایست در این رابطه در نظر گرفت. دیگر نکات مثبت این سه مدل که در کمتر مدلی از این دسته دیده می‌شود حافظه RAM به میزان ۵۱۲ مگابایت، دوربین ۵ مگاپیکسلی اتوفوکوس با فیلمبرداری ۷۲۰p و چیپ‌ست گرافیکی Adreno ۲۰۵ است که در مدل‌های سال گذشته اندروید تنها در کلاس گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از این دو مدل، برتری نسبی در امکانات سخت‌افزاری و پردازشی با Wildfire S از HTC است این مدل علیرغم صفحه‌نمایش ۳.۰ اینچی HVGA و پردازشگر ۶۰۰ مگاهرتزی در مواردی همچون سایز ۵۱۲ مگابایتی RAM، وضوح ۵ مگاپیکسلی دوربین و ورژن بلوتوث از سایرین تا حدودی جلوتر است.



راهنمای خرید گوشی های اندروید‌فون

2 - اسمارت‌فون‌های میان قیمت:

  • بیشترین و مناسبترین انتخاب ها
دسته میانی اندروید‌فون‌ها جائی‌ست که انتخاب اغلب کاربران از این دسته صورت می‌پذیرد؛ رده قیمتی این کلاس از بیش از ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۵۰ هزار تومان ادامه پیدا می‌کند. در این رده با مشخصات حرفه‌ای نظیر پردازنده‌های بیش از یک گیگاهرتز و گه‌گاه دو هسته‌ای، حافظه‌های RAM بالا، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت و صفحه‌نمایش‌های بزرگ روبرو می شویم.
از میان 17 مدل این گروه، علیرغم تفاوت‌های قیمتی فراوان، یک مدل از حساب کاملا جداگانه‌ای نسبت به سایرین برخوردار است این یک مدل همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد Samsung I9103 Galaxy R است که بعنوان ارزان‌قیمت‌ترین گوشی‌ دو هسته‌ای بازار در این کلاس قیمتی حضور دارد. مشخصات کلی این مدل و طراحی آن تا حدود زیادی برگرفته از مدل گران‌قیمت Galaxy S II است که در برخی قسمت‌ها همچون سایز و تکنولوژی صفحه‌نمایش، وضوح عکاسی و فیلمبرداری دوربین و نوع پردازنده نسبت به Galaxy S II ضعیف‌تر عمل می‌کند. دومین مدل خاص در این گروه Google Nexus S i9023 است که با اینکه برخی از مشخصات سخت‌افزاری آن مثل وضوح عکاسی و فیلمبرداری دوربین و حافظه RAM آن از بعضی دیگر موارد این لیست ضعیف‌تر است اما دریافت فوری آپدیت‌های جدید اندروید در این مدل جذابیت ویژه‌ای برای آن ایجاد نموده که برای بسیاری ار کاربران از اهمیت بالاتری نسبت به دارا بودن دوربین قوی‌تر برخوردار است.

بعد از این دو مدل با مبنا قرار دادن سرعت پردازنده در درجه اول، وضوح و سایز صفحه‌نمایش در درجه دوم، حافظه RAM در مکان سوم، وضوح و کیفیت دوربین در جایگاه چهارم و بلاخره قیمت دستگاه بعنوان معیار پنجم در انتخاب می‌توان مقام سوم و چهارم را بطور مشترک به دوقلوهای Arc و Arc S از سونی‌اریکسون اختصاص داد مدل‌هائی که تنها در اورکلاک شدن پردازنده به 1.4 گیگاهرتز در Arc S نسبت به یکدیگر تفاوت دارند. از مهمترین عوامل جایگیری این دو مدل در این مقام می‌توان به سرعت کلاک پردازنده، سایز 4.2 اینچی صفحه‌نمایش، کیفیت دوربین عکاسی 8 مگاپیکسلی و اعلام آپدیت این دو مدل به اندروید 4.0 اشاره کرد. نکته منفی اصلی این مدل‌ها حافظه 512 مگابایتی RAM است که نسبت به برخی رقبای این رده پائین‌تر است.


راهنمای خرید گوشی های اندروید‌فون

3 - گران‌قیمت؛ انتخابی برای پولدارها !

در این دسته گوشی‌های با رده قیمتی بالاتر از ۵۸۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان قرار می‌گیرند مدل‌هائی که غالبا دارای صفحه‌نمایش‌های بسیاربزرگ با وضوح بالا، پردازنده‌های دو‌هسته‌ای، حافظه‌های RAM بالا، دوربین‌های با پشتیبانی از فیلمبرداری Full HD و حافظه‌های داخلی بسیار زیاد بوده و تفاوت عمده‌ای را با دو کلاس قبلی به نمایش می‌گذارند. کل اندروید‌فون‌های ساخت سال ۲۰۱۱ با رده قیمتی بیش از ۵۸۰ هزار تومان در بازارهای داخلی بدون هیچ ترتیب خاصی شامل این موارد می‌شوند:

از میان ۱۲ مدل فوق از همین ابتدا مدل HTC Rhyme را که از تفاوت سخت‌افزاری و پردازشی بسیار زیادی با سایر مدل‌های این لیست برخوردار است حذف می‌کنیم چرا که قیمت بالای این مدل، کاملا به تازه وارد بودن دستگاه مرتبط است و در ماه‌های آینده بدون شک سقوط آزاد فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند با حذف این مدل رقابت را با ۱۱ مدل دیگر ادامه می‌دهیم که بجز یک مورد در تمامی موارد دارای پردازنده‌های دو‌هسته‌ای پیشرفته و امکانات بالائی هستند. در این قسمت مبنای اصلی برای مقایسه مدل‌ها به ترتیب اهمیت در ابتدا به رزولوشن و سایز صفحه‌نمایش، کیفیت پردازنده دوهسته‌ای و فرکانس آن، میزان حافظه RAM و فلش و امکانات جانبی در کنار سرعت تبادل دیتا وابسته است. در این رده بعلت قیمت بالای تمامی مدل‌ها، نقش فاکتور قیمت در ارزیابی بهترین‌ها از همیشه کم‌رنگ‌تر است.

این دسته از معدود مواردی‌ست که قیمت دستگاه تا حدودی رابطه مستقیم با کیفیت آن دارد جائیکه بهترین مدل قابل انتخاب در میان این جمع می‌بایست بدون هیچ شک و شبه‌ای از میان Galaxy Note یا Galaxy Nexus انتخاب شود. علت این انتخاب علاوه بر سایز صفحه‌نمایش بیشتر به وضوح پنل این دو مدل ارتباط دارد جائیکه برای اولین بار در اسمارت‌فون‌های GSM این وضوح به ۱۲۸۰×۸۰۰ در Note و ۱۲۸۰×۷۲۰ در Galaxy Nexus ارتقا یافته است. دو نکته مهم دیگر در مورد این دو مدل سایز بی سابقه ۵.۳ اینچی Note و ارائه اندروید ۴.۰ بعنوان اولین مدل در Galaxy Nexus است. از میان این دو دستگاه برای انتخاب بهترین‌ مدل بار دیگر می‌بایست به دسته بندی نیازها و انتظارات از یک گوشی موبایل فوق‌پیشرفته پرداخت. در یک سو یک گوشی بسیار بزرگ (که گه‌گاه از آن بعنوان یک تبلت کوچک نیز یاد می شود)، با صفحه‌نمایش ۵.۳ اینچی HD، دوربین ۸ مگاپیکسلی با فیلمبرداری Full HD، حافظه داخلی قابل ارتقا ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی، پردازنده دو‌هسته‌ای ۱.۴ گیگاهرتزی، اتصال Wi-Fi با امکان Wi-Fi Direct، پورت USB مجهز به خروجی تصویر MHL و ظرفیت باتری ۲۵۰۰mAh قرار دارد و در سوی دیگر شاهکار گوگل با طراحی زیبا بدون هرگونه دکمه در بخش خارجی، با صفحه‌نمایش ۴.۶۵ اینچی با فشردگی پیکسلی ۳۱۶ ppi، دوربین ۵ مگاپیکسلی با فیلمبرداری Full HD با ۳۰ فریم در ثانیه، پردازنده دو هسته‌ای ۱.۲ گیگاهرتزی TI، حافظه داخلی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی، مجهز به NFC پیش‌فرض و تضمین دریافت آپدیت‌های گوگل پیش از تمامی مدل‌ها تا حداقل یکسال آینده جای گرفته است. انتخاب از میان این دو مدل با توجه به موارد گفته شده کاملا به سلیقه و نوع کاربری خریداران وابسته است و نمی‌توان به راحتی یکی را از میان آن‌دو برگزید.

راهنمای خرید گوشی های اندروید‌فون

برای دسته‌بندی صحیح و تعیین مقام سوم این گروه که از اهمیت ویژه‌ای نیز در میان کاربران برخوردار است در ابتدا می‌بایست به مهمترین فاکتور یعنی وضوح و ابعاد صفحه‌نمایش دقت کرد. از میان ۸ مدل باقی مانده (Sensation XL را به سبب تک هسته‌ای بودن به ناچار فعلا در رقابت دخالت نمی‌دهیم) وضوح صفحه‌نمایش ۵ مدل شامل Motorola Atrix، Motorola RAZR XT۹۱۰، HTC EVO ۳D، HTC Sensation XE و بلاخره خود HTC Sensation برابر qHD یا ۹۶۰×۵۴۰ پیکسل است و نسبت به سه مدل دیگر یعنی Samsung Galaxy S II، LG Optimus ۳D و LG Optimus ۲X وضوح بالاتری در آنها به چشم می‌خورد. از میان این پنج مدل برای انتخاب نمونه برتر می‌توان از صفحه‌نمایش Super AMOLED مدل XT۹۱۰ موتورولا، فرکانس ۱.۵ گیگاهرتزی Sensation XE و توانائی نمایش و تولید تصویر سه‌بعدی EVO ۳D بعنوان نکات کلیدی در انتخاب یاد کرد که در هر سه مورد نیز البته موارد منفی همچون استفاده از فناوری PenTile Matrix در پنل مدل XT۹۱۰، عدم تغییر پردازنده Qualcomm MSM۸۲۶۰ در Sensation XE و تنها اکتفا کردن به اورکلاک این پردازنده ۱.۲ گیگاهرتزی و نصف شدن وضوح تصویر در فیلمبرداری سه‌بعدی و تجربه نچندان خوشایند در مشاهده تصویر سه‌بعدی در EVO ۳D اشاره کرد. از میان دو مدل دیگر با در نظر گرفتن سایز ۴.۰ اینچی صفحه‌نمایش Atrix می‌توان آن را از شانس رسیدن به بهترین مقام کنار گذاشت و با در نظر گرفتن سایز RAM نیز دو مدل دیگر یعنی Sensation و Sensation XE با رم ۷۶۸ مگابایتی را از این جمع به کنار گذاشت. بنابراین رقابت برای دستیابی به بهترین عنوان بین Motorola XT۹۱۰ و HTC EVO ۳D جریان می‌یابد.

جایگاه هشتم این رقابت به Motorola Atrix می‌رسد چرا که این مدل تنها مدل باقی مانده از این لیست با صفحه‌نمایش qHD و حافظه RAM یک گیگابایتی‌ست که علیرغم سایز ۴ اینچی صفحه‌نمایش و تاخیرهای موتورولا در ارائه آپدیت‌های جدید برای آن بازهم بالاتر از سایرین جای می‌گیرد.

در مکان نهم LG Optimus ۳D P۹۲۰ جای دارد این مدل دارای صفحه‌نمایش ۴.۳ اینچی WVGA با فناوری سه‌بعدی، پردازنده دو هسته‌ای ۱ گیگاهرتزی و ۵۱۲ مگابایت RAM است که همین سایز پائین RAM جایگاه این مدل را تا این رده تنزل بخشیده است.

در رده دهم LG Optimus ۲X قرار دارد که نام آن بعنوان نخستین گوشی دارای پردازنده دو‌هسته‌ای در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. این مدل نیز همچون Motorola Atrix دارای صفحه‌نمایش ۴.۰ اینچی WVGA با پردازنده ۱ گیگاهرتزی با چیپ‌ست Nvidia Tegra ۲ است و استفاده از تنها ۵۱۲ مگابایت RAM جایگاه آن را تا این رده کاهش داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hadi adel

      غالی بود

    • hadi

      با سلام من یک گوشی میخوام واسه کارهای اینتر نتی مثل چت و غیره راستی اینترنت edgeهم قبول کنه دوربین زیاد مهم نیست . قیمت هم از 200هزار تومان تا 250هزار تومن اگه گوشی مورد نظر رو کسی سراغ داره لطفا به من خبر بدین ممنون میشم. مطلبتون هم عالی بود.

      پاسخ ها

      • مهدی

        اخه با 200هزار پوفک میتونی بخری

    • ASHKAN

      با سلام من یک گوشی میخوام دوربین بسیارقوی داشته باشه-بازی های زیادی در آن کارکند حتی(بازی های گرافیک بالا)-حافظه داخلی بالایی داشته باشد-هنگ نکند-داغ نکند-صفحه نمایش بزرگی داشته باشد-باتری بسیارقوی ای داشته باشد-منوی فارسی را ساپورت کند-سیستم عامل اندروید داشته باشد-قیمت هم از 600هزارتومان تا 1میلیون تومان باشد.اگر گوشی موردنظررا کسی سراغ دارد لطفا به من خبر دهید مطلبتون خیلی خوب بود.

    • فاطمه

      من تازه از خارج امدم

      پاسخ ها

      • یویو

        از کجا اومدی ؟

    • مهدی

      سلام.دنبال گوشی میگردم که بشه باهاش وب گردی کرد صفحه کوچکی نداشته باشه دوربینش هم برام مهمه تا 2م چی بخرم

    • رها

      سلام
      من يه گوشي ميخوام حدود300-400 تومن.باتريش خوب باشه.مقاومتش خوب باشه چون زياد گوشي از دستم ميوفته.دوربين و وضوح lcdخوب باشه.در ضمن اگه يه وقتي هم خراب شد قابل تعمير باشه و سخت افزاريش ارزون باشه.خودم بين گالاكسي فيت و y وhtc wildfire s موندم.حالا به نظر شما كدوم بهتره و يا پيشنهاد شما جز اينا چيه؟
      خواهشا كمكم كنيد آخه موندم چي بخرم؟

    • نگین

      عالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج