جاباما
۱۸۷۹۲۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

تلخ‌ترین اتفاقات سال ۹۳

سالی که گذشت مثل همه سال‌های گذشته و پیش رو مملو از وقایع تلخ و شیرین بود.

پارسینه: سالی که گذشت مثل همه سال‌های گذشته و پیش رو مملو از وقایع تلخ و شیرین بود.

۱۱ اتفاق بد سال ۹۳ در زیر می‌آید:

۱. حمله به علی مطهری نماینده مردم تهران در شیراز در روز ۱۸ اسفندماه از جمله بدترین اتفاقات سال ۹۳ به شمار می‌رود. وی که برای انجام یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه شیراز با حمله حدود ۵۰ نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودروی وی حمله کردند و شیشه‌های خودروی این نماینده مجلس را شکستند. مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که این امر برای دقایقی موجب اختلال تنفسی علی مطهری شد.

۲. مجروح شدن دانش‌آموزان ایلامی در حادثه انفجار مین، قطعاً از دیگر اتفاقات تلخ سال ۹۳ است. یکشنبه دهم اسفند کودکان دبستان شش نفره کوچ‌رو امیرآباد ایلام در حین بازی، روی مین رفتند و دچار حادثه شدند. پنج دانش‌آموز در این حادثه مجروح شدند که در حال حاضر پای چپ یکی از آنها از زانو به پایین قطع شده و بقیه آنها نیز در اهواز بستری هستند.

۳. درگذشت مرتضی پاشایی نیز از اتفاقات بد سال ۹۳ برای طرفداران و دوستداران اوست. پاشایی که از آذر ۹۲ به به سرطان معده مبتلا شده بود در ۲۳ آبان ۹۳ در سن ۳۰ سالگی درگذشت. البته مرگ این خواننده جوان یک رویداد اجتماعی جدید را نیز رقم زد. آیین تشییع این هنرمند با حضور چندین هزار نفر در تالار وحدت و خیابان‌های اطراف آن برگزار شد. ازدحام جمعیت در آن مراسم به اندازه‌ای بود که خیابان‌های اطراف مسدود شدند. ازدحام جمعیت همچنین دفن پیکر این خواننده جوان را نیز با مشکلاتی مواجه کرد. حاشیه‌های مربوط به مراسم تشییع مرتضی پاشایی تا مدت‌ها بعد از مرگ او نیز ادامه داشت.

۴. سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ در نوزدهم مردادماه هم از جمله وقایع تلخ سال ۹۳ بود. هواپیمای ایران ۱۴۰ با ۴۸ مسافر و خدمه در ساعت ۹:۱۸ روز نوزده مرداد باند فرودگاه را به مقصد طبس ترک کرد و کمتر از چهار دقیقه پس از بلند شدن به دلیل نقص فنی درخواست فرود اضطراری داشت اما قبل از فرود ایمن در باند مهرآباد با برخورد به دیوار کارخانه شیشه‌سازی مینا طعمه حریق شد. در این سانحه هوایی ۳۸ نفر کشته شدند.

۵. به شهادت رساندن دو معلم در سیستان و بلوچستان از دیگر حوادث تلخ سال ۹۳ بود. ۲۹ مهرماه «رضا سرگزی» از معلمان مقطع ابتدایی روستای کارچان بین شهرستان سرباز و قصرقند توسط دو نفر موتورسوار ناشناس، به رگبار بسته شده و کشته شد. ۱۲ دی‌ماه نیز دو نفر مسلح ناشناس سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت در روستای نصیرآباد شهرستان سرباز در اقدامی تروریستی عیسی شهرکی‌زاد معلم بومی (اصالتاً سیستانی) ساکن روستا را مورد سوءقصد قرار دادند و او را به شهادت رساندند.

۶. حذف ایران از جام ملت‌های آسیا در استرالیا در حالی که یکی از داعیه‌داران قهرمانی آن بود، قطعاً برای دوستداران فوتبال از بدترین اتفاقات سال ۹۳ است. سوم بهمن‌ماه تیم ملی فوتبال کشورمان در مصاف با عراق در استرالیا شکست خورد و با جام ملت‌های آسیا خداحافظی کرد. البته نحوه داوری بازی ایران و عراق به شدت مورد اعتراض ایران قرار گرفت و بعد از بازی، فدراسیون فوتبال به حضور یک بازیکن دوپینگی در تیم ملی فوتبال عراق نیز اعتراض کرد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا رأی به باقی ماندن عراق در جام ملت‌ها داد.

تیم ملی فوتبال ایران چهارم تیرماه نیز بعد از سه بازی مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگوین، از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خداحافظی کرد. البته در جام جهانی امید چندانی به صعود ایران وجود نداشت و بازی خوب تیم فوتبال کشورمان در برابر آرژانتین طرفداران فوتبال را به صعود تیم ملی امیدوار کرده بود اما شکست ایران مقابل بوسنی و هرزگوین به حذف ایران از جام جهانی انجامید.

۷. شهادت احتمالی دانایی فر . چهارم فروردین‌ماه سال ۹۳ گروهک تروریستی جیش‌العدل که در بهمن سال ۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربوده بود، در وبلاگ خود اعلام کرد که جمشید دانایی‌فر را به دار آویخته است. این گروهک ادعا کرد که دانایی‌فر را به تلافی مرگ یکی از نزدیکان اعضای گروه خود در زندانی داخل ایران کشته است. البته گروهک تروریستی جیش العدل در ۱۵ فروردین با پا در میانی علمای اهل سنت اقدام به آزادی دیگر مرزبانان ایرانی کرد اما شیرینی آزادی چهار گروگان دیگر، تلخی کشته شدن گروهبان دانایی‌فر را از یاد نبرد. البته مدارکی دال بر به شهادت رسیدن او ارائه نشد و تا مدت‌ها بعد اخباری در مورد احتمال پناهنده شدن دانایی‌فر به آمریکا و همکاری او با جیش‌العدل نیز منتشر می‌شد اما تا روزهای پایانی سال ۹۳ هم خبر مستندی از زنده بودن دانایی‌فر ارائه نشد.

۸. دوم اسفندماه سال جاری خبر درگذشت صادق طباطبایی منتشر شد و یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال ۹۳ رقم خورد. او که از جمله افراد تأثیرگذار در سال‌های پیش و پس از انقلاب بوده ‌و سخنگویی دولت موقت بازرگان را برعهده داشت، به عنوان معاون وزیر کشور مجری برگزاری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی بود. سیدصادق طباطبایی برادر همسر مرحوم سیداحمد خمینی که سال گذشته مبتلا به سرطان ریه شده بود، پس از یک سال در دوم اسفند ۱۳۹۳ در دوسلدورف آلمان درگذشت. پیکر او پس از انتقال به ایران در جوار حرم امام خمینی(ره) به خاک سپرده شد.

۹. اسیدپاشی‌های اصفهان در مهرماه از بدترین اتفاقات سال ۹۳ بود. بر اساس آمار پلیس چهار مورد اسیدپاشی بر روی صورت زنان جوان در اصفهان رخ داد که شباهت این اسیدپاشی‌ها با یکدیگر شائبه زنجیره‌ای بودن آنها را تقویت می‌کرد.

۱۰. استیضاح وزیر علوم در بیست و نهم مردادماه از بدهای سال ۹۳ به شمار می‌رود. رضا فرجی‌دانا یکی از کارآمدترین وزرای دولت یازدهم در آستانه هفته دولت به دلیل برخی مسائل سیاسی از سوی مجلس نهم استیضاح و عزل شد. با استیضاح وی وزارت علوم برای مدت چند ماه وضعیت باثباتی نداشت.

۱۱. درگذشت استاد مرتضی احمدی در سی‌ام آذرماه سال ۹۳ از جمله وقایع تلخ سال ۹۳ به شمار می‌رود. این بازیگر سینما و تلویزیون و صداپیشه محبوب که در هنر دوبلاژ، گوینده‌ای با یک صدای خاص و منحصربه‌فرد بود، در روز ۳۰ آذر سال ۹۳ در ۹۰ سالگی به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن در منزلش در تهران درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زیبا

      درگذشت استاد انوشیروان ارجمند و تمام اون هنر مندهای پانتومیم و تاتر ...پس اونا چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • فرزانه

      قضیه علی مطهری و فرجی دانا که تلخترین نبود؟؟؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج