جاباما
۱۸۸۰۷۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پاسخ لاریجانی به ادعای معاون اول احمدی‌نژاد

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دریافت پول توسط ۱۷۰ نماینده از رحیمی گفت:‌ اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز افراد مختلف قرار گیرد.

خبرگزاری ایسنا: آخرین نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ در ساختمان مشروطه مجلس و با حضور ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد.

تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت کار مهمی بود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری آخر سال خود توضیحاتی درباره قوانین مالی که در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید ارائه داد و گفت: یکی از قوانینی که مجلس تصویب کرد تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بود که قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده در این قانون مشخص می‌شود. رویکردی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود که هر دو مورد توجه قرار گرفت.

او ادامه داد: قانون دیگری که تصویب شد لایحه خروج از رکود بود که تعیین تکلیف شد و شورای نگهبان هم اظهارنظر کرد و فکر می‌کنم مسأله دیگری در این زمینه نداشته باشیم. دولت متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی لایحه‌ای تنظیم کرد و به مجلس ارائه داد که مدت‌ها در کمیسیون مشترکی مورد توجه قرار گرفت. این لایحه نتیجه تجربیات گذشته و لزوم خارج کردن صنایع کشور از رکود بود.

به گفته لاریجانی، در این قانون حمایت‌های بانکی، نحوه توسعه صندوق ملی و سهم‌بندی‌ها تا حدی انجام شده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این قانون مهمی است که در سالی که اقتصاد مقاومتی برجسته بود ارائه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سومین قانون مهم نهایی شده در مجلس در سال جاری را قانون بودجه سال ۹۴ عنوان و اظهار کرد: با توجه به نهایی شدن نظر شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس، این قانون تا چند ساعت دیگر برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. البته لازم است در دولت آقای روحانی برای ارائه به موقع بودجه به مجلس طبق ضوابط مندرج در آیین‌نامه یعنی ۱۵ آذر قدردانی کنم.

وی گفت: در جریان بررسی بودجه کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق وقت زیادی را صرف کرد و بودجه را مورد بررسی قرار داد.

نقش نفت در بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح ویژگی‌های قانون بودجه مصوب ۹۴ پرداخت و گفت: نقش نفت در بودجه کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۵ درصد رسیده است. این میزان در سه سال گذشته ۵۰ درصد بوده است. این رویکرد مهمی برای بودجه کشور است که امیدواریم در آینده میزان وابستگی به نفت قطع شود و نفت و منابع گازی صرف سرمایه‌گذاری شود.

لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر مجلس در تعیین نرخ هر بشکه نفت دو سقف را تعیین کرد. نرخ نفت در بودجه ۴۰ دلار تنظیم شده و بر اساس آن کشور ارائه می‌شود اما اکر در شش ماه دوم قیمت نفت به بیش از این میزان برسد باقیمانده برای کارهای عمرانی خرج می‌شود البته دولت نیز قیمت ۵۰ دلاری را پیشنهاد داده بود.

وی با بیان این‌که «حداقل سهم بودجه عمرانی تعیین شده در سال ۹۴ ۳۰ هزار میلیارد تومان است»، گفت: دولت باید در سال ۹۴ این میزان را محقق کند چون بودجه عمرانی موتور محرک اقتصاد کشور است آن هم در شرایطی که میزان رشد اقتصادی ۲ درصد، رشد سرمایه‌گذاری ۴ درصد و تورم ۱۴ درصد است.

در اجرای هدفمندی به بخش تولید لطمه‌ای وارد نشود

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع هدفمندی بودجه،‌ گفت: همیشه مناقشه‌ای با دولت در زمینه نحوه اجرای هدفمندی داشتیم که در این رابطه تدبیر شد و تأکید بر این گردید که در اجرای هدفمندی به بخش تولید لطمه‌ای وارد نشود؛ بر همین اساس ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده شد که معمولا به دلیل پرداخت یارانه نقدی این بخش نادیده گرفته می‌شد.

وی افزود: ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن زوج‌های جوان، روستائیان و مسکن مهر، ۱۳۰ میلیارد تومان برای توسعه روستاها، ۴۰۰۰ میلیارد تومان در اشتغال جوانان و ۴۸۰۰ میلیارد تومان به بخش سلامت از محل درآمدهای هدفمندی اختصاص داده شد.

رئیس مجلس با بیان این‌که «پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۴ همچون امسال خواهد بود»، گفت: مقرر شد دولت متقاضیان دریافت یارانه نقدی را شناسایی کند و در نحوه پرداخت تجدیدنظر نمایند و در کل در نحوه پرداخت یارانه به عموم مردم همچون وضعیت فعلی است.

افتخار ماست که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق داده می‌شود

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین، گفت: وجود حجم زیادی از پروژه‌های اجرایی کلنگ زده که بودجه کافی برای آن وجود ندارد باعث وارد شدن خسارات زیادی به کشور شده است لذا ۱۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی است که ظرف سه سال پروژه‌ها را فروخته و برای افزایش سرمایه بانک‌ها استفاده کند.

وی گفت: معادل ۲ درصد بودجه عمومی دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها تعیین شده است؛ همچنین سطح فاینانس علاوه بر سال‌های قبل ۳۵ میلیارد دلار است که دولت می‌تواند در پروژه‌های نفت و گاز و سایر پروژه‌ها سرمایه گذاری کند.

لاریجانی با بیان این‌که«۷۰۰۰ میلیارد تومان برای فروش اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نفت و گاز و مهار آب‌ها در نظر گرفته شده است» گفت که ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی روستاها در نظر گرفته شده همچنین ۱.۲ میلیارد تومان از صندوق برای تقویت بنیه دفاعی و ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق برای موسسات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه برای رفع مشکل کمبود آب و توجه خاص به آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده. ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محلی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و ۲ درصد درآمد شرکت‌های دولتی و بانکی برای آموزش و پرورش و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مبارزه با قاچاق سوخت و ۳۰۰ میلیارد برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بودجه امسال بدون کسری تنظیم شده و از افتخار ماست که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق داده می‌شود و حجم صادرات غیرنفتی افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: نوسانات قیمت نفت به دلیل همین تمهیدات مشکلی همچون سایر کشورهای منطقه در ایران ایجاد نکرده است.

لاریجانی از رسانه‌ها خواست که بر روی سه قانون بخشی از مقررات مالی دولت، بودجه و قانون خروج از رکود بررسی‌های لازم را انجام دهند تا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نسبت به ورود به این قوانین وجود نداشته باشد.

اتفاق شیراز به نظام کمکی نکرد

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به این پرسش که دو سال قبل هنگام سخنرانی شما در قم حوادثی رخ داد که می‌توانست با برخورد قاطعانه قوه قضاییه از فشار آن جلوگیری شود، طی ماه‌های اخیر نیز در مجلس شاهد بودیم که هنگام نطق یک نماینده تعدادی از نمایندگان مانع ادامه نطق ایشان شدند، در هفته گذشته هم شاهد حادثه شیراز بودیم، مسئولان چگونه می‌توانند با رفتار خود برای محترم شمردن حق آزادی بیان الگوسازی کنند؟ گفت: اتفاقی که در شیراز و چندی قبل در قم افتاد به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد. امیدوارم این مسئله حل شود و دستگاه هایی اجرایی و قضایی با آن برخورد کنند. رفتارهای مشابه شیراز و قم در نظام مردم سالار و در کشوری که آزادی بیان وجود دارد قابل قبول نیست. رفتارهایی از این جنس کار ناصحیحی است امیدوارم که جلوی اینگونه امور گرفته شود.

چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است

نماینده مردم قم در پاسخ پرسشی درباره پیام بیانیه ۲۶۰ نماینده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور گفت:‌ در مجلس اراده نمایندگان حرکت رو به جلو در مذاکرات هسته‌ای است؛ هرچند که نظرات متفاوتی در مجلس وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است» ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی نیز در قالب این چارچوب مواردی را مشخص کرده است. در کنار آن نظارت بر موضوع مذاکرات بخشی از وظیفه ماست که با این کار موجب پویایی مذاکرات می‌شویم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا نیاز به تصویب توافق نامه هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی وجود دارد گفت: در روش کار جمهوری اسلامی ایران پرونده‌هایی که در اختیار شورای امنیت ملی قرار دارد به دلیل ماذونیت رهبری قابلیت تصمیم گیری وجود دارد هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند و با همفکری هم عمل می‌کنند که تحت اشرافیت مقام معظم رهبری هستند.

کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد فعالیت‌های ضدایرانی از طرف آمریکا و اخلال در مذاکرات و همچنین تمهیدات مجلس برای مقابله با این توطئه‌ها گفت: کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است و نباید موردی باشد که از آنها تاسی کنیم حتی این اقدام سناتورها نیز در آمریکا با واکنش مواجه شد؛ لذا نباید انتظار داشت اگر کار غلطی انجام دادند تقدیر کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در این گونه توافقات مختصر عقلی هم وجود دارد که دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ روابط میان ایران و کشورهای عربی نیز اظهار کرد: هیچ مانعی وجود ندارد که گفت‌وگوها میان ایران و همسایگان آن برقرار باشد و جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی همکاری مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته است و هیچ وقت تجاوزی به کشوری نداشته‌ایم و این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگ هشت ساله را به راه انداخت حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز به عراق رفتند اما ایران حتی پس از سرنگونی حکومت صدام تلافی نکرد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که «مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران از نظر اجرایی مسیر برادرانه به دیگر کشورها بوده است» گفت: انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد اگر به سایر کشورها کمک می‌کنیم کشور دوست و همسایه هستند و گرفتار ماجرای زیاد و جریان تروریستی بوده‌اند. البته این مردم عراق هستند که دفاع می‌کنند ما فقط کمک می‌کنیم حتی در لبنان و یا فلسطین نیز در مقابل با صهیونیست‌ها آن‌ها دفاع می‌کنند لذا این تصور تصور دقیقی نیست که گاهی به دلایلی به آن دامن می‌زنند.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب در این ۳۶ سال نشان می‌دهد که ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد و قصد برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی دنبال می‌کند.

امیدواریم سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم و نیز مباحثی که از طرف دولتمردان مطرح شده و به افکار عمومی تاثیر می‌گذارد گفت: جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت جدید مرتب‌تر تشکیل شده و بعضی از موضوعات را دنبال می‌کنند لذا به طور دقیقی این جلسات صورت می‌گیرد.

لاریجانی افزود: طرحی در مجلس است که سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود و امیدواریم که به نتیجه برسد و موضوعات را حل کند.

رئیس قوه مقننه در مورد مباحثی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیز اظهار کرد:‌ مباحث رسانه‌ها را تا حدودی شماها باید از آن نهی کنید نه این که رسانه‌ها تا خبر مهمی را صید کردند سریعا انتشار داده و تاثیر خود را نیز بر جای بگذارد.

جریان‌های سیاسی باید به شکل سازمان یافته حرکت کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگار داخلی و خارجی و در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تشکیل حزب از سوی رئیس مجلس گفت: پرداختن به مسائل انتخاباتی برای انتخابات مجلس کمی زود است و از هم اکنون نمی‌شود در مورد فعالیت‌های سیاسی قضاوت شود. اما آنچه که مهم است این است که من از کارهای تشکیلات سیاسی حمایت می‌کنم و این کار را برای کشور مفید می دانم.

وی افزود:‌ برای اینکه دموکراسی در کشور شکل بهتری بگیرد و نگاه‌های دقیقتری نسبت به فعالیت‌های سیاسی شود بهتر است که جریان‌های سیاسی به شکل سازمان یافته حرکت کنند.

قانون برنامه ششم توسعه در شش ماه اول سال ۹۴ در مجلس بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در جریان بررسی برنامه ششم توسعه گفت: یکی از مهمترین سیاست‌ها و قوانین کشور که در سال آینده بررسی می‌شود قانون برنامه ششم توسعه است که در مسیر اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری خواهد داشت و باید در این حوزه دقت ویژه‌ای شود.

وی افزود: آنچه که من اطلاع دارم این است که سیاست‌های کلی و چارچوب این قانون در مجمع تشخیص در حال بررسی است و بعد از اتمام این بررسی‌ها در مجمع تشخیص دولت و مجلس نیز نظرات خود را در این حوزه ارائه خواهند کرد و ان شاء الله در شش ماه اول سال آینده این قانون در مجلس بررسی می‌شود که امیدواریم بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام مثبتی برداریم.

در ساختار قانونی می‌دانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مجلس شورای اسلامی برای نشان دادن نفوذ خود آیا از جایگاهش برای تصویب توافقنامه هسته‌ای استفاده خواهد کرد یا نه؟ پاسخ داد: ساختار قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران ساختار مناسبی است و می‌دانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توافق خوب مذاکره‌کنندگان قطعا مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه و پرونده هسته‌ای دو مقوله مجزا از یکدیگر است، گفت: این دو مقوله باید از یکدیگر تفکیک شوند. جمهوری اسلامی منطق برادرانه‌ای را در سطح منطقه دنبال می‌کند و همواره در کنار همسایگان و دوستان خود می‌ماند.

شرایط سرمایه‌گذاری باید در سال ۹۴ بهبود یابد

لاریجانی در پاسخ به پرسشی که چطور می‌توان گرانی‌ها را که کمر اقشار حقوق‌بگیر را خم کرده است، مهار کرد، گفت: گرانی مساله بسیار مهمی است اما باید توجه داشت عامل اساسی آن فضای رکودی است که باید برای رفع آن تولید رونق یابد. مجلس سه قانون برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید تصویب کرد.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: مجلس و دولت باید تلاش کنند تا شرایط سرمایه‌گذاری در سال ۹۴ بهبود یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که انحراف از مبارزه با مفاسد برای پیروزی در مسائل انتخاباتی چه مضراتی دارد، گفت: بگم‌ بگم‌ها از قبل شروع شده است و طرفین از آن استفاده می‌کنند. مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر دستخوش کشمکش‌های سیاسی شود قطعا راه به جایی نمی‌برد. رسانه‌ها تلاش کنند برخورد با مفاسد اقتصادی به سمت مسائل ملی سوق یابد.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اقدام خوبی بود

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگاه کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد در برنامه ششم توسعه پاسخ داد: هم‌اکنون نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم چون هنوز لایحه‌ای به مجلس نیامده است ولی به صورت کلی می‌توانم بگویم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اقدام خوبی بود که انجام گرفت و بر اساس گزارش‌های دریافتی حجم زیادی از امور فرهنگی در این کانون‌ها انجام گرفته است.

حتما مسیر قانونی طی شده است

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری از رئیس مجلس پرسیده شد که سال گذشته بعد از طرح مباحثی مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن رئیس جمهور اسبق کشور شما در مصاحبه با روزنامه لوموند واکنش‌هایی را نشان دادید امسال اتفاق دیگری در مورد ایشان رخ داد و رسانه‌ها از انتشار نام‌شان منع شده و دچار دوگانگی شدند. به نظر می‌رسد که اصول ۲۳ و ۳۶ قانون اساسی نقض شده است. با توجه به این‌که شما فراجناحی هستید نظرتان در این رابطه چیست؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: حتما مسیر قانونی طی شده است. فکر می‌کنم این موضوع از موضوعاتی است که باید از مسیر خود و از محل سنجیده‌ای حل و فصل شود. در مورد ممنوع‌الخروجی ایشان نیز که در مصاحبه با روزنامه لوموند مطرح کردم بحث بر سر این بود که قوه قضائیه ایشان را ممنوع‌الخروج نکرده بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفته بود.

تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است

خبرنگاری در ادامه از رئیس مجلس پرسید با توجه به میزان سوالات و تذکراتی که نمایندگان از وزرای دولت پرسیده‌اند ارزیابی‌تان از تعامل مجلس و دولت چیست؟ همچنین ارزیابی‌تان از ورود گروه‌های مختلف به انتخابات چیست؟ لاریجانی در پاسخ به این پرسش، گفت: در مورد حضور وزرا در مجلس نباید موضع منفی داشت. این یک ساختار دموکراتیک است که وزرا از راه گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مسائل را حل و فصل می‌کنند. این نکته مثبت کشور آن زمان آسیب پذیر می‌شود که تصور شود وزرا به دلیل داشتن قدرت اجرایی نباید روی کارشان نظارت داشته باشند.

وی افزود: تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است. طرح سوالات و تذکرات از وزرا وضعیت ویژه‌ای نیست. قبلاً هم بوده و اکنون نیز ادامه دارد و آن هم به این دلیل است که نمایندگان مجلس ارتباط بیشتری با مردم دارند و مشکلات را منعکس می‌کنند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در موضوعات مهم کشور مجلس همواره از دولت حمایت کرده که از جمله آن می‌توان به مسأله هسته‌ای و قوانینی که به نوعی باعث آبادانی، پیشرفت و بهبود وضعیت می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان این‌که «مسأله مجلس مسائل اقتصادی و معیشتی است» افزود: بر همین اساس مجلس در طول چهار ماه گذشته لوایح ارائه شده از سوی دولت را مورد بررسی قرار داد و آن را به تصویب رساند.

لاریجانی گفت: شرایط سیاسی کشور بستگی به رفتارها دارد. اگر کشور به سمتی رود که مردم احساس کنند خدمات خوبی انجام شده است نگرش‌ها تغییر می‌کند اما به کل آن‌چه باید دغدغه باشد این است که سازوکارها،‌ روش‌ها و رفت و آمدها منجر به اصلاحات اقتصادی در کشور شود. مهمترین مسأله برای کشور رونق تولید است.

وی تأکید کرد: نباید حاشیه بر متن غلبه کند. جریانات مختلف باید بر روی بهبود شرایط اقتصادی با نگاه ویژه به تولید توجه کنند و تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود.

در آمریکا هیچ چارچوبی حاکم نیست

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری پرسید که با توجه به نامه برخی از اعضای کنگره و از طرف دیگر تلاش برخی از تندروهای ایران برای جلوگیری از رسیدن به توافق آیا می‌توان اتحادی را بین دو طرف برای عدم توافق در مسأله هسته‌ای قلمداد کرد؟ که لاریجانی در پاسخ گفت: بنده نمی‌توانم جلوی اظهارنظر شما را بگیرم، ولی این موضوع دور از واقعیت است.

وی توضیح داد: در آمریکا مبارزات جناحی وجود دارد و هیچ چارچوبی حاکم نیست. به طوری که در نظرسنجی ۲۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا اقدام اخیر کنگره سنا در انتشار نامه را تقبیح کرده و حتی آنان را خائن تلقی کردند. اما در ایران نگاه ملی بر موضوع هسته‌ای حاکم است و چارچوب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایران انضباطی بین جریان‌های مختلف برقرار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا با لغو تحریم‌ها، پروتکل الحاقی در مورد پرونده هسته‌ای نیاز به تصویب دارد؟ گفت:‌ در مورد نظارت‌ها بیشتر ان پی تی مطرح است، اما شرایطی هم وجود دارد و ما در مجلس قانونی داشتیم مبنی بر این‌که پروتکل زمانی تصویب می‌شود که پرونده در شورای منیت نباشد؛ اگر قرار است موافقت صورت گیرد مجلس به این موضوع توجه می‌کند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت انجام گفت‌و‌گو با بشار اسد و اظهارات مطرح شده در مورد دولت سوریه گفت: این مطالب را در رسانه‌ها شنیده‌ام امیدوارم به این عقلانیت رسیده باشند که صرفا اعلام مواضع نباشد.

لاریجانی در مورد سوالی از خبرنگاری مبنی بر اینکه اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص مذاکرات هسته ای وجود دارد و آیا توافق امکان پذیر هست یا خی؟ گفت:‌ نگاه بدبینانیه‌ای به این موضوع ندارم حتما امکان‌پذیر است اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی کند خیلی از گام‌ها برداشته شده است.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حادثه قم و اینکه آیا عاملان دستگیر شدند و یا اینکه آیا اطلاعی از این موضوع دارد یا خیر گفت: این را نباید از من سوال کنید. از بخش‌های دیگر باید بپرسید. تا جایی که به من گزارش داده‌اند پیگیری‌هایی را کرده‌ام.

لاریجانی هنگام پافشاری خبرنگار مربوطه درباره اینکه چرا نسبت به این مسئله پیگیری نکرده است گفت: من اصلا پیگیر نیستم؛ هر بخشی مسئولیتی دارد، من مسئول اجرای آن نیستم.

ادعای یک متهم نباید دست‌آویز شود

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دریافت پول توسط ۱۷۰ نماینده از رحیمی گفت:‌ اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز افراد مختلف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به قوه قضاییه گفتیم بررسی کند؛ آن‌ها وظیفه دارند به این مسئله رسیدگی کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بررسی افزایش طرح‌ها در مجلس به جای بررسی لوایح گفت: سه قانونی که ابتدای سخنانم یاد کردم اگر مهم نبودند دولت به عنوان لایحه تنظیم نمی‌کرد. در بخش‌هایی نواقصی وجود دارد که باید قانون حل شود هم دیوان محاسبات نظارت می کند و هم کمیسیون نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در مورد ساختار کمیسیون اصل نود آیا بهتر است به دیوان تبدیل شود که افراد مشخصی کارها را برای نظارت دنبال کنند.

دولت قانونگراست

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم حرکت این دولت به سمت قانونگرایی است و از این حیث دولت عملکرد مطلوبی داشته است.

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت:‌ از گزارشات معاونت نظارت و دیوان محاسبات مجلس می‌توان برداشت کرد که حرکت در مسیر تحقق برنامه مطلوب نبوده که باید در این زمینه دقت بیشتری شود.

وی افزود:‌ دولت‌ها در کشور در زمینه قانونگرایی وضع متفاوتی دارند و آنچه که از گزارشات هیأت تطبیق مصوبات دولت با قانون به ما ارائه شده نشان دهنده این است که در دولت گذشته بسیاری از مصوبات به دلیل مغایرت با قانون رد می‌شد که این مشکل در دولت فعلی وجود ندارد و حرکت دولت به سمت قانونمداری بوده است.

اسناد پول‌های کثیف باید ارائه شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص پول‌های کثیف در سیاست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تصریح کرد: حرف ما این است که اگر در مورد پول های کثیف اسنادی وجود دارد باید به قوه قضاییه ارائه شود و قوه قضاییه نیز پیگیری کند و اگر این کار نیز اتفاق بیفتد ما نیز در مجلس بر چگونگی بررسی‌ها نظارت می‌کنیم. اما اگر خارج از این روال باشد نمی‌شود آن را دنبال کرد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «اگر توافق جامع صورت نگیرد دنیا به آخر نمی‌رسد» گفت: ما در هر صورت به زندگی خود ادامه می دهیم و اتفاقی برای ما نمی‌افتد، اما اگر توافق جامع صورت بگیرد هم ایران و هم دنیا و هم منطقه منتفع خواهد شد و برای آن‌ها مفید خواهد بود.

نگرانی درباره مسائل ضدامنیتی منطقه مساله خوبی است

رییس مجلس شورای اسلامی از پیگیری معاونت نظارت مجلس در خصوص پرونده‌های ارجاع شده به قوه قضاییه به ویژه پرونده سازمان تامین اجتماعی به قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص نتایج سفر منطقه‌ای اخیر وی و دیدارش با خالد مشعل گفت: در این سفرها در خصوص مسائل منطقه‌ای و فلسطین صحبت کردیم. مسئولان کشورهای منطقه نگاه‌شان برای مبارزه با تروریسم جدی است اما اینکه چقدر مشارکت کنند متفاوت است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در کل این مساله خوب است. نگرانی درباره مسائل ضدامنیتی منطقه مساله خوبی است.

موارد خلاف قانون را گزارش دهید

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص فضاسازی برخی رسانه‌ها بر ضد سایر رسانه‌ها در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس گفت: اگر موارد خلاف قانونی اتفاق افتاده است اطلاع دهید تا پیگیری کنیم چرا که رسانه‌ها در چارچوب قانون باید بتوانند کار رسانه‌ای‌شان را انجام بدهند.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را پیگیری کردیم

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگاران در خصوص برنامه مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز گفت: در قانون بودجه منابعی قرار دادیم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری‌هایی که مربوط به نخبگان و کارآفرینان است کاهش یابد.

لاریجانی یادآور شد: مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید منابعی را در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌کرد که این کار را انجام دادیم. نرخ سود تسهیلات نیز توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج