۱۸۹۳۲۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سنگ اندازی فرانسه در راه توافق هسته ای

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت فرانسه بار دیگر در مذاکرات هسته ای ایران سختگیرانه ترین و مانع تراشانه ترین خط مشی را در پیش گرفته که این مسئله موجب اختلاف با آمریکا شده است.

انتخاب: به نظر می رسد فرانسه به عنوان نماینده ی اسرائیل و اعراب تندرو در منطقه، تلاش بسیاری برای ایجاد اشکال در توافق احتمالی هسته ای ایران دارد.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: بار دیگر در مذاکرات هسته ای ایران سختگیرانه ترین و مانع تراشانه ترین خط مشی را در پیش گرفته که این مسئله موجب اختلاف با آمریکا شده است.

فرانسه بار دیگر سخت ترین خط مشی را بر ضد ایران در مذاکراتی که هدفش محدود کردن برنامه هسته ای تهران است در پیش گرفته است. این رویکرد موجب شده است پاریس به صورت بالقوه با دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا زمانی دچار اختلاف شود که مهلت دستیابی به یک توافق تا پایان ماه مارس پایان می یابد.

باراک اوباما روز جمعه با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تماس گرفت تا درباره دیپلماسی ایران با او گفتگو کند و بکوشد مواضع دو کشور را یکپارچه کند. کاخ سفید اعلام کرد روسای جمهور دو کشور «بر تعهد خود برای رسیدن به توافق تاکید کردند» و در عین حال گفتند ایران برای حل و فصل مسائل باقیمانده باید گام هایی بردارد.

دیپلمات های فرانسوی به صورت علنی بر آمریکا و دیگر قدرت های جهان فشار می آورند که در خصوص عناصر کلیدی -- به ویژه سرعت لغو تحریم های سازمان ملل متحد و محدود کردن فعالیت های تحقیقات هسته ای ایران کوتاه نیاید.

همچنین به نظر می رسد که پاریس خط زمانی متفاوتی از خط زمانی واشنگتن برای خود تعیین کرده و معتقد است مهلت پایان ماه مارس مهلتی «مصنوعی» است و اگر لازم شد قدرت های جهان باید این آمادگی را داشته باشند که برای رسیدن به توافقی بهتر، بیشتر منتظر تهران بمانند.

مقامات دولت اوباما گفته اند اقدامات قابل پیش بینی کنگره برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران تا ماه آینده، توانایی آنها را برای تمدید دیپلماسی محدود کرده است. اما مقامات فرانسوی به این حرف اعتراض دارند.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا پس از دور اخیر مذاکرات در سوئیس که جمعه پایان یافت در صفحه خود در توییتر نوشت: «تعیین پایان مارس به عنوان مهلت نهایی غیرسازنده و خطرناک است.»

وی یک روز قبل از آن گفته بود: «بدون اتخاذ تصمیمات مشخص درباره مسائلی فراتر از مسئله ظرفیت غنی سازی، توافقی حاصل نمی شود.» وی به طور خاص به لزوم نظارت گسترده تر و روشن شدن فعالیت های پژوهشی گذشته ایران تاکید کرد. مقامات غربی معتقدند این فعالیت ها شامل تلاش برای رسیدن به ظرفیت های تولید سلاح هسته ای نیز می شد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی که نشانه عزم پاریس بود روز پنجشنبه با گروه مذاکراتی خود در لوزان دیدار کرد تا به گفته مقامات اروپایی تاکید کند که نباید به توافقی تن دهند که اجازه لغو سریع تحریم های شورای امنیت را بدهد.

به گفته این مقامات، ‌فرانسه از این نگران است که لغو سریع تحریم های سازمان ملل ممکن است به فروپاشی گسترده تر اهرم اعمال نفوذ غرب علیه تهران بینجامد.

پاریس از تهران می خواهد برای لغو تحریم های سازمان ملل درباره شواهدی توضیح دهد که حاکی است ایران در گذشته درباره تولید سلاح های هسته ای تحقیق کرده است. ایران در سال های گذشته این ادعاها را رد کرده و برخی مقامات از این بیم دارند که مجبور کردن تهران به کنار گذاشتن انکارهای گذشته به شکست روند دیپلماتیک بینجامد.

فابیوس در گذشته هم در دیپلماسی هسته ای ایران مانع تراشی کرده است.

نخست وزیر سابق فرانسه در نوامبر 2013 گفت توافقی که آمریکا در ژنو درباره آن با ایران مذاکره می کند، «یک توافق کاملا یکطرفه» است و به اندازه کافی ظرفیت های هسته ای ایران را محدود نمی کند. اظهارات وی برای مدت کوتاهی امضای موافقت نامه هسته ای موقت را که تا حدودی برنامه هسته ای تهران را به عقب راند،‌ عقب انداخت.

مقامات غربی در روزهای اخیر تاکید کرده اند واشنگتن و دیگر قدرت هایی که با ایران مذاکره می کنند همچنان متحدند. با این حال، مقامات دولت آمریکا از ژست های فرانسه ابراز نومیدی کرده اند و می گویند این کار سازنده نیست.

فرانسه، پلیس بد؟

در همین حال الجزیره انگلیسی نوشت: ظاهرا فرانسه با طرح تهیه شده برای توافق هسته ای مشکل دارد.

به نظر می رسد فرانسه در مذاکرات هسته ای نقش پلیس بد را بازی می کند. فرانسه می خواهد بازه زمانی برای اجرای توافق هسته ای بیش از زمانی باشد که مدنظر آمریکا است. فرانسه می خواهد این زمان پانزده سال یا حتی بیشتر از آن باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج