۱۸۹۸۸۵
۵۷۵۸
۵۷۵۸
پ

امروز در تاریخ

۶ فروردین - ۲۶ مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۶ فروردین برابر با ۲۶ مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

برترین ها: امروز 6 فروردین برابر با 26 مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۱۷۶۸ ق.م - زادروز زرتشت؛ پیامبر ایرانی

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير زرتشت

ششم فروردين (امسال 26 مارس) زادروز زرتشت، تنها پيامبري است که از ميان آرين ها برخاست و «کردار نيک، پندار نيک، و گفتار نيک» را ندا داد و ترويج کرد تا پیروان آموزش های او بویژه ايرانيان با اين منش پرورش يابند و بارآيند. زرتشت هيچگاه نگفت كه از جانب خدا (اهورامزدا) مامور هدايت بشر شده است. زرتشت خود را يك آموزگار خوبي ها و برحذرداشتن بشر از گراييدن به بدي ها مي ناميد و مي گفت كه گريز از بدي ها و پليدي هاست كه در بشر ايجاد احساس شادي و نيكبختي مي كند و اين احساس تا ابديت در او باقي مي ماند.

تا وفات زرتشت، تقریبا همه ایرانیان که غالبا میترائیست بودند به مکتب او گرویدند و آيين زرتشت در زمان ساسانيان دين رسمی ايران اعلام شد و روحانيون زرتشتي در دستگاه حکومتي داراي منزلت ویژه شدند. آرین ها و ازجمله ایرانیان تنها مردم جهان باستان بودند که بت پرست نبودند.

اوستا - کتاب زرتشت - در عين حال از قديمي ترين نوشته هاي جهان و سند تمدن پيشرفته ايرانيان عهد باستان است. قطعات اوستا که در دوران هخامنشیان در کتابخانه های کاخهای سلطنتی نگهداری می شد به دست نظامیان اسکندر مقدونی نابود شدند. از آن پس این مطالب ـ از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. بلاش یکم شاه اشکانی ایران در نوروز 76 میلادی ازموبدان که به دیدار او رفته بودند با تاکید خواست که تا سال بعد (سال 77 میلادی)، ششم فروردین ـ زادروز زرتشت ـ اوستا باید جمع آوری، تکمیل و به او داده شود زیرا که پیر شده و عمری ازو باقی نمانده و می خواهد که این کار در دوران او انجام شده باشد. بلاش یکم ازسال 51 تا سال 78 میلادی سلطنت کرد. وی قبلا دستور جمع آوری آموزشهای زرتشت را در یک مجموعه داده بود. موبدان تا ششم فروردین سال 77 میلادی آنچه را که جمع آوری کرده بودند به صورت مکتوب به بلاش دادند و گفتند که کار تکمیل مجموعه ادامه خواهد داشت. اوستا نزدیک به دو قرن بعد در دوران اردشیر پاپکان و به همت «تنسر Tansar -Tonsar» روحانی ارشد وقت (موبد موبدان) تکمیل شد شامل348 فصل (بیش از میلیون کلمه) در 21 کتاب. در دوران شاپور دوم (ذولاکتاف) چند قطعه گمشده قبلی بر آن اضافه شد و چون به پارسی باستان (زبان اوستایی) بود بعدا بر آن تفسیر و راهنمایی نوشته شد که زند (زند اوستا) نامیده می شود. با هدف تسهیل رجوع به مطالب، خلاصه اوستا تحت عنوان «خرده اوستا» تدوین شده است. شرح این تحولات (تاریخچه اوستا) در کتاب «دین کرد» آورده شده است. زرتشت در عین حال یک شاعر و فیلسوف بزرگ بود.

زادروز زرتشت از دوران ساسانيان يک روز ملّي اعلام شد و بر ايام رسمي نوروز اضافه گرديد. 9 دهه پیش (سال 1922) شوراي عالي معارف (شوراي عالي فرهنگ) به رياست دهخدا، زادروز زرتشت را بر تعطيلات مدارس ايران افزود كه بعدا دولت هم تعطيلات نوروزي ادارات را از سه روز به هفت روز افزايش داد زيرا كه روز هفتم فروردين ماه، از عهد باستان روزي خوش يمن و ويژه امضاي قراردادها، رسيدن به توافق ها و سازش و تحكيم همبستگي ها بوده است.

بسیاری از اندیشمندان و شرقشناسان معاصر، آموزشهای اخلاقی زرتشت را راه حل مسائل بشر امروز به دست داده اند زیرا که همه این مسائل به علت زوال و انحطاط اخلاقیات بوجود آمده است. آموزش های زرتشت از قرن هفدهم میلادی مورد توجه خاص و تفسیر مورخان، فلاسفه و جامعه شناسان بویژه اندیشمندان آلمانی بوده است که با افتخار از او یادکرده اند. طبق آمارهای منتشره، توجه به آموزش های زرتشت از نیمه دوم قرن 20 در گوشه و کنار جهان رو به افزایش بوده است.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
اردشير پاپکان و بلاش يکم ـ دو ناسيوناليست ايراني که تصميم به تدوين آموزشهاي زرتشت گرفتند

۱۱۵۹ ق.م - کوروش بزرگ بنیانگذار هخامنشیان ۴ روز پس از فتح بابل، با اجرای مراسم مذهبی به سبک مردم شهر حکومت را در بابل به دست آورد.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
صحنه ورود کورش کبیر به بابل

1668 - انگليسي ها که در حال تصاحب و استثمار مشرق زمين بودند، منطقه بمبئي را در هند تصرف کردند.

1321 - قطع رابطه دولت ايران با امپراتوري ژاپن در جريان جنگ جهاني دوم.

1952 - آغاز قيام ميهن پرستان كنيا بر ضد استعمار انگلستان

كنيا در سال‏هاي بين دو جنگ جهاني، با اغتشاشات و نابساماني‏هاي بسيار مواجه بود. اما بعد از جنگ جهاني دوم، مردم اين سرزمين درصدد رهايى از سلطه بيگانگان برآمدند و نهضت استقلال‏طلبي خود را آغاز كردند. محدوديت‏ها و قوانين وضع شده از سوي استعمارگران در نقاط مختلف كنيا موجب به وجود آمدن گروه مائو - مائو گرديد كه مبارزان مسلح بسياري عضو آن بودند و توانست عده زيادي از انگليسي‏ها را از بين ببرد. اين مبارزات كه از بيست و ششم مارس 1952م آغاز شده بود، سرانجام با ادامه پيگير آن، به استقلال كنيا منجر گرديد.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۷۱ - روز ملي و استقلال "بنگلادش" از پاكستان

كشور بنگلادش در جنوب شرقي آسيا و سواحل شمالي خليج بنگال واقع شده است. بيشتر خطوط مرزي بنگلادش با هند مشترك بوده و قسمت كوتاهي در جنوب شرقي با ميانمار (برمه) همسايه است. اين كشور داراي ۱۴۷/۵۷۰ كيلومتر مربع مساحت و حكومت آن جمهوري است. بيش از ۸۸% مردم آن مسلمان بوده و كمتر از ۱۱% هندو ۱% بودايى و مسيحي مي‏باشند. جمعيت بنگلادش بيش از ۱۲۹ ميليون نفر مي‏باشد و پيش بيني مي‏شود كه جمعيت آن تا سال ۲۰۲۵م بيش از ۱۷۸ ميليون نفر گردد. ضمن اينكه ۴۱ سال طول خواهد كشيد تا جمعيت آن دو برابر شود. پايتخت كشور بنگلادش، داكا و واحد پول آن تاكا مي‏باشد. مردم بنگلادش مليت بنگالي داشته و به زبان بنگالي، اردو و انگليسي صحبت مي‏كنند.

۲۰۰۰ - ولاديمير پوتين که از سوي يلتسين نخست وزير و بعدا کفيل رياست جمهوري روسيه فدراتيو شده بود در يک انتخابات عمومي رئيس جمهوري اين کشور شد.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ولاديمير پوتين - ۲۰۰۰

زادروزها

۱۷۶۸ ق.م - زرتشت از پیامبران ایران باستان و بنیان‌گذار دین مزدیسنا (درگذشت ۵ دی ۱۶۹۱ ق.م)
۱۹۰۵ - ویکتور امیل فرانکل دروان‌شناس اتریشی، پدیدآورندهٔ لوگوتراپی (معنا درمانی).

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویکتور امیل فرانکل

۱۹۱۱ - تنسی ویلیامز نمایشنامه نویس آمریکایی.
۱۹۴۱ - ریچارد داوکینز زیست شناس بریتانیایی.

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
تنسی ویلیامز

۱۹۷۲ - لزلی من بازیگر آمریکایی
۱۹۷۶ - امی اسمارت بازیگر آمریکایی

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
کیرا نایتلی

۱۹۸۱ - جی شان خواننده انگلیسی
۱۹۸۵ - کیرا نایتلی ویلیامز بازیگر انگلیسی

درگذشت‌ها

۱۳۳۱ - دکتر قاسم غنی، نویسنده، پزشک و نمایندهٔ مجلس شورای ملی در دوره‌های دهم تا سیزدهم
۱۳۸۵ - منوچهر همایون‌پور، خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
لودویگ فان بتهوون

۱۸۲۷ - لودویگ فان بتهوون آهنگ‌ساز آلمانی.
۱۹۸۴ - درگذشت احمد سُكو تُوره رهبر كبير كشور افريقايي گينه

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد سكو توره

1937 - درگذشت پيركوبِرتُن مؤسس دوره جديد بازي‏هاي المپيك
۱۸۷۳ - مرگ آلساندرو مانتسوني شاعر و نويسنده ايتاليايي

6 فروردین - 26 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلساندرو مانتسوني

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج