۱۹۰۸۱۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اشاره چین به نشانه‌های‌ خوب در مذاکرات

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت که «به رغم وجود برخی نقاط تردیدآمیز، نشانه هایی از خوش بینی در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشاهده می شود».

خبرگزاری ایرنا: «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت که «به رغم وجود برخی نقاط تردیدآمیز، نشانه هایی از خوش بینی در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشاهده می شود».

«وانگ یی» که کشورش یکی از اعضای گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای با ایران است، در شهر «لوزان» سوییس در گفت و گو با خبرنگاران چینی همراه خود از شرایط خوب حاکم بر فضای مذاکرات و نزدیکتر شدن دیدگاه های مذاکره کنندگان سخن گفت.

او با ابراز رضایت از روند مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ گفت: رویکرد لازم به دلیل کاهش موارد اختلافی کشورها در حال ظهور است و به شخصه نسبت به چشم انداز گفت وگوها خوش بینی محتاطانه ای دارم.

وزیر امور خارجه چین با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای ایران در حال حاضر در آخرین مرحله قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که طرف های گفت و گو با جدیت بخش های اندک باقیمانده از موضوعات را طی کنند و از هر گونه پسرفت احتمالی پرهیز کنند.

«وانگ» همچنین گفت که چین پیشنهادهایی را در ارتباط با موضوع رفع تحریم ها علیه ایران ارائه کرده و منتظر پاسخ دیگر کشورها است.

وی با تشبیه شرایط کنونی مذاکرات هسته ای ایران به «مسابقه دو ماراتن» افزود: طبیعی است که در این ماراتن که واپسین لحظات خود را سپری می کند، همه شرکت کنندگان بخواهند با سرعت دادن به حرکات خود، به خط پایان برسند.

وزیر امور خارجه چین افزود: ما امیدواریم بتوانیم توافقنامه ای جامع را در اسرع وقت آماده کنیم تا ضمن لحاظ شدن خواسته های طرفین گفت وگو، ایران هم از بار تحریم ها خلاص شود.

این دیپلمات بلندپایه چینی با اشاره به حضورش در لوزان سوئیس ادامه داد: حضور وزرای امور خارجه هفت کشور در لوزان در واقع حرکتی برای پیگیری اهداف گفت و گوها در سطحی بالاتر از سطوح مرسوم است، واقعیت این است که در نتیجه تلاش جمعی، مذاکرات تا این مرحله پیشرفت کرده است و این روند با بررسی راهکارهای موجود برای حل مساله هسته ای ایران تا یافتن راه حل مناسب ادامه خواهد یافت.

رییس دستگاه دیپلماسی چین همچنین در باره اختلافات کنونی بین ایران با کشورهای ۱ +۵ گفت: این مسائل با توجه به مرحله حساسی که مذاکرات در آن قرار گرفته، امری کاملا طبیعی است.

«وانگ» گفت: شرایط کنونی حاکم بر فضای مذاکرات هسته ای ایران، دقیقا تصویری است که می توان از مراحل پایانی چنین نشست هایی انتظار داشت، شرایطی که در آن گاهی به نظر می رسد راه خروجی وجود ندارد، اما ناگهان روزنه ای به فضایی جدید گشوده می شود.

وی ادامه داد: مساله ای که من می خواهم به شما بگویم این است که این مذاکرات در حال حاضر مبنایی بسیار مستحکم دارد. اگر شما بخواهید فهرستی از توافقات و نتایجی که در ۱۲ سال مذاکره حاصل شده را جمع آوری کنید، باید به فکر تنظیم فهرستی بلندبالا باشید. بنابراین در فضای کنونی که ما در آخرین مرحله گفت و گوها قرار داریم، مسائل باقیمانده بسیار اندک، اما در عین حال دشوارترین مباحث هستند.

وزیر امور خارجه چین همچنین تاکید کرد که تلاش همه کشورها در چند روز گذشته و مدت زمان باقیمانده در لوزان، کمتر شدن فاصله ها و اختلافات بوده است.

«وانگ» همچنین تاکید کرد: مساله هسته ای ایران، موضوع پیچیده ای است که هرازگاهی از برخی مسائل داخلی و حتی خارجی متاثر می شود، با این حال معتقدم در چنین وضعیتی، همه طرف های گفت و گو باید با حفظ تمرکز کامل، فقط به حرکت رو به جلو بیاندیشند و از هر عاملی که موجب شکست مذاکرات می شود، پرهیز کنند.

سخنان «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه در همه رسانه های این کشور به ویژه در شبکه های تلویزیونی، خبرگزاری شین هوا، رن مین، گلوبال تایمز، چاینا پست، چاینال دیلی و روزنامه های چینی زبان از جمله خوئن چیو بازتاب گسترده داشت.

مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱ +۵ در سطح وزیران امور خارجه روز گذشته - دوشنبه - نیز در هتل «بوریواژ» لوزان سوییس پیگیری شد.

۳۱ مارس مصادف با ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ ضرب الاجل دستیابی به توافق کلی سیاسی در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج