۱۹۲۵۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

«نکات مهم » گزارش آژانس درباره ایران

انتشار گزارش آژانس انرژی اتمی در مورد ایران

گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران در حالی منتشر می شود که این گزارش نکته جدیدی درباره برنامه هسته ای ایران ارائه نداده است .

تابناک: گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران در حالی منتشر می شود که این گزارش نکته جدیدی درباره برنامه هسته ای ایران ارائه نداده است .

این گزارش که ۲۲ فوریه در «وین» منتشر شده در مهم ترین بخش خود به افزایش سرعت ایران در غنی سازی اورانیوم اشاره کرده و نگرانی هایی را در این باره مطرح می کند ، این در حالی است که ایران خود بارها به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اذعان کرده و حتی اعلام شده است که ایران حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی تولید کرده و در هفته گذشته اولین صفحه سوخت ۲۰ درصدی را در نیروگاه اتمی تهران بارگذاری کرده است .

بر اساس این گزارش جدید ، ایران تعداد آبشار های سانتریفیوژ خود از ۳۷ آبشار را به ۵۲ آبشار افزایش داده است که در هر آبشار تعداد ۱۷۰ سانتریفیوژ وجود دارند .

علاوه بر این مجتمع غنی سازی فردو هم با وجود حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ به غنی سازی ۲۰ درصدی مشغول است .

از دیگر نکات مهم گزارش آژانس گفتگو های هیات اعزامی آژانس به تهران است که بر اساس آن گزارش شده که ایران اجازه نداده است که بازرسانش از مجتمع نظامی پارچین بازدید کنند. علیرغم نگرانی از این بابت در گزارش آژانس هیچ اشاره ای به نزدیک شذن ایران به ساخت سلاح هسته ای مشاهده نمی شود ، دقیقا همان خطی را که سازمان های اطلاعاتی امنیتی آمریکا در روز جمعه گزارش دادند و آنان نیز اعلام کردند که برآورد های اطلاعاتی آنها می گوید که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست .

خاطر نشان می کند که در گزارش جدید آژانس مجددا بر شبهاتی که در برنامه هسته ای ایران در خلال سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ وجود داشته مجددا اشاره ای شده است .

در حالی که در دورانی که ایران برنامه غنی سازی اورانیوم خود را تعلیق کرده بود به همه این شبهات با حضور بازرسان آژانس و انجام آزمایشات متعدد پاسخ داده بود.

بازرسان آژانس حتی در بازدیدی که در آن زمان از مجتمع پارچین داشتند نه تنها در این مجتمع حضور پیدا کردند ، بلکه نمونه برداری های زیادی را از خاک این مجتمع انجام دادند و در همان زمان هیچ نشانی از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای پیدا نکردند.

لازم به ذکر است که انتشار گزارش های آژانس دقیقا منطبق با برآوردهای اطلاعاتی کشورها غربی و آمریکا به شدت اصالت این گزارش ها را برای افکار عمومی بین المللی زیر سئوال برده است .

به گونه ای که پیش از گزارش ماه نوامبر در حدود سه ماه گذشته ، سازمان های اطلاعاتی امریکا از وجود مدارک مشکوک در برنامه هسته ای ایران نام بردند و پس از آن در گزارش آژانس هم به این نکته اشاره شد .

پیش از گزارش اخیر هم سازمان های اطلاعاتی آمریکا از عدم وجود اراده ایران برای ساخت سلاح هسته ای سخن گفتنئ که قریب به همین مضمون هم در گزارش آژانس آمده است.

به راستی واقعا گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط مقامات و کارشناسان وین نوشته می شود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج