۱۹۳۰۲۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

فرکی: برانکو الفبای مربیگری را به من آموخت

از آن روزهایی که حسین فرکی به‌عنوان دستیار کنار برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت تیم‌ملی می‌نشست، حدود یک دهه می‌گذرد. مربی موفق این ایام فوتبال ایران، در ابتدای راه مربیگری خود چندان جدی گرفته نمی‌شد

آی اسپورت: هنوز به خاطر داریم که می‌گفتند فرکی هیچ نقشی در تیم‌ملی ندارد و البته آن اظهارنظر امیر عابدینی که گفته بود: «فرکی فقط موانع را در زمین می‌کارد!» گذر ایام ولی آن همه هیاهو را زیر سوال برد و فرکی توانست توانایی‌اش در امر مربیگری را به خوبی نشان دهد. او اگرچه در فصل جاری با سپاهان موفق به کسب نتایج خوبی نشده ولی کمتر کسی پیدا می‌شود فرکی را به‌عنوان یک مربی خوب قبول نداشته باشد. بازگشت برانکو ایوانکوویچ به ایران بهانه خوبی برای گفت و گو با اوست. خودش می‌گوید از برانکو الفبای مربیگری را آموخته و قصد دارد در اولین فرصت به دیدارش برود. گفت و گوی «شهروند» با سرمربی تیم فوتبال سپاهان را می‌خوانید.

شروع این مصاحبه با توضیح درباره سپاهان و ناکامی‌های تیم شما نیست؛ بازگشت برانکو ایوانکوویچ در ایران و شما که قطعا کلی حرف دراین‌باره دارید...

خب حق با شما است؛ من بابت این اتفاق بسیار خوشحال هستم. برانکو یکی از متشخص‌ترین مربیان خارجی تاریخ فوتبال ایران است و درحال حاضر به قدری هیجان‌زده‌ام که نمی‌دانم چه باید بگویم.

‌ آخرین دیدارتان با او را یادتان هست؟

بله، یک روز بعد از دیدار با آنگولا در آلمان بود. آن روز بغض کرد و دیگر به ایران نیامد. برانکو واقعا به فوتبال ایران خدمت کرد و از نظر شخصیتی و فنی چیزهای زیادی به ما آموخت. چیزی که باعث شد آن روز آخر بغض گلوی همه‌مان را بگیرد، رفتاری بود که ما با ایوانکوویچ کردیم. من همیشه از این مسأله که برانکو را بد به کشورش بدرقه کردیم، دلگیر بودم اما این مرد بزرگ منشی خود را نشان داد و از آن زمان به بعد همیشه درباره ایران مثبت حرف زد. واقعا خوشحالم که دوباره برگشته و می‌توانیم از او یاد بگیریم.

‌ شما سال‌های زیادی را در کنار برانکو بودید و البته حرف‌و حدیث‌های زیادی را شنیدید. بعد از گذشت ٩‌سال از آن اتفاقات چه نظری در این خصوص دارید؟

متاسفانه برخی از ما خصلت بدی داریم؛ این‌که تصور می‌کنیم هرمربی خارجی به ایران می‌آید مغرور است و فقط حرف خودش را قبول دارد. همین حالا به تیم‌ملی نگاه کنید. ببینید چقدر درباره مارکار آقاجانیان حرف زده می‌شود؛ زمان ما هم اینگونه بود ولی من خوشحالم که به هیچ‌کدام از مسائل توجه نکردم.

‌ ... و نتیجه‌اش را هم گرفتید؟

لطف خدا بود. باید بگویم من وقتی به تیم‌ملی آمدم با وجود سابقه سرمربیگری در پاس‌تهران اما فردی بودم که نیاز به حمایت و کسب علم روز فوتبال دارد. برانکو در مسیر پیشرفت به من الفبای موفقیت را آموخت و چیزهایی که از او یاد گرفتم همیشه به دردم خورده است. خوشبختانه در چند‌سال اخیر لطف خدا هم شامل حالم شده و توانسته‌ام نتایج مطلوبی با تیم‌هایی که در آنها بودم، کسب کنم.

‌ با این تفاسیر فکر می‌کنید برانکو در پرسپولیس هم موفق می‌شود؟

شک نکنید حضور او نه‌تنها به سود پرسپولیس است که روی فوتبال ایران نیز تأثیر می‌گذارد. من همیشه نسبت به او حس خوبی دارم. پرسپولیس انتخاب بسیار خوبی انجام داد.

‌ قصد ندارید به دیدار او بروید؟

اگر فرصت شود قطعا این کار را می‌کنم اما زیاد نگران نیستم چون بعد از بازی با تراکتورسازی باید به مصاف پرسپولیس برویم و آن بازی فرصت مناسبی است که با برانکو تجدید خاطره کنیم.

‌ حالا به سپاهان برسیم؛ چرا این‌قدر تیم شما فراز و نشیب دارد؟

دلایل زیادی باعث شده در هفته‌های گذشته به‌طورکلی نتایج خوبی نگیریم. جدایی خلیل‌زاده و حمودی به علت مشکلات سربازی و مصدومیت نویدکیا یکی از این دلایل بود. ما در دو بازی مهم مقابل ذوب‌آهن و صبا اسیر اتفاقات غیرفوتبالی شدیم و دروازه‌بانمان اخراج شد. فکر می‌کنم مجموعه‌ای از اتفاقات دست به دست هم داد تا نتوانیم خوب کار کرده و به اهدافی که داریم، برسیم.

‌ فکر نمی‌کنید شانس قهرمانی سپاهان بسیار کم شده است؟

من چنین فکر نمی‌کنم. هنوز ٦ بازی باقی مانده است و با توجه به این‌که همه مدعیان با یکدیگر بازی مستقیم دارند، هیچ‌چیز برای ما از دست رفته نیست. ما دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم و باید هر کاری لازم است انجام دهیم تا به هدفی که داریم، برسیم. از هواداران هم می‌خواهم صبورتر باشند و کمک کنند تا شرایط را بهبود بخشیم.

‌ نتایج اخیر، شایعه برکناری شما را هم مطرح کرده است!

این مسائل فقط در رسانه‌ها است و وقتی با مسئولان باشگاه سپاهان صحبت می‌کردم چیزی دراین‌باره به من نگفتند. از هواداران و رسانه‌ها نیز می‌خواهم مثل باشگاه از من و بازیکنان حمایت کنند تا سپاهان نتیجه بگیرد.

‌ در لابه‌لای صحبت‌هایتان به تیم‌ملی و کی‌روش اشاره‌ای کوتاه داشتید. آیا موافق ماندن او در تیم‌ملی هستید؟

من دوست ندارم حرفی بزنم چون در این صورت دوباره شایعه به راه می‌افتد ولی نظر شخصی‌ام بر این است که شرایط کنونی تیم‌ملی ایجاب می‌کند کی‌روش در تیم‌ملی ایران بماند. او در بین مردم محبوب است و بازیکنان تیم‌ملی نیز دوستش دارند. از طرفی جنس بازی‌های تیم کشورمان هم خوب است و به نظر می‌رسد باید سرمربی را حفظ کنند.

‌ همان‌طور که خودتان گفتید، خیلی‌ها معتقدند با رفتن کی‌روش، شما سرمربی تیم‌ملی می‌شوید...

اصلا چنین چیزی درست نیست. بگذارید موضوعی را بگویم. من در پایان فصل گذشته پایم را جراحی کردم و نیاز داشتم استراحت کنم. واقعا قصد نداشتم در فصل جاری هدایت هیچ تیمی را برعهده بگیرم ولی به قدری درباره حضورم در تیم‌ملی شایعه ساختند که نیت کردم به اولین پیشنهادی که می‌رسد پاسخ مثبت بدهم. من درحال حاضر تمام تمرکزم روی سپاهان است و به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

‌ حرف خاصی باقی نمانده است؟

یکبار دیگر از هواداران سپاهان می‌خواهم در این راه سخت کمک‌حال ما باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج