جاباما
۱۹۳۷۷۷
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

تمیزترین کشورهای جهان

دو دانشگاه کلمبیا و ییل، شاخص عملکرد محیط زیست را در میان ۱۴۰ کشور جهان مورد بررسی قرار داده‌اند.

نیکو - ترجمه الهام رضایی: دو دانشگاه کلمبیا و ییل، شاخص عملکرد محیط زیست را در میان ۱۴۰ کشور جهان مورد بررسی قرار داده‌اند.

شاخص عملکرد محیط زیست به بررسی ۲۵ فاکتور زیست محیطی از کیفیت آب و هوا و تنوع محیطی گرفته تا میزان استفاده از آفت‌کش‌ها می‌پردازد. در فهرست زیر برترین کشورها از لحاظ شاخص عملکرد زیست محیطی در هر یک از ۶ منطقه جهان انتخاب شده است.

سوییس

پنجمین کشور مرفه جهان از لحاظ سرانه تولیدناخلص داخلی، تمیزترین کشور جهان نیز بشمار می‌رود. امتیاز سوییس در ۸ شاخص زیست محیطی شامل بهداشت و کیفیت آب، سلامت جنگل‌ها و استفاده از آفت‌کش‌ها ۱۰۰ است، این کشور تنها در شاخص‌های کشاورزی نمره کامل را کسب نکرده و باعث شده در مجموع امتیاز ۹۵.۵ رابدست آورد.

تمیزترین کشورهای جهان

سوئد

امتیاز سوئد در رابطه با شاخص‌هایی بالاست که به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند. این کشور دارای سطح پایین آلودگی هوا، چشمه‌سارهای آشامیدنی بکر و سطح پایین سرانه در انتشار گازهای گلخانه‌ای است. ۹ میلیون سوئدی درحالی که با دقت فراوان به حفاظت از جنگل‌هایشان مبادرت کرده و از لحاظ مدیریت جنگل‌ها امتیاز کامل را کسب کرده‌اند، اما در زمینه حفاظت از مناطق دریایی به شدت ضعیف عمل کرده و تنها امتیاز ۲۶ را کسب کرده‌اند.

تمیزترین کشورهای جهان

نروژ

نروژ که سومین کشور ثروتمند جهان است از لحاظ شاخص‌های کیفیت آب، بهداشت و سطح ازون و ذرات موجود در هوا امتیاز کامل را کسب کرده است. این بدان معناست که احتمال کمی وجود دارد تا مردم نروژ به بیماری‌های تنفسی مبتلا شوند. افزون براین با وجودی که ۹۸ درصد از برق مورد نیاز این کشور از طریق نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود، اما سکوهای نفت دریایی آن به میزان قابل توجهی گازهای گلخانه منتشر می‌کند.

تمیزترین کشورهای جهان

کاستاریکا

اقتصا کاستاریکا متکی بر صنعت اکوتوریسم بوده و به همین دلیل این کشور توجه زیادی به مسایل زیست‌محیطی خود دارد. این کشور آمریکای مرکزی در جایگاه پنجمِ فهرست جهانی محیط زیست قرار گرفته است. این کشور به مبارزه با فرسایش جنگل‌ها اقدام کرده که در کشورهای آمریکای لاتین به وفور رخ می‌دهد. بهترین امتیاز کاستاریکا در آلودگی هوا، تغییرات آب وهوایی و مبارزه با جنگل‌زدایی است.

تمیزترین کشورهای جهان

کلمبیا

رفاه نسبی کلمبیا وابسته به حاصلخیزی زمین‌هایش برای کشاورزی، بخصوص برای کشت قهوه و گل بوده که درآمد صادراتی آن را تشکیل می‌دهند. این کشور آمریکای جنوبی در زمینه زمین‌های زراعی بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

تمیزترین کشورهای جهان

نیوزیلند

این کشور کم جمعیت که به محیط زیست خود توجه زیادی دارد، بهشت طبیعت‌گردها است. امتیاز نیوزلند در رابطه با شاخص‌های آب و کیفیت هوا تقریباً نزدیک به ۱۰۰ بوده، اما صنایع و تجهیزات این کشور آلاینده هستند و بیشتر از سهمیه مجازشان گاز دی اکسیدکربن تولید می‌کنند.

تمیزترین کشورهای جهان

ژاپن

مردم ژاپن در میان سایر کشورهای جهان بیشترین میزان امید به زندگی را دارا هستند، دلیل این امرمی‌تواند زیرساخت‌های بهداشتی بسیارعالی آن، اجتناب از استفاده از کودهای شیمیایی و سطح نسبتاً پایین آلودگی هوای این کشور باشد. همچنین ژاپن در زمینه محافظت از جنگل، امتیاز کامل گرفته است. با این وجود ژاپن در مقایسه با کشورهای همسایه خود که دارای امتیاز ۸۸.۸ از لحاظ صید ماهی سواحل دریا هستنند، امتیاز ۸۱.۶ را گرفته است.

تمیزترین کشورهای جهان

آلبانی

آلبانی نیز مانند همسایگان اروپای شرقی خود، هیچ امتیاز برجسته‌ای از لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی ندارد. اما عدم صنعتی بودن این کشور مانع از آلودگی‌های شدید ناشی از صنعتی شدن برای آن شده است. صنعتی نبودن آلبانی باعث شده تا این کشور از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای و برای سطح پایین ازون در هوا امتیاز بالایی را کسب کند. با این حال سوزاندن چوب موجب آلودگی هوای آن شده است.

تمیزترین کشورهای جهان

قبرس

این جزیره ۸۰۰ هزار نفری در شرق مدیترانه، در زمینه هر دو شاخص بهداشت و کیفیت آب امتیاز کامل را کسب کرده است. اما قبرس از لحاظ عرضه آب دچار مشکل بوده و بزرگترین منبع آب زیرزمینی آن نمکی است. افزون براین امتیاز این کشور از نظر حفاظت از زیست‌گاه‌های طبیعی و انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین است.

تمیزترین کشورهای جهان

موریس

این جزیره نسبتاً مرفه که با جمعیت ۱.۳ میلیون نفر در هزار و ۲۰۰ مایلی ساحل شرقی آفریقا در اقیانوس هند قرار داشته، از لحاظ شاخص‌های بهداشت محیط‌ زیست، امتیاز بالای ۹۷.۷ را کسب کرده است. درحالی که امتیاز متوسط کشورهای همسایه‌اش در جنوب صحرای آفریقا ۴۴.۵ بوده. موریس که از لحاظ کیفیت آب آشامدنی، زیرساخت‌های بهداشتی و پاکیزگی هوا رقیب کشورهای اسکاندیناوی بوده، اما میزان سرانه انتشار گازهای گلخانه‌اش بالا است.

تمیزترین کشورهای جهان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهروز

      سلام خیلی خوب هست تشکر از شما میخواهم برنامه رادانلود کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج