۱۹۴۲۷۰
۳ نظر
۵۰۲۲
۳ نظر
۵۰۲۲
پ

الو دکتر ...!

الو دکتر ...!
مجله سیب سبز:

آیا تیغ یا موبر حساسیت‌زاست؟

بعد از هر بار استفاده از تيغ يا موبر براي از بين بردن موهاي زايد بدنم، دچار خارش شديد و جوش‌هاي پوستي مي‌شوم چه روشي را براي حل اين مشكل توصيه مي‌كنيد؟

دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

بايد موهاي‌تان را در جهت خواب‌شان اصلاح كنيد. قبل و بعد از استفاده از موبرها هم مي‌توانيد از برخي داروهايي كه پزشك تجويز مي‌كند، استفاده كنيد. البته بعضي از اين داروها بايد در طولاني‌مدت مصرف شوند تا بتوانند ميزان بروز جوش‌هاي بعد از اصلاح را كاهش دهند. اگر اين كارها تاثيري نداشت روش‌هاي ديگر اصلاح را امتحان كنيد شايد با روش‌هاي ديگر احتمال ايجاد خارش و جوش‌ها كاهش پيدا كند.

الو دکتر ...!

چرا كاشت مو در آقايان بهتر از خانم‌ها جواب مي‌دهد؟

كاشت مو بيشتر براي ريزش موي الگوي مردانه استفاده مي‌شود كه اين الگو در خانم‌ها هم زياد اتفاق مي‌افتد ولي مشكلي كه وجود دارد اين است كه موهاي پشت‌سر درصدي از خانم‌هايي كه دچار ريزش مو مي‌شوند، وابسته به هورمون است در نتيجه موهاي اين قسمت كه براي كاشت از آنها استفاده مي‌شود، نازك و تنك مي‌شود به همين دليل نمي‌توانيم موي زيادي از اين قسمت برداشت كنيم.

از طرفي چون اين موها مي‏توانند‌ گيرنده هورموني داشته باشند وقتي جلوي سر منتقل مي‌شوند، ممكن است بريزند. به همين دليل براي درمان طاسي يا كم‌مويي در خانم‌ها ابتدا همه راه‌ها را امتحان مي‌كنيم و وقتي ديگر هيچ راهي وجود نداشت و منطقه خالي شده سر وسيع بود، سراغ كاشت مو مي‌رويم.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

كم‌كاري و پركاري تيروئيد با چه علائمي بروز مي‌كند؟

دكتر محمدرضا مهاجر تهراني، متخصص غدد و دانشيار دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

كاهش وزن، تعريق، تپش قلب، ريزش مو و ضعف و بي‌حالي از علائم پركاري تيروئيد و افزايش وزن، ضعف و بي‌حالي، ريزش مو، يبوست، اختلال‌هاي عادت ماهانه و خواب‌آلودگي از علائم كم‌كاري تيروئيد است كه براساس نتايج آزمايش‌ها اين مسئله رد يا تاييد مي‌شود.

با بوی بد دهان چه کار کنم؟

سلام، خسته نباشيد. دختري ۲۵ ساله هستم كه دهانم هميشه بوي بدي مي‌دهد. علتش را نمي‌دانم. لطفا مرا راهنمايي كنيد؟

دكتر اكبر فاضل، دندانپزشك، دانشيار دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران، رئيس سابق دانشكده دندانپزشكي و متخصص پروتزهاي دنداني و فلوشيپ فك و صورت و ايمپلنت:

اولين راه‌حل مراجعه به دندانپزشك و انجام راديوگرافي از ناحيه فك است تا مشخص شود كانون‌ها عفوني، چركي يا كيستي هستند يا خير. اگر مشكلي وجود داشته باشد بايد عوامل دهاني را برطرف كنيم. اگر بعد از برطرف كردن اين مشكلات بازهم بوي دهان از بين نرفت بايد به متخصص گوش، حلق و بيني مراجعه كنيد. متخصص بايد سينوزيت‌ها را معاينه كند تا مشخص شود كه عفونتي در آن ناحيه وجود دارد يا خير.

اما به‌طور كل بيشتر به دليل پوسيدگي‌هاي بين‌دنداني اين مشكل به وجود مي‌آيد حتي ممكن است افرادي كه روكش‌هاي دنداني دارند به اين مشكل دچار شوند زيرا به دليل نداشتن روكش درست غذا زير دندان‌های آنها رفته و باعث اين مشكل يعني بدبويي دهان می‌شود. به‌طور كل بايد گفت تا زماني كه معاينه دقيق نشده‌ايد نمي‌توان درست تشخيص داد و راه‌حل مناسبي را پيشنهاد داد.

الو دکتر ...!

یک‌سال و نیم است که دهانم بی‌حس است، چرا؟

سلام، دختري ۲۶ ساله هستم. يك سال و نيم پيش دندان عقلم را جراحي كردم. اين جراحي تا حدودي سنگين بود و هنوزم لب و لثه فك پايينم بي‌حس است. اين موضوع مرا آزار مي‌دهد، چه كار كنم؟

دكتر مرتضي اردو بازاري، ارتودنتيست:

دختر خانم ۲۶ ساله بهتر بود سوال خود را كمي واضح‌تر توضيح مي‏داديد. آيا فك و لثه‏تان نسبت به سردي و گرمي حساس است؟ آيا ميزان اين بي‌حسي نسبت به روزهاي اول جراحي كمتر شده است؟ همچنين ذكر كنيد آيا دندان عقل بالا را جراحي كرده‌ايد يا پايين؟

جواب به اين پرسش‏ها براي تشخيص درست مهم است. با اين حال آثار بي‌حسي تا شش ماه ممكن است وجود داشته باشد و حتی اگر اين جراحي سنگين بوده باشد بعد از يك سال و نيم اين بي‌حسي ممكن است باقي بماند اما بعد از اين مدت اگر هنوز از اين مشكل رنج مي‏بريد، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد زيرا اين احتمال وجود دارد كه عصب‌هاي فك پايين ضربه ديده باشد.

لکه های بارداری چگونه از بین می‌روند؟

خانمي ۳۰ ساله هستم. روي پوستم لكه‌هاي حاصل از بارداري وجود دارد كه با مصرف كرم برطرف شده اما به محض كنار گذاشتن كرم دوباره ايجاد مي‌شوند چگونه آنها را برطرف كنم؟

دكتر باريك‌بين متخصص پوست و مو زيبايي:

شما مبتلا به ملاسما يا لك بارداری هستيد. علت رخداد اين لك‌ها مسائل هورموني، آفتاب و ژنتيك است. در افراد مستعد، مصرف قرص‌هاي جلوگيري از بارداري به هر دليل و نيز بارداري از علل شايع حادث شدن اين لك‌هاست. بايد دانست درمان اصلي اين لك‌ها مصرف داروهاي ضدلك شامل هيدروكينون (به مدت محدود)، قطع داروهاي هورموني و مصرف دقيق ضدآفتاب است. اغلب با اين داروها لك ملاسما تا حد ناپديد شدن كمرنگ مي‌شود اما با قطع آن امكان عودش زياد است و بايد بيمار تحت‌نظر متخصص پوست به‌طور مرتب از داروهاي ضدلك مختلف استفاده كند.

جراحی افزایش قد خطرناک است؟

لطفا در مورد عمل جراحي افزايش قد توضيح دهيد. اين عمل چه خطراتي دارد و آيا در ايران انجام مي‌شود؟ همچنين آیا جراحي تنها راه براي افزايش قد در ۲۴سالگي است؟

دكتر سيدمحمد جزايري، جراح و متخصص ارتوپدي و دانشيار دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي :

در كشور ما بعضي افراد سودجو كه گاهي پزشك هم هستند با تبليغات از طريق روزنامه‌ها، مجلات و حتي وايبر ادعا مي‌كنند كه مي‌توانند قد را افزايش دهند. اول از همه بايد بدانيد بعد از سن رشد (در دخترها ۱۴ تا ۱۵ سالگي و در پسرها ۱۵ تا ۱۶ سالگي) رشد طولي استخوان‌ها متوقف مي‌شود بنابراين تمامي تبليغات دارويي و غيردارويي در اين زمينه غيرواقعي است و فقط مي‌خواهند از مردم سودجويي كنند. در رابطه با جراحي افزايش قد، فقط براي بيماراني با اندام‌هاي معيوب، فلج اندام، بيماري‌هاي مادرزادي و آنهایی که استخوان‌شان انحنا دارد و كوتاه شده يا به‌طور كلي استخوان‌شان كوتاه است، مي‌توان اين جراحي را انجام داد.

الو دکتر ...!

در اين جراحي با كمك دستگاه‌هايي استخوان شكسته مي‌شود، سپس در داخل استخوان ميله‌هايي تعبيه مي‌شود كه به يك پيچ وصل هستند و پزشك مي‌تواند از طريق آن پا را به تدريج هر بار نيم تا يك ميلي‌متر بلند كند. افزايش قد با اين روش بيش از چهار تا پنج سانت امكان‌پذير نيست و اگر بخواهيم بيشتر از اين قد را بلند كنيم به عروق، اعصاب و نسوج نرم فشار وارد مي‌‌شود. اين عمل همچنين مي‌تواند عوارض خطرناكي داشته باشد به‌خصوص در ۲۴ سالگي كه ديگر رشد قد متوقف شده اصلا معقول نيست. چرا يك فرد عاقل بايد پاي سالمش را بشكند به اميد اينكه قدبلند شود؟ علاوه بر اين، براي اين كار دو عمل لازم است چراكه هر پا در جلسه‌اي جداگانه بايد جراحي شود.

يكي از عوارض مهم اين عمل، عفونت است. درمان عفونت استخوان نيز بسيار مشكل است چه بسا شايد تا آخر عمر فرد را درگير كند، همچنين ممكن است پا به داخل يا خارج زاويه پيدا كند، استخوان در آن قسمت بچرخد و امتداد آن به هم بخورد. به عبارتي استخوان ممكن است به عقب يا جلو جوش بخورد و به عروق و اعصاب آسيب برساند. پس اين عمل عوارض زيادي دارد و اصلا قابل قبول نيست. ما ايراني‌ها بايد بدانيم جزء مللي هستيم كه از لحاظ ژنتيكي قد متوسطی دارند؛ يعني نه مثل چيني‌ها و ژاپني‌ها كوتاه‌قد هستيم و نه مثل اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها قدبلنديم. كوتاهي قد نبايد از نظر اخلاقي در جامعه ما عيب باشد.

رفتن به دستشویی به صورت مکرر، مشکل ساز است؟

پسر ۲۴ ساله‌ام نسبت به ميزان آبي كه مي‌نوشد زياد دستشويي مي‌رود، آيا مشكل خاصي دارد؟

دكتر عباس بصيري، جراح و متخصص كليه و مجاري ادراري، استاد دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي:

اين حالت هم مي‌تواند طبيعي و هم غيرطبيعي باشد. درواقع بعضي‌ها به‌طور عادتي، زياد ادرار مي‌كنند اما اگر واقعا تعداد دفعات و مقدار ادرارشان زياد است بهتر است يك آزمايش قند خون و يك آزمايش ادرار بدهند. اگر جواب اين آزمايش‌ها طبيعي بود يعني ادرار كردن او عادتي است و مشكلي ندارد.

آیا لبنیات جایگزین شیر می‌شود؟

پسري ۴ ساله دارم غذا خوردنش خوب است و تقريبا همه چيز مي‌خورد اما اصلا شير نمي‌خورد در صورتي كه شير خودم را تا دو سالگي خورد. در ضمن ماست، دوغ، پنير و بستني هم مي‌خورد اما همه مي‌گويند بايد شير هم بخورد. لطفا مرا راهنمايي كنيد.

دکتر اکبر کوشانفر، متخصص کودکان:

رژيم غذايي كودكان چهار ساله بايد حاوي مقدار متناسبي از تغذيه باشد تا سوخت و ساز بدن‌شان كامل انجام شود. در عين حال ويتامين‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزيجات نيز بايد براي آنها در نظر گرفته شود. اگر كودكي منحصرا شير دوست ندارد و نمي‌خورد، چنانچه لبنياتی مانند ماست، پنير و. . . را برايش جايگزين كنيد مشكلي پيش نخواهد آمد و مقدار كلسيمي كه نياز دارد را از طريق ساير لبنيات دريافت خواهد كرد. بايد توجه كنيم كودكان علاوه بر اينها به ويتامين D نيز نياز دارند.

اين ويتامين از بعضي مواد غذايي و به‌خصوص تابش نور خورشيد دريافت مي‌شود. اگر كودكي لبنيات كم مي‌خورد توصيه مي‌شود از طريق آزمايش خون، كلسيم و ويتامين D بدنش اندازه‌گيري شود. همچنين بايد براي اين كودكان شربت‌هاي مكمل كلسيم و ويتامين D در نظر گرفت. اين كودكان بايد براي مدتي تحت‌نظر پزشك روزي يك قاشق مرباخوري مكمل كلسيم و ويتامين D بخورند تا كمبودي از اين لحاظ پيدا نكنند.

چرا همسرم خون دماغ می‌شود؟

چند سالي است شوهر ۲۶ ساله‌ام در فصل بهار و تابستان خون‌دماغ مي‌شود. گاهي اوقات چند روز خوب است و بعضي مواقع چند بار در روز خون‌دماغ مي‌شود. علت آن چيست؟

دكتر سيدمحسن رضوي، فوق تخصص بيماري‌هاي خون و سرطان، استاديار دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

اگر اين حالت فقط فصلي است احتمالا رينيت (نوعي آلرژي) است كه در اين فصل خود را نشان مي‌دهد. در اين صورت علت خونريزي بيني مربوط به التهاب و خشكي فضاي مخاطي تنفسي فوقاني است. اين مشكل معمولا با شست‌وشوي بيني، مرطوب نگه داشتن و چرب كردن مخاط رفع مي‌شود. درواقع بعضي‌ها در زمستان يا تابستان به خاطر خشكي مخاط و بعضي در بهار به خاطر آلرژي دچار خونريزي بيني مي‌شوند اما اگر اين دلايل مطرح نباشد، خونريزي ممكن است مربوط به اختلالات انعقادي، كاهش تعداد پلاكت‌ها يا عملكرد معيوب پلاكت‌ها باشد كه در اين صورت وابسته به فصل نيست و هر زمان در هر سني مي‌تواند پيش بيايد.

الو دکتر ...!

در اين موارد با انجام تست شمارش پلاكت و تست عملكرد پلاكت (تست زمان خونروش يا BT) مشخص مي‌شود كه فرد مشكل داخلي و انعقادي دارد يا خير. اگر جواب اين تست‌ها طبيعي باشد به احتمال زياد خونريزي دليل موضعي دارد و فرد بايد به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كند.

قرص ضد افسردگی عوارض دارد؟

دو ماه زير نظر پزشك قرص ضدافسردگي خوردم. آيا ادامه مصرف آن عوارض دارد و اين داروها را تا چند ماه مي‌توان خورد؟

دكتر كتايون خوشابي، روانپزشك:

دوره درمان افسردگي حداقل بين ۶ تا ۹ ماه است، پس توصيه مي‌شود حتما درمان دارويي‌تان را ادامه دهيد. داروهاي نسل جديد ضد افسردگي معمولا كم‌عارضه هستند و مشكلي براي فرد ايجاد نمي‌كنند بنابراين با توجه به اينكه مزاياي درمان افسردگي از معايب مربوط به ادامه افسردگي بيشتر است و استفاده از داروهاي ضدافسردگي طول دوره افسردگي را كوتاه مي‌كند و خيلي مواقع از عود مجدد آن جلوگيري مي‌كند، حتما داروهاي‌تان را تحت نظر روانپزشك به ميزان كافي ادامه دهيد و دوره درمان را كامل كنيد.


به غير از ارتودنسي راه ديگري براي صاف كردن دندان‌ها وجود دارد

دختري 22 ساله هستم دندان‌هاي نامرتبي دارم يك‌بار قبلا ارتودنسي كرده‌ام اما باز هم دندان‌هايم به حالت قبل بازگشتند البته نه به بدي شكل اوليه‌شان آيا به غير از ارتودنسي راه ديگري براي صاف كردن دندان‌ها وجود دارد؟

دكتر علي آقازاده زیبایی دندانپزشکی،کاشت دندان:

براي شما درمان‌هاي لامينيت يا پوشش‌هاي سراميكي مادام‌العمر را پيشنهاد مي‌كنم. بسياري از بيماران پس از درمان‌هاي ارتودنسي به نتيجه دلخواه از نظر فرم و شكل دندان‌ها نمي‌رسند. در جوامع امروزي زيبايي از اهميت بسزايي برخوردار است طوري كه بشر همواره به سوي مناظر زيبا جذب مي‌شود. يك ظاهر زيبا و جذاب نه‌تنها از لحاظ اجتماعي و عاطفي بلكه از نظر اقتصادي نيز حائز اهميت است زيرا مشخص شده افرادي كه ظاهر جذاب‌تري دارند در كسب مشاغل و حتي در گزينه انتخاب همسر موفق‌تر هستند.

براي رسيدن به اهداف زيبايي در دندان‌ها نيازمند درمان‌هاي گسترده و پيچيده نيستيم و بعضي مواقع با يك درمان معمولي مثل سفيد كردن يا چسباندن پوشش‌هاي سراميكي (لامينيت ونير) به نتيجه دلخواه مي‌رسيم بنابراين با اعمال تغييرات حداقل در دندان‌ها با استفاده از ونير، زيبايي كلي صورت را مي‌توان به‌طور شگفت‌انگيزي افزايش داد. لامينيت پوسته‌اي نازك از جنس چيني است كه سطح بيرون و لبه دندان‌ها را مي‌پوشاند. لامينيت گاهي در مطب (فقط با دوبار مراجعه) و گاهي در داخل لابراتوار مجهز (در كمتر از 2 ساعت) ساخته و روي دندان‌ها جهت زيباسازي آنها تعبيه مي‌شود. استفاده از پوشش‌هاي سراميكي در اين موارد توصيه مي‌شود:

1- بلند كردن دندان‌هاي كوتاه و تصحيح طرح لبخند پير به لبخند جوان؛

2- تصحيح بدرنگي و بدشكلي دندان‌ها بدون ارتودنسي در فك بالا و پايين؛

3- بستن فاصله بين دندان‌ها به صورت دوتايي يا گروهي؛

4- تصحيح طرح لبخند جهت افزايش زيبايي، شفافيت و تغيير فرم دندان‌ها.

چطور با یک نسیم در بستر بیماری نیفتم؟

25 ساله هستم چند سالي است سينوزيت و عفونت حلق و بيني آزارم مي‌دهد و با يك نسيم كه به صورتم مي‌خورد ماه‌ها بیمارمی‌شوم.

در اين مواقع پزشكم برايم آنتي‌بيوتيك تجويز مي‌كند كه به صورت سطحي درمان مي‌شوم. براي درمان كامل بايد چه كار كنم؟

دكتر محمود صدوقي، متخصص گوش و حلق و بيني، دانشيار دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

سرماخوردگي‌هاي مكرر، گرفتگي بيني، ترشح پشت حلق و سردرد الزاما دليلي بر وجود سينوزيت نيست. شما بايد به پزشك مراجعه كنيد و خيلي دقيق بررسي شويد. همچنين بايد آندوسكوپي سينوس انجام دهيد تا مشخص شود بيماري‌تان از سينوزيت است يا مربوط به بيني، رينيت، آلرژي، سرماخوردگي يا بيماري ويروسي.

در اين آزمايش‌ها اگر پزشك علامتي از سينوزيت چركي ببيند براي بيمار درخواست سي‌‌تي‌اسكن از سينوس مي‌دهد. درمان هر يك از مشكلات ذكر شده در بالا با هم متفاوت است اما معمولا اين بيماري با درمان طبي و دارويي مدت‌دار كنترل مي‌شود.

علائم خشکی چشم چیست؟

سلام قرنيه‏ام خشك است يا به اصطلاح پزشكي دچار خشكي چشم شده‏ام. اين مشكل خيلي مرا اذيت مي‌كند. آيا راه‌حلي براي برطرف كردنش وجود دارد؟

دكتر مهدي خانلري جراح و متخصص بيماري‌هاي چشم:

قبل از هر نكته‏اي بايد به شما توصيه كنم ابتدا توسط يك چشم‌پزشك معاينه شويد زيرا سندرم خشكي چشم در اثر فقدان مزمن مواد نرم‌كننده و مرطوب كننده سطح چشم يعني اشك ايجاد مي‌شود. عواقب معمول خشكي چشم شامل تحريك‌پذيري خفيف تا دائمي و همچنین التهاب شديد بافت‌هاي جلويي چشم است. خشكي مداوم، احساس خارش، قرمزي و سوزش چشم از علائم معمول خشكي چشم است.

الو دکتر ...!

اغلب همين علائم كافيست تا چشم‌پزشك تشخيص خشكي چشم را براي شما مطرح كند ولي گاهي اوقات پزشك لازم است با اندازه‌گيري‌هاي خاصي مقدار اشك شما را ارزيابي كند. به همين خاطر ممكن است درمان‏هاي مختلفي براي از بين بردن خشكي چشم وجود داشته باشد. اما يكي از رايج‏ترين درمان‏ها استفاده از قطره اشك مصنوعي است. بهتر است روزي دو تا سه‌بار- بستگي به خشك بودن چشم‌ها دارد- از اين قطره استفاده كنيد. اگر بعد از يك ماه اين مشكل درمان نشد، بايد به پزشك متخصص در اين زمينه مراجعه شود.

علت ریزش مژه چیست؟

آيا ريزش مژه‌ها مي‌تواند از استرس و ناراحتي باشد؟

دكتر داريوش دائر، متخصص پوست و مو:

بله. ريزش مژه‌ها مي‌تواند از استرس و ناراحتي باشد اما در كل علل مختلفي وجود دارد كه سر دسته آنها كمبود مواد معدنی از قبیل آهن، روي، سلنيوم و منگنز است. لازم به ذكر است كه استرس، خونريزي، جراحي، طلاق، مهاجرت و سوختگي نيز مي‌توانند باعث ريزش مژه و ابروها شوند.

کودکم کم غذاست، چه کار کنم؟

با سلام. دختر ۱۵ماهه‌اي دارم كه وزنش ۹کیلو و ۸۰۰گرم است. حدود يك ماه است يك وعده بيشتر غذا نمي‌خورد آن هم اندازه ۲ تا ۳ قاشق، اصلا اشتها ندارد. بايد چه‌كار كنم؟

دكتر علي‌اصغر حليمي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي:

با توجه به سني كه اعلام كرديد دختر شما وزن كاملا مناسبي دارد. به همين خاطر چون بچه شير هم مي‏نوشد (چه شير مادر، چه شير خشك) بيشتر انرژي از آن در طول روز دريافت مي‏شود. به همين خاطر ميل كردن يك وعده غذایي همراه شير زياد نگران‌كننده نيست. همچنين بیشتر كودكان راغب هستند غذا را خودشان با دست لمس كرده و ميل كنند. به همين دليل به شما توصيه مي‌كنم بيشتر غذاهايي براي او تهيه كنيد كه قادر باشد با دست لمس كند.

در آخر بايد گفت اگر فرزند شما با كمبود وزن مواجه بود به شما توصيه مي‌كردم يك آزمايش ادرار از او بگيريد تا مشخص شود عفونتي دارد يا خير اما كودك شما كاملا وزنش ايده‌آل است. همچنين لازم به ذكر است كه كودك از اين پس هر سه‌ماه يك‌بار نيم‌كيلوگرم به وزنش اضافه مي‏شود، پس نگران نباشيد.

چرا عادت ماهانه‌ام به تعویق می افتد؟

سلام. فردي ۲۱ساله هستم كه دوماه است عادت ماهانه نشده‌ام. آزمايش سونوگرافي هم انجام داده‌ام اما چيز خاصي را نشان نداده است. علت بروز اين مشكل چيست؟

دكتر شيرين قاضي‌زاده احسايي، استاد دانشگاه علوم‌پزشكي تهران، فوق تخصص زنان و زايمان:

بهتر بود به اين سوالات هم پاسخ مي‏داديد كه آيا هميشه عادت ماهانه‌تان سر ماه و مرتب بوده است يا قبلا هم سابقه به تاخير افتادن را داشته‌ايد يا اين مشكل براي اولين‌بار براي‌تان رخ داده است؟ زيرا برخي از خانم‏هايي كه عادت ماهانه‌شان نامنظم است ممكن است اين بي‌نظمي باعث بروز اين مشكل يعني به تاخير افتادن عادت ماهانه شده باشد و دوره تاخير طولاني‌تر شده باشد. اما اگر فرض كنيم كه براي اولين‌بار است که اين اتفاق براي‌تان رخ داده است بايد بگويم اگر متاهل هستيد بايد تست بارداري (آزمايش ادرار يا آزمايش خون) بدهيد اما اگر مجرد هستيد، تست بارداري منتفي است و بايد يك سونوگرافي كامل انجام دهید زيرا بعضي اوقات كيست‏هاي تخمداني باعث بروز اين مشكل يعني تاخير عادت ماهانه مي‏شود.

اگر تشخيص داده شد كه كيست تخمدان داريد، بايد بدانيد اين مشكل درماني ندارد زيرا بعد از مدتي كيست‏ها تحليل خواهند رفت و بيمار مجدد عادت ماهانه خواهد شد اما بعضي اوقات استرس‏هاي شديد مثل استرس كنكور يا مسائل خانوادگي يا مسافرت سنگين و طولاني‌مدت ممكن است باعث بروز اين مشكل يعني وقفه موقت در عملكرد تخمدان شود. عواملي كه به آنها اشاره شد جزء موارد رايج در تاخير عادت ماهانه هستند اما در نهايت براي تشخيص درست و قطعي بهتر است به پزشك مراجعه شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای رفع بوی دهان مصرف قرص مترونیدازول 250 هر8ساعت تا 10 روز سپس 5روز استراحت و10روز دوباره تکرار کنید قطعا برطرف می شود.

    • فرح حاجيوندي

      اول كه تشكر كنم كه انصاف را در شما ديدم كه نظرات مخالف را البته در مطلب ديگر منتشر فرموديد و بعد براي رفع بوي بد دهان اگر باغذاخوردن كم ميشود و يا ازبين ميرود صبح ناشتا برگۀ هلويي كه از روز قبل خيس كردند را بجاي صبحانه بخورند اين مقدار بايد به حدي باشد كه حس كنند حجم معده را پر كرده دو روز صبح اين برگه را بخورند . معمولاً حدود دويست گرم خوب است اما اگر بوي بد دهان با غذا خوردن هم نمي رود دو قاشق پودر زنجبيل را با نصف ليوان عسل مخلوط كنند و هر وقت ميلشان مي كشد ميل كنند . بوي بد دهان از اخلاط بدي هست كه در معده مي ماند . در عيني كه اگر رفع نشد با اطباي طب سنتي مشاوره داشته باشند .

    • سارا

      سلام من مدتی است که در چشم راستم چیزی مثل دایره تو خالی میبینم البته وقتی پلک میزنم (یعنی وقتی چشمم بسته است )نیز این دایره تو خالی وجود داره و حالتش مثل وقتیه که فلاش دوربین میخوره تو چشم ،اما الان دو سه روزی میشه که این طوریه میخواستم بدونم چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج