۱۹۴۵۲۱
۲ نظر
۵۲۵۸
۲ نظر
۵۲۵۸
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

چگونه یک رزومه تحصیلی بنویسیم؟

رزومه یا اصطلاحا CV، یکی از ضروری ترین مدارکی است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می بایست ضمیمه مدارک ارسالی خود کنند.

چگونه یک رزومه تحصیلی بنویسیم؟





برترین ها: درسلسله گفتارهای قبلی مربوط به 1000 نکته در اخذ پذیرش و بورس تحصیلی، به مسائل مربوط به ارزشیابی دانشگاه های خارج از کشور، مدارک زبان و هوش تحصیل و مسائل ویزا و اقامت اشاره کردیم که لینک آن در پایین همین صفحه قابل دسترس مخاطبان عزیز پرتال برترین ها می باشد.

چگونه یک رزومه تحصیلی بنویسیم؟

در این گفتار، به مساله نوشتن رزومه به عنوان یک گام مهم در فرایند اخذ پذیرش تحصیلی اشاره می کنیم. رزومه یا اصطلاحا CV، یکی از ضروری ترین مدارکی است که متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می بایست ضمیمه مدارک ارسالی خود کنند.

رزومه در واقع نگاهی است اجمالی به قابلیت های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک شما و بیان گر بخشی از توان مندی های علمی و تجربی شما در زمینه های گوناگون می باشد. از طریق رزومه یک فرد می توان تشخیص داد که این شخص در زمینه ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل هایی برخوردار است و در چه حوزه هایی تبحر بیش تری دارد.

قطعا فردی که لیسانس مدیریت صنعتی و دارنده مدرک مدیریت پروژه بین المللی (IPM) هست و به برخی از نرم افزارهای کنترل پروژه تسلط دارد، فرد مناسبی برای فعالیت در دفتر مدیریت پروژه با رویکرد داخلی و بین المللی می باشد. هم چنین این فرد می تواند در صورت دارا بودن شرایط دیگر، کاندیدای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع باشد. هم چنین فردی که دارای مدارک بین المللی بازرسی فنی جوشکاری مانند رادیو گرافی، اولتراسونیک یا VT هست، پتانسیل لازم را برای کار در زمینه بازرسی جوش پایپینگ در اختیار دارد و در صورتی که مدرک مهندسی متالوژی یا جوش در اختیار داشته باشد، می تواند در مقاطع بالای تحصیلی پذیرش یا بورس تحصیلی اخذ کند.

در واقع رزومه خوب، سخنگوی کاغذی قابلیت ها و توان مندی های شماست که ظرف چند دقیقه، قابلیت های شما را به تصویر می کشد. بنابراین اهمیت نوشتن یک روزمه خوب و اثربخش در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی و بورس های تخصصی از دانشگاه های خارچ از کشور به ویژه اروپا، بر کسی پوشیده نیست. در هفتمین گفتار، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به موضوع رزومه نویسی موثر و نکاتی که حتما در نوشتن رزومه باید به آن ها توجه داشت. چرا که رزومه، خط مقدم عملیات شما برای فتح سنگرهای علمی و شغلی آینده است.

سایت های زیادی در اینترنت برای آموزش اصول رزومه نویسی راه اندازی شده است که می توان به پرتال هایی چون : http://rb.resume-now.com/builder/load.aspx و livecareer.com یا resume.com اشاره داشت. به دلیل ان که بسیاری از پذیرش هاس تحصیلی در کشورهای اروپایی، مصاحبه مقدماتی قبل از اعلام نتایچ پذیرش ندارند و تنها ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان و ارزشیابی پرونده ارسالی آن ها ملاک سنجش توانایی متقاضیان می باشد، همواره یک رزومه خوب می تواند به بهترین شکل ممکن، منعکس کننده فوری قابلیت های فردی و اجتماعی شما به مخاطبان باشد.

چگونه یک رزومه تحصیلی بنویسیم؟

همانطورکه در عکس فوق مشاهده می کنید، این پرتال برای ساختن یک رزومه، امکاناتی را برای مخاطبان در اختیار گذاشته است تا بتوانند با ورود اطلاعات، رزومه مورد نیاز خود را به کمک ابزارهای سایت به رایگان طراحی و تولید کنند.

نکته ۸۳: شما تصور نداشته باشید که فردی که موظف است سالانه صدها پرونده تحصیلی دانشجویان از سراسر جهان را بررسی و ارزشیابی کند و در همه زمینه های علمی هم تخصص ندارد، به ریز نمرات دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد شما در فلان رشته ها توجه کند و مقالاتی که احیانا شما در زمینه تخصصی خود تالیف و منتشر کردید را مانند یک داور ژرنال های peer-reviewed مطالعه کند.

اولین موردی که توجه چنین اشخاصی را به خود جلب می کند، رزومه داوطلب ورود به مقاطع عالی تحصیلی و بررسی مفادی است که در روزمه به آن پرداخته شده است. مثلا شما اگر استاد پژوهش کیفی ۱ یا کمی ۲ و یا متخصص تحقیقات بنیادین ۳ در روش تحقیق باشید و یا در زمینه کسب و کارهای دانش بنیان دانشگاهی ۴ تبحر داشته باشید، اما این موارد را به خوبی در رزومه منعکس نکنید، با فردی که از چنین توان مندی هایی بی بهره است، تفاوتی نخواهید داشت. این نکته مهمی است که همواره باید در ذهن داشته باشید.

نکته ۸۴: اگر شما یک دوره تخصصی در زمینه روان شناسی بالینی را در فلان کشور گذرانده اید و تحقیقی صورت دادید، لزومی ندارد جزییات کامل این کار را در روزمه منعکس کنید. تنها ذکر نام و مکان و کشوری که دوره را گذرانده اید و ارائه عنوان دوره و مدت و نتیچه کسب شده کفایت می کند. هیچ وقت رزومه خود را با یک مقاله علمی یا انشاء دبیرستان اشتباه نگیرید.

نکته ۸۵: رزومه موفق رزومه ای هست که اگر در اختیار فردی که اصلا شما را نمی شناسد قرار بگیرد، بتواند با زبان ساده و نثر شیوای رزومه، درک درست و واضحی از قابلیت های فردی، علمی و تجربی شما ظرف چند دقیقه کسب کند. بنابراین هیچ استاندارد و روش خاصی برای نوشتن و تولید رزومه وجود ندارد. تلاش کنید رزومه انگلیسی خود را در نهایت، در اختیار یک متخصص زبان قرار داده تا از نظر جمله بندی ویرایش کند.

نکته ۸۶: رزومه خوب را از تعداد صفحات آن و نگارش ادبی آن تشخیص نمی دهند. رزومه خوب را رزومه ای می توان تعریف کرد که بتواند منعکس کننده حقیقت ها و واقعیت های علمی و فردی شما در ۱ تا ۳ صفحه A۴ باشد و آینه تمام نمای ظرفیت های مختلف داوطلب برای دوره /رشته /شغل تقاضا شده بطور خلاصه باشد. حتی الامکان رزومه خود را خود تهیه کرده و از پرداخت هزینه های گزاف به موسسات سودجو که در این حوزه بسیار هستند، خودداری کندی.

نکته ۸۷: همواره استفاده از تجربه افرادی که موفق به اخذ بورسیه های عالی، پذیرش های تحصیلی و استخدام های شغلی در دانشگاه ها و شرکت های طراز اول دنیا شده اند، بهترین راهکار برای ارزشیابی و تصحیح رزومه شما هستند. همواره رزومه خود را به دانشجویان و اساتید مختلفی برای تصحیح و نظر دهی ارائه کنید و به رزومه به عنوان ویترین قابلیت های خود توجه ویژه ای داشته باشید. چون روزمه باید به زبان انگلیسی نوشته شود، استفاده از یک متخصص زبان انگلیسی یا مترجم رسمی برای بررسی نکات گرامری و ادبی رزومه شما خالی از لطف نیست.

نکته ۸۸: هیچ گاه در نوشتن رزومه، اغراق نکنید و بیش از آن چه که توان مندی دارید، ادعا نکنید. همواره برای هر کلمه یا جمله ای که در رزومه بیان کرده اید، سند مستدلی به رزومه خود ضمیمه کنید تا در صورتی که خواننده رزومه از شما رفرنس این ادعا را خواست، بتواند آن سند را مشاهده کند. مثلا ادعای تسلط بر تراشکاری با CNC، تسلط بر Photoshop نیست که شما بخواهید بدون ارائه سند و مدرک، ان را در رزومه خود بگنجانید.

نکته ۸۹: اگر متن نگارشی رزومه شما ضعیف و حاوی اشکالات گرامری و زبانی باشد و هدف خاصی در رزومه دنبال نشده باشد، خواننده که معمولا فردی با تجربه یا دانشگاهی هست، به آماتور بودن شما و سابقه کم شما در اپلای کردن برای رشته /شغل مورد نظر پی خواهد برد و این ذهنیت بر روی ارزشیابی نهایی شما می تواند تاثیر منفی بگذارد. همانند TASK۱ بخش نوشتاری آیلتس که بر روی ذهنیت ممتحن آیلتس جهت بررسی TASK۲ شما تاثیر گذار خواهد بود. همواره سعی کنید تا مخاطب رزومه شما، متوجه شود که با "یک حرفه ای" طرف هست نه " یک تازه کار".

نکته ۹۰: شما اگر برای پذیرش دانشگاهی رزومه می نویسید، این رزومه قطعا با رزومهای که برای تصدی یک شغل در کارخانه نوشته می شود، تفاوت خواهد داشت. در روزمه دانشگاهی، به موضوعات علمی و آکادمیک و تحقیقاتی تمرکز می شود و این مسائل پر رنگ می گردد اما در روزمه شغلی، بر قابلیت های تجربی و سابقه کار عملی تمرکز می شود و توانایی های تحقیقاتی آکادمیک، برجسته نمی شود. تفاوت سبک و ساختار رزومه نویسی برای اهداف مختلف را در نظر داشته باشید.

نکته ۹۱: به این فکر کنید که اگر بررسی کننده رزومه شما، فردی بود که فقط ۶۰ ثانیه دوست دارد برای مطالعه رزومه شما وقت اختصاص دهد، می تواند در این محدوده زمانی کم، حداقل ۷۰ درصد حرف شما را متوجه شود یا خیر. نوشتن جمله های بلند و توضیح الواضحات غیر ضروری، در واقع به رد شدن رزومه شما و در نهایت کاهش شانس شما برای پذیرش کمک می کند و فایده دیگری نخواهد داشت. مثلا اگر در بخش معرفی پس زمینه تحصیلی خود، نام رشته و دانشگاه و معدل و عنوان پایان نامه را ذکر کردید، لزومی ندارد که در بخش پروفایل رزومه خود، به این موضوع مجددا اشاره کنید.

نکته ۹۲: رزومه شما نباید مانند کاتالوگ تبلیغاتی، رنگی و نقاشی شده و به قولی بزک شده باشد.

نکته ۹۳: اگر معتقدید که به نرم افزار اداری یا مهندسی یا طراحی خاصی مسلط هستید، نام دقیق نرم افزار، ورژنی که به ان تسلط دارید و سطح تسلط خود را ذکر کنید و از کلی گویی بپرهیزید. مثلا نگویید تسلط به نرم افزارهای مهندسی مکانیک. بگویید مثلا آشنایی کامل/متوسط/معمولی به Solid Work/PMI یا غیره.

نکته ۹۴: رزومه شما، نامه سیاسی نیست که بخواهید از پس پرده سخن بگویید. همه چیزا باید شفاف، مختصر و مفید باشد.

چگونه یک رزومه تحصیلی بنویسیم؟

نکته ۹۵: از کلید واژه های رشته و تخصص خود برای دوره یا شغلی که قصد درخواست دارید، در روزمه خود استفاده کنید تا مخاطب رزومه شما متوجه شود که به scope کاری خود آشناییت دارید و با یک حرفه ای طرف هست.

نکته ۹۶: این مهم هست که در بیان قابلیت های فردی و اجتماعی، خود را فعال، خلاق، علاقمند به نوآوری، حامی محیط زیست و طرفدار موسیقی و هنر و کار تیمی نشان دهید. این موارد به ظاهر ساده، تاثیر زیادی در شکل گیری ذهنیت مخاطب رزومه شما و جمع بندی نهایی وی خواهد داشت. البته اگر در رشته تای چی چوان یا جودو یا نقاشی، فعال هستید و صاحب گواهی و مدرک، بد نیست که این موضوع را در رزومه خود منعکس کنید. حتی اگر برای دکترای هوا فضا اپلای کرده اید یا برای شغل سرپرستی آزمایشگاه شیمی در فلان کشور. هدف مهم نیست، خود را فردی توان افزا و فرصت آفرین نشان دهید.

نکته ۹۷: تلاش کنید در روزمه شما، اعداد و عناوین حرفه ای و رسمی به جای شما سخن بگویند. نگویید هشت سال در فلان مرکز یا کارخانه یا شرکت مشغول به کار بوده اید. بنویسید مثلا "سرپرست نظارت بخش . .. . شرکت/کارخانه. .. .. از. .. . تا. .. . ..

نکته ۹۸: گزافه گویی و استفاده از کلمات قلنبه سلنبه !! تنها شانس شما را کاهش می دهد.

نکته ۹۹: همواره رزومه شما باید حاوی تیترهای اصلی و عناوین فرعی باشد. این تیترها و عناوین را به بهترین شکل انتخاب کنید تا نظر مخاطب رزومه شما را به خود جلب کند. مثلا برای بخش معرفی تحصیلات، ننویسید Degrees، بنویسید Education و قس علی هذا.

نکته ۱۰۰: یک رزومه خوب برای درخواست شغلی، باید به این پرسش ها ۵ پاسخ دهد:

۱- این شخص کیست و کجا زندگی می کند ؟

۲- چند سال دارد ؟ مرد است یا زن؟

۳- چه دوره های آکادمیک و غیر آکادمیک را گذرانده است؟

۴- سابقه کاری وی در چه زمینه هایی و کدام شرکت ها بوده است؟

۵- آیا فردی با تجربه در حوزه ای که اپلای کرده است می باشد؟

۶- در چه زمینه های غیر شغلی تبجر دارد؟

۷- قابلیت های فردی و اجتماعی وی چگونه است؟

نکته ۱۰۱: یک روزمه خوب برای اخذ پذیرش یا بورس تحصیلی باید به این پرسش ها به خوبی پاسخ دهد:

۱- این شخص کیست و کجا زندگی می کند و چند سال دارد؟

۲- آخرین دوره های دانشگاهی گذرانده شده چیست؟

۳- عنوان پایان نامه دوره هایی که طی کرده چیست و چه نمره ای اخذ کرده است؟

۴- سابقه تجربی فرد، مرتبط با رشته ای که خوانده و رشته ایی که متقاضی تحصیل به آن هست می باشد یا خیر؟

۵- متقاضی از چه توان مندی های علمی و آکادمیک برای تحصیل در رشته مورد نظر برخوردار است؟

۶- آیا متقاضی سابقه کار تحقیقاتی، تالیفی و حضور در پروژه های پژوهشی را در کارنامه دارد؟

۷- قابلیت های فردی و اجتماعی متقاضی در زمینه مسئولیت پذیری، خلاقیت، کار تیمی و امثالهم چگونه است؟

۸- آیا متقاضی، موفقیت های ملی یا بین المللی خاصی داشته است؟

۹- ایا متقاضی در زمینه ای که درخواست کرده است، سابقه کاری یا تحقیقاتی موفق داشته است؟

نکته ۱۰۲: رزومه اي مؤثر است كه متعادل باشد، پاكيزه باشد، سازگار و جذاب و خوشايند باشد، تقسيم بندي شده باشد و عنوانهاي هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند. رزومه طولانی و حاوی مطالب غیر ضروری، امتیاز خاصی برای شما محسوب نمی شود. هر روزمه برای هر شغل یا حوزه تحصیلی، بهتر است ویرایش و متناسب با نیاز درخواست کننده طراحی شود. بنابراین ویرایش رزومه مادر را همواره در نظر داشته باشید.

۱. Qualitative Reserch Methodology

۲. Quantitative Research Methodology

۳. Grounded Theory Methodology

۴. University Spin-off Companies

۵. http://www..bazarekar.ir
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      سلام.لطفا کمک کنید رزومه بسازم

    • Sahar

      خیلیییییی ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج