۱۹۴۵۵۱
۴۱ نظر
۵۲۵۵
۴۱ نظر
۵۲۵۵
پ

از خون آشام ها چه میدانی؟

در قصه های مادربزرگهای ایرانی، یکی از موجودات خبیثی که همیشه نقش منفی داستان ها را بازی می کند و کوچک و بزرگ را به هیجان می اندازد، «دیو» است برخلاف داستانهای اروپایی، ایرانی ها زیاد درباره خون آشام ها یا موجودات ترسناک دیگر داستان سرایی نمی کنند و این دیو است که بار اصلی خیلی از افسانه ها و باورهای خرافی ایرانی را به دوش می کشد.

از خون آشام ها چه میدانی؟





مجله همشهری دانستنیها: در قصه های مادربزرگهای ایرانی، یکی از موجودات خبیثی که همیشه نقش منفی داستان ها را بازی می کند و کوچک و بزرگ را به هیجان می اندازد، «دیو» است برخلاف داستانهای اروپایی، ایرانی ها زیاد درباره خون آشام ها یا موجودات ترسناک دیگر داستان سرایی نمی کنند و این دیو است که بار اصلی خیلی از افسانه ها و باورهای خرافی ایرانی را به دوش می کشد.

به خاطر همین وقتی یک محقق فرانسوی ادعا می کند اولین نشانه های باستانی مربوط به خون آشامی در ایران باستان وجود داشته است، برای ایرانیها حسابی جذاب و البته تعجب آور است. در این مطلب با سه گروه دیگری که منشاء داستان های جذابی در همه دنیا هستند، آشنا می شوید.

خون آشام (Vampire)

شاید بیشتر ما تصور می کنیم که داستان خون آشام ها با کتاب «برام استوکر» و شخصیت معروف آن «ولاد تپش» یا «کنت دراکولا» آغاز می شود، اما این گونه نیست. خون آشامی یا خون خوری به منظور به دست آوردن قدرت های ماورایی یا حفظ جوانی همیشگی ریشه هایی بسیار کهن و اسطوره ای دارد. خون نشانه زندگی و تکامل است و در نمادشناسی با گرما و آتش و خورشید ارتباط مستقیم و نزدیک دارد. کلدانی ها معتقد بودند که از مخلوط خون خداوند و خاک است که موجودات به وجود آمدند.

از خون آشام ها چه میدانی؟

خون عامل وراثت و انتقال صفات و ویژگی های یک خانواده و یک قبیله و یک نسل و یک نژاد است. اصرار در حفظ پاکی و اصالت خون به ویژه در خاندان های پادشاهی در شرق و غرب جهان وجود داشته و دارد. ازدواج های درون قبیله ای یا خانوادگی برای جلوگیری از آلوده نشدن خون اصیل و پاک یک قوم یا نژاد هنوز هم در برخی اقوام و قبایل ساکن در هند، عربستان، میان رودان، آفریقا و حتی در ایران دیده می شود.

آیین هایی مانند قربانی کردن، ریختن خون برای جلوگیری از چشم زخم، قسم خوردن به خون، خوردن جگر و خون حیوانی خاص برای کسب قدرت و بسیار آداب و آیین های گاه رعب آور و ترسناک که مجال بررسی آنها در اینجا نیست هنوز هم با کمال تعجب و ناباوری همانند دوران باستان، در برخی نقاط جهان جریان دارد.

افسانه ها و شخصیت هایی مانند لاماستو یا لاماشتو که اسطوره های آشوری است و نمونه بارز یک خون آشام یا داستان «لیلیت و لیلو» که از ایزدان مهم بین النهرین هستند و بعدها در داستان های یهودی شکل و صورت دیگری به خود می گیرند یا هیولاهای خون آشامی مانند «راکشاسا» و «وتالا» در ادبیات فولکلور هندوستان و همچنین افسانه هایی مانند داستان «آل» در ایران که شخصیتی شبیه به همان «لاماستوی» آشوری دارد و بسیار شخصیت های افسانه ای که در نقاط گوناگون مشرق زمین و سرزمین ما از دیرباز وجود داشته اند، شاید به نوعی الهام بخش داستان نویسانی همچون برام استوکر قرار گرفته اند تا شخصیت کنت دراکولا را با استفاده از شخصیت واقعی «ولاد تپش» به وجود آورد.

با این همه داستان به همین جا ختم نمی شود، زیرا نویسنده و محققی فرانسوی به نام «ژان مارجینی» (Jean Marginy) که تخصص اصلی اش در زمینه خون آشام ها در فرهنگ عامه است، ادعا کرده اولین نشانه های باستانی مربوط به خون آشامی یعنی دقیقا مکیدن خون یک انسان توسط یک انسان دیگر در ایران باستان وجود داشته است. او می نویسد که روی یک کوزه سفالی باستانی که در ایران به دست آمده نقشی وجود دارد که شخصی را به طور کاملا آشکار نشان می دهد که مشغول مکیدن خون قربانی خود است.

متاسفانه او در مورد اینکه این کوزه سفالی در حال حاضر در کجا نگهداری می شود یا از کدام ناحیه و منطقه در ایران به دست آمده، سکوت کرده، تلاش های ما هم برای یافتن این کوزه و تماس با نویسنده مزبور تاکنون نتیجه ای نداده است. به همین دلیل تا پیداشدن دلایل محکم ترجیح می دهیم از کنار این نوشته با احتیاط عبور کنیم، اما آنچه برای ما مسلم است اینکه در منطقه شمال و جنوبی کشور ما باور راسخ و محکمی نسبت به خون آشام ها از قدیم وجود داشته است.

در مازندران و گیلان و خصوصا در روستاها و مراکز کشت برنج این افسانه بیشتر دیده می شود. شالیکاران مزارع برنج که گاهی تا ساعتی از شب مشغول کار در مزارع بودند، داستان های زیادی از اینکه مورد حمله موجودی سیاه قرار گرفته اند، تعریف می کنند. با تعقیب این افسانه شاهد کم رنگ شدن آن در مناطق میانی و سردسیر هستیم، اما با رسیدن به نواحی جنوبی به ویژه منطقه خوزستان و مناطق نزدیک تر به مرزهای میان رودان داستان خون آشام ها دوباره قدرت یافته، به باورهای واقعی تبدیل می شود.

جالب اینجاست که در تمامی این داستان ها، هیولای خون آشام به شکل زنانی زیبا و با لباس سیاه یا تیره تصویر شده که قادر به تغییر چهره است. طبق باورها آنها پس از جلب اعتماد قربانی با دندان های تیز خود قربانی خود را از پای انداخته و خون او را می خورند. در بیشتر این افسانه ها، این هیولاهای انسان نما، علاقه بسیاری به خوردن جگر انسان و به ویژه بچه های خردسال دارند.

جن (Jinn)

بدون تردید یکی از شخصیت های همیشگی و پرطرفدار قصه ها و داستان های عامیانه همین گروه جنیان هستند.

جن در باورهای اسلامی، ادبیات و باورهای عامیانه یک شخصیت دوگانه است. جن از نظر لغوی به معنای پوشیده و از چشم پنهان است و واژه های جنین و مجنون از آن مشتق شده. براساس آیات قرآن و روایات اسلامی خلقت جنیان پیش از انسان و از آتش بدون دود یا «مارج» بوده است. بدن های آنان شفاف، لطیف و نرم است که همین امر به آنها این امکان را می دهد تا تغییر شکل داده و از چشم ها پنهان بمانند و در زمین و آسمان زندگی کنند.

از خون آشام ها چه میدانی؟

آنان می توانند برخی از آدمیان ضعیف را تحت تاثیر خود قرار دهند که البته این کار تنها با اراده و شعور خود انسان اتفاق خواهدافتاد. در روایات و داستان های اسلامی موارد بسیاری از ارتباط و خدمت این گروه به برخی پیامبران و امامان آمده است. اما در داستان ها و قصه ها و افسانه ها ماجرای جن به گونه ای دیگر پرداخته شده است. در این داستان ها بیشتر جنبه های خرافی مدنظر قرار گرفته و آن اندازه داستان و حکایت و قصه و خرافه در مورد جنیان گفته شده که بررسی و تحقیق جهت دستیابی به حقیقت بسیار مشکل و دشوار شده است.

اعتقاد به وجود جن آن هم از نوع شرور و خبیث که کاری جز اذیت و آزار انسان ها ندارند، باعث شده که این موجودات پا از دنیای قصه بیرون گذاشته و برخی ادعای دیدن و تسخیرشدن توسط آنان و حتی زندگی کردن با آنان را داشته باشند. برخلاف گفته های قرآن، در داستان ها و در باور عامی، معمولان انسان دارای قدی کوتاه با چشمانی مورب و صورتی زشت و بدن های پرمو و مهم تر از همه سمی مانند چهارپایان به جای پا هستند. در این باورهای خرافی جنیان در حمام ها و گورستان ها، جنگل های تاریک، خانه های مخروبه و در بیابان ها و گودال های زیرزمینی زندگی می کنند.

برهمین اساس بوده که مردم هنگام عبور از این مکان ها نام خداوند را به زبان آورده و با عبارتی مانند «از ما بهتران» از آنان یاد می کردند. جن زدگی و تسخیر روح و جسم توسط این موجودات در تمامی جوامع شرق و غرب وجودداشته است. استفاده از طلسمات و جادو و ذکرها و برگزاری برخی آیین ها جهت خارج کردن این موجودات شرور از بدن قربانی یا جلوگیری از ورود آنان به خانه ها، امری متداول و مرسوم بوده است. براساس این باورهای خرافی بود که مردم در رویارویی با برخی اتفاقات و بیماری های ناشناخته مانند بیماری های ناشی از کم خونی یا صرع آن را نوعی جن زدگی تعبیر می کردند یا با دیدن برخی بناهای قدیمی و خرابه ها یا عبور از کویری ساکت با شن های روان یا گورستان های باستانی با علائم و نشانه های عجیب آنها را محل عبور یا ساخت جنیان تصور می کردند.

از جمله این موارد باید به کویر «ریگ جن» در کویر مرکزی یا قبرستان باستانی روستای «تیس» در چابهار اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید که تا پیش از انجام حفاری در تخت جمشید و خارج شدن کل این بنا از زیر خاک، اهالی بومی آنچه از این بنا را که از خاک بیرون مانده بود، ساخت دست جنیان می دانستند و تصاویر منفورش بر دیوارها را نیز تصویر شاه جنیان و ملازمان او می پنداشتند.

غول تک شاخ

دیو برگرفته از واژه اوستایی «دئو» و سانسکریت «دیوا» است. این واژه در اصل به معنی ایزد است و به گروهی از ایزدان آریایی اطلاق می شده است. پس از ظهور زرتشت، بسیاری از ایزدان باستانی تنزل درجه یافته به جایگاه پایین تری نزول کردند. از آن جمله دیوان بودند که در زمره گمراه کنندگان و شیاطین درآمدند.

در اوستا آنها مردمانی باطل و مفسد و تباه هستند. برخی از محققین معتقدند علت اشتهار دیوان مازندران و گیلان از آن سبب است که در زمان تدوین اوستا شاید گروهی از ساکنان این مناطق به ویژه کوه نشینان و مردم ساکن در جنگل ها، حاضر به پذیرش دین اهورایی نشده بودند و به همین دلیل این گروه کافران به نام دیو نامیده شدند. بعدها از طریق داستان ها و روایات شفاهی دیوها به کتاب ها و داستان های حماسی مانند شاهنامه رسیدند و شامل همه موجودات اهریمنی مانند غول ها شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صبا

      اطلاعات خوبی بود میخوام بدونم آیا خون آشام ها مثل فیلم گرگ و میش سرعت زیادی دارند ، قوی هستند ، ذهن انسانها رامی توانند بخونند با آینده راببینند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خون نمیخورم ولی اینده رو یکم غیر واضح میبینم با یه خونواده معمولی زندگی میکنم سرعتم مثه بقیه ادماس اگه با کسی چشم تو چشم بشم میفهمم چجور ادمیه ولی غذای نیم پز میخورم حالم بهتره خون بدنمم زیادتر از بقیس 18سالمه کم کم دارم خودمو میشناسم از هیچی هم نمیترسم با سیرهم حساسیت ندارم تو تاریکی بهتر میبینم دندونم نیش تیز تری دارم نسبت به سنم خیلی ریز ترم دخترم با خصوصیات پسرناخونای نرمی دارم و زود به زود بلند میشه و 10ساله کوتاش نکردم خودش میشکنه بازم بلند میشه زخم هامم زود خوب میشن بدنمم به سم مقاومه و راحت دیگران رو تحت تاثیر خودم میتونم قرار بدم

    • V

      من خوناشامم. نه سرعت زیادی ندارند و کاملا عادی هستند توانایی دیدن آینده رو دارند. قوی هستند اگر خون نخوریم ضعیف میشیم . اغوا گر ،بهمون راحت اعتماد میکنن همه اونجور که دیدم قدرت هیپنوتیزم ولی سرعت بالا نداریم.و اینکه چجور تبدیل شدیم واقعا نمیدونم یا یادم نیست یا از اول این بودم .

      پاسخ ها

      • بهمن

        سلام دوست من میخواستم بدونم چطور میشه تبدیل به خون اشام شد ؟

      • بیتا

        الان کجا زندگی می کنید؟؟واقعا حرفتون حقیقت داره؟؟؟

      • یک کاربر

        منم دقیقا همینطورم نه تبدیل به خفاش میشم نه از قبر میام بیرون
        ولی خون آشام هستم و خون میخورم و سرعت خوبی دارم اما نه اینکه زیادی باشه و آینده رو هم میبینم و خون نخورم سرم درد میگیره

      • شایان

        بهم بگین قدرت خون اشامارو و لطفا نژاد بگین میخوام ابنارو یاد بگیرم

    • شبنم

      سلام،من‌اعتقادچندانی‌ندارم،به‌وجودخون‌آشامان،اما‌میدونم‌این‌افسانه‌ها‌‌هینجوری‌شکل‌نگرفتن،حتما‌چیزهایی‌درگذشته‌بوده،ولی‌خیلی‌دوست‌دارم‌اگه‌خون‌آشام‌وجود‌داشته‌باشه،از‌نزدیک‌ببینم.

      پاسخ ها

      • مهتاب

        من خون آشامم جادو های خاص خودمون رو داریم ولی اونطوری که انسان هامیگن نیست ما نمیتونیم کسی رو تبدیل کنیم و در نور خورشید هم نمیتابیم فقط خوردن خون احساس خوبی به ما میده میتونم اطلاعاتی که میخوایید رو بهتون بدم

    • شمیم

      شما‌واقعاخون‌آشامین؟میشه‌بگین‌چجوریه؟یا‌چطورتبدیل‌شدین؟من‌پاک‌گیج‌شدم.اگه‌هستین،لطفا‌به‌این‌شماره‌پیام‌بدین.ممنون09377388159سوالای‌زیادی‌دارم‌میخوام‌ازتون‌بپرسم.اگه‌‌امکانش‌هست.

      پاسخ ها

      • ندا

        آره من یه خون آشامم

    • beauty girl

      دو تا دندون نیش بزارین سفید کننده بمالین شربت قرمز بخورین حالا شدین ی خون اشام واقعی

    • :-)

      من یه خون آشامم دلیل اینکه اینجا اینو میگم اینه که کسی نمیفهمه سرعتم زیاده چیزی رو به طور واضح پیش بینی نمیکنم ولی اتفاقی که یکم بعد میخواد بی افته رو به طور مبهم میبینم که کاملا غیر ارادیه یا مثلا کسی چیزی رو میگه حدس میزنم چی میگه که بعضی اوقات این اتفاق می افته. اگه خون نخورم ضعیف میشم

      پاسخ ها

      • یک کاربر

        منم همینطورم یه خون آشام

    • Mobina

      من شنیدم با تلقین میشه تبدیل به خوناشام شد
      میخواستم ببینم راسته؟؟
      چجوری تبدیل میشن؟؟

      پاسخ ها

      • یک کاربر

        تبدیل نمی شیم به دنیا میاییم این شکلی

    • احمق

      من یک خون آشام هستم

      پاسخ ها

      • sara

        اگه شما یه خون اشام واقعی بودی باید این قانون رو میدونستی که نباید هویتت رولو بدی برو اول تحقیق کن یا از یه خون اشام واقعی بپرس بعد بیا خالی ببند

    • هاله

      تروخدا بگین چطوری میشه به خوناشام تبدیل شددددددددددددد

      پاسخ ها

      • یک کاربر

        خون آشام تبدیل نمیشه به دنیا میاد و اصرارتون برای اینکه از ما باشید نمیفهمم

      • بدون نام

        من نا خواسته اینجوریم اصلا هم خوب نبست با یه خونواده معمولی که درکم نمیکنن میشه چیکار کرد تازه هویتمو پیدا کردم ولی هیچی از خون اشاما نمیفهمم

    • مائده

      سلام من مائده هستم ویک خون آشام نیستم و میدونم برای خون آشام شدن باید به بیماری سندروم فیلدینز مبتلا بشین که این کار کار راحتی نیست و باید از تریغ نیش خون آشام مبتلا شویم واگر هم کسی خون آشام بخواطر تغیرات هرموناش تو دوران بلوغش هست و هنوز هم امید به اینکه یک خون آشام 500 سال باشه زیاد هست

    • sara

      اینایی که میگن خون اشامن . بدونن یه خون اشام واقعی نمیاد بگه من یه خون اشامم ، مثله اینکه بری به یکی بگی من قاتلم میخوام بکشمت حححع

    • سحر

      سلام چرا درست و واضح نمیگین یعنی واقعاخون آشام وجود داره و الان زنده هستن؟واگروجود نداره چرا دارین به دروغ میگین که من خون آشام هستم چرا راستشو نمیگین

    • بیتا

      راستی خون اشام وجود داره؟چرا کسی راستش رو نمیگه؟

      پاسخ ها

      • یک کاربر

        وجود داره ظاهرا دین اسلام اشاره کرده

    • بدون نام

      واقعا خون آشام وجود داره

      کدوم شهر و کشور

      ایران ؟

    • ghazal

      خون اشامی وجود نداره اگر هم وجود داشت خودشو لو نمیداد

    • فاطمه

      سلام من علاقه شدیدی به خون آشام شدن دارم کسی اینجا هست که کمکم کنه
      و شهرشون کجاست تو ایرانه؟؟
      و چطور باید تبدیل شد وآیا رنگ چشم تغییر میکنه؟

      پاسخ ها

      • .......

        چرا

      • یک کاربر

        چرا میخوای خون آشام باشی؟ تو یه انسانی قبول کن

    • بدون نام

      تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.احتمال بودنش هست

    • ........

      هرکی خون آشامن مثلا بگن چند سال شونه وکی به بلوغ رسیدن یامیرسن کسایی که میگن ما خوناشامیم بالا نظر دادین میخوام بدونم جوابمو فقط یک خوناشام واقعی بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من18سالمه هنوز اونجور خونی نخوردم ولی همه علاعمشو دارم نمیدونم چجوریه کی بلوغ میرسم ولی بدنم نسبت به انواع سم و قرص مقاومه زخم هامم زودتر از بقیه خوب میشه

    • من یه تست دادم و مشخص شد که میتونم به خون آشام تبدیل بشم ‌‌‌

      اما من عاشق خدام ولی میتونم خون اشام بشم لطفا
      کمکم کنید تا بفمم

      پاسخ ها

      • یک کاربر

        میخوای برو خون بخور اچ آی وی بگیری بعدشم سرطان این راه حلشه وقتی انسان هستین میخواین یه چیز دیگه باشین؟

    • .

      من همه مشخصات خون اشامارو دارم بعضی اتفاقارو قبل از افتادن میبینم همه چیم با بقیه فرق داره ولی خون نمیخورم وقتی کسی باهام چشم تو چشم بشه میتونم بفهمم چه جور ادمیه خوب یا بد یه جا خوندم خون اشاما با موی پر پشت دنیا میان و موقع رعد و برق شدید دقیقا من همینجور دنیا اومدم و دخترم دندونای نیشتم یه ذره از بقیه دندونام بلند تر و تیز تره حس خاصی به خون دارم گوشت نیم پز بیشتر دوست دارم به گاز گرفتن تمایل دارم

    • بدون نام

      سلام
      من تو همه سایتا گشتم و دقیقا نشونه های خون اشام هارو مطالعه کردم و الان دارم میبینم همه اونارو دارم هم ناخونام براق و محکمه هم دور قرنیه چشمم یه خط مشکی بزرگ دارم ودرضمن راحت میتونم اتفاقاتی رو که قراره بیفته پیشبینی کنم علاقه زیادی هم به خون دارم ایا من با این شرایط یه خون اشامم ولی خون نمیخورم

    • بدون نام

      خیلی از شما ممنونم که مارو اگاه میکنید

    • شایان

      بچه ها لطفا خواهش میکنم بهم بگین نژاد ومپایر چیه و قدرتهارو بهم یاد بدید لطفا

    • داناى كل

      سلام من برای همتون دعا میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج