جاباما
۱۹۴۵۹۲
۵ نظر
۵۲۲۸
۵ نظر
۵۲۲۸
پ

کدام بانک ها استخدام می کنند؟

فارغ التحصیلان رشته های مالی و مدیریتی شانس بیشتری برای استخدام شدن در بانک ها دارند. تسهیلات بالا، حقوق مناسب، مزایای متنوع و پرستیژ اجتماعی باعث محبوبیت این شغل شده است.

کدام بانک ها استخدام می کنند؟





روزنامه هفت صبح - فرشاد عزیزی: فارغ التحصیلان رشته های مالی و مدیریتی شانس بیشتری برای استخدام شدن در بانک ها دارند. تسهیلات بالا، حقوق مناسب، مزایای متنوع و پرستیژ اجتماعی باعث محبوبیت این شغل شده است.

سال جدید با آگهی های جدید استخدام آغاز شده است. در بین آنها بانک های آگهی های پرطرفداری دارند. تا یک بانک آگهی استخدامش را منتشر می کند، چند هزار نفر برای آزمون و مصاحبه نام نویسی می کنند. تصور همه از بانک ها تسهیلات جذاب آنهاست. همه از حقوق بالای بانکی حرف می زنند و تسهیلاتی که پشت سر هم تکرار می شوند.

جوانانی که به دنبال ماشین شخصی و خانه ای برای خود هستند، در آرزوی بانکی شدن در تمام آزمون های استخدامی آنها شرکت می کنند اما باز هم ناامید نمی شوند و در آزمون بعدی ثبت نام می کنند.

از قدیم و ندیم بانکی شدن و به استخدام وزارت نفت درآمدن از لوکس ترین شغل های دولتی و رسمی در ایران به حساب می آیند. پدر و مادرها برای فرزندانشان همیشه آرزوی استخدام در یکی از این دو نهاد را می کنند.

تا 15-10 سال پیش که هنوز بانک های خصوصی وارد سیستم بانکی نشده بودند در هر رشته ای که درس می خواندی می توانستی در آزمون شرکت کنی و با سفارش این و آن و داشتن یکی، دو آشنا در مصاحبه قبول شوی. افراد با لیسانس آزمایشگاه در بانک به عنوان بانکدار پذیرفته می شدند اما از زمانی که بانک های خصوصی یکی پس از دیگری واردشدند، بیشتر آنهایی که در رشته های مرتبط با اقتصاد، حقوق و مدیریت تحصیل کرده اند می توانند در آزمون شرکت کنند.

کدام بانک ها استخدام می کنند؟

البته رشته های مهندسی هم می توانند استخدام شدن در بانک ها را به عنوان یکی از گزینه های کاریابی شان در لیست خود داشته باشند. بانک ها نیاز فراوانی به فارغ التحصیلان رشته های مخابرات، کامپیوتر و IT دارند. متخصصانی که باید برای جذب شدن به نرم افزارهای تخصصی مسلط باشند به این شکل می شود پایه حقوق یک میلیون و ۳۰۰-۲۰۰ هزار تومانی به علاوه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن و وام ۳۰ میلیون تومانی ضروری را انتظار بکشید.

قانون درباره شرایط استخدام بانک ها چه می گوید؟

تنها کسانی جذب سیستم بانکی کشور می شوند که حداقل ۱۸ ساله و حداکثر ۴۰ سال باشند. براساس قانون، استخدام اشخاص در بانک تنها از طریق آزمون و مصاحبه انجام می شود. داوطلبلانی که در مسابقه و مصاحبه قبول شده اند یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل شش ماه و حداکثر دوس ال خواهد بود.

حکم استخدام قطعی افرادی که در دوره آزمایشی، کاردانی و علاقه به کار از خود نشان دهند، در پایان دوره آزمایشی صادر خواهدشد و در این صورت دوره آزمایشی جزو دوران خدمت آنها محسوب می شود.

تعداد روزهایی که کارمندان بانک ها حق دارند در سال مرخصی بروند یک ماه است. برای خانم ها شاید مهم باشد که بدانند مرخصی زایمان تا سه فرزند برای مادرانی که فرزند خود را شیر می دهند، چهار ماه است. بانک ها برای اینکه نیروهای ماهرتری استخدام کنند، برای دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر مقداری افزایش حقوق در نظر می گیرند. کسانی که دارای مدرک لیسانس به بالا هستند تا ۳۰ درصد حقوق شان افزایش می یابد.

همه به دنبال وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن بانک ها

همه بانک ها، چه خصوصی و چه دولتی پس از استخدام کارمند جدید، بعد از مدت مشخصی وام های قابل توجهی به کارمندان خود پرداخت می کنند. در بانک های دولتی و چند بانک خصوصی معمولا سه سال پس از استخدام، فرد می تواند وام مسکن خود را دریافت کند. این مدت زمان در برخی بانک های خصوصی همان سه سال و در برخی دیگر خیلی کمتر و حتی سه ماه است.

به صورت قانونی آنچه تعریف شده آن است که سقف وام خرید مسکن بانک های دولتی برای کارکنان این بانک ها ۱۸ میلیون تومان و در بانک های خصوصی نیز این رقم تا ۸۴ برابر حقوق و مزایا و حداکثر تا ۸۰ میلیون تومان است. براساس این دستور، رقم تسهیلات خرید مسکن برای کارکنان بانک کارآفرین تا ۸۴ برابر حقوق و مزایا و حداکثر ۷۰ میلیون تومان، کارکنان بانک ملت ۷۰ برابر حقوق و مزایا، حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۰ میلیون تومان است.

تسهیلات خرید مسکن کارکنان بانک صادرات ۷۰ برابر حقوق و مزایا، حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۰ میلیون تومان، بانک تجارت نیز حداقل ۳۰ و حداکثر ۵۰ میلیون تومان و تسهیلات جعاله تعمیر مسکن نیز در بانک تجارت ۱۰ میلیون تومان است.

در بانک سامان این تسهیلات تا سقف ۱۱۰ الی ۱۲۰ میلیون تعیین شده است. علاوه بر این تسهیلات، یک وام ضروری نیز در کلیه بانک ها به کارکنان ارائه می شد که معروف به «وام ضروری» است. این وام برخلاف وام خودرو مقدار معینی ندارد و بستگی به شایستگی ها و نیاز آن کارمندان دارد.

دریافت این وام منوط به داشتن شرایطی مانند اقدام به ازدواج، بیماری خاص و ... است. این وام حداکثر تا ۳۰ میلیون تومان پرداخت می شود که آن هم کارمزد بالایی ندارد و حدود هفت درصد است. اگر بخواهیم کل وام ها و تسهیلاتی که کارکنان بانک ها طی سال های خدمت خود دریافت می کنند را روی هم بگذاریم، حدود ۱۵۰ میلوین تومان می شود.

روایت یک شکست در آزمون های بانکی

یک شرکت کننده در گفتگوبا هفت صبح به حقوق خوب و تسهیلات پروپیمان بانک ها اشاره می کند. حبیب از دو بار شرکت خود در آزمون یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی و تجربه شکست خود در هر دو آزمون روایت می کند. او بیان می کند که آن بانک خصوصی حقوق آنچنانی پرداخت نمی کرد اما تسهیلات مناسبی داشت.

این فارغ التحصیل رشته اقتصاد با اشاره به اینکه در مورد بانک خصوصی با توجه به معدل بالای ۱۸ من نیازی به آزمون نبود، ادامه می دهد: «در مصاحبه سوالات متنوع شخصی و علمی پرسیدند اما با توجه به اینکه پنج نفر بیشتر نمی خواستند، قبول نشدم. در بانک دولتی پشت سیستم کامپیوتر یک آزمون دادم و بعد به صورت حضوری به سوالات رفتارشناسی یک روانشناس پاسخ دادم اما اینجا هم با اینکه سیزدهم شدم چون هفت نفر می خواستند قبول نشدم.»

از او می پرسم که چرا با توجه به رتشه ات، کار حسابداری نمی کنی؟ حبیب پاسخ می دهد که باید سابقه کار می داشتم و چون نداشتم فعلا ادامه تحصیل می دهم.

داستان یک استخدام بدون پارتی و آشنا

ندا کارمند یک بانک نیمه دولتی است. او که مهندسی کامپیوتر خوانده می گوید من در بدترین شرایط ممکن به استخدام بانک درآمدم. این کارمند بانک ادامه می دهد: «من بدون پارتی و در فردای فوت مادرم در آزمون مصاحبه شرکت کردم و خدا را شکر قبول شدم.»

ندا که شش سال است به عنوان کارمند بانک فعالیت می کند می گوید: «من پیش ازت بانکی شدن، در یک شرکت خصوصی کار می کردم. حتی آن موقع حقوق بیشتری می گرفتم اما باید اعتراف کرد فشار کار در شرکت های خصوصی بیشتر از بخش انفورماتیک یک بانک است.»

او با اشاره به تسهیلات بالای بانک ها معتقد است یک جوان در بخش خصوصی سال ها باید تلاش کند اما باز هم موفق به خرید مسکن نمی شود. ندا می گوید که بانک ها درصدی از حقوق ماهانه کارمندشان را کسر کرده و پس انداز می کنند. به این ترتیب بعد از مدتی یک وام سنگین نزدیک ۱۰۰ میلیون تومانی به کارمند خود می پردازند که کمک بسیار بزرگی برای خانه دار شدن آنهاست.

تسهیلات بانکی به روایت یک کارمند بانک

سحر چند سال پیش وارد یک بانک دولتی شده است. او که با کش و قوس های تحصیلی بسیار توانسته استخدام بشود، از تسهیلات بانک خود توانسته خانه بخرد. این کارمند بانک می گوید: «وقتی به استخدام بانک درمی آیی تا دو سال به صورت آزمایشی فعالیت می کنی که البته در این مدت مانند کارمند معمولی حقوق می گیری. بعد از دو سال که این فرد رسمی می شود، اولین وام تعاونی یا همان وام معروف ضروری را دریافت می کند.»

او مبلغ این وام را در حال حاضر ۴۰ برابر ردیف اول فیش حقوقی کارمند تازه استخدام شده ذکر می کند و می گوید که این وام دوس ال به دو سال تکرار می شود.

سحر با اشاره به اینکه با گذشته سه سال از استخدام، کارمند بانک می تواند وام مسکن خود را دریافت کند، اضافه می کند که این وام در بانک ما ۵۰ میلیون تومان است که علاوه بر آن یک وام جعاله نیز پرداخت می شود که آن هم ۱۶ میلیون تومان است.

کدام بانک ها استخدامی دارند؟

توسعه؛ فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط

موسسه مالی و اعتباری توسعه در شهرستان قم از متقاضیان دعوت به همکاری کرده است. این موسسه که هنوز مجوز آن به تایید بانک مرکزی نرسیده است، از فارغ التحصیلان رشته های اقتصاد، آمار، حسابداری، حقوق مدیریت و علوم اداری دعوت به همکاری کرده است. نکته جالب درباره این موسسه این است که برخلاف سایر بانک ها معمولا فقط از میان فارغ التحصیلان رشته هایی که نام شان برده شد دعوت به همکاری می کنند.

این موسسه دایره انتخاب خود را گسترده تر اعلام کرده است. بنابراین کسانی که علاوه بر رشته های بالا، در یکی از رشته های علوم تربیتی، الهیات و معارف اسلامی، ریاضی، زبان انگلیسی، علوم قضایی، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات در خوانده و مدرک کارشناسی گرفته اند می توانند در آزمون استخدامی موسسه توسعه شرکت کنند.

کسانی که مایل به استخدام در این بانک هستند باید تا ۲۸ فروردین ماه اقدام به تکمیل فرم کرده و آماده امتحان و مصاحبه شوند.

پاسارگاد؛ آقایان ۲۸ ساله و خانم های ۲۶ ساله بانکدار می شوند

یکی از دردسرهایی که استخدامی ها دارند، بحث سنی متقاضیان است. این مسئله در مورد آقایان سخت تر است. مثلا در مورد استخدامی بانک پاسارگاد از خانم های متولد بعد از یکم فروردین ۶۷ و آقایان متولد یکم فروردین ۶۵ دعوت به همکاری شده است. این فاصله سنی خانم ها با آقایان هم به خاطر دوران حدود دو ساله سربازی است. البته کسانی کهدارای مدرک فوق لیسانس هستند دو سال بیشتر از دیگران فرصت دارند تا به استخدام بانک پاسارگاد درآیند.

این بانک در شهرهای جزیره های کیش و قشم، تهران، اسلامشهر، تنکابن، کاشان، ساوه، قزوین، همدان، رشت، لاهیجان و بندر انزلی قصد جذب نیرو دارد. بانک پاسارگاد قصد دارد فارغ التحصیلان رشته های حسابداری، اقتصاد، مهندسی صنایع، گرایش های صنعتی، بازرگانی، دولتی، بیمه، بانکداری و مالی رشته مدیریت، آمار، ریاضی و حقوق را استخدام کند. این آگهی بانک پاسارگاد برای جذب بانکدار منتشر شده که برای این شغل نیاز به حداقل مدرک کارشناسی است.

حکمت ایرانیان؛ کامپیوتری ها و IT خوانده ها جذب می شوند

گرچه خیلی از فارغ التحصیلان رشته های اقتصادی و مالی بانک ها را عرصه جولان و مختص خود می دانند اما کسانی که رشته های فنی و مهندسی خوانده اند می توانند روی استخدام در سیستم بانکی هم حساب باز کنند.

اخیرا معاونت فناوری اطلاعات و طرح و برنامه بانک حکمت ایرانیان به دنبال جذب نیروهای فن و مهندسی است. آن دسته از افرادی که در رشته های مخابرات، کامپیوتر و فناوری اطلاعات تحصیل کردهاند، می توانند در یکی از مشاغلی که بانک حکمت ایرانیان نیاز دارد مشغول به کار شوند.

این بانک برای کارشناسان شبکه، امنیت IT، سرور و مجازی سازی، پشتیبانی نرم افزار بانکی Core Banking، توسعه و پشتیبانی نرم افزارهای ERP، بانکداری مجازی، کارت بانکی، ترمینال های بانکداری الکترونیک، زیرساخت های ارتباطی، مرکز داده و مدیر نرم افزار به دنبال نیرو است. البته باید بگوییم که متاسفانه برای همه این رشته ها تنها نیروی مرد نیاز است، آن هم فقط در تهران که شرط استخدام، سکونت حداقل سه سال در تهران است.

بانک گردشگری؛ دعوا نکنید، همه رشته ها جذب می شوند

بانک گردشگری برای تامین کادر مدیریتی مورد نیاز برای شعب جدیدالتاسیس و در حال افتتاح خود در مراکز استان ها و شهرهای یاسوج، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، بجنورد، همدان، زنجان، ایلام، سمنان، زنجان، بانه و تهران از پرسنل بازنشسته سیسم بانکی که از تاریخ بازنشستگی آنان بیش از دو سال نگذشته باشد در سمت رییس شعبه و معاون شعبه دعوت به همکاری می کند.

علاوه بر این بانک گردشگری برای تامین نیرو در واحد ستادی خود در پایتخت اقدام به استخدام کارشناس حقوقی و کارشناس قراردادها فارغ التحصیل رشته حقوق، کارشناس فرآیندها و استانداردهای فارغ التحصیل رشته های مهندسی صنایع و مدیریت، کارشناس روش های اعتباری و مالی و همچنین کارشناس مدیریت ریسک فارغ التحصیل رشته های علوم بانکی،اقتصاد، حسابداری، مدیریت بازرگانی و MBA، متصدی مانیتورینگ، کارشناس پشتیبانی و فنی، کارشناس شبکه، کارشناس بانک اطلاعاتی، کارشناس سامانه های بانکی و کارشناس نرم افزار فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار و علاوه بر این کارشناس مرکز داده از رشته مهندسی برق استخدام می کند.

بانک شهر؛ بازنشسته های ۵۰ ساله مدیر شعبه می شوند

بانک شهر هم برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز و پیش بینی تاسیس شعب جدید خود از همکاران محترم بازنشسته و شاغلان سیستم بانکی کشور در بخش ارز و ریال در سطح مدیریت امور، رییس اداره، رییس منطقه، کارشناس، بازرس، رییس و معاون شعبه در تهران و شهرستان ها با شرایط ممتاز دعوت به همکاری می کند.

اگر شما هم از بازنشستگان و شاغلان سیستم بانکی کشور بوده اید که حداقل ریاست شعبه درجه ۳ را در کارنامه خود دارید، می توانید برای جذب شدن در این بانک خصوصی اقدام کنید.

برای این کار حداکثر باید ۵۰ ساله باشید. البته اگر بعد از بازنشستگی در یکی از بانک ها مشغول به کار بوده اید، می توانید در این بانک استخدام شوید. برای شهر مورد تقاضا باید حواس تان باشد که باید یک سال پیش از بازنشستگی در آن شهر مشغول به کار می بودید. شهرهایی که برای آنها می توانید درخواست استخدام بدهید، تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حامد

      سلام من ترم آخرکارشناسی مدیریت بانکی هستم وسی وپنج سالمه آیا میتونم با این سن استخدام بانک بشم لطفا جواب بنده روبدهید

    • کاوه

      سلام.
      از بچگیم آرزو داشتم کارمند بانک بشم . چون یه دوست داشتم تو مدرسه خیلی وضع خوب و مرفهی داشتند برخلاف امثال ما.
      هیچی دیگه به عشق بانک حسابداری خوندم .تا درجه کارشناسی ارشد هم رفتم .ولی هیچ کدوم از استخدامیا ارشد نخواستند تا حالا . لطفا دعام کنید

    • فاطمه

      سلام.من دیپلم علوم انسانی دارم خیلی علاقه دارم که کارمند بانک بشم.کدوم رشته دانشگاهی رو انتخاب کنم که موفق تر شوم؟

    • جواد

      سلام چه گرایشی از مدیریت بازرگانی برای بانک مناسبه؟

    • علیرضا

      سلام
      من علاقه دارم وارد بانک بشوم کارشناسی حسابداری دارم
      برای کارشناسی ارشد بخونم بهتر است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج