۱۹۵۳۸۶
۵۰۳۴
۵۰۳۴
پ

کارآفرینی دیجیتالی

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کارآفرینی دیجیتالی"، در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان را با مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال آشنا کند.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کارآفرینی دیجیتالی" ، هر هفته و در روزهای فرد ، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. همچنین در بخش "کارآفرینی دیجیتالی" ، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان " آی تی ایران در هفته ای که گذشت" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان .

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

فناوری اطلاعات و ارتباطات (Information and Communication Technology) در واقع یکی از پیش رو ترین صنایع در دنیای امروزی قلمداد می شود. در واقع ICT فرصت های مختلفی را در اختیار صنایع گوناگون قرار داده تا بتوانند زمینه ارتقای فعالیت های خود را در وسعت گسترده ، ارتباطات دقیق تر و سریع تر و با ارزش افزوده بیشتر در قیاس با روش های سنتی انجام دهند. ICT امروزه برای افراد در سنین مختلف نیز کاربرد دارد و این کاربرد ، روز به روز با ارائه نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف ، در حال گسترش می باشد. از دنیای قدیمی BBS ها تا دنیای وبلاگ و شبکه های اجتماعی و عکس های سلفی اینستاگرامی ، همه و همه از رشد شتابان دنیای مجازی در عرصه های مختلف زندگی ما حکایت می کند.

شمار کاربران اينترنت در جهان روز به روز در حال افزايش است. اين قضيه نشان مي دهد که فضاي کسب و کار در دنياي ديجيتال ، يک فضاي پر مخاطب و پر مشتري مي باشد که حداقل براي دو دهه آينده ، وضعيت کنوني ارتباطات و اطلاعات ديجيتالي مي تواند چشم انداز خوبي را براي فعالان کسب و کار نويد دهد.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

در هر کسب و کاري ، آينده بيست ساله مي تواند هر فرد يا سازماني را براي حضور در يک بازار ، ترغيب و تشويق کند. فضاي کسب و کار در رسانه ديجيتالي اينترنت ، فضايي فزايند و پر رقابت و چند رسانه اي مي باشد. در اوايل هزاره سوم ، شمار کاربران اينترنت کم تر از 400 ميليون نفر را بالغ مي شد که اکثر آن ها در کشورهاي اروپايي و آمريکايي فعال بودند .

شکاف ديجيتال گسترده اي در جهان حاکم بود. اما ظرف کم تر از 15 سال ، شمار کاربران اينترنت به حدود شش برابر افزايش يافت و انقلاب بزرگ ارتباطات که مک لوهان کانادايي از آن به عنوان دهکده جهاني (Global village)نام مي برد و تافلر آمريکايي از آن به موج سوم ياد کرده بود ، شکل گرفت. در جدولي که در زير ارائه شده است، شمار کاربران اينترنت به تفکيک قاره ارائه شده است و ارقام را تا آوريل 2015 ميلادي نشان مي دهد. انتظار مي رود ظرف کم تر از يک دهه آينده، اکثر قريب به اتفاق افراد باسواد در سراسردنيا ، به اينترنت متصل باشند . این آمار توسط سایت http://www.internetlivestats.com/internet-users مرتب به روز رسانی می شود.

منطقه

آخرين جمعيت حدودي

کاربران اينترنت در سال 2000

کاربران اينترنت تا آوريل 2015

آسيا

3,922,066,987

114,304,000

1,465,681,059

اروپا

820,918,446

105,096,093

918,512,109

آمريکاي شمالي

348,280,154

108,096,800

273,785,413

آمريکاي جنوبي

593,688,638

18,068,919

254,915,754

آفريقا

1,073,380,925

4,514,400

203,114,676

خاورميانه

223,608,203

3,284,800

98,000,455

اقيانوسيه

35,903,569

7,620,480

24,287,919

کل جهان

7,017,846,922

360,985,492

2,925,213,376

در لیست زیر ، وضعیت رشد شمار کاربران اینترنت از سال 1993 میلادی تا 2013 را مشاهده میکنید.


شمار کاربران اینترنت

جمعیت کره زمین

۲۰۱۳

۲,۷۱۲,۲۳۹,۵۷۳

۸.۰%

۷,۱۶۲,۱۱۹,۴۳۰

۱.۱۶%

۳۷.۹%

۲۰۱۲

۲,۵۱۱,۶۱۵,۵۲۳

۱۰.۵%

۷,۰۸۰,۰۷۲,۴۲۰

۱.۱۷%

۳۵.۵%

۲۰۱۱

۲,۲۷۲,۴۶۳,۰۳۸

۱۱.۷%

۶,۹۹۷,۹۹۸,۷۶۰

۱.۱۸%

۳۲.۵%

۲۰۱۰

۲,۰۳۴,۲۵۹,۳۶۸

۱۶.۱%

۶,۹۱۶,۱۸۳,۴۸۰

۱.۱۹%

۲۹.۴%

۲۰۰۹

۱,۷۵۲,۳۳۳,۱۷۸

۱۲.۲%

۶,۸۳۴,۷۲۱,۹۳۰

۱.۲۰%

۲۵.۶%

۲۰۰۸

۱,۵۶۲,۰۶۷,۵۹۴

۱۳.۸%

۶,۷۵۳,۶۴۹,۲۳۰

۱.۲۱%

۲۳.۱%

۲۰۰۷

۱,۳۷۳,۰۴۰,۵۴۲

۱۸.۶%

۶,۶۷۳,۱۰۵,۹۴۰

۱.۲۱%

۲۰.۶%

۲۰۰۶

۱,۱۵۷,۵۰۰,۰۶۵

۱۲.۴%

۶,۵۹۳,۲۲۷,۹۸۰

۱.۲۱%

۱۷.۶%

۲۰۰۵

۱,۰۲۹,۷۱۷,۹۰۶

۱۳.۱%

۶,۵۱۴,۰۹۴,۶۱۰

۱.۲۲%

۱۵.۸%

۲۰۰۴

۹۱۰,۰۶۰,۱۸۰

۱۶.۹%

۶,۴۳۵,۷۰۵,۶۰۰

۱.۲۲%

۱۴.۱%

۲۰۰۳

۷۷۸,۵۵۵,۶۸۰

۱۷.۵%

۶,۳۵۷,۹۹۱,۷۵۰

۱.۲۳%

۱۲.۲%

۲۰۰۲

۶۶۲,۶۶۳,۶۰۰

۳۲.۴%

۶,۲۸۰,۸۵۳,۸۲۰

۱.۲۴%

۱۰.۶%

۲۰۰۱

۵۰۰,۶۰۹,۲۴۰

۲۱.۱%

۶,۲۰۴,۱۴۷,۰۳۰

۱.۲۵%

۸.۱%

۲۰۰۰

۴۱۳,۴۲۵,۱۹۰

۴۷.۲%

۶,۱۲۷,۷۰۰,۴۳۰

۱.۲۶%

۶.۷%

۱۹۹۹

۲۸۰,۸۶۶,۶۷۰

۴۹.۴%

۶,۰۵۱,۴۷۸,۰۱۰

۱.۲۷%

۴.۶%

۱۹۹۸

۱۸۸,۰۲۳,۹۳۰

۵۵.۷%

۵,۹۷۵,۳۰۳,۶۶۰

۱.۳۰%

۳.۱%

۱۹۹۷

۱۲۰,۷۵۸,۳۱۰

۵۶.۰%

۵,۸۹۸,۶۸۸,۳۴۰

۱.۳۳%

۲.۰%

۱۹۹۶

۷۷,۴۳۳,۸۶۰

۷۲.۷%

۵,۸۲۱,۰۱۶,۷۵۰

۱.۳۸%

۱.۳%

۱۹۹۵

۴۴,۸۳۸,۹۰۰

۷۶.۲%

۵,۷۴۱,۸۲۲,۴۱۰

۱.۴۳%

۰.۸%

۱۹۹۴

۲۵,۴۵۴,۵۹۰

۷۹.۷%

۵,۶۶۱,۰۸۶,۳۵۰

۱.۴۷%

۰.۴%

۱۹۹۳

۱۴,۱۶۱,۵۷۰


5,578,865,110


۰.۳%

* estimate for July ۱, ۲۰۱۴
Source: Internet Live Stats (elaboration of data by International Telecommunication Union (ITU) and United Nations Population Division)

14 میلیون کاربر در سال 1993 میلادی ظرف کم تر از ربع قرن به حدود 3 میلیارد کاربر رسید. هیچ رسانه ای در تاریخ بشر چنین رشد شتابانی در کسب مخاطب را تجربه نکرده است. قريب به دو و نيم ميليارد نفر هم اکنون در فضاي اينترنت فعال هستند. تقریبا 40 درصد جمعیت کره زمین ، کاربر اینترنت هستند. دسترسي به اين افراد ، تنها با راه اندازي يک پرتال اينترنتي که چند زبانه باشد و بتواند نيازهاي عمومي و مختلف اين شمار از کاربران را پاسخ دهد امکان پذير است. کاري که گوگل و ياهو و امازون 1 و بزرگان اينترنت ، چنين نيازهايي را تا حدودي در عرصه هاي مختلف برآورد کردند و امروزه ، 10 درصد کاربران اينترنت ، مشتري پر و با قرص اين سه پرتال معرفي شده هستند.

اين موضوع به شما نويد مي دهد که هر کسب و کاري در اينترنت راه بياندازيد، بيش از دو و نيم ميليارد مخاطب بالقوه در اختيار خواهيد داشت. مخاطبي که براي پيدا کردنش نياز نيست در سراسر دنيا شعبه داشته باشيد يا نمايندگي سنتي برپا کنيد و ميليون ها بروشور و تراکت تبليغاتي منتشر کنيد. اين کسب و کار و برنامه شما هست که تعيين مي کند به چه تعداد از اين کاربران براي رسيدن به اهداف راهبردي کسب و کار خود نيا زداريد و چگونگي رسيدن به آن اهداف را مشخص مي کند.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

قطعا اگر به دنبال مشتري در شرق آسيا هستيد ، کسب و کار شما بايد به زبان چيني يا کره اي يا ژاپني هم ارائه شود و اگر به سمت امريکاي لاتين و اروپا متمرکز هستيد ، زبان اسپانيولي و فرانسوي را نبايد غافل شويد. همه اين ها مي تواند در چند صفحه و با کمک ابر لينک ها اتفاق بيفتد. بدون آن که ميز کار خود را ترک کنيد يا نياز باشد اجاره انبار يا ماليات مغازه بدهيد و ده ها نفر را به استخدام در آوريد. اولين نکته اي که کسب و کار هاي بزرگ دنيا به شما آموزش مي دهند آن است که بدانيد در دنياي بزرگ تجارت آنلاين ، هر کس به اندازه توان و قابليتش ، برنده اين بازي خواهد بود و هيچ کس از قبل ، بازنده يا برنده مطلق نيست و اين بازي ، سن و مکان و زمان نمي شناسد.

شمار کاربران اينترنت در ايران ظرف دو دهه اخير به شدت افزايش يافته است. نه تحريم ، نه مشکلات اقتصادي و نه هر مساله ديگه اي که شما فکرش را بکنيد ، در روند فزاينده شمار کاربران اينترنت در ايران تاثير منفي نداشته است. ايران را بايد يکي از کشورهاي در حال توسعه دنيا دانست که بيش ترين ميزان توسعه زير ساخت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات را در دو دهه اخير در اختيار داشته و به خصوص در سطح خاورميانه ، بيش ترين شمار کاربران پهنه وب را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارها ، تا پايان سال 1390 ، بيش از 32 ميليون کاربر اينترنت 2 در سراسر کشور فعال بوده است که شمار قابل توجهي از آن ها از طريق اينترنت پر سرعت و غير از دايال آپ به اين شبکه متصل بوده اند. اکنون اکثر نقاط کشور به اينترنت پر سرعت دسترسي دارند و کم تر نقطه اي را مي توان يافت که زير پوشش شبکه تلفن همراه قرار نگرفته باشد. به نظر مي رسد رشد ارتباطات در ايران به صورت غير قابل انتظاري روند صعودي داشته است و درکشور در دهه هفتاد خورشيدي ، بسياري از مردم اصلا پست الکترونيک و اينترنت را نمي شناختند ، امروزه همه مي توانند آنلاين باشند. اين يک فرصت بزرگ است براي کساني که قصد دارند در فضاي کسب و کار اينترنتي در ايران وارد شوند. خيلي از بسترها آماده فعاليت است.

از تجارت الکترونيک گرفته تا بانکداري و آموزش اينترنتي. آمارها نشان مي دهد که يک پنجم جمعيت ايران از اينترنت موبايل 3 استفاده مي کنند و اين براي فعالان کسب و کار مجازي ، حرف هاي زيادي دارد. يعني آن که هر سرويس در وب راه اندازي مي کنيد ، نسخه موبايلي آن را فراموش نکنيد. نرم افزارهاي تحت سيستم عامل هاي مختلف تلفن همراه را فراموش نکنيد و در توسعه کسب و کار خود ، فرصتهايي که از طريق خريد ها و تماس هاي موبايلي قابل انجام است را در نظر داشته باشيد. به نظر مي رسد ظرف چند سال آينده ، هر نفر بيش از يک گوشي تلفن همراه داشته باشد و اين قضيه اهميت اطلاع رساني و کسب و کار هاي مبتني بر موبايل را نمايان مي سازد. 4 علاقمندی ایرانی به استفاده از فضای مجازی در یک دهه اخیر به شدت افزایش یافته است. شاید در میان کشورهای منطقه ، هیچ کشوری مانند ایران چنین رشد شتابان و گسترده ای را در فضای مجازی تجربه نکرده باشد. الان اینترنت و دسترسی های اینترنتی و موبایلی حتی در روستاهای کشور هم گسترش یافته است و زمینه های توسعه کسب و کارهای مجازی و حتی خدمات رسانی اینترنتی دولت الکترونیک را نیز فراهم کرده است.

شاهکوه ، اولین روستای اینترنتی در ایران هست که با تلاش های دکتر جلالی ، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران راه اندازی شد و اکنون شاهد راه اندازی روستاهای اینترنتی مختلفی در اقصی نقاط کشور هستیم.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

با راه اندازی اپراتورهای مختلف تلفن همراه و ارائه نسل جدیدی از سیستم های اینترنتی موبایلی ، حتی دورترین جاده های ایران نیز زیر پوشش اینترنت پر سرعت قرار گرفته است. همه این ها نشان از رشد کشور در عرصه فناوری اطلاعات دارد. میلیون ها ایرانی در فضای مجازی شاید از صبح تا شب در زمینه های مختلف علمی ، فرهنگی ، اجتماعی ، هنری ، اقتصادی ، بورس و ورزشی فعالیت دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید روزانه بیش از ۵ میلیون ایرانی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر در سایت سازمان بورس ایران tsetmc.com برای خرید و فروش اینترنتی سهام صدها شرکت بورس ، آنلاین هستند.

میلیون ها وبلاگ و میلیون ها صفحه ای که ایرانیان در شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام راه اندازی کرده اند، فرصت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی گسترده ای را برای آن ها فراهم کرده است که حتی در کشورهای عربی نیز نمونه مشابه ندارد. انتظار می رود شمار سایت ها و وبلاگ ها و فعالیت ایرانیان در شبکه های اجتماعی و به طور کل در فضای مجازی ظرف سال های آینده بیش از قبل ارتقا یابد.

تعداد دامنه ۵ هاي ثبت شده در اينترنت نيز روز به روز در حال افزايش است. بر اساس آمارها ۶ ، تا آوريل ۲۰۱۵ ميلادي ، بيش از ۱۵۴ ميليون دامنه در اينترنت ثبت شده است که کشورهاي آمريکا ، آلمان و چين ، بيش ترين تعداد دامنه ثبت شده در وب را به خود اختصاص داده اند. به نظر مي رسد تقريبا نيمي از اين دامنه هاي ثبت شده ، در اينترنت فعال هستند و ما بقي تنها توسط صاحب آن ها ثبت شده است و غير فعال مي باشد. حتي اگر ۳۰ درصد دامنه هاي ثبت شده در اينترنت فعال باشند ، با رقم بزرگي رو به رو هستيم. بيش از ۳۲ ميليون پرتال ۷ فعال به زبان هاي مختلف در اقصي نقاط جهان با کارايي ها و موضوعات مختلف و اهداف گوناگون که روزانه بيش از يک ميليارد مشتري و مخاطب پر و پا قرص دارند. کدام رسانه و بازار را در دنيا سراغ داريد که چنين حجمي از متقاضيان را هر روز پاسخ گو باشد و با آن ها در تعامل دو سويه و اثربخش باشد؟ اين موضوع حاوي چه مفهومي مي تواند باشد؟

تقريبا اکثر موسسات و نهادهاي دولتي در کشورهاي مختلف جهان ، در اينترنت در دسترس هستند و در کنار آن ، صدها هزار پرتال غير رسمي وجود دارد که طيف گسترده اي از نيازهاي اطلاعاتي کاربران جهان را پاسخ مي دهد. سهم شما در اين دنياي کسب و کار آنلاين چقدر است؟ سهم شما کجاست؟ اين سهم را شما تعيين مي کنيد و مکانش و شيوه اش را نيز شما تعيين مي کنيد. اينترنت ، فرمانده و مدير يا مشاور بازار ندارد که شما را به سمت و سوي يک موضوع و سبد کالايي خاص هدايت کند. اين ايده خلاقانه شما هست که در کنار استعداد و فرصت شناسي ، مي تواند براي دو ميليارد کاربر و سي ميليون سايت فعال ، ارمغاني ناب به همراه داشته باشد . بنابراين وسعت بي کران اينترنت و فرصت هاي ديجيتالي سرزمين صفر و يک ها را بستري بدانيد براي عرض اندام ديجيتالي خود در اين بازار پر رقابت و رسانه آنلاين که با کم ترين هزينه ها، بيش ترين بازدهي را به همراه خواهيد داشت. فرصتي که در هيچ رسانه ديگري قابل مشاهده نيست.

تعداد دامنه هاي ثبت شده بر روي پسوند ملي ايران ۸ نيز در يک دهه اخير رشد قابل ملاحظه اي را تجربه کرده است. در اواخر دهه هفتاد شمسي ، شمار دامنه هاي ثبت شده يک عدد ۴ رقمي را شامل مي شد که امروزه به يک عدد ۶ رقمي تغيير يافته است. بيش از ۲۴۰ هزار دامنه توسط ايرانيان بر روي پسوند ملي کشورمان ثبت شده است و بر اساس آن ، پرتالي راه اندازي شده است. پژوهشگاه دانش هاي بنيادي ايران ۹ (مرکز تحقيقات فيزيک نظري و رياضيات سابق) نخستين مرکزي است که از ايران به اينترنت متصل شد و مسئول رسمي ثبت دامنه ۱۰ بر روي پسوند ملي کشور مي باشد.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

ده ها کارگزار اصلي و صدها شرکت زير مجموعه اين کارگزارها به عنوان ثبت کننده دامنه در کشور فعال هستند که رونق کاري آن ها در ۱۵ سال اخير ، نشان دهنده اشتياق فزاينده فعالان کسب و کار آنلاين ايراني نسبت به اين پسوند و فعاليت بر روي آن دارد. اکنون امکان ثبت دامنه به صورت فارسي نيز بر روي پسوند هاي ملي ايران وجود دارد که با استقبال علاقمندان نيز رو به شده است. دامنه هايي که بر روي پسوند هاي ملي ايران ثبت شده است ، هويت ايراني دارد و بر خلاف دامنه هاي عمومي مانند کام و نت ، معمولا با احراز صلاحيت متقاضي دامنه ، ثبت مي شوند . مثلا شما نمي توانيد پسوندي بر اساس نام يک شرکت ثبت شده را درخواست بدهيد مانند www.steam.co.ir . حتي اگر اين دامنه آزاد باشد نيز بايد براي ثبت دامنه بر روي پسوند شرکت ، اساسنامه و گواهي ثبت ارائه شود. بنابراين کسب و کار آنلاين بر روي دامنه هايي در اين سطح، همچنان کسب و کار خوبي به شمار مي آيد و فاصله بين ۲۴۰ هزار تا ۳۰ ميليون کاربر ايراني که مي توانند همگي يک دامنه به نام خود داشته باشند ، نشان دهنده رونق کسب و کار اين عرصه دارد.

روی آوردن کاربران ایرانی به ثبت سایت بر روی پسوند ملی ایران .ir در فضای مجازی به حدی است که امروزه صدها هزار پرتال بر روی این دامنه ثبت شده است و صدها شرکت حقوقی و خصوصی دارای نمایندگی از مرکز ملی ثبت دامنه بر روی پسوند ملی ایران ، برای کسب مشتریان زیاد تر ، به ارائه تخفیفات ۵۰ درصدی در ارائه خدمات به مشتریان اقدام کرده اند. بعضا میتوان یک دامنه با قیمت ۵۰۰۰ تومان برای یکسال ثبت کرد. به هر حال ثبت دامنه روی پسوند ملی ایران ، حرکتی هویت ساز و ارزشمند است که باید مورد توجه کاربران و حمایت های دولت الکترونیک ایران نیز قرار بگیرد. البته باید توجه داشته باشید که ثبت چنین دامنه هایی ،نیازمند در اختیار داشتن مدارک خاص و احراز صلاحیت ها و طی کردن پروسه ای هر چند ساده اما دقیق می باشد.

دکتر وینت سرف (ViNt Cerf) را یکی از خالقان پهنه جهانی وب و توسعه دهنده نسل امروزی اینترنت می دانند. وی در ویدئوی یک ساعتی زیر ، درباره آینده اینترنت و نقش آن در توسعه ملت ها به موضوعات مختلف و خواندنی اشاره کرده است که به عنوان حسن ختام مقاله امروز ، خالی از لطف نیست. چشم اندازهای آتی به فضای مجازی ، از جمله موضوعات مهم و شنیدنی این متخصص فضای مجازی در اجلاس اینترنت و خلاقیت در سال ۲۰۱۳ میلادی در لندن بود.

۱. Amazon.com

۲. http://www.mehrnews.com/detail/News/۱۶۵۱۳۲۶

۳. GPRS

۴. http://hamshahrionline.ir/details/۲۰۰۹۶۵

۵. Domain

۶. http://www.webhosting.info/domains/global_stats/total_domains/

۷. portal

۸. ir.

۹. www.ipm.ac.ir

۱۰. www.nic.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج