۱۹۵۷۹۶
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

توضیح درباره مرگ نوزادان بیمارستان ولیعصر

مرگ و میر نوزادان در بخش NICU بیمارستان ولی عصر بیش از استانداردهای جهانی نیست

ایسنا: در پی انتشار مطالبی پیرامون فوت نوزادان در بخش NICU بیمارستان ولی عصر مجتمع بیمارستانی امام خمینی در برخی از مطبوعات، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحات ذیل را در جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

متن کامل توضیحات روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران به شرح زیر است:

بخش NICU بیمارستان ولی عصر مجتمع بیمارستانی امام خمینی از جمله بخش‌های NICU مجهز و جدید در کشور است.این بیمارستان پذیرای بسیاری از مادران باردار است که به علت شرایط نامناسب، از سایر بیمارستان‌های تخصصی سطح شهر به این مرکز ارجاع می‌شوند. بیش از ۶۰ درصد از زایمان‌های انجام شده در این بیمارستان جزء زایمان‌های پرخطر محسوب می‌شوند و این‌گونه زایمان‌ها معمولاً با درصد بالایی از مرگ و میر نوزاد همراه است.

علل عمده مرگ این نوزادان به ترتیب عبارت است از: نارس بودن نوزاد، عفونت و ناهنجاری‌های مادرزادی.

بررسی نوزادان مذکور نیز نشان دهنده پایین بودن قابل توجه وزن زمان تولد یا بیماری‌های جدی زمینه‌ای مانند پنومونی، نارسی،IUGR ، هیدروسفالی، تشنج و آسپیراسیون مکونیوم در تمامی آنان است. این امر نشان می‌دهد که فوت نوزادان مذکور، الزاما به علت عفونت نیست.

عفونت بیمارستانی یکی از عوارض شایع در بیماران بستری به خصوص در بیماران بخشهای ویژه است. عفونت نوزادان در NICU با توجه به وزن پایین، نارس بودن و بیماری‌های زمینه‌ای نوزادان امری اجتناب ناپذیر است.

قابل ذکر است که طی دو سال اخیر طبق آمار ثبت شده متوسط وزن نوزادان بستری در این بخش ۱۲۰۰ گرم و متوسط سن حاملگی آن‌ها ۳۰ هفته بوده است. این درحالی است که وزن طبیعی نوزادان ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ گرم و سن حاملگی طبیعی در موقع تولد ۳۸ تا ۴۰ هفته است. همچنین موارد زیادی از ارجاعات زایمان به بیمارستان ولی عصر به دلیل وجود ناهنجاری های جنینی است.

از دیگر سو، مقایسه میزان مرگ و میر در این بخش با بخش‌های مشابه در کشورهای پیشرو نشان می‌دهد که این میزان بیش از استانداردهای قابل قبول جهانی نیست. با توجه به ادعای افزایش مرگ و میر نوزادان در این بخش طی ماه های پایانی سال ۹۳، ذکر این نکته ضروری است که میزان مرگ و میر این بخش در ماه مورد نظر تفاوتی با آمار ماه‌های قبل نداشته است.

یکی از فعالیت‌های معمول کمیته‌های کنترل عفونت، نمونه‌گیری از وسایل و تجهیزات و همچنین کشت‌های بدست آمده از بیماران بستری در ICUها و اتاق‌های عمل و بخش‌های بستری است. این ضرورت همواره توسط کمیته کنترل عفونت بیمارستان صورت پذیرفته و در هر زمان که مورد غیر معمول مشاهده شده گزارش و اقدامات لازم انجام شده است.

در مورد مذکور پس از بررسی های به عمل آمده، مشخص شد که عامل عفونت یک میکروب واحد (آسینتوباکتر) بوده و این درحالی است در شرایط معمول عامل عفونت‌ها در بخش های ویژه گونه های متنوعی است. با تشخیص این امر سریعاً جلسات فوق العاده کمیته کنترل عفونت بیمارستانی تشکیل و با توجه به شیوع میکروب مورد نظر NICU تعطیل و ضدعفونی و پس از منفی شدن کلیه کشت ها و رفع کامل عفونت NICU مطابق با دستور العمل های معتبر علمی باز گشایی شد. بخشهایی که در آن بیماران با ریسک بالا هستند و حتی در بیمارستان امام که به نوعی آخرین محل برای مراجعه و انتقال مادران و نوزادان با شرایط خاص و پر ریسک است، طبیعی است عفونت بیمارستانی نیز ممکن است اتفاق بیفتد و موارد فوتی نیز گزارش شود که در پیشرفته ترین مراکز درمانی هم این اتفاق امر غیر عادی نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به همین دلایل است که میخواهند "در حاشیه " را تعطیل کنند .

    • بدون نام

      در حاشیه مهران مدیری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج