۱۹۷۸۱
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

بايدهاي لاغر‌شدن را شنيده‌ايد، نبايدها را چطور؟

۶ ميوه ممنوعـه براي چاق‌ها!

اين در حالي است كه به گفته متخصصان تغذيه، رژيم‌هاي لاغري كه بدون تجويز پزشك انجام شده و حذف موادي از برنامه غذايي يا انجام كارهاي سخت و طاقت‌فرسا را شامل شود، عواقب جبران‌ناپذيري خواهد داشت.

6 ميوه ممنوعـه براي چاق‌ها!

6 ميوه ممنوعـه براي چاق‌ها!

برترین ها: اين در حالي است كه به گفته متخصصان تغذيه، رژيم‌هاي لاغري كه بدون تجويز پزشك انجام شده و حذف موادي از برنامه غذايي يا انجام كارهاي سخت و طاقت‌فرسا را شامل شود، عواقب جبران‌ناپذيري خواهد داشت. اين برنامه‌هاي غذايي سختگيرانه مي‌تواند به اختلالات تغذيه‌اي و بروز انواع بيماري‌ها منجر شود. در عين حال، هميشه روي كارهايي كه بايد براي كاهش وزن انجام شود تاكيد شده و براي اين منظور راهكارهايي كه بايد انجام شوند ارائه شده اما توصيه‌ها و هشدارهاي كمي درباره كارهاي ممنوعي كه براي لاغر شدن وجود دارد، صورت گرفته است. ما در اين مطلب به مواردي خواهيم پرداخت كه ممكن است بسيار هم معمول باشند اما متخصصان توصيه مي‌كنند از آن‌ها پرهيز كنيد. بنابراين اگر شما هم يكي از كساني هستيد كه قصد لاغر‌شدن داريد، بهتر است اين مطلب را بخوانيد تا بدانيد چه كارهايي را نبايد در راه رسيدن به اين هدف‌تان انجام دهيد.


۱. داروهاي لاغري را دور بريزيد

همه ما روزانه در آگهي‌هاي گوناگون با تبليغات انواع قرص و كپسول جادويي، استثنايي و معجزه‌گر لاغري مواجه مي‌شويم كه وعده مي‌دهند ظرف زمان بسيار كمي افراد استفاده‌كننده را لاغر كنند. اين شركت‌ها با نظرسنجي متقاضيان و دانستن اين موضوع كه امروزه بسياري از افراد خود را با مدل‌ها و هنرمند‌ها مقايسه كرده و مي‌خواهند اندام خود را به شكل آن‌ها درآورند، دام‌هاي گسترده‌اي پهن كرده‌اند تا از افرادي كه از اندام خود رضايت ندارند، سوءاستفاده كنند. بسياري از افراد بدون آگاهي نيز به دام اين موسسه‌ها مي‌افتند اما مسئله اينجاست كه متاسفانه اين سوءاستفاده علاوه بر ضرر مالي، مي‌تواند سلامت و گاهي جان افراد را نيز به خطر بيندازد. به گفته متخصصان، قرص‌هاي لاغري كه بدون نسخه پزشك و توسط افراد عادي به فروش مي‌رسند ممكن است بي‌ضرر و مفيد به‌نظر برسند اما عوارض زيادي دارند و در بهترين حالت، بي‌اثر هستند. كارشناسان همچنين هشدار مي‌دهند در بيشتر اين داروها از كلماتي همچون طبيعي و غيرمصنوعي استفاده مي‌شود تا خريداران را گمراه و به آن‌ها اينطور القا كند كه استفاده از اين محصولات زياني ندارد. بنابراين توصيه مي‌شود بهتر است به جاي اعتماد كردن به چنين قرص و كپسول‌هايي، حتي آن‌ها كه برچسب طبيعي و از اين قبيل موارد را دارند، از خود طبيعت كمك گرفته و با گنجاندن غذاي سالم در برنامه‌ غذايي‌تان به جاي انواع فست‌فود و غذاهاي چرب و پركالري، رژيم سالم و موثري بگيريد.


2. پنبه اين روش‌ها را از گوش‌تان درآوريد!

حتما شما هم اين روش را شنيده‌ايد كه افرادي كه به‌طور وسواسي روي وزن و تناسب اندام‌شان حساس هستند، بعد از غذا خوردن با مصرف كردن يكسري قرص‌ يا به طرق ديگر، كاري مي‌كنند كه حال‌شان به هم بخورد تا غذايي كه خورده‌اند از معده‌شان بيرون بيايد كه مبادا چاق شوند! اين روش اگر چه بيشتر در بين دخترهاي نوجوان طرفدار دارد اما با توجه به افزايش علاقه ساير سنين به تناسب اندام، در سنين بيشتر هم به چشم مي‌خورد كه جاي نگراني دارد زيرا با بر هم زدن كاركرد طبيعي دستگاه‌هاي بدن، مشكلات بسياري پيش خواهد آمد.

علاوه بر اين، ممكن است روش‌هاي ديگري نيز بشنويد به‌عنوان مثال جويدن غذا و سپس قورت‌ندادن و دور ريختن آن يا استفاده از داروهاي ملين؛ اما به ياد داشته باشيد اين روش‌هاي ناسالم و رفتارهاي خطرناك مجموعه‌اي از مشكلات مربوط به سلامت را به‌وجود خواهند آورد و نخستين مرحله از اختلالات تغذيه‌اي به شمار مي‌روند.

هيچ‌كدام از اين روش‌ها توسط كارشناسان تغذيه و متخصصان لاغري توصيه نمي‌شوند و آن‌ها تاكيد مي‌كنند خوردن و نوشيدن كنترل شده و طبق برنامه، بسيار سالم‌تر و كاراتر از اين روش‌هاست. آن‌ها در عين حال هشدار مي‌دهند اگر نمي‌توانيد روي ميزان غذايي كه مي‌خوريد كنترل داشته باشيد و به‌نظرتان دچار بيش‌خواري هستيد، بهتر است به جاي دست زدن به چنين اقدامات خطرناكي به پزشك مراجعه كنيد.


۳. سم‌زدايي نكنيد

در بين روش‌هاي لاغري، يكي از روش‌هايي كه شايد كمتر شناخته شده باشد، سم‌زدايي است. امروزه موسسه‌هاي ويژه لاغري به تبليغ اين روش پرداخته و وعده لاغر شدن با استفاده از چسب‌ها يا دستگاه‌هاي سم‌زدا از بدن را به مشتريان‌شان مي‌دهند. اين در حالي است كه اين روش ممكن است به كاهش وزن منجر شود اما خطرات آن را نبايد ناديده ‌گرفت از جمله اين‌كه با ريسك بالاي كم‌آبي شديد بدن و پيامدهاي آن همراه است.از دست دادن مقدار زيادي از مايعات بدن بدون نظارت پزشكي يا بدون دليل موجه، كار پرخطري است و در عين حال اگر با رژيم سخت و شديد غذايي همراه شود پرخطرتر نيز خواهد شد. به جاي اين كار، چرا از روش‌هاي طبيعي سم‌زدايي بدن استفاده نكنيد؟ بهترين راه براي اين منظور، مصرف نوشيدني‌هايي است كه براي سم‌زدايي مفيد هستند كه يكي از بهترين آن‌ها چاي است. براي تنوع بخشيدن به چاي مصرفي مي‌توانيد انواع چاي شامل چاي نعنا، چاي زنجبيل و چاي سبز را هم امتحان كنيد كه همان اثربخشي را دارند. نوشيدني‌هايي كه با ليمو مصرف مي‌شوند نيز سم‌زداهايي قوي به‌ويژه براي دستگاه گوارش هستند همچنين آب آلبالو يكي ديگر از اين سم‌زداهاست كه با افزايش سوخت و ساز بدن به كاهش سريع‌تر وزن منجر مي‌شود.


4. گرسنگي كشيدن ممنوع!

رژيم‌هاي سخت و شديد مبني بر غذا نخوردن و گرسنگي كشيدن‌هاي طولاني مدت ممكن است به كاهش وزن منجر شوند اما به‌دليل ناكافي بودن كالري‌هاي دريافتي بدن، ريسك ابتلا به بيماري‌هاي مختلف افزايش مي‌يابد ضمن اين‌كه بيشتر افرادي كه اين نوع رژيم را انتخاب مي‌كنند، طولي نمي‌كشد كه به همان وزن قبلي مي‌رسند و حتي تحقيقات نشان داده گاهي چاق‌تر شده‌اند. كاهش وزن سريع با استفاده از رژيم‌هاي غذايي سخت و كم‌ كالري باعث از دست رفتن آب بدن و كاهش حجم عضلات و چربي‌هاي بدن مي‌شود. با اين كار سرعت سوخت و ساز بدن كاهش پيدا كرده و بدن احتياج كمتري به كالري خواهد داشت؛ اين حالت بعد از مدتي باعث افزايش چربي‌هاي اضافه در بدن شده و خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند سندرم متابوليك و ديابت را بيشتر مي‌كند. بنابراين براي پيشگيري از اين قضيه، بهتر است رژيم‌تان طوري باشد كه ميزان كالري كه روزانه‌ دريافت مي‌كنيد به كمتر از ۱۲۰۰ كالري كاهش پيدا نكند در غيراين صورت با عواقب آن روبه‌رو خواهيد بود.


۵. داروهاي مجاز هم غيرمجازند!

استفاده از داروهايي كه براي درمان بيماري‌هاي ديگر است اما براي لاغر شدن نيز ممكن است به گوش‌تان خورده باشد، اشتباهي است كه شايد فرصتي براي جبران آن براي‌تان باقي نماند.خطراتي كه سوءاستفاده از داروهايي مانند داروهاي مربوط به تيروئيد، داروهاي ديابت و بعضي داروهاي اختلالات رواني دارند، بسيار بيشتر از منفعتي است كه از لاغر شدن به دست مي‌آيد. اعتياد جسمي و رواني، مشكلات اجتماعي و مالي، اضطراب، سردردهاي شديد، سكته و مشكلات قلبي، ريوي و كليوي تنها بخشي از عوارض اين كار است.


6. سيگارتان را له كنيد!

اين باور از زمان‌هاي قديم وجود داشته كه استفاده از مواد دخاني، لاغري به همراه دارد و امروزه بسياري از جوان‌هايي كه مي‌خواهند خوش‌اندام باشند بنا بر همين باور، به سيگار كشيدن رو مي‌آورند.

درست است كه شواهدي در دست است كه نيكوتين ميزان اشتها را كاهش مي‌دهد اما شواهد قوي‌تري‌ نيز مبني بر مضرات سيگار كشيدن براي بدن در دست است و مي‌توان گفت ضررهاي سيگار كشيدن به قدري زياد است كه استفاده از اين روش براي كاهش اشتها به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

تقريبا مي‌توان گفت هيچ عضوي از بدن نيست كه از مضرات سيگار در امان باشد و با دانستن اين‌كه انواع سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي - عروقي، مشكلات تنفسي و انواع و اقسام بيماري‌ها و اختلالات ديگر در كمين سيگاري‌هاست، جاي تعجب است كه هنوز افرادي هستند كه به خاطر لاغري به اين روش متوسل مي‌شوند. در كنار دانستن تمام اين‌ عوارض، اگر باز هم آنقدر لاغري براي‌تان مهم بود كه وسوسه شديد به خاطر آن سيگار بكشيد، بهتر است اين را هم بدانيد كه چاق شدن يكي از عوارضي است كه اگر بخواهيد سيگار را ترك كنيد در انتظارتان خواهد بود.


پس چه‌كار كنيم؟!

نگران نباشيد، با خواندن كارهايي كه نبايد براي لاغر‌شدن انجام دهيد، نبايد اميدتان را از دست بدهيد و فكر كنيد از هيچ طريقي نمي‌توان به وزن مورد نظر دست پيدا كرد بلكه با انتخاب راهكارهاي درست مي‌توانيد قدم به قدم به اين هدف‌تان نزديك شويد. تحقيقات نشان مي‌دهد بهترين رژيم، رژيمي است كه متناسب با سبك زندگي‌تان باشد و بتوانيد آن را آهسته و پيوسته اجرا كنيد نه اين‌كه يك رژيم سخت و فشرده كه براي مدت كوتاهي اجرا شده و بعد از گذشت چند روز آن را رها كنيد. براي اين منظور با يك بررسي كلي نيازهاي بدن‌تان به انواع مواد‌غذايي، آن‌هايي را كه پركالري‌تر هستند و احتمال چاقي‌تان را افزايش مي‌دهند از فهرست حذف كرده يا مصرف‌شان را كم كنيد. ثبت‌نام در يك باشگاه ورزشي يا انجام دادن حركات ورزشي ساده در طول روز در خانه يا پياده‌روي كردن، در كنار كنترل غذاهايي كه مي‌خوريد بهترين راهكارها براي كاهش وزن به‌صورت سالم و عادي است. همچنين در كنار تمام توجهي كه به جسم‌تان مي‌كنيد، ذهن و روان‌تان را نيز از ياد نبريد. براساس پژوهش‌هاي صورت گرفته، كاهش استرس مي‌تواند به لاغر شدن منجر شود زيرا هنگامي كه استرس داشته باشيد، هورموني به نام كورتيزول در بدن‌تان ترشح مي‌شود كه اشتها را افزايش مي‌دهد و در نتيجه بيشتر خوردن و بيشتر چاق شدن را در پي دارد. با تمام اين‌ها اگر تلاش‌هاي‌تان نتيجه نداد، به جاي گوش دادن به حرف افراد غيرمتخصص، روش كم‌هزينه‌تر و مطمئن‌تري را انتخاب كنيد كه همان كمك گرفتن از يك متخصص تغذيه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا حاجیان

      پس 6 میوه ممنوعه کجاست؟

    • بدون نام

      لولو برد

    • ebrahim

      iik

    • golbahar

      میخواست با اسم میوه ممنوعه مقالشو جذاب کنه :) اینا 6 کاری که چاقا نباید بکنن بود یا مثلا 6 کار ممنوع برای چاقا.بعدم ولمون کنین بابا با این حرفا همه رو خل کردن هی چی بخوریم چی بپوشیم کجا عمل زیبایی کنیم چه رژیمی بگیریم بابا بذار زندگی عادیمونو کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج