۱۹۹۱۰۳
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

عکاس انگلیسی، «اد تامسون» از آخرین سری فیلم‌های عکاسی کداک اروکروم ۳، (Kodak Aerochrome III) و اشعه مادون قرمز، استفاده کرده است تا از آنچه چشم انسان قابلیت دیدن آن را در حالت طبیعی ندارد، پرده بر دارد.

نیکو: عکاس انگلیسی، «اد تامسون» از آخرین سری فیلم‌های عکاسی کداک اروکروم 3، (Kodak Aerochrome III) و اشعه مادون قرمز، استفاده کرده است تا از آنچه چشم انسان قابلیت دیدن آن را در حالت طبیعی ندارد، پرده بر دارد.

اگرچه تامسون این پروژه را در سال 2011 در روستای پلاکلی انگلستان آغاز کرد، اما اثرات آن به سال‌ها قبل و به وقتی برمی‌گردد که او تنها هجده سال داشت. معروف بود که روستای پلاکلی جن‌زده است و همین کافی بود تا تامسون جوان را به فکر بیاندازد که شاید این شبح‌ها و موجودات خیالی نامرئی، هنگام ظهور عکس، ظاهر بشوند. البته خودش می‌گوید این موضوع را فراموش کرده بودم تا اینکه به مطلبی بر خوردم در مورد اینکه جن گیران حرفه‌ای گاهی اوقات از فیلم‌های مادون قرمز استفاده می‌کنند. چون چشم انسان در حالت عادی طول موج‌هایی با بازه 400 تا 700 نانومتر را می‌بیند، اما این فیلم‌ها این بازه را تا 750 تا 1000 نانومتر افزایش می‌دهد. تامسون به همین شیوه، عکس‌هایی از روستای پلاکلی گرفت.

پس از چند سال، تامسون از جاهای متفاوتی دیدن کرد؛ مناطقی مانند جنگل قرمز در کشور اوکراین. او در این سفر، از درختان خونی که از فاجعه چرنوبیل باقی مانده بودند و چیزهای ترسناکی که بعد از آن و با گذشت سال‌ها همچنان رخ می‌دهد، عکاسی کرد. یا در سفر دیگری، به منطقه تجاری Canary Wharf لندن رفت؛ جایی که آلاینده‌ها به طرز وحشتناکی هوا را آلوده می‌کنند.

علاوه بر جنگل و شهر، تامسون این بار، نگاه خود را از پشت دوربین به پناهندگانی در هند دوخت که هنوز زنده هستند و نفس می‌کشند، اما گرفتار سیل شده‌اند. او با استفاده از فیلم مادون قرمز و عکس‌هایی هوایی، میزان آسیبی که پس از فرونشستن سیل، به محصولات کشاورزی وارد آمده را به تصویر کشید.

تامسون هنوز هم در حال جستجوی موارد استفاده علمی و غیرعلمی از فیلم‌های مادون قرمز است. اما در نمایشگاهی به نام نادیده (Unseen)، از این می‌گویدکه پدیده‌های نادری که امکان توضیح نداشتند و زمانی نامرئی بودند، دیگر مانند قبل رمزآلود نیستند. در این نمایشگاه، هرکدام از این مجموعه عکس‌ها («روستا»، «سیل»، «شهر» و «جنگل قرمز») عمیقاً بر اساس روح خاص آن منطقه بنا شده‌اند و مجموعه آن‌ها باهم، از کهن‌الگوهای لایزال انسانی پرده برمی‌دارد. در نهایت عکس‌های تامسون، هیچ وجود شبح یا روحی را ثابت نکردند، اما توانستند اضطراب پنهان در فجایع طبیعی، اجتماعی و شخصی را به خوبی به تصویر بکشند.

آلودگی - از مجموعه شهر

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

بین گرِیستونز و رز کورت - از مجموعه روستا

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

بدون عنوان - از مجموعه سیل

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

منطقه ممنوعه - از مجموعه جنگل قرمز

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید

دنیای پیرامون خود را «مادون قرمز» ببینید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج