کد خبر: ۱۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
تعداد بازدید: ۳۶۷۴۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
اموفق بودن پروژه پروتون در ایران و بسته شدن پرونده آن باعث شده دارندگان این خودرو بمانند و مشکلات نبود قطعه و نمایندگی های خدمات پس از فروش پروتون. این قضیه حتی ممکن است روی نظر خریدارانی که به نمونه های دست دوم آن هم چشم دارند تاثیر چشمگیری بگذارد

مجله اینترنتی برترین ها

Gen.2 در ایران

پای محصولات پروتون را نمایندگی انحصاری آن یعنی زاگرس خودرو به ایران باز کرد تا بعد از پروتون ویرا که آنچنان موفق نبود نوبت را به محصولی لیفت بک و زیبا با نام Gen.2 بدهد. درواقع در روی کاغذ همه چیز مهیای تسخیر بازار بود. موتور 6/1 لیتری Campro، استرس بار فابریک، 110 اسب بخار قدرت، امکانات مناسب، کابین زیبا و... نشان از آمادگی این محصول برای جلب رضایت خریداران داشت که در عمل به گونه د یگری رقم خورد.



حداکثر سرعت Gen.2 185 کیلومتر برآورد شده و شتاب صفر تا 100 آن در نمونه گیربکس دستی 11/2 و در نمونه اتوماتیک 13 ثانیه است. مصرف سوخت هم در کاتالوگ در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی هفت برای نمونه دستی و هشت لیتر برای مدل اتوماتیک درج است که در عمل باتوجه به شرایط آب و هوایی ایران بالاتر از این رقم ثبت شده است.



علت شکست در بازار ایران

اولین خریدارانی که با ورود Gen.2 به ایران پشت فرمانش نشستند تنها مبلغی حدود 18 میلیون تومان برای داشتنش پرداخت کردند ولی ناگهان با اجرای سهمیه بندی بنزین، قیمتش اوج گرفت و به 28 میلیون تومان رسید که در مدل گیربکس اتومات هم حتی به قیمت 30 میلیون تومان عرضه شد ولی در کل می توان این افزایش قیمت به همراه ضعف مدیریت زاگرس خودرو را دلیل شکست Gen.2 دانست. محصولی که روی کاغذ فوق العاده به نظر می رسد ولی مسلما با این قیمت بالا صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه ناموفق بودن پروژه پروتون در ایران و بسته شدن پرونده آن باعث شده دارندگان این خودرو بمانند و مشکلات نبود قطعه و نمایندگی های خدمات پس از فروش پروتون. این قضیه حتی ممکن است روی نظر خریدارانی که به نمونه های دست دوم آن هم چشم دارند تاثیر چشمگیری بگذارد.



معایب Gen.2

این خودرو برخلاف آنچه به نظر می رسد، آنچنان بی عیب هم نیست. نمونه ای از این موارد، مصرف سوخت زیاد است که در شهر به بالای 5/11 لیتر در 100 کیلومتر برای نمونه اتومات آن می رسد. در واقع دلیل این موضوع را همخوان نبودن ECU با شرایط  آب و هوایی ایران می توان دانست هرچند که این خودرو در شمال کشور از شرایط بهتر و عملکرد قابل قبول تری برخوردار است. ضمن اینکه قطعات پلاستیکی و لاستیکی Gen.2 خیلی زود دچار رنگ پریدگی شده که در نمونه های دست دوم کاملا مشخص است؛ در مورد فضای دید راننده هم باید گفت Gen.2 در این زمینه هم زیاد موفق عمل نمی کند چراکه ستون های جلو و به خصوص شیشه عقب کار را برای راننده سخت می کنند. آینه های جانبی هم که در واقع نقش یک دکور را دارند و عملا کاربردی برای دیدن فضای جانبی عقب از خودشان نمی دهند. بد نیست بدانید مصرف لنت هم بسیار زیاد است و همچنین حجم باک Gen.2 باتوجه به مصرف خودرو بسیار کم در نظر گرفته شده که مسلما خوشایند خریداران نخواهد بود.



محاسن Gen.2

کسانی که تجربه رانندگی با Gen.2 را دارند همواره از فرمان پذیری فوق العاده و هندلینگ مثال زدنی آن تعریف می کنند. دلیل آن هم به خاطر وجود استرس باری است که در جاده های بارانی و به خصوص در سر پیچ ها چسبندگی بسیار خوبی را به خودرو می بخشد. صندوق این لیفت بک هم بسیار جادار بوده و با وجود استایل اسپورتش از این نظر برای خانواده ها هم خودرویی مناسب به حساب می آید. ایمنی Gen.2 در واقع برگ برنده آن است که بر خلاف خودروهای تولید داخل ایربگ های آن در اثر تصادف باز می شوند! ضربه های وارده هم به کابین نمی رسند و با لوله ای که در درهای جانبی قرار دارد و از طرفین نیز راننده را محافظت می کند، مهار می شود اما نکته ای که در Gen.2 وجود دارد و اکثر دارندگان آن از آن بی خبرند مصرف سوخت آن است که با رانندگی نرم و ملایم می توان تا سه لیتر در 100 کیلومتر از مصرف آن کاست! اما به دلیل خواص اسپورت و صدای موتور، اکثر افراد تمایل به شتابگیری و سرعت های بالا دارند و متوجه این موضوع نمی شوند. ضمن اینکه از عملکرد کولر و بخاری Gen.2 هم می توان به عنوان نکات مثبت یاد کرد.



وضعیت کنونی بازار

اگر یادتان باشد این خودرو شرقی، اوایل در بازار ایران با قیمت 18 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شد که عرصه را برای تولیدات داخلی کاملا تنگ کرده بود اما با افزایش قیمت ناگهانی و کاهش فروش، وضعیتش دچار تزلزل شد. در حال حاضر اگر موفق به پیداکردن نمونه صفر آن شوید، با گیربکس دستی 25 میلیون و 400 هزار تومان و با گیربکس اتوماتیک 27 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد. البته نباید فراموش کرد افت قیمت Gen.2 در بازار هم بسیار زیاد است؛ به طوری که حتی در نمونه هایی این افت قیمت حتی به 10 میلیون تومان هم می رسد و این قضیه در واقع نویدی به افرادی است که صالب Gen.2 هستند و می توانند با قیمت 18 میلیون تومان یک Gen.2 دست دوم بسیار سالم را خریداری کنند. ضمن اینکه Gen.2 خودرویی کم استهلاک بوده و قطعات فنی آن زیاد دچار مشکل نمی شوند و به خصوص در قسمت جلوبندی هم دوام زیادی دارد. در کل می توان گفت این خودرو اسپورت در بازار دست دوم انتخاب بسیار خوبی است.



وضعیت قطعات

متاسفانه باید گفت قطعات Gen.2 در بازار به راحتی پیدا نمی شود و این قضیه در شهرستان ها هم وضعیت بدتری به خود می گیرد. این مشکلات بسیاری از دارندگان Gen.2 را در شهرستان ها مجبور کرد تا به تهران آمده و خودروی خود را به فروش برسانند و به همین دلیل تعداد Gen.2هایی که در تهران تردد دارند زیادتر شده است. قطعات Gen.2 اگر در بازار یافت شود در برخی از موارد گران بوده به گونه ای که در تصادف نسبتا شدید از جلو و از بین رفتن یک گلگیر، در موتور، چراغ ها، رادیاتور و دو ایربگ چیزی حدود چهار میلیون تومان هزینه برای صاحبش در پی خواهد داشت. اینجاست که بیمه بدنه برای این خودرو در چنین شرایطی کاملا حیاتی به نظر می رسد. در مورد هزینه بعضی از قطعات و تعمیرت هم بد نیست بدانید بعد از تصادف و بازشدن ایربگ ها کمبرندهای ایمنی جلو باید تعویض شوند و دیگر قابل استفاده نیستند و حدود 500 هزار تومان فاکتور می شوند. شارژ ایربگ هم 600 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
نظر hosein
| درباره پروتون خودرو شکست خورده!
UNITED KINGDOM
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
پاسخ
2
2
خیلی ممنوون دستت درد نکنه... عالی بوود
UNITED STATES
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
پاسخ
0
5
بسیار خووووب-ممنون
نظر امین
| درباره پروتون خودرو شکست خورده!
CZECH REPUBLIC
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
پاسخ
16
3
این چیزاییو که درباره ضعف ژاگرس خودرو گفتی اصن همس دروغ کذب
عزیزم از چیزی خبر نداری این مطلبو نزار در ضمن این مطلبو از هفته نامه دنیایه خودرو کپی کردی
دوم اینکه اصن نمیدونی بین زاگرس خودرو و پروتون چی رابط ای بود که باعث ورشکستگی زاگرس خودرو شد که به هیچ کدومش حتی یه خط هم اشاره نکردی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
پاسخ
1
1
داداش تو ک هرچی گفتی بدی بود
نظر فرشته
| درباره پروتون خودرو شکست خورده!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
پاسخ
0
1
من دوسال پیش خواهرم خرید و تاالان یه بارم مشکل پیدا نکرده خیلی راضیه ازش چون ماشین قبلیش ک 206 بود کلی خرج رو دستش گذاشت
  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: