جاباما
۱۹۹۶۲۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

پاسخ به دانشجویان معترض به سگ کشی

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به پرسش های مطرح شده در نامه دانشجویان درباره ابهامات پرونده سگ کشی پاسخ داد.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست: هفته گذشته جمعی از دانشجویان در نامه ای به معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وی در خواست کردند تا ابهامات پرونده سگ کشی را پاسخ دهد.

ابتکار در پاسخ به پرسش های دانشجویان معترض به سگ کشی گفت: به رغم اینکه پاسخ این سووالات بارها در اخبار و مصاحبه های مندرج در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده و از آنجا که دولت یازدهم بر جریان آزاد اطلاعات اصرار دارد و از نقد استقبال می کند، در اینجا توضیحات لازم برای پاسخگویی ارایه می شود.

البته انتظار دارد تا سووال کنندگان پیش از طرح مسایل، میزان آگاهی و اطلاعات خود را افزایش داده و با انصافی در خور جامعه مسلمانان به طرح صحیح و علمی مشکلات بپردازند و از به کار بردن شیوه های جنگ روانی بپرهیزند.

زیبنده نیست که به بهانه طرح سووال به قلب حقیقت و اشاعه مطالبی اقدام شود که در نقطه مقابل عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دولت جدید است.

متن کامل پرسش و پاسخ ابتکار به سووالات دانشجویان به شرح ذیل است:

س: با وجودی که به صورت مداوم اخبار مایوس کننده از کشتار و وضعیت نابهنجار گونه های حیات وحش به گوش می رسد (به عنوان نمونه کشته شدن بیش از ۴ پلنگ از ابتدای سال جاری!) سازمان تحت مدیریت شما با وجود داشتن پست معاونت رئیس جمهور و حضور در هیات دولت از حل آن عاجز است، تا چه حد می توان به حل مشکل حیوانات خیابانی (که طبق قانون دستگاه دیگری مسوولیت آن را بر عهده دارد) با دست شما امیدوار بود؟

ج: سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت گونه های در معرض تهدید و آسیب، برنامه های اجرایی مطالعه شده و مدون در مراحل مختلف اجرا، تدوین و طراحی دارد و این مساله مورد تاکید ویژه قرار گرفته است، از جمله مساله شناسایی نقاط حادثه خیز برای حیوانات در جاده ها و ارایه راهکارهای مدیریت این مناطق، همچنین آموزش و آگاه سازی مردم.

س: جنابعالی در مدت ۵ تا ۶ سال عضویت در شورای شهر تهران به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در مدیریت شهر تهران همواره شاهد کشتار سگ ها با گلوله در سطح شهر تهران بودید که در چند مورد از طرف انجمن، برای جلوگیری از این رویه شهرداری مکاتباتی نیز با شما انجام شد که وقعی ننهادید. در این دو سال اخیر چه اتفاقی افتاده است که کشتار این حیوانات مظلوم برایتان اهمیت پیدا کرده است؟

ج: در دوره شورای شهر نیز در مورد این موضوع تذکرات لازم و پیگیری صورت گرفته است. ضمن اینکه شهرداری برای این موضوع برنامه ای لازم الاجرا داشت و شورای شهر نیز بر آن نظارت می کرد. کلمه ' وقعی نمی نهادید' استناد مشخصی ندارد و تنها یک ادعاست. در این دوره نیز هر جا که تخلفی مشاهده شده، سازمان ورود کرده و به عنوان ناظر عالی به رغم آنکه مسئولیت اصلی با شهرداری است، تذکر داده و این کار را وظیفه خود در مقابل خواست عمومی مردم می داند.

س: با وجود فتوای مختلف از مراجع دینی و نظر اکثریت مسوولان نظام بر منع شکار تفریحی، چرا جنابعالی همچنان بر صدور مجوز شکار اصرار داشته و حاضر نیستید برای مدت کوتاهی هم که شده صدور آن را متوقف کنید ؟

ج: ای کاش کسانی که اینگونه نقد را مطرح می کنند ابتدا اطلاع کافی از موضوع کسب کنند تا بتوانند اثر بخش باشند. در سال ۹۳ پروانه شکار چهارپا برای شکارچیان اعم از خارجی و داخلی داده نشده و این موضوع به راحتی در رسانه ها قابل دسترسی است که چگونه سازمان به همین دلیل مورد انتقاد شکارچیان قرار گرفته است. خوشبختانه اکنون برای شکار برنامه ریزی استراتژیک در حال انجام است، در حالی قبلا برنامه ای نبوده و تخلفات به وفور دیده می شد.

س: با وجودی که در بیشتر کشورها استفاده از حیوانات در سیرک ها ممنوع شده، اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست مجوز استفاده از حیوانات در سیرک ها را برای یک سال دیگر تمدید کرده است. این مجوز قرار است تا چه مدت دیگر تمدید شود؟

ج: از سال گذشته با توجه به سیاست سازمان موضوع جلوگیری از آزار و اذیت و بهره کشی از حیات وحش در دستور کار بوده و با یک برنامه زمان بندی شده و کارشناسی، حیوانات وحشی باید از برنامه کاری سیرک ها خارج شوند. بر این اساس سیرک های واجد شرایط که از قبل در این بخش سرمایه گذاری کرده اند پس از تعهد محضری نسبت به خروج جانوران وحشی از فعالیت های نمایشی اقدام می کنند.

در حال حاضر از مجموع ۱۳ سیرکی که در کشور فعالیت می کرده اند چهار سیرک حیوانات را از فعالیت خارج کرده و حیوانات را به مراکز مجاز نگهداری واگذار کرده اند. حدود ۶ مجموعه در شش ماهه اول سال ۹۴ از دور فعالیت خارج می شوند و ۳ مجموعه دیگر نیز براساس برنامه زمان بندی و تعهد محضری اخذ شده حیوانات را از فعالیت در سیرک خارج می کنند.

س: از هنگام تصویب آیین نامه شکار ویژه در دوره قبل از ریاست شما بر سازمان حفاظت محیط زیست (که در آن سران کشورهای خارجی و شیوخ عرب را از تمامی قوانین محدود کننده شکار مستثنی نمودید) تاکنون چه تعداد مجوز شکار ویژه صادر شده است و چه تعداد حیوان با این مجوزها قربانی شده اند؟

ج: آیین نامه اجرایی شکار ویژه در سال ۸۱ با هدف ساماندهی، اعمال محدویت، ممنوعیت و قانونمند کردن شکار برای اتباع خارجی به تصویب هیات وزیران رسید. بر اساس این آیین نامه باید سه وزیر، کشور، امور خارجه و اطلاعات و با دبیری رییس سازمان حفاظت محیط زیست که معاون رییس جمهوری است، فرد خارجی متقاضی برای شکار را تایید کنند. در حالی که پیش از تصویب این آیین نامه، دست سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز شکار اتباع خارجی باز بود.

اما این مصوبه برای سازمان محدودیت ایجاد کرد؛ درست برعکس سئوالی که مطرح شده است. پیش از تصویب این آیین نامه هر فرد خارجی به راحتی می توانست با وارد شدن به کشور و به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست مجوز شکار دریافت کند اما آیین نامه اجرایی شکار ویژه ، این روند را برای اتباع خارجی قانونمند کرده است.

بر اساس این مصوبه از ۱۳ سال گذشته تا کنون هیچ مجوز شکاری برای اتباع خارجی صادر نشده است، به نظر می رسد این مصوبه مورد تایید دولت های نهم و دهم نیز بوده و در آن زمان هیچ حرفی از کاپیتولاسیون شکار نبوده است. سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه های جانوری قوانین سختی برای شکار دارد و در سال ۹۳ شکار چهارپا در کشور ممنوع شد.

س: آیا وضعیت نگهداری حیوانات در باغ وحش در شیراز مورد تایید شما است؟ اگر نه، تاکنون اداره محیط زیست شیراز برای کمک به حیوانات حیات وحش اسیر در این باغ وحش چه اقدام مثبتی انجام داده است؟

ج: در حال حاضر وضعیت نگهداری حیوانات مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نبوده، اگر چه به دلیل پیگیری های این اداره کل، اقداماتی توسط مسوولان باغ وحش مانند بهبود فضای زیستی صورت گرفته است و برای اقدامات دیگری نیز تلاش کرده که زمان بر است، در عین حال سازمان در مراجع قضایی ذی ربط طرح شکایت کرده و در حال پیگیری موضوع است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج