جاباما
۲۰۰۹۰۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

کارگردانان ترکیه در پشت صحنه سریال فتحی

سینماگران ترک حاضر در سی و سومین جشنواره بن المللی فیلم فجر به پشت صحنه سریال جدید حسن فتحی رفتند و از نزدیک در جزیان تولید این سریال قرار گرفتند.

خبرآنلاین: حسن فتحی این روزها در خیابان ری تهران سرگرم فیلمبرداری سریال تاریخی « شهرزاد» است. او که ساخت مجموعه هایی چون «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه» و «شب دهم» را در کارنامه سریال سازی اش دارد در لوکیشین «شهرزاد» میزبانکارگردانان ترک شرکت کننده در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم شد.

در این جلسه‌ دوستانه که با بازدید از روند ساخت سریال بود بر همکاری متقابل میان فیلم سازان ایرانی و ترک برای ساخت آثار مشترک براساس فرهنگ و تمدن مشترک این دو کشور تاکید شد.

فاروق حافظ اوغلی کارگردان فیلم راهزنان برف، تولگا چلیک کانات کارگردان و عضو سندیکای کارگردانان ترک، پرفسور عثمان غازی استاد تاریخ دانشگاه مرمره و فاتح صابونچی نماینده تلویزیون دولتی ترکیه «TRT» و دکتر عبدالحسین لاله ضمن بازدید از روند ساخت این سریال با عوامل آن نیز گفتکو کردند.

در این دیدار حسن فتحی کارگردان، نغمه ثمینی نویسنده، ترانه علیدوستی، محمود پاک‌نیت، سهیلا رضوی، نسیم ادبی و رامین ناصرنصیر بازیگران حضور داشتند؛ حسن فتحی در این دیدار توضیحاتی درباره روند ساخت سریال و داستان آن داد.

در حاشیه این دیدار تولگا چلیک کانات عضو اتحادیه کارگردانان ترکیه بر ایجاد راهی برای همکاری کارگردانان ایرانی و ترک تاکید کرد و گفت:« کارگردانان دو کشور خودشان باید از طریق اتحادیه‌ها و بدون اتکا به دولت‌هایشان اقدام به تولید آثار مشترک یا آثاری در ایران و ترکیه کنند.»

او با اشاره به مشترکاتی که میان زبان ترکی و فارسی وجود دارد پیشنهاد داد فیلمی با استفاده از این کلمات مشترک میان دو فرهنگ بسازند که احتیاجی به دوبله هم نداشته باشد.»

این پیشنهادی بود که حسن فتحی نیز با استقبال از آن گفت:« کارگردانان ایرانی چندین سال است که تلاش برای همکاری مشترک با کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه را پیگیری می‌کنند.»

او با اشاره به سه حوزه تمدنی ایران، ترکیه و مصر همکاری این سه کشور را باعث ایجاد بازار فیلم خاورمیانه دانست؛«رخ دادن این اتفاق در قالب همین سفرها، جلسات و هم‌اندیشی‌هاست که صورت می‌گیرد.»

پرفسور عثمان غازی نیز به صدها شاعر ایرانی و ترک‌تباری اشاره کرد که به زبان‌های ترکی و فارسی و عربی شعر گفتند و در میان دو کشور در رفت و آمد بودند و افزود:«ما باید از قدرت زبان و فرهنگ همسایه خود استفاده کنیم و به یک جغرافیای مشترک فرهنگی برسیم. این چیزی است که در دنیا پر تنش و سراسر جنگ به آن نیازمندیم.»

نغمه ثمینی نویسنده سریال «شهرزاد» نیز با اشاره به این که اتفاقاتی که در فرهنگ رخ می‌دهد، براساس تصمیم‌های فردی است،‌گفت:« دولت‌ها کند هستند و اگر بخواهیم براساس حرکت‌ آن ها برنامه ریزی کنیم نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. این افراد و هنرمندان هستند که به صورت شخصی راهشان را پیدا می کنند و از اتفاقات کوچک قدم‌های بزرگ را بر می‌دارند.»

در ادامه مهمانان در روند فیلمبرداری یکی از صحنه‌های این سریال در این لوکشین حضور داشتند.

سریال شهرزاد با کارگردانی حسن فتحی حکایت داستانی عاشقانه در دهه سی خورشیدی براساس فیلم‌نامه‌ای از نغمه ثمینی است. علی‌نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، ابوالفضل پورعرب، محمود پاک‌نیت، جمشیدهاشم‌پور، مهدی سلطانی، سهیلا رضوی، فریبا متخصص، غزل شاکری و ... بازیگران این مجموعه هستند که قرار است به زودی از شبکه خانگی عرضه شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج