جاباما
۲۰۰۹۶۵
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

جاده چالوس،‌ کیلومتر ۵۲

۳۲ رنگ از گل‌های لاله را در این باغ جمع کرده‌اند تا گردشگران با دیدن آنها روحشان تازه شود، اما بسیاری از مردم به اشتباه به نام گچسر می‌شناسندش و برای دیدن لاله‌ها تا آنجا می‌روند و دست خالی برمی‌گردند.

خبرگزاری ایسنا: ۳۲ رنگ از گل‌های لاله را در این باغ جمع کرده‌اند تا گردشگران با دیدن آنها روحشان تازه شود، اما بسیاری از مردم به اشتباه به نام گچسر می‌شناسندش و برای دیدن لاله‌ها تا آنجا می‌روند و دست خالی برمی‌گردند، در حالی که نامش باغ لاله‌های روستای گرماب است و در ۵۲ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد.

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

مردم زیادی برای تماشای لاله‌های بومی و وارداتی منطقه گرماب، جاده پیچ در پیچ چالوس را دور می‌زنند و بدون آنکه ورودی بپردازند، محو زیبایی لاله‌های رنگارنگ می‌شوند و آنقدر سرگرم گرفتن عکس برای شبکه‌های اجتماعی می‌شوند که فرصت لذت بردن از این فضای تکرارنشدنی را از دست می‌دهند.

همین طور که در حال دیدن و عکس انداختن از مناظر هستیم، هر از چند گاهی صدای سوت ماموران انتظامات حواس‌ها را پرت می‌کند و فکر می‌کنید در زمین فوتبال قدم می‌زنید. یکی از ماموران در پاسخ به اینکه چه مواقعی از سوت استفاده می‌کند، می‌گوید: زمانی که گردشگران از خط سفید که دور تا دور مزرعه گل کشیده شده، عبور می کنند یا زمانی که گل‌ها را می‌کَنند. مثلا همین چند روز پیش بود که دختری گل‌ها را می‌کَند و به مادرش می‌داد تا داخل کیفش بگذارد! من هم مجبور شدم به آنها تذکر بدهم.

اما این جشنواره را چه کسی و با چه هدفی برگزار می‌کند که موجب رونق کسب و کار کمتر از یک ماه برای مردم آن منطقه می‌شود؟ جواد غلامی حدود ۳۰ سال است گل لاله پرورش می‌دهد و پیاز این گل‌ها را به کشورهای آسیای میانه هم صادر می‌کند.

او می‌گوید: اولین جشنواره گل لاله را ۱۷ سال پیش پدرم برگزار کرد و سفارش کرد که این جشنواره ادامه‌دار باشد و برای انجام چنین کاری پولی برای بازدید از مردم دریافت نکنم. همین که یک‌نفر از بازدیدکنندگان هم بگوید خدا پدرش را بیامرزد، برایم کافیست.

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

برگزارکننده این جشنواره درباره هدفش از این کار بیان می‌کند: ترویج فضای سبز، احیای گل و گیاه و دوستی انسان با طبیعت تمام هدفم از این کار است.

غلامی توضیح می‌دهد: پیاز گل لاله اصالتا برای ایران است و از طریق کوه‌های البرز و ترکیه به اروپا برده شده است. بسیاری از گل‌هایی که در این باغ وجود دارد از نسل گل‌های بومی منطقه است و تنها بخشی از آن را برای آنکه نسل‌شان را افزایش دهیم و بچه‌زایی کنیم، از هلند وارد و پیاز مادر را به آن اضافه می‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه بخش اعظم گل‌های لاله در این باغ بومی هستند، می‌افزاید: تنها گل‌های لاله با رنگ‌های نادر وارداتی هستند تا از طریق پیازچه بر روی آن کار و بتوانیم هر ساله بذر آن را تولید کنیم. لاله‌های معروف به گل‌پَر که مثل گل رز و محمدی پَرهای زیادی دارند از جمله گل‌های واردتی هستند، چون اصولا تعداد گلبرگ‌های لاله به شش برگ می‌رسد.

این کارآفرین توضیح می‌دهد: در این باغ لاله‌های پیش‌رِس داریم که در باغ گُل‌ کرده، در حال حاضر گل‌های متوسط‌رس در باغ به بار نشستند و گل‌های دیررس هم برای هفته آینده به بار می‌نشینند. این جشنواره سال‌های گذشته ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار می‌شد، اما به دلیل کمبود نذورات الهی در دی و بهمن ماه، امسال گل‌های لاله زودتر به بار نشستند و جشنواره از ۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار شد.

غلامی با بیان اینکه در باغ فروش گل لاله نداریم، اظهار می‌کند: حدود ۲۰ نفر در طول جشنواره کار می‌کنند و حدود ۷۰ خانوار کالاهای خودشان را در این مدت به گردشگران عرضه می‌کنند. مردم بومی منطقه گل‌های شاخه بریده و گلدان‌هایی که خودشان پرورش داده‌اند را آماده و در کنار جشنواره می‌فروشند، از طرفی بسیار از محلی‌ها ریواس‌ و سبزیجات کوهی، نان‌، آش، ماست و دوغ محلی را در کنار آن به بازدید کنندگان و گردشگران عرضه می‌کنند.

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

او همچنین می‌گوید: ما با پلیس راهور هماهنگ هستیم و زمانی که گره ترافیکی در جاده به وجود می‌آید، مجبور می‌شویم باغ گل را ببندیم؛ البته این اتفاق ممکن است در روزهای تعطیل به وجود بیاید و همیشگی نیست و به دلیل تردد بسیاری که به مناسبت تعطیلی روز تولد حضرت علی (ع) داشتیم مجبور شدیم باغ گُل را برخلاف‌روزهای دیگر زودتر تعطیل کنیم.

وی درباره تعداد بازدید کنندگان از باغ اظهار می‌کند: طبق آمار بخشداری منطقه، سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر از باغ گل لاله روستای گرماب بازدید کردند و فکر می‌کنم این آمار امسال با توجه به تعطیلات دو روز گذشته، افزایش چشمگیری داشته باشد.

غلامی که تجربه برگزاری جشنواره گل لاله در شهرهای دیگر ایران از جمله پارک شریعتی تهران، مشهد، رشت و کیش را هم داشته، می‌گوید: اگر بستر پرورش گل لاله مناسب باشد، پیاز آن ۲۰ سال گل می‌دهد. پیاز لاله این ویژگی را دارد که در هر منطقه آب و هوایی اقلیمی هم گل بدهد.

برای رفتن به باغ لاله روستای گرماب حتما لازم نیست از خودروی شخصی استفاده کنید، بلکه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌توان آلودگی و ترافیک کمتری تولید کرد و بعد از آنکه با مترو تا کرج رفتید، می‌توانید با مینی‌بوس‌های وَن تا جلوی در باغ گل لاله بروید.

از طرفی می‌توانید به جای کَندن گل‌ها، گلدان‌های لاله‌ها را چهارهزار تومان بخرید تا هم به درآمدزایی مردم منطقه کمک کنید و هم روزهای بیشتری از انرژی و زیبایی‌ آن در خانه‌تان استفاده کنید.

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52

جاده چالوس،‌ کیلومتر 52
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج