جاباما
۲۰۱۲۳۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

لاریجانی: مراقب باشیم در دام تحجر نیفتیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: داعش برای دنیای اسلام، مصیبتی بزرگ است و خساراتی که وارد می کند کم نیست البته این تحجر و سطحی نگری می تواند در جامعه ما نیز رخ دهد که باید توجه داشت در این دام نیفتیم.

خبرگزاری ایرنا: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: داعش برای دنیای اسلام، مصیبتی بزرگ است و خساراتی که وارد می کند کم نیست البته این تحجر و سطحی نگری می تواند در جامعه ما نیز رخ دهد که باید توجه داشت در این دام نیفتیم.

علی لاریجانی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از پنج اثر جدید منتشرشده توسط بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری افزود: شهید مطهری به مسایل خوارج و متحجرین توجه داشت و بر این عقیده بود که درست است خوارج گروه اندکی بودند اما مبانی فکری آنها یعنی سطحی نگری و تحجر در طول سالیان متمادی ماندگار شده است.

وی ادامه داد: بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری به دنبال امتداد خط فکری آن شهید در زمان کنونی است تا تفکرات وی در جامعه نهادینه شود.

وی تصریح کرد: این بنیاد با حداقل ها به دنبال گسترش تفکر این شهید در جامعه است.

مدیرعامل بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری یکی از اقدامات این بنیاد را تداوم مبانی فکری و حرکت رو به جلوی این تفکرات در شرایط کنونی دانست و خاطرنشان کرد: جرقه اصلی این فکر را رهبر معظم انقلاب در یکی از سالگردهای گرامیداشت شهید مطهری زدند و ایشان خواستند که مبانی فکری این شهید در جامعه حرکت رو به جلویی داشته باشد.

لاریجانی یادآور شد: بر اساس مبانی فکری شهید مطهری باید موضوعات جدید را در جامعه روشن کرد، شهید مطهری مبنای انقلاب اسلامی را از نظر فرهنگی بنیان کرد.

وی افزود: یکی از این موضوعات مهم این است که باید یک تقرب عقلانی در مسایل دینی داشته باشیم و سنت حوزه های علمیه هم نگاه عقلانی به قرآن و سنت بوده است.

داماد شهید مطهری ادامه داد: این شهید تقرب عقلانی را مورد توجه قرار داده و در تفکرات خود به مساله فلسفه نیز توجه ویژه ای داشته است.

لاریجانی با بیان این که پرداختن به فلسفه احکام کار بسیار شجاعانه ای است و در تفکرات شهید مطهری نیز به این مساله پرداخته شده است، اظهار داشت: شهید مطهری تلاش کرد که کل منظومه فکر دینی را با هم مربوط کنند و وی با جامعه نگری فکری به دنبال دفاع از افکار دینی بودند.

وی با بیان این که شهید مطهری بر آزادی تاکید داشت و یکی از عوامل مهم رشد جامعه را آزادی می دانستند، گفت: این موضوع به خصوص در یک صد سال اخیر و بعد از مشروطه در جامعه ما مطرح شد که در آثار شهید مطهری نیز قابل مشاهده است.

وی، یکی دیگر از دغدغه های فکری شهید مطهری را موضوع عدالت دانست و ادامه داد: تفکرات شهید مطهری چون عمیق است در عین حال زبان روانی دارد و به صورت راحت بیان شده است تا برای جوانان مفید باشد البته بیشتر مطالب کلامی که جامعه درباره آنها درگیری ذهنی دارد با نثری روان گفته شده است.

رییس مجلس، موضوع بیشتر آثار شهید مطهری را درباره مسایل فلسفی ، تطبیقی دانست و گفت: شیوه های وی در کارهای فلسفی به این شکل بود که درباره آن موضوعات به مسایل تاریخی آن نیز توجه می کرد که این نوع سبک برای دانشجویان بسیار با اهمیت است.

در ابتدای این مراسم محمد مطهری فرزند شهید مطهری و قائم مقام بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری درباره پنج اثر که امروز رونمایی شد، توضیحاتی ارایه کرد.

وی گفت: چون تفکرات شهید مطهری مبنای جمهوری اسلامی ایران است نباید کسانی که مسوولیت می گیرند با اندیشه های این شهید غریبه باشند.

در پایان این مراسم با حضور مجتبی و محمد مطهری فرزندان شهید مطهری از پنج اثر منتشرشده جدید توسط این بنیاد شامل فهرست کتابخانه شخصی استاد مطهری، مطهری و اقتصاد، عقل و دین و مساله شر، مجموعه مقالات همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد مطهری و خوارج و داعش بر مبنای بررسی تطبیقی اندیشه های استاد مطهری توسط علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از برگزیدگان همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد مطهری که سال گذشته در قم برگزار شد با اهدای لوح تقدیر شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج