جاباما
۲۰۲۰۲۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تذكراتی با «آدرس غلط» به مقصد پاستور

رييس‌جمهور بيشتر از همه اعضاي كابينه‌اش در تيررس تذكرهاي كتبي نمايندگان است، تذكرهايي كه البته خيلي از آنها ربطي به عملكرد شخص او ندارند.

روزنامه اعتماد: رييس‌جمهور بيشتر از همه اعضاي كابينه‌اش در تيررس تذكرهاي كتبي نمايندگان است، تذكرهايي كه البته خيلي از آنها ربطي به عملكرد شخص او ندارند. گزارش معاونت نظارت مجلس از سه ماه پاياني سال ٩٣ حكايت از آمارهاي جالب توجهي دارد؛ يك مورد اينكه سهم حسن روحاني از مجموع هزار و دو تذكر داده شده به دولتي‌ها ١٣٧ فقره تذكر است.

١٣٧ تذكري كه حالا او را در دولتش ركورددار كرده است. قسمت جالب اين آمارها اما جاي ديگري است؛ آنجا كه مشخص مي‌شود تنها شش فقره از اين تذكرها مربوط به حوزه كاري حسن روحاني مي‌شده است. به عبارتي نمايندگان ١٣١ بار در سه ماه پاياني سال ٩٣ رييس‌جمهوري را مخاطب تذكرهايي قرار داده بودند كه مسوولان دولت او بايد به آن پاسخ مي‌دادند. دولت حسن روحاني خيلي زودتر از آن چيزي كه حدس زده مي‌شد زير فشار مجلس رفت؛ نخستين طرح استيضاح وزراي او تنها ٢١ روز بعد از تشكيل كابينه تهيه و جمع‌آوري امضا براي آن آغاز شد. بعد از آن هم سوال پشت سوال و تذكر پشت تذكر بود كه از بهارستان به پاستور مي‌رسيد.

حالا ديگر خيلي‌ وقت است كه دولتي‌ها و هواداران دولت از بار سنگين اين سوال‌ها و تذكرها گلايه دارند. منتقدان دولت اما راه خود را مي‌روند. نه تنها هيچ خبري از كم شدن آمار اين سوال‌ها و تذكرها نيست كه حالا طرح سوال از رييس‌جمهور هم تهيه شده و رقباي سياسي دولت در مجلس تلاش دارند تا آن را در دستور كار قرار بدهند. دليلش هم عدم انتشار «فكت شيت» لوزان توسط دولت است. اينكه اين سوال آيا توسط هيات رييسه مجلس اعلام وصول خواهد شد يا نه يك بحث است و افزايش فشار به دولت يك بحث ديگر. فشاري كه شايد با نزديك‌تر شدن به انتخابات بيشتر هم بشود.

همين سه شنبه در جلسه معاونان پارلماني دستگاه‌هاي اجرايي با ميزباني وزارت وزرش، هم وزير اين وزارتخانه و هم معاون پارلماني رييس‌جمهوري بر يك نكته اتفاق نظر داشتند؛ اينكه درخواست‌هاي نمايندگان از دولتي‌ها در آستانه انتخابات بيشتر خواهد شد. آن هم در شرايطي كه بودجه كشور جوابگوي اين درخواست‌ها نيست و همين هم مي‌تواند به سوال‌ها و تذكرهاي بيشتر نمايندگان ختم شود. چيزي كه در سابقه تذكرها به رييس‌جمهوري هم كاملا مشهود است.

بررسي سابقه تذكرهاي كتبي به حسن روحاني از اول مهر سال گذشته تاكنون نشان مي‌دهد كه او ٧٥ بار مخاطب اين دست تذكرها بوده است. ٧٥ باري كه گاهي حتي دامنه برخي از موارد سوال به «درخواست براي بازگشت ١٥ نفر از كاركنان اداره محيط زيست ايلام به سر كار» يا «صدور دستور رسيدگي به اظهارات كذب فرمانده اسلام‌آباد عليه نماينده مجلس» هم كشيده شده است. يا در مورد ديگري حسن روحاني به بهانه «كاهش قيمت خريد مرغ از مرغداران» تذكر دريافت كرده است.

بررسي اين تذكرهاي كتبي طي كمتر از هشت ماه گذشته هم اين گزارش معاونت نظارت مجلس را تاييد مي‌كند كه قسمت عمده سوالات مربوط به حوزه كاري شخص رييس‌جمهوري نمي‌شود. اين البته مشكلي بود كه در طرح سوال از وزرا هم دامن دولتي‌ها را گرفت. نمونه مشهور آن سوال سال گذشته ٤٠ نماينده از وزير اطلاعات بود كه در ٢٤ محور تنظيم شد.

٢٤ محوري كه بيش از ١٥ مورد از آنها ربطي به حوزه اختيارات و مسووليت وزير اطلاعات نداشت. با همين رويكرد است كه مثلا در موردي حسن روحاني به دليل «لزوم تاسيس دانشكده دختران در شهرستان سراب» از نماينده اين شهر تذكر مي‌گيرد. موردي كه مشخص نيست آيا قبلا مصوب شده بوده يا خير و حتي معلوم نشده كه از اساس آيا براي آن مطالعات اوليه‌اي هم انجام شده و اينكه در رديف بودجه جايي براي آن وجود دارد يا خير؟

نكته ديگري كه در آمار تذكرها قابل توجه است فراواني تذكر به رييس‌جمهور به خاطر موضوع قيمت نان است؛ موضوعي كه بيشترين فراواني را در اين آمارها دارد. در همين حال بحث نان تنها موضوع سراسري بوده كه نمايندگان به خاطرش به رييس‌جمهوري تذكر داده‌اند. در اين هفت مورد تذكر هم سه بار نام نادر قاضي‌پور ديده مي‌شود.

او در همين مدت به لحاظ آمار دادن تذكر به رييس‌جمهوري از همه نمايندگان ديگر پيش است؛ از مجموع ٧٥ تذكر داده شده به حسن روحاني از اول مهر تاكنون امضاي قاضي‌پور ذيل ده مورد آن ديده مي‌شود. بعد از او هم اين عباس مقتدايي، از نمايندگان نزديك به جبهه پايداري است كه با هشت تذكر در مقام دوم قرار گرفته است. از ميان آمار اين تذكرها مي‌توان به داده‌هاي بسيار بيشتر ديگري هم رسيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج