جاباما
۲۰۲۰۳۹
۱ نظر
۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۲۳
پ

کار آفرینی دیجیتالی

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!

نام سایت amazon.com را حتما شنیده اید. این نام، هم اکنون برند معتبر بین المللی است که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار سود عملیاتی کسب می کند.

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!





برترین ها : مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کارآفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کارآفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان " آی تی ایران در هفته ای که گذشت" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!

در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم ، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در بخش سوم ، ده ها نکته کاربردی و کلیدی در تولید محتوا و ارائه ابزارهای تعاملی هدفمند برای جذب مخاطب و تعامل با کاربران پرتال در زمینه های مختلف ارائه شد که میتواند راهگشای خوبی برای وب مسترهای جوان باشد. در بخش چهارم به موضوع مهم الزام وب مستر سایت ها به نگاه خلاقانه و نوآورانه در محیط مجازی به مساله طراحی وب و مدیریت آن اشاره شد و مثالهایی ارائه شد. در بخش پنجم که در پیش دارید، به این موضوع می پردازیم که پرتال های موفق بین المللی چگونه توانسته اند از اصولی که در ۴ بخش قبل به آن ها اشاره کردیم استفاده کرده و کسب و کاری در مقیاس جهانی راه اندازی کنند. با ما همراه باشید. جف بزوس، موسس آمازون امروز درس های خوبی به وب مسترها می دهد.

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!

نام سایت amazon.com را حتما شنیده اید. این نام، هم اکنون برند معتبر بین المللی است که سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار سود عملیاتی کسب می کند. آمازون و جف بزوس، مديرعامل جوانش، يکي از تاثير گذارترين فعالان کسب و کار در فضاي ديجيتالي هستند که خلاقيت و نبوغ آن ها در سرزمين وب، سبب شد تا فرهنگ کتابخواني و خريد و فروش کتاب از سبک سنتي به شيوه هاي آي تي محور تغييرکند. آمازون و جف بزوس را بايد در فهرست تاريخ سازان قرن ديجيتال قرار داد. قرني که دنياي نويني از فرصت ها و پتانسيل هاي علمي و عملي را در اختيار شهروندان دهکده جهاني قرار داده است. پايگاه آمازون در اواخر دهه نود قرن بيستم با عرضه و فروش کالاهاي محدودي به عنوان يک خرده فروش پا به عرصه وب گذاشت، اما در کم تر از دو دهه توانست، يکي از برترين کسب و کارهاي تاريخ بشري را همچون ديگر ساکنان سيليکون ولي ۱ ، رقم بزند.

اگر شرکت خرده فروش مشهوري چون وال مارت ۲ در دنياي واقعي يکي از برترين هاي بازار بود، آمازون را نيز بايد برترين خرده فروش دنياي مجازي قلمداد کرد. فروش ۱۲ ميليارد دلاري آمازون در سال ۲۰۱۱ و عرضه ميليون ها عدد از دستگاه جادويي آمازون يعني Kindle ۳ در سراسر جهان، بخشي از توانمندي امپراطوري آقاي بزوس (Jeff Bezos)را به رخ فعالان کسب و کار ايترنتي کشاند. اگر چه در اواخر عمر استيو جابز فقيد، دستگاه پر مخاطب و مشهور iPad به بازار عرضه شد، اما باز خلاقيت ديجيتالي آقاي بزوس و همکارانش سبب شد تا نسل هاي جديد کيندل با قيمت هاي رقابتي و کارکردي ممتاز، بتواند گوي سبقت را حتي از رقباي افسانه اي چون اپل بربايد. آمازوني که تا يک دهه پيش، زير صد موضوع کالا به مخاطبان ارائه مي کرد، امروزه به عنوان يکي از ده سايت پر بيننده اينترنت، بيش از هزاران موضوع کالا را در اختيار صدها ميليون بيننده خود از اقصي نقاط جهان قرار مي دهد و در رتبه نخست برترين خرده فروش هاي اينترنت قرار گرفته است. آقاي بزوس که کودکي يتيم در دهه هفتاد ميلادي بود و به عنوان مهندس ساده و کارمند وال استريت فعاليت مي کرد، اکنون در فهرست باشگاه ميلياردرهاي Forbes ۴ قرار دارد و به نظر مي رسد قصد دارد تا آينده اينترنت را به سمت افق هاي تازه و جديدي هدايت کند.

داستان بزوس و آمازون، داستاني است که آغاز يک انقلاب بزرگ را بر ما نمايان مي کند. انقلابي که نه تنها سبک و سياق شيوه خريد و فروش در اينترنت را متحول کرد، بلکه در تغيير فرهنگ و عادات مخاطبان اينترنت نيز تا حد زيادي تاثير گذار بود. فروش موفق محصولات و خدمات آمازون که معمولا با نوآوري هاي گسترده و قابل ملاحظه اي همراه است، مانند عرضه کيندل، رويکرد بسته بندي سبز و مسائلي از اين دست، سبب شده است تا کسب و کار مدل تجاري B۲C اين شرکت، مدلي موفق براي کارآفرينان آينده در فضاي اينترنت شود. کارآفرينان ديجيتالي که آمازون را به عنوان يک الگوي موفق براي راه اندازي و هدايت محصولات و خدمات خود در فضاي وب انتخاب مي کنند، راهي را تماشا گر هستند که براي هموار شدن آن، غير ممکن ها، ممکن شده است و نشدني ها، شدني شده است. AMAZON.COM را به این دلیل در این بخش از سلسله مقالات راه حل هایی برای وب مسترها معرفی کردیم که فعالان کسب و کار اینترنتی و جوانانی که قصد دارند در آینده در این عرصه فعالیت کنند، درباره بزرگان کارآفرینی دیجیتالی اطلاعاتی کسب کرده و با استراتژی و فرآیند موفقیت آن ها تا حدودی آشنا شوند. به هر حال، کسب تجربه، تا حدودی به بررسی استراتژی ها و فرآیندهای کسب و کار پیشکسوتان بازار نیر مربوط است و آگاهی از چند و چون فعالیت آن ها، می تواند در الگو برداری خلاقانه برای جوانان بسیار موثر باشد.

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!

اين سايت همواره تلاش کرده است تا خود را مشتري مدار ترين کسب و کار دنيا ۵ معرفي کند و به نظر مي رسد تا حدود زيادي به اين آرمان بزرگ دست يافته است. ارائه قيمت کم تر، حق انتخاب بيش تر و دسترسي به شمار زيادي از کالاها و خدمات در اين پايگاه، امتياز رقابتي ويژه آمازون در مقايسه با بزرگان کسب و کار اينترنتي به شمار مي رود. بزوس معتقد است که تنها اينترنت مي تواند امکان جستجو ميان مجموعه اي از ميليون ها عنوان کتاب را در يک زمان فراهم کند. در يک ماه اول شروع کار کسب و کار آمازون، سفارشات مشترياني از ۵۰ ايالت و ۴۵ کشور را که همگي از گاراژ آنها در سياتل خريد کرده بودند انجام گرفت.اين طراحي فوق العاده آمازون بود که به نوآوري هاي فني اجازه داد تا آمازون فراگير شود.. در ميان نوآوري هاي فني بسيار زياد اين شرکت براي مشتريان، Amazon.com پيشنهاد تجربه ي خريد شخصي را به هر مشتري ارائه نمود، يافتن کتاب ها از طريق "Search Inside The Book"، بررسي مناسب با استفاده از "۱-Click® Shopping",، و ابزارهاي اجتماعي مانند Wish Lists موجود در (www.amazon.com/wishlists) که به مشتريان براي يافتن محصولات جديد و تصميم گيري آگاهانه براي خريد کمک مي کرد، بخشي از استراتژي بزرگ آمازون در حوزه B۲C بود.

اين پايگاه، وب سايت هاي خرده فروشي ديگري را نيز راه اندازي و اداره مي کند و پلتفرم هايي را ارائه کرده است که اشخاص ثالث ۶ را قادر مي سارد تا محصولاتشان را در در وبسايت هاي آمازون به فروش برسانند. وب سايت هاي خرده فروشي آمازون شامل: www.amazon.com، www.amazon.co.uk، www.amazon.de، www.amazon.co.jp، www.amazon.fr، www.amazon.ca، www.amazon.cn، www.amazon.it و www.amazon.es مي باشند. شرکت آمازون همچنين پلترفم هاي را براي اشخاص ثالث به منظور تجارت و سرويس هاي تبليغاتي و خدمات وب سايت را نيز براي توسعه دهندگان فراهم کرده است که در فصل چهارم به آن ها اشاره شده است. علاوه بر اين، آمازون توانسته است تا سه سايت مشهور اينترنت در حوزه رتبه بندي سايت هاي وب و همچنين دايرکتوري فيلم هاي سينمايي را نيز طراحي و راه اندازي کند که از آن جمله مي توان به وب سايت هايي مانند www.a۹.com و www.alexa.com، براي جستجو و پيمايش و www.imdb.com که يک بانک اطلاعاتي جامع فيلم است،اشاره کرد. امروزه، موفقيت بسياري از پايگاه هاي اينترنتي، بر اساس سيستم رتبه بندي سايت الکسا بررسي مي شود. سايت IMDB نيز، مطرح ترين پايگاه اطلاع رساني صنعت سينما در جهان است که ميزان رتبه اي که مخاطبان عضو اين پايگاه به يک فيلم سينمايي بررسي شده در اين پايکاه اعطا مي کنند، بعضا در فروش و دانلود و خريد اين فيلم در جهان تاثير گذار است.

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!

زندگي سبز ۷ ، مصرف پايدار انرژي ۸ ، کسب و کار سبز ۹ ، فيلم سبز ۱۰ ، انتشار سبز ۱۱ و چاپ بر اساس درخواست مخاطب ۱۲ ، از جمله موضوعات جالبي است که در بخش محصولات سبز آمازون در اختيار علاقمندان قرار گرفته است. نگاه آمازون به مقوله محصولات سبز و آموزش آن به جامعه مخاطبان ميليوني خود، در زمره امتيازات رقابتي اين شرکت در مقايسه با رقباي سر سخت خود به شمار مي رود که عامل مهمي در جذب مخاطب و نشان دادن اين شرکت به عنوان شرکتي حامي محيط زيست است. دسترسي به بخش محصولات سبز پرتال آمازون با درج عنوان "Amazon-Green" در باکس جست و جوي ايندکس سايت، ميسر خواهد بود. بسياري از محصولات بخش سبز پرتال آمازون، تحت ليسانس ENERGY STAR® و EPEAT® ۱۳ ارائه مي شوند که ابزارها و برنامه هايي براي شناسايي و ارزيابي زيست محيطي محصولات الکترونيکي و غير الکترونيکي به شمار مي روند. تجارت سبز، ايده جالبي است که در دو دهه اخير، حداقل به صورت نمادين در دستور کار بيزينس هاي موفق دنيا قرار گرفته است و پيروي از آن و تقويت مولفه هاي آن، مي تواند در دوست دار محيط زيست شدن دو ميليارد کاربر اينترنت، نقش بسزايي ايفا کند. بررسي موضوعاتي مانند معماري رايانش ابري سبز ۱۴ و بانک داده سبز ۱۵ در فرآيند کسب و کار شرکت آمازون مي تواند موارد تحقيق و پژوهش جالبي براي علاقمندان در اين عرصه باشد. موضوع رايانش ابري ۱۶ ، از جديدترين مباحث در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات است که به ارتقاي بهره وري و ارزش افزوده در مديريت فعاليت هاي آي تي محور اشاره دارد.

درس هایی از کسب و کار آقای «جف بزوس»!

آمازون، سرويس ويژه اي تحت عنوان Amazon EC۲ در اختيار مخاطبان حقوقي و حقيقي خود در حوزه رايانش ابري،تحت سيستم عامل هاي مختلف قرار داده است که در نشاني : http://aws.amazon.com/ec۲/ قابل دسترس است. وب سرويسهاي آمازون يا خدمات وب آمازون مجموعه‌اي از خدمات وب هستند که شرکت آمازون بر روي بستر ابر خود و از طريق اينترنت به عموم عرضه مي‌کند. اين سرويسها زيرساختهاي فناوري اطلاعات را به صورت سرويس‌هاي انعطاف پذير به مشتريان اجاره مي‌دهد. اين سرويس‌ها شامل سرويسهاي محاسباتي و رايانشي، ذخيره سازي (S۳)، تحويل محتوا، پايگاه داده، تجارت الکترونيک، پرداخت و صدور صورتحساب و موارد ديگري مي‌شود. آمازون ارائه اين خدمات به عموم را از ابتداي سال ۲۰۰۶ آغاز نمود و تا اکنون بيش از نيم ميليون برنامه نويس از خدمات اين بخش استفاده مي کنند. استفاده از ديتا سنتر و پتانسيل هاي سخت افزاري و نرم افزاري اين شرکت عظيم دنياي آي تي، فرصتي است براي مخاطباني که قصد دارند بيزينس خود را در سرزمين جف بزوس پايه ريزي و توسعه دهند.

اين سرويس آمازون، فرصت سازي مکملي است که از طريق کسب و کار خرده فروشي خود در اختيار هزاران مخاطب حقوقي و حقيقي اين عرصه قرار داده است و به نظر مي رسد در مختصات کارآفريني ديجيتالي سازماني ۱۷ آمازون قرار مي گيرد. شيوه هاي متنوع ارائه خدمات به طيف هاي گسترده اي از مخاطبان جهاني اين پايگاه، مديريت خلاقيت و نوآوري را در اين سازمان ديجيتالي نمايان گر مي کند. چنين بسترهاي کارآفريني ديجيتالي، فرصت هاي پويايي را براي فعالان کسب و کار در ديگر نقاط جهان به صورت مستقيم و يا غير مستيم فراهم کرده و استراتژي هاي بيزينس آمازون را سود ده مي کند. آمازون پايگاه www.vine.com را براي معرفي اختصاصي محصولات دوست دار محيط زيست راه اندازي کرده است که معرفي محصولات ارگانيک و eco-friendly براي علاقمندان به محصولات سبز، ماموريت اصلي اين پرتال به شمار مي رود.

آنچه از آمازون طراحان وب و وب مسترها میتوانند یاد بگیرند بر اساس مطالبی که تا کنون در این سلسله مقالات ارائه شده موارد زیر میتواند باشد :

۱- آمازون دات کام، تعریف خلاقیت دیجیتالی در محیط وب است.

۲- آمازون دات کام از یک دامنه ساده با معنی گسترده و انبوه برای تاثیرگذاری رسانه ای استفاده کرده است.

۳- آمازون دات کام در کسب و کار خود خلاقانه عمل می کند و این موضوع در طراحی ایندکس آن هم بارز است.

۴- آمازون دات کام مشتری مداری را اصل اول و آخر خود می داند و می نامد.

۵- آمازون دات کام در شناسایی نیازهای مخاطبان گسترده خود، همواره هوشمندانه و خلاقانه عمل می کند.

۶- آمازون دات کام از اصل کسب و ادغام در کسب و کار خود به بهترین شیوه استفاده می کند.

۷- آمازون دات کام به اصول سازمان یادگیرنده در فضای مجازی اعتقاد دارد. همه در موفقیت شریک هستند!

۸- آمازون دات کام، ساده گی و تولید محتوای گسترده را یک اصل راهبردی برای خود می داند.

۹- آمازون دات کام از نظریات مشتریان استفاده کرده و از آن فرصت و ثروت می آفریند.

۱۰- آمازون دات کام برای ارتباط با مشتری طبق الگوها و روش هایی که در بخش های قبلی مقالات گفتیم عمل میکند.

۱۱- آمازون دات کام از چشم انداز و ماموریت شفاف و مشخصی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند.

۱۲- آمازون دات کام راه حل هایی برای حفظ مشتری و تداوم ارتباط با آن به صورت مجازی ایجاد کرده است.

۱۳- آمازون دات کام برای تعامل مشتریان با خود، ابزارهای دیجیتالی خلاقانه ای را ارائه کرده است.

۱۴- آمازون دات کام یک کارآفرینی دیجیتالی واقعی است که ده ها هزار نفر را فعال کرده است.

۱۵- آمازون دات کام، موضوع نوآوری در توسعه پایدار در فضای مجازی را گسترش داده است که باید مورد توجه وب مسترهای پرتال های فارسی نیز قرار بگیرد. مخصوصا آن پرتال هایی که در فروش کالا و محصولات فعال هستند.


آیا با نام علی بابا آشنا هستید؟! بزودی اصول کسب و کار این پرتال موفق را در بخش "کار آفرینی دیجیتالی" بخوانید!


۱- Sillicon Valley

۲- Wall Mart

۳- www.kindle.com

۴- www.forbes.com

۵- be Earth's most customer-centric company

۶- Third party

۷- Green Living

۸- Energy efficiency

۹- Green business

۱۰- Green DVD movies

۱۱- Printed on Recyclable Paper

۱۲- Print On Demand

۱۳- Electronic Product Environmental Assessment Tool

۱۴- Green Cloud Computing Architecture

۱۵- Green Data Center

۱۶- مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات (شامل سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات، و سایر منابع اشتراکی رایانشی) با به کارگیری اینترنت ارائه می‌کند

۱۷- کارآفرینی دیجیتالی سازمانی یا Digital Intrapreneurship در واقع نوعی از کارآفرینی مبتنی بر ظرفیت های ICT است که متخصصان و محققان با خلق ایده های جدید در داخل یک سازمان، زمینه بارور شدن ان را فراهم می کنند. نمونه کارآفرینی دیجیتالی درون سازمانی، فعالیت افرادی چون John Warnock و Charles Geschke به عنوان کارمندهای شرکت Xerox، است که چون ایده های جدید ان ها برای تولید محصولات در این شرکت مورد توجه قرار نگرفت، انان را بر این داشت تا شرکت را ترک کنند و شرکت معظم Adobe را تاسیس کنند. نرم افزارهایی چون PhotoShop، Flash و AutoCad محصولات مشهور این شرکت هستند که ده ها میلیارد دلار درامد زایی را برای این کارآفرینان جوان سازمانی در یک دهه اخیر ایجاد کرد. شرکت ۳M و Googleرا باید یکی از پیشروان عرصه کارآفرینی دیجیتالی سازمانی دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه خورده پاراگراف ها پیچیدست حوصله نمیکشه خونده بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج