جاباما
۲۰۳۶۴۲
۵۰۲۴
۵۰۲۴
پ

کار آفرینی دیجیتالی

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد

در این بخش درس های خیلی ساده از کسب و کار گوگل را معرفی میکنیم. درس هایی که میتواند نکات خوبی را برای وب مسترهای ایرانی به همراه داشته باشد.

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد

در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم ، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در بخش سوم ، ده ها نکته کاربردی و کلیدی در تولید محتوا و ارائه ابزارهای تعاملی هدفمند برای جذب مخاطب و تعامل با کاربران پرتال در زمینه های مختلف ارائه شد که میتواند راهگشای خوبی برای وب مسترهای جوان باشد. در بخش چهارم به موضوع مهم الزام وب مستر سایت ها به نگاه خلاقانه و نوآورانه در محیط مجازی به مساله طراحی وب و مدیریت آن اشاره شد و مثالهایی ارائه شد. در بخش پنجم ، درس هایی که سایت آمازون دات کام در اجرایی کردن اصولی که در ۴ بخش قبل به آن ها اشاره کردیم پرداخته است، معرفی گردید. نکاتی که رازهای بزرگ موفقیت آمازون به شمار می آیند. در بخش ششم ، نکات راهبردی از کسب و کار یکی دیگر از بزرگان فناوری اطلاعات، یعنی پرتال علی بابا را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم که علی بابا توانسته است در امر B۲B در فضای وب، فرصت های خلاقانه ای را در فراهم و در اختیار مخاطبان گسترده خود قرار دهد.. در این بخش که هفتمین قسمت از مجموعه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها می باشد، درس های خیلی ساده از کسب و کار گوگل را معرفی میکنیم. درس هایی که میتواند نکات خوبی را برای وب مسترهای ایرانی به همراه داشته باشد.

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد

شرکت گوگل که توسط دو دانشجوي دکتراي دانشگاه استنفورد در اواخر دهه نود ميلادي تاسيس شد، به عنوان يکي از پيش قراولان خلاقيت در دنياي اينترنت شناخته شده است. از بنيانگذاران نوآوري ديجيتالي و از برترين کارآفرينان سرزمين صفر و يک. اين شرکت ظرف کم تر از دو دهه، در فهرست ده پايگاه برتر اينترنت قرار گرفته است. اينترنتي که هم اکنون، بيش از سي ميليون پرتال در آن فعال هستند و به يک و نيم ميليارد کاربر از اقصي نقاط جهان سرويس مي دهند. رقابت در اين عرصه پر فراز و نشيب و ديجيتالي، بسيار دشوار است و دشوار تر از همه، قرارگيري در صدر جدول بهترين ها و قهرمانان دنياي وب است. رسيدن به پله هاي بالاي جدول، نه با پول امکان دارد و نه با تبليغات. نه با سياست همراه است و نه با رفاقت. تنها يک فاکتور مي خواهد و آن، نوآوري و خلاقيت است. برگ برنده در دنياي پر زرق و برق و رقابتي عرصه ديجيتال، نوآوري و خلاقيت مي باشد. گوگل توانسته است به معني واقعي، خلاقيت و نوآوري در عرصه اينترنت را به ما آموزش دهد. از سرويس هاي گسترده و متنوع و جالب توجهش گرفته تا شيوه رفتار سازماني و مديريت آن در کسب و کار اينترنتي، همه و همه بر مبناي خلاقيت مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است.

يکي از خلاق ترين روش هاي کسب و کار گوگل را مي توان فرآيند تغيير متناوب لوگوي اين پرتال دانست که يک ابداع در ميان سايت هاي بزرگان دنياي ديجيتال محسوب مي شود. تغيير لوگو بر اساس رويدادها و مناسبت هاي خاص جهاني، منجر به جلب توجه شمار گسترده اي از کاربران محلي و بين المللي گوگل مي شود و با بازتاب هاي گسترده اي همراه مي شود. امري که بر مخاطب پذيري پايگاه تاثير مي گذارد و بر اشتياق کاربران پهنه جهاني وب بر استفاده از خدمات اين سايت مي افزايد. آقاي دينس هوانگ، طراح و گرافيست اهل کره جنوبي است که از پيشگامان طراحي لوگوهاي گوگل بوده است و هم اينک دپارتمان طراحي لوگوهاي گوگل (دودل) اين وطيفه را با استخدام تيمي از طراحان ديجيتال و متخصصان نقاشي و گرافيک، انجام مي دهد. اولين لوگويي که دنيس طراحي کرد، مربوط به بزرگداشت روز باستيل در فرانسه بود. دنيس همواره سعي کرد تا در طراحي لوگوها ، پيام هاي خودماني تر و ملموس تري را به مخاطب منتقل کند و تا حد زيادي، به رويدادهاي ملي کشورها و همچنين مناسبت هاي بين المللي توجه کند. براي ما ايرانيان، لوگوهاي گوگل به مناسبت نوروز باستاني و هفت سين، بسيار جالب توجه بوده و هست. دنيس هوانگ، طراح اين لوگوها مشهورترين هنرمند گمنام جهان است.

روزانه بيش از ۱۸۰ ميليون نفر در سراسر جهان طر‌ح‌هاي دنيس هوانگ را مي‌بينند؛ طرح‌هاي زيبا و خلاقانه‌اي که با ديدن هر کدام از آنها لبخندي بر گو‌شه‌ لب مي‌نشيند و براي هوشمندي و نگاه تازه‌ خالقشان به نشان احترام کلاه از سر برمي‌دارند. دنيس هوانگ را مشهورترين هنرمند گمنام جهان مي‌دانند، جواني ۳۱ ساله، کره‌اي تبار و متولد آمريکا که امروزه يکي از مهم‌ترين کارمندان گوگل است. لوگوهاي دنيس که به مناسبت روزهاي خاص و تاريخي بر صفحه‌ آغازين گوگل نقش مي‌بندند، براي تمام کاربران اين موتور جستجوي نامدار آشناست. گوگل به اين لوگوهاي خاص نام "خط خطي" (Doodle) را داده است. به گفته‌ اعضاي گوگل، هر روزي که يکي از طرح‌هاي جديد هوانگ بر صفحه‌ گوگل نقش مي‌بندد، سيل نامه‌هاي طرفداران است که سرازير مي‌شود. هوانگ سالانه شخصا ۵۰ طرح مي‌کشد، زيرا در اصل هم‌اکنون او مسئول سايت گوگل است و طراحي تنها به بخش کوچکي از کار او تبديل شده است. بيش از ۴۰ نفر در مرکز گوگل در کاليفرنيا براي هوانگ کار مي‌کنند و او مسئول هر آن چيزي است که در صفحه‌ گوگل به چشم مي‌خورد‌، از لينک‌ها گرفته تا تبليغات. به عبارت ساده‌تر، دنيس هوانگ رئيس تمام مسئولين سايت گوگل در سراسر جهان است؛ يک رئيس جوان با صورتي پسرانه و خنده‌رو.

البته دنيس هوانگ اولين طراح "خط خطي" در گوگل نيست، بلکه لري پيج و سرگئي برين، پايه‌گذاران گوگل، خود در اين زمينه پيشکسوت به شمار مي‌روند. در سال ۱۹۹۸ زماني که گوگل هنوز پا نگرفته بود و کسي آن را به درستي نمي‌شناخت، اين دو يک بار تصميم مي‌گيرند به يک جشنواره‌ هنري به نام Burning Man (مرد سوزان) در صحراي نوادا بروند. چون پيج و برين در آن زمان کارمندي نداشتند که در غيابشان در دفتر حضور داشته باشد، روي سايت يک مرد سوزان را در ميان حروف گوگل جا مي‌دهند تا به اين وسيله اعلام کنند که به اين جشنواره رفته‌اند. اين ابتکار به حدي طرفدار پيدا مي‌کند که اين دو نفر تصميم به ادامه‌ اين کار مي‌گيرند. از آن روز به بعد البته دو قانون براي لوگوهاي گوگل وضع مي‌شود: عدم کوچک شمردن يک موضوع و همينطور مذهبي نبودن. به گزارش دويچه‌وله، زماني که دنيس هوانگ، فارغ‌التحصيل دانشگاه استانفورد، براي گذراندن يک دوره‌ کارآموزي به گوگل مي‌آيد، گوگلي‌ها متوجه مي‌شوند که اين پسر جوان در دانشگاه به جز رشته‌ کامپيوتر در رشته‌ هنر هم تحصيل کرده است. از آنجايي که در آن زمان لوگوهاي گوگل توسط گرافيست‌ها کشيده مي‌شدند، به هوانگ اين مسئوليت داده مي‌شود که دستي به سر و گوش اين لوگوها کشيده و آن‌ها را در سايت قرار دهد. دنيس هوانگ خود معتقد است که در زمان مناسب در جاي مناسب حضور داشته، زيرا او هميشه آينده‌ خود را به عنوان يک هنرمند آزاد که فيلم‌هاي انيميشن مي‌سازد، تصور مي‌کرده است. جو خلاقانه‌ حاکم بر گوگل و کارمنداني که هر کدام در ذهنشان به اندازه‌ چندين نفر ايده دارد، اين شهامت را به هوانگ مي‌دهد تا ايده‌هاي خود را براي لوگوهاي گوگل به برين و پيج ارائه دهد. روز ۱۴ ژوئيه‌ سال ۲۰۰۰ نخستين لوگوي طراحي شده توسط هوانگ به مناسبت روز استقلال فرانسه روي سايت گوگل نمايان مي‌شود. استعداد وي تا آن اندازه برين و پيج را جذب مي‌کند که پس از پايان دوران کارآموزي به وي پيشنهاد مي‌دهند به استخدام گوگل درآيد.

هوانگ تعريف مي‌کند، يک بار يکي از مسئولين سايت گوگل در استراليا تاريخ برگزاري يک مسابقه‌ اسب‌دواني بسيار معروف در اين کشور را فراموش کرده بود، وي با او تماس مي‌گيرد و سفارش يک لوگوي ويژه مي‌دهد. مشکل اصلي فقط در يک نکته بوده است و آن اين که اين مسابقات دو ساعت بعد برگزار مي‌شدند! هوانگ در عرض ده دقيقه ‌يک لوگوي ويژه طراحي مي‌کند و به اين ترتيب لوگوي سايت گوگل در استراليا به طرح اين مسابقه اسب‌دواني در مي‌آيد. البته در شرايط عادي هوانگ براي چنين موقعيت‌‌هاي اضطراري وقت چنداني ندارد. براي همين هم او يک تيم طراحي دارد که کار اصلي‌شان تهيه‌ لوگو به شمار مي‌رود. نکته‌ مهم‌تر اين که هوانگ هميشه هم نمي‌تواند در عرض ده دقيقه يک لوگو طراحي کند و براي برخي مناسبت‌ها همچون جام‌جهاني فوتبال به گفته‌ خودش به چند هفته زمان نياز دارد. هر چند ماه يک بار هوانگ همراه با مديران گوگل جلسه‌اي برگزار مي‌کند و در تقويم‌ها به دنبال مناسبت‌هايي مي‌گردد که شرايط لوگو شدن را دارند. البته در اين ميان نبايد نقش کاربران گوگل و پيشنهاداتشان را ناديده گرفت. براي نمونه يک بار در يک شب تابستاني يک منجم فرانسوي با هوانگ تماس مي‌گيرد و به او اطلاع مي‌دهد که در طي چند ساعت آتي ونوس از مقابل خورشيد عبور مي‌کند؛ اتفاقي که هر ۱۲۲ سال روي مي‌دهد. اين بار هم هوانگ دست به کار شده و تخته‌ نقاشي ديجيتالي خود را به دست مي‌گيرد و حرف O در لغت گوگل را به شکل يک خورشيد با يک لکه‌ سياه روي آن در مي‌آورد که يعني سايه‌ ونوس روي خورشيد افتاده است. او سپس اين طرح را به برين و پيج نشان مي‌دهد و پس از کسب رضايت رؤسا، اين طرح روي سايت گوگل مي‌نشيند و به اين ترتيب جهان از يک واقعه‌ بي‌نظير آگاه مي‌شود.


پدر موتورهاي جست و جوي اينترنت يعني Google دات کام، از زمان تاسيس آن در سال 1998 ميلادي در دانشگاه STANFORD، همواره به ديجيالي کردن دره سليکون، مي انديشيد و بر همين اساس، مختصات رفتار سازماني بزرگان Google، همواره بر فتح مولفه هاي مبتني بر رسانه هاي ديجيتال استوار شده است. اين که واقعا اهداف دکترين توسعه رسانه اي ديجيتال گوگل در سال هاي اخير چه بوده است و پيش بيني برنامه هاي آتي آن، غول جست و جوي سرزمين ديجيتال را چه گونه به اهداف خود نزديک مي کند، پرسش هايي است که قصد داريم به يافتن پاسخ هاي اجمالي براي آن ها، دست يابيم.

ساختارگرايي اهداف رسانه اي

ساختارگرايي اهداف رسانه اي گوگل، جنبه هاي متعدد و مختلفي را تحت الشعاع قرار داده است که اين مسئله، از خلاقيت و نوآوري هاي ديجيتالي سرجري برين (موسس گوگل ) و اريک اشميت (مديرعامل حال گوگل) نشات مي گيرد. اين ساختار را مي توان از 2 جنبه بررسي کرد. يکي آن که اين ساختار، هم ابعاد درون سازماني را پوشش مي دهد و بر طرح ريزي منطقي و هوشمندانه ماموريت هاي آتي گوگل در راستاي اهداف رسانه اي ديجيتالي گوگل تاکيد مي کند. از سويي ديگر، جنبه برون سازماني ساختار راهبردي رسانه اي گوگل، به ايجاد و فراگيري و خلق بازارهاي مصرف جديد در درون سرزمين ديجيتالي وب، توجه دارد. يعني مختصات ساختاري رسانه اي گوگل، اين رويه را دنبال مي کند که حرکت توسعه و فراگيري محصولات گوگل، از ابتدا بر روي يک بستر با ظرفيت هاي رسانه اي پويا استوار شود و از سوي ديگر، بازارهاي مصرف ديجيتالي گسترده اي را براي گوگل خلق و تقويت کند. ملاحظه مي کنيد که سيستم کتابخانه هاي ديجيتالي گوگل، لابراتوار تحقيقاتي دانشگاهي گوگل، سرويس جست و جوي وبلاگ گوگل و wi-fi گوگل، چنين رفتار اثر بخشي را دنبال مي کنند. براي بررسي کلي و معرفي ساختارگرايي اهداف رسانه اي ديجيتالي گوگل، اين 4 موضوع را در ادامه پيگيري مي کنيم :

الف)کتابخانه ديجيتالي Google

گوگل، چند سال پيش در راستاي قراردادي با کتابخانه هاي بزرگ هاروارد، نيويورک و چند کتابخانه مشهور انگلستان، موظف شد تا کار جست و جوي اطلاعاتي بر روي کتب عرضه شده در اين ديتابيس عظيم را به طور محدود براي کاربران خود فراهم کند. اين سيستم که در نشاني : http://print.google.com يا http://BOOK.GOOGLE.COM قرار دارد، به کاربران امکان مي داد تا کلماتي را در داخل اين ديتابيس جست و جو و نتايج را عينا بر روي صفحات الکترونيکي PDF شده کتب مزبور، مشاهده کنند. مشاهده صفحات مختلف کتاب، براي کاربران هزينه اي در بر داشت که به صورت يک سود بين گوگل و ناشران تقسيم مي شد. اخيرا اين رفتار، موجب اعتراضاتي از سوي ناشران انگليسي شده است که گوگل را با 8000 اعتراض همراه کرده است. بزرگ ترين سايت خرده فروشي اينترنت يعني amazon.com، هنوز چنين سرويسي را روي پورتال خود عرضه نکرده است. اين مسئله، انحصار اطلاع رساني ممتازي را در عرصه نشريات الکترونيکي در اختيار گوگل قرار داده است. به گونه اي که صدها هزار کتاب براي ارائه در اين سيستم، توسط ناشراني که به کپي رايت کتب خود، تا حدي علاقه مند هستند، آماده عرضه شده است. چند روز پيش نيز خبر رسيد که اين سيستم قرار است امکان جست و جو بر روي کتب غير انگليسي زبان اروپايي را فراهم کند. اين مسئله را david Utter در سايت www.webpronews.com/insidesearch به تازگي اعلام کرده است. فتح کردن جست و جو بر روي کتب چاپي، امکان فروش آنلاين بيش تري را براي بخش فروگل www.froogle.com فراهم مي کند که خود گامي بزرگ است. ساختار اين برنامه رسانه اي، گرفتن بازار انحصار فروش کتب از آمازون و ترغيب ناشران به فروش الکترونيکي کتب خود از طريق گوگل است.

ب) لابراتوار تحقيقات دانشگاهي

لابراتوار تحقيقات دانشگاهي گوگل، سيستم جست و جوي تا اندازه اي پيشرفته، براي برنامه هاي توسعه علمي گوگل است. اين سرويس درنشاني : http://scholar.google.com قابل دسترس است. اين سرويس به کاربران امکان مي دهد تا در صدها هزار مقاله و رساله علمي در مقاطع مختلف تحصيلي که در ديتابيس گوگل ايندکس شده اند، به جست و جو بپردازند. علاوه بر اين، گوگل به کاربران امکان داده است تا در صورت مشاهده تحقيقات مکمل و بهتر، لينک تحقيق را بر اساس key word مربوطه به گوگل اطلاع دهند تا سيستم جست و جو را دقيق ترکند. اين سرويس در ايران مورد استفاده قرار نمي گيرد. اما مانند سايت www.findartcles.com از ارزش علمي و فراگيري جست و جويي خوبي برخوردار است. ايجاد بستر جست و جوي تحقيقاتي در رساله هاي کارشناسي تا دکترا که در مراکز علمي جهان منتشر شده است، رفتار رسانه اي علمي گوگل را به زودي بيش از پيش بارور مي کند. اين باروري علمي، ناشي از نياز سنجي ممتاز بازار تحقيقات علمي الکترونيکي روي وب، و هم چنين، نشان از علاقمندي گوگل به توسعه سيستم هاي آموزش از راه دور در آينده اي نزديک است. شايد اين ساختار رسانه اي، گوگل را به سمت تاسيس دانشکده مجازي آموزشي گوگل يا www.google.edu رهنمون کند ! به هر حال، گوگل نشان داده است که خيلي چيزها را ممکن خواهد ساخت !؟

ج) سرويس جست و جوي وبلاگ

محصول جديدي که گوگل چند سال پيش به دنياي اينترنت معرفي کرد، سرويس کوچکي نبود. سيستم جست و جوي وبلاگ گوگل، زمينه ساز بروز يک انقلاب در گسترش رسانه هاي الکترونيکي شخصي در اينترنت است. اين سرويس که در نشاني اينترنتي :

http://www.google.com/blogsearch عرضه شده است، قابليت جست و جوي گسترده اي را بر روي ميليون ها وبلاگ ايندکس شده در گوگل فراهم مي کند. سايت جست و جوي وبلاگ تکنوراتي : http://www.technorati.com در مقايسه با اين سرويس گوگل، قدرت عمل مشابه ندارد و در بسياري از زمينه ها، برتري سرويس جست و جوي وبلاگ گوگل، قابل مشاهده است. 3 هدف عمده اي که اين ساختار رسانه اي ديجيتالي گوگل به آن توجه مي کند، به اختصار عبارتند از : 1- حفظ بازار جست وجو در ميان وبلاگ ها و استفاده از ظرفيت هاي رسانه اي و مخاطب پذيري آن در ارتقاي مخاطب براي محصولات آتي اين سايت. 2- گسترش برنامه هاي تبليغات کلمه اي گوگل که عاملي مهم براي ارتقاي فعاليت هاي تبليغات الکترونيکي کلمه اي گوگل در اينترنت است. 3- کسب بيننده بيش تر به دليل وجودميليون ها وبلاگ راه اندازي شده در اينترنت و هدايت آن ها به بخش هاي مختلف گوگل.

د)سرويس اينترنت بي سيم Google

ماه سپتامبر 2005، ماه خوبي براي کاربران گوگل بود. اعلام مقامات گوگل به راه اندازي سرويس اينترنت بي سيم wi-fi براي بيش از 700 هزار نفر از ساکنان بخشي از سانفرانسيسکو، زمينه تجارت رسانه اي ديجيتالي جديدي براي رهبران سيليکون ولي در سرزمين ديجيتال است. اين سرويس اينترنت رايگان بدون سيم، فقط با ارسال آگهي هاي تبليغياتي الکترونيکي گوگل بر روي نوت بوک های مشترکان اين سيستم، تامين مي شود که خود گام بزرگي در جهت ارتقاي درآمد زايي گوگل است. اگر اين سيستم که قطعا مخاطبان و کاربران زيادي خواهد داشت، بتواند ايالت هاي پر جمعيت آمريکا را تحت سيطره بلامنازع خود قرار دهد، آمريکن آنلاين و ساير شرکتهاي ISP بزرگ آمريکا، در سرويس هاي اينترنت خود با چالش رو به رو خواهند شد. از سويي ديگر، آگهي دهندگان بزرگ سايت هاي ياهو و حتي CNN و نيويورک تايمز پر بيننده، سيستم آگهي تبليغاتي واي فاي گوگل را که کاربران گسترده اي دارد، براي آگهي هاي الکترونيکي محلي انتخاب خواهند کرد که اين مسئله، خبر خوشي براي بازار گرم آگهي الکترونيکي در آمريکا نيست ! اهميت اين رفتار رسانه اي ديجيتالي گوگل، براي تحليل گران تکنولوژي هاي آنلاين، از اهميت شاياني برخودار است که مي تواند زمينه ساز بروز شگفتي هاي ديگر از سوي گوگل در آينده اي نزديک باشد.

Google را دوباره بايد شناخت

اين که گوگل از توابع پيچيده و دکترين هوشمند متغيري در زمان هاي مختلف استفاده مي کند، بر هيچ کس پوشيده نيست. شناسايي الگوريتم و متغيرهاي جست و جوي سرويس گوگل و مباني ايندکس شدن ديتيابيس هاي بزرگ تصاوير و وب پيج ها در گوگل، فرايند عظيمي است که مانند سورس هاي سيستم عامل پولساز مايکروسافت، بر اشخاص قليلي آشکار شده است. پر واضح است که اساس رفتار رسانه اي ديجيتالي گوگل، فارغ از منطق پيچيده آن، در طرح ريزي و ابداع فناوري هاي رسانه اي جديد در دنياي فناوري اطلاعات مثمر ثمر بوده است. شناخت برنامه هاي رسانه اي وبي گوگل در حوزه هاي مختلف، خود در آشکار ساختن و تعريف شغل هاي جديد در دنياي ICT، موثر بوده است و اين امر، برگ هاي برنده خوبي را در اختيار تئوريسين هاي تبليغات، بازاريابي، آموزش و اطلاع رساني در وب مي کند. آگاهي و تحليل استراتژي پوياي گوگل در زمينه حرکت هاي خزنده آن در ابداع رسانه هاي ديجيتالي متعدد در سرزمين ديجيتال، مي تواند سرفصل هاي تحقيقاتي را در حوزه هاي ارتباطات و رسانه ها در دانشگاه ها و مراکز علمي کشور در اين باب، ايجاد کند. اين که بزرگان وب، چه رفتار سازماني و دکترين متغيري را دنبال مي کنند، بخشي از مسائل کاربردي مهمي است که بررسي و پيمايش بر روي آن ها، مي تواند در انتقال تجربه به وب مسترهاي ايراني و فعالان عرصه رسانه هاي ديجيتال در کشور، کمک کند.

سنگرهاي بعدي Google

سنگرهاي بعدي گوگل، تا عدم شناخت صحيح از منطقه عملياتي آتي گوگل، غير قابل پيش بيني نشان مي دهد. اما حرکت رو به رشد سهام گوگل از 100 دلار تا 330 دلار به ازاي هر سهم در 4-5 سال اخير، نشان از طرح ريزي دکترين رسانه اي ديجيتالي و فراگير گوگل، در مناطقي فراتر از مرزهاي جغرافيايي ايالات متحده آمريکا است. فتوح بعدي گوگل، سنگرهايي است که خورشيد در آن ها غروب نخواهد کرد. مستعمره هاي ديجيتالي Google ، بزرگ ترين هشدار براي منتقدان جهاني سازي و انحصار گرايي نوين از نوع ديجيتالي است که کمبود عرضه کننده، تقاضا کننده را به قول اقتصاد دانان، با کالاي گيفن رو به رو خواهد کرد. اقتصاد گوگلي، فصل جديد پيشتازي گوگل در فتح رسانه هاي ديجيتالي، در آينده به تصوير کشيده خواهد شد. بايد آن را باور کرد و از نمودهاي عيني آن، وب مسترهاي جوان ايراني در جهت تقويت بازارهاي ديجيتالي و ارائه خلاقانه تر ايده هاي مجازي خود، استفاده کنند.

صفحات گوگل از 1998 تا 2013

گوگل همانند لوگوهاي خود، مرتبا به تغيير و به روز رساني صفحه نخست پايگاه خود مبادرت کرده است. از سال 1998 ميلادي تا کنون، بيش از صدها بار، صفحه اول گوگل (ايندکس) با تغييراتي همراه شده است که اين تغييرات، به جهت تحول در سيستم خدمات رساني گوگل بوده است. مشاهده بخشي از اين تغييرات شکلي از دوم دسامبر 1998 تا به امروز، در ادامه مطلب ارائه شده است. نگاه به این تغییرات به ما می آموزد که چگونه شیوه ارائه اطلاعات و خدمات در طول زمان باید فراخور نیاز مخاطبان تغییر کند.

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در دوم دسامبر ۱۹۹۸)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در دوم نوامبر ۱۹۹۹)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در بيست و هفتم اکتبر سال ۲۰۰۰)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در شانزده دسامبر ۲۰۰۱)

درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در آگوست ۲۰۰۲)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در چهارم اکتبر ۲۰۰۳)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندگس گوگل در چهارم سپتامبر ۲۰۰۴)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در سوم آگوست ۲۰۰۵)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در دوم نوامبر ۲۰۰۶)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در سوم ژوئن ۲۰۰۷)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل دردهم اکتبر ۲۰۰۸)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در بيست آپريل ۲۰۰۹)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در هجده سپتامبر ۲۰۱۰)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در بيست و هفتم جولاي ۲۰۱۱)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در بيست و هفتم نوامبر ۲۰۱۲)


درسهایی که سایت گوگل از سادگی به ما می آموزد
(ايندکس گوگل در سي مارچ ۲۰۱۳)

درس های خیلی ساده از گوگل این پیام ها را به طور خلاصه برای ما دارد :

1- مانند آمازون و علی بابا، انتخاب نام دامنه برگ برنده شما هست. از اسامی روتین و عرف خودداری کنید.

2- کسب و کار دیجیتالی خلاقانه، یک باید در دنیای امروزی است.

3- تغییر ایندکس سایت فراخور حال مخاطبان باید در دستور کار وب مستر قرار بگیرد.

4- سادگی، یک اصل بزرگ است!

5- کلید های ناوبری که در سلسله مقالات معرفی کردیم در سایت های بزرگ در نظر گرفته می شود.

6- معرفی سایت و ارتباط با ما موضوع مهمی است که در گوگل به آن توجه شده است.

7- بک گراند همه سایت های بزرگ و موفق اینترنت، سفید است نه سیاه یا صورتی !!

8- گوگل با ارائه متنوع خدمات مختلف اما عمیق و پر کاربرد، همواره حرف جدیدی برای مخاطبان دارد.

9- گوگل به ما می آموزد که طراحی وب سایت ،فقط مولفه های فنی ندارد.

10- گوگل به ما می آموزد که موفقیت در فضای مجازی، جز با تدوین چشم انداز و ماموریت سازمانی میسر نیست.

11- گوگل می گوید نوآوری دیجیتالی، برگ برنده است و رقبا را در بلند مدت حذف خواهد کرد.

12- گوگل در عرضه فروش آنلاین مانند آمازون و علی بابا موفق نیست. اما خدمات رایگان و کاربردی دیگرش مانند خدمات ترجمه یا GOOGLE MAP ، تقریبا در بازار بی رقیب است و تولید کننده مشتری های بزرگ.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج