جاباما
۲۰۳۷۱۵
۱ نظر
۵۱۷۷
۱ نظر
۵۱۷۷
پ

از لارافابیان تا رابرت پتیسون

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

مشاهیر بسیاری اطرافمان هستند که دچار اختلال شنوایی اند اما کسی از بیماری آنها اطلاع ندارد. برخی از این اختلال ها ناشی از نوع شغل این افراد و مواجهه طولانی مدت با صداهای بلند است. بیشتر این افراد در حوزه موسیقی فعالیت دارند و آسیب های وارده به گوش داخلی به دوران جوانی و نوجوانی شان باز می گردد.

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!





هفته نامه سلامت - ترجمه سیمه مقصودعلی: مشاهیر بسیاری اطرافمان هستند که دچار اختلال شنوایی اند اما کسی از بیماری آنها اطلاع ندارد. برخی از این اختلال ها ناشی از نوع شغل این افراد و مواجهه طولانی مدت با صداهای بلند است. بیشتر این افراد در حوزه موسیقی فعالیت دارند و آسیب های وارده به گوش داخلی به دوران جوانی و نوجوانی شان باز می گردد. در این مطلب با برخی از چهره هایی که از اختلال شنوایی رنج می برند، آشنا می شوید.

لارا فابیان، خواننده فرانسوی دانمارکی

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

اواخر سال ۲۰۱۳ لارا فابیان مجبور شد بسیاری از کنسرت های خود را به دلیل کاهش شدید شنوایی کنسل کند. وی در صفحه فیسبوکش از طرفدارانش عذرخواهی کرد و نوشت به دلیل شوک شنوایی و شنیدن صدای بسیار بلند دچار مشکلاتی در گوش داخلی شده و برای پیشگیری از ناشنوایی مجبور است مدتی به شنوایی خود استراحت دهد.

ماجرا از این قرار بود که در یکی از کنسرت ها تصادفا یکی از تکنسین ها صدایی برابر با یک کیلو هرتز وارد گوشی فابیان کرد واین صدا به قدری شدید بود که باعث به هم خوردن تعادل و زمین خوردن او شد. بعد از این اتفاق لارا فورا به اورژانس منتقل شد اما چون شنوایی او به شدت صدمه دیده بود، مجبور شد تحت درمان های سنگین قرار بگیرد و ماه ها در خانه استراحت کند.

کریس مارتین، خواننده انگلیسی

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

کریس مارتین می گوید بیش از ۱۰ سال است که از وزوز گوش رنج می برد. وی در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه ای با دیلی میرور این موضوع را فاش کرد و گفت ماجرا به دوران نوجوانی او باز می گردد. در حال حاضر او از محافظ های گوش و کاسکت استفاده می کند اما در جوانی به اندازه کافی مراقب شنوایی اش نبوده و امروز افسوس آن را می خورد. وی عضو سازمان انگلیسی حمایت از افراد ناشنوا و کم شنوا است و سعی می کند جوانان را در مورد آسیب هایی که گوش دادن به موسیقی بلند می تواند علت آن باشد، هوشیار کند.

ژان لوک ملانشون، سیاستمدار فرانسوی

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

وی در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی در سال ۲۰۱۵ اعتراف کرد به کم شنوایی مادرزادی مبتلاست. البته او این معلولیت را موهبتی می داند که باعث پیشرفتش شده و اعتراف می کند نشنیدن واضح صدای افراد باعث شده ذهن خلاقی پیدا کند. وی بارها جمله هایی را فقط با شنیدن یک کلمه در ذهن خود بازسازی کرده و البته در خیلی موارد نیز دچار اشتباه هایی شده و یاد گرفته چطور ذهن اطرافیان را بخواند و حدس بزند هر یک به چه چیزی فکر می کنند.

باربارا استریزاند، خواننده آمریکایی

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

این خانم دچار وزوز گوش است. به گفته این خواننده، بازیگر و تهیه کننده انگلیسی مواجهه طولانی مدت با صداهای بلند در دوران جوانی باعث بروز این مشکل شده و گرچه اوایل به نظرش مصیبتی بزرگ می رسیده، اما در حال حاضر احساس می کند وزوز گوش توانسته باعث بهبود کار هنری او شود.

فیل کالینز، خواننده انگلیسی

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

کالینز در سال ۲۰۱۱ از حرفه اش کناره گرفت و علت آن را درد شدید کمر و مشکلات شنوایی دانست. این تک خوان ۶۰ ساله سابق گروه «جنسیس» اعتراف کرد که دیگر نمی تواند این حرفه را ادامه دهد و ترجیح می دهد برای حفظ سلامت خود به کار نویسندگی رو بیاورد و از دنیای موسیقی دور شود.

رابرت پتینسون، بازیگر

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

بازیگر معروف «توایلایت» در سال ۲۰۱۰ اعتراف کرد مشکل شنوایی دارد و به مرور در حال از دست دادن کامل شنوایی اش است. وی گفت دلیل بروز مشکل شنوایی او فریادی بوده که هواداران، نزدیک گوشش کشیده بودند و این موضوع به شدت به شنوایی او آسیب رسانده است. وی در حال حاضر تحت درمان قرار دارد و از او خواسته شده وارد مجامع پر سروصدا نشود.

چگونه گوش مان را تمیز کنیم؟

بدن موم گوش را برای به دام انداختن گرد و غبار و دیگر ذرات کوچک درست می کند و منانع رسیدن آنها به پرده گوش و آسیب یا ایجاد عفونت در آن می شود. این موم هم گوش را چرب می کند و هم خاصیت ضدباکتریایی دارد. موم در گوش همه ساخته می شود، ولی مقدار و نوع آن مانند صفاتی مثل رنگ مو و قد، ژنتیکی است. موم گوش خشک می شود و با گرد و غبار و چیزهایی که در خود به دام انداخته است، از گوش بیرون می آید.

بیشتر اوقات موم گوش متعاقب جویدن یا حرکات دیگر فک در کانال گوش حرکت می کند و از گوش خارج می شود. موم در کانال گوش هایی که کوچک هستند یا شکل عجیبی دارند، به سختی حرکت می کند و باعث فشرده شدن موم می شود. افرادی که از گوش بند یا سمعک استفاده می کنند نیز دچار مشکل فشردگی موم گوش می شوند.

سوپراستارهایی که خوب نمی شنوند!

بسیاری از افراد به تمیزکردن گوش ها نیازی ندارند چون خودش تمیز می شود. استفاده از چیزهایی مانند گوش پاک کن یا گیره سر، باعث تجمع موم و بسته شدن گوش می شود. این کار فقط موم گوش را بیشتر به داخل گوش می فرستد و ممکن است به گوش آسیب برساند. اگر این علائم را دارید، احتمالا موم گوش شما فشرده شده است. احساس پربودن گوش ها، درد گوش، مشکل در شنوایی و هر روز بدترشدن، زنگ زدن گوش (وزوز گوش)، خارش گوش، ترشح از گوش، بو دادن گوش و سرگیجه.

اگر این علائم را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. البته عوامل دیگری هم ممکن است این علائم را ایجاد کنند. پس قبل از شروع درمان های خانگی، باید مطمئن باشید این علائم در اثر فشرده شدن موم گوش ایجاد شده اند. اول باید گوش خود را به یک پزشک یا شنوایی سنج نشان دهید تا با اتوسکوپ درون آن را ببیند و بگوید که آیا فشردگی موم باعث گرفتگی گوش شده است یا نه. پزشک ممکن است این موم را در مطب و به وسیله مکش، شستشو یا دستگاهی به نام کورت، تمیز کند یا ممکن است پزشک از شما بخواهد در خانه قبل از بیرون کشیدن موم، از محصولات نرم کننده گوش استفاده کنید.

برای تمیز کردن گوش ها در خانه باید موم هایی که می بینید، با پارچه تمیز کنید. محلول سرومنولیتیک (محلول های روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین، قطره گوش آب اکسیژنه، هیدروژن پراکسید و محلول نمکی است. اگر موم با این محلول خارج نشد، می توانید گوش را شستشو دهید. بعد از حل شدن موم با محلول، با استفاده از یک سرنگ گوش را با آب یا محلول نمکی شستشو دهید.

از دستگاه های مکشی که تبلیغات آنها را در تلویزیون دیده اید، استفاده نکنید. آنها برای همه موثر نیستند و استفاده از آنها توصیه نمی شود. برای اینکه از فشرده شدن موم گوش جلوگیری کنید، هرچیزی را برای تمیز کردن بیرون داخل گوش استفاده نکنید. از گوش پاک کن فقط برای تمیز کردن بیرون گوش استفاده کنید. اگر مشکل حادی با موم گوش دارید و باید بیش از یک بار در سال آن را خارج کنید، از پزشک بخواهید بهترین راه را نشانتان بدهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهیلا صالحیان

      باسلام خسته نباشید من ناشنوا هستم . شرکت تأمین وتصفیه آب وفاضلاب کسب وکارانجام بدهید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج