۲۰۴۱۸۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

ویزاِی شنگن برای متقاضیان تحصیل در اروپا

مهم ترین قضیه جهت دریافت ویزای شنگن تحصیلی و غیر تحصیلی، اطمینان سفارت خانه مطبوع از بازگشت شما به کشور پس از انجام سفر می باشد.


ویزاِی شنگن برای متقاضیان تحصیل در اروپا




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

ویزاِی شنگن برای متقاضیان تحصیل در اروپا

همراهان گرامی سلسله مطالب ۱۰۰۰ نکته برای تحصیل رایگان در خارج از کشور، تا کنون بیست قسمت از این مجموعه مطالب را ملاحظه کردند. در این بیست قسمت، اصول و مبانی مهم در فرآیند اقدام برای پذیرش تحصیلی و بورسیه را از موضوعات انتخاب دانشگاه، تا ارتباط با اساتید و شیوه های تکمیل مدارک و ارسال آن، مورد بحث و بررسی در قالب ۳۵۰ نکته قرار دادیم. این ۳۵۰ نکته با حجم زیادی از فایلهای ویدئویی آموزشی و لینک های تکمیلی نیز همراه شده است تا مخاطبان به سطح اطلاعات گسترده ای درباره موارد مطرح شده دسترسی داشته باشند. در گفتارهای قبلی، به صورت مختصری درباره موضوع ویزای شنگن برای متقاضیات تحصیل در اروپا، مواردی ارائه شد که در گفتار بیست و یکم، به صورت تحلیلی تری به این موضوع می پردازیم. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، این سلسله مطالب، تنها توصیه هایی تجربی به متقاضیان محترم می باشد و هیچ قطعیتی در آن وجود ندارد و متاقضیان باید بر اساس آخرین اطلاعات روز و استعلام از مراجع موثق با مدارک مستند، نسبت به شناسایی مراکز علمی و ارتباط با آن ها بپردازند.

بسیار اتفاق افتاده است که دانشجویی حتی به واسطه اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت کمک هزینه مربوطه از دانشگاه دعوت کننده، موفق به دریافت روادید از کشورهای شنگن نشده است. با توجه به این که دریافت روادید، یکی از ضروری ترین و شاید اصلی ترین گام برای تحصیل در کشورهای اروپایی می باشد، گفتار بیست و یکم را به معرفی نکات ضروری که در زمینه اخذ ویزای شنگن که حاصل تجارب دانشجویان مختلف است، اختصاص داده ایم.

نکته ۳۵۵: این که شما بتوانید یا نتوانید از سفارتخانه یک کشور عضو شنگن، روادید مربوطه را جهت تحصیل در رشته ای که پذیرش گرفته اید کسب کنید یا خیر، موضوعی نیست که در چارچوب وظایف دانشگاه مقصد باشد. بنابراین نمی توانید از دانشگاه بخواهید جهت صدور روادید به شما کمک کند. اما می توانید از مدیر گروه یا مدیر پذیرش یا استادی که با وی در تماس هستید بخواهید در تماس با سفارتخانه کشور مطبوع خود در ایران، جهت تسریع در صدور روادید با پرونده شما همکاری لازم را انجام دهند. مثلا ارسال نامه پذیرش شما به سفارت و نامه نگاری های مربوطه جهت تسریع در اعطای وقت و مسائل مرتبط با ویزا.

نکته ۳۵۶: برخی از سفارت خانه های کشورهای عضو شنگن، با دانشجویانی که پذیرش تحصیلی دریافت می کنند، مصاحبه نمی کنند و تنها مدارک را دریافت و در صورت لزوم، روادید مربوطه را صادر می کنند. اما برخی مانند سفارت پرتغال یا اسپانیا یا مجارستان، با دانشجو مصاحبه می کنند تا دلیل و هدف مسافرت ایشان را از فرد متقاضی به صورت حضوری جویا شوند. اگر در نامه پذیرش شما درج شده باشد که زبان تحصیل در دانشگاه شما انگلیسی می باشد، به احتمال زیاد، کنسول به زبان انگلیسی با شما مصاحبه خواهد کرد. اگر شما قادر نباشید که به پرسش های مصاحبه کننده به زبان انگلیسی پاسخ دهید، این قضیه تاثیر منفی روی احتمال صدور روادید شما خواهد داشت. به این نکته توجه کنید.

نکته ۳۵۷: مهم ترین قضیه جهت دریافت ویزای شنگن تحصیلی و غیر تحصیلی، اطمینان سفارت خانه مطبوع از بازگشت شما به کشور پس از انجام سفر می باشد. باید سفارتخانه مربوطه را در این زمینه توجیه کنید و توجیه شما مستند و مستدل باشد. یعنی هم استدلال قوی برای توجیه در اختیار داشته باشید و هم آن که برای استدلال خود، اسناد مربوطه را ارائه کنید. مثلا اگر شما صاحب مستغلاتی هستید، ترجمه رسمی سند را که به مهر وزارت خارجه رسیده است باید ارائه کنید. یا اگر از طرف نهادی برای تحصیل اقدام کرده اید، ترجمه رسمی این معرفی نامه را ارائه کنید.

نکته ۳۵۸: سفارتخانه کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و حتی ایتالیا، به دانشجویانی که پذیرش از کالج ها و دانشگاه های این کشور برای دوره های کوتاه مدت زبان فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی پذیرش دریافت کرده و درخواست روادید می کنند، با نظر مثبت نگاه نمی کنند. چرا که معتقدند سفارتخانه های خود در تهران، کلاس های زبان را برای متقاضیان برگزار می کنند و موسسات آموزش زبان در این سه موضوع در کشور فراوان است. بنابراین اگر با این اهداف قصد دریافت روادید دانشجویی دارید، بهتر است مستندات و استدلال های قوی تری آماده کنید و معمولا برای دوره های ابتدایی این سه زبان، درخواست روادید و پذیرش تحصیلی نکنید. قطعا اگر به زبان آلمانی درسفارت آلمان مصاحبه کنید و برای دوره های تخصصی و تکمیلی این زبان پذیرش دریافت کنید، شانس دریافت روادید شما بیش تر از زمانی است که حتی یک کلمه زبان آلمانی نمی دانید!

نکته ۳۵۹: این تصور نادرست است که کشوری مانند لیتوانی یا بلاروس، به واسطه توریست یا دانشجوی کمی که دارد در اعطای روادید سهولت به خرج می دهد و فرآیند اخذ روادید از آن ها بسیار سریع است. اصلا این گونه نیست. ۲۶ کشور عضو پیمان شنگن، از طریق یک سیستم مرکزی به تبادل اطلاعات با یکدیگر می پردازند و فرآیند و روش یکپارچه و مشابهی در اعطای روادید به متقاضیان ایرانی دارند. بنابراین تفاوت زیادی بین درخواست روادید دانشجویی از هلند و پرتغال وجود ندارد. باید بتوانید مدارک مورد نیاز و استدلال های لازم را جهت دریافت روادید به کنسول مربوطه ارائه کنید.

نکته ۳۶۰: افرادی که در رسانه ها یا تبلیغات پیامکی و الکترونیکی، خود را نماینده سفارتخانه ای خاص در تهران معرفی می کنند، شیادانی هستند که قصد ارائه یک سری مشاوره های معمولی و اخذ پول های کلان از طعمه های خود را دارند. مواظب چنین افرادی در فرآیند اخذ ویزای شنگن باشید. هیچ سفارتخانه ای با اشخاص حقیقی رابطه ای ندارد و حتی در صورتی که با نهادهای حقوقی در تعامل باشد مانند اتاق های بازرگانی مشترک کشور ها، این تعاملات تاثیری در اعطای تضمینی ویزای شنگن ندارد.

نکته ۳۶۱: برای اخذ روادید دانشجویی از سفارتخانه ها، باید نامه رسمی پذیرش (admission letter)شما از دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی معتبر در کشور مطبوع به صورت مکتوب برای شما ارسال یا از طریق پست الکترونیک در اختیارتان قرار بگیرد. استناد به پست الکترونیک یا پروفایل خود در پرتال دانشگاه، مدرکی معتبری برای ضمیمه کردن به پرونده دانشجویی خود در سفارت نیست. در صورتی که ویزا نیز دریافت کردید، سعی کنید تا زمان ورود به فرودگاه کشور مقصد، نامه پذیرش رسمی را همراه خود داشته باشید چرا که بارها مشاهده شده است که در فرودگاه، از دانشجویان ایرانی این دعوتنامه دانشگاهی خواسته شده است.

نکته ۳۶۲: بعضی از سفارت خانه ها ،اخذ بیمه معتبر را برای مدت زمان سفر یک دانشجو الزامی می دانند برخی چنین الزامی ندارند. پیش از ارائه مدارک برای اخذ روادید دانشجویی، این موضوع را از پرتال سفارتخانه مربوط جویا شوید.

نکته ۳۶۳: بهترین شیوه برای کسب اطلاعات درباره مدارک لازم جهت اخذ روادید یا طرح پرسش های تخصصی، ارتباط با سفارتخانه کشور مطبوعی است که قصد دریافت روادید دانشجویی از آن دارید. کلیه سفارتخانه های کشور های شنگن دارای نشانی های پست الکترونیک متعدد برای ارتباط با مخاطبان ایرانی هستند.

نکته ۳۶۴: هیچ گاه به جای ارتباط مستقیم با سفارت جهت دریافت پاسخ سوالات خود، به انجمن های اینترنتی یا آگهی های تبلیغاتی در رسانه ها مراجعه نکنید.

نکته ۳۶۵: در صورتی که پذیرش تحصیلی مبتنی بر بورس را دریافت کرده اید، باید مقدار و مدت زمان آن به صراحت در نامه ذکر شده باشد تا سفارت از شما گواهی تمکن مالی و مسائل مربوطه را تقاضا نکند.

نکته ۳۶۶: در صورتی که محل اسکان موقت یا دائمی شما در دانشگاه مقصد هنوز نهایی و ثبت نشده است، از طریق سایت های رزرو هتل و خانه در سراسر اروپا، نسبت به رزرو چند روزه یک اتاق در هتل یا هاستل یا آپارتمانی اقدام نموده و تائییدیه رزرو را ضمیمه پرونده خود کنید. معمولا سفارتخانه ها توجیهاتی که دانشجویان مبنی بر عدم دسترسی حضوری به فرصت های رزرو محل اقامت در کشور مقصد را ارائه می کنند، قبول نمی کنند و شما را موظف به رزرو محل سکونت، پیش از عزیمت و دریافت روادید می کنند.

نکته ۳۶۷: اگر ویزای National Type-D دریافت کردید که ویزایی با بیش از ۹۰ روز اعتبار می باشد، اکیدا توصیه می شود که ابتدا به کشوری که روادید آن کشور را دریافت کرده اید وارد شده و سپس در صورت نیاز به دیگر گشورهای شنگن مسافرت کنید. در صورتی که روادید دانشجویی کشور پرتغال را دریافت کنید و در محدوده شنگن، وارد فرودگاه اورلی پاریس بشوید، پلیس فرانسه می تواند از ورود شما به این کشور ممانعت کند. چرا که روادید ورودی شما برای کشور پرتغال معتبر است. تنها با ویزای Type C یا دیگر ویزاهای خاص که اعتبارش کم تر از ۹۰ روز است می توانید هر یک از ۲۶ کشور عضو شنگن را به عنوان مقصد ورودی خود در این محدوده انتخاب کنید.

نکته ۳۶۸: در صورتی که روادید دانشجویی را دریافت کردید و شرکت هواپیمایی مورد نظر شما، پرواز مستقیم به کشور مقصد را ندارد، نباید پروازی را انتخاب کنید که شما را به کشوری که اجازه ورود قانونی به آن ندارید را منتقل و از آن مسیر به کشور مقصد انتقال می دهد. حتما پیش از انتخاب نهایی شرکت پروازی و خریداری بلیط، این قضیه را از کنسول استعلام کنید تا بر اساس روادید کسب شده، الزامات حقوقی آن را به خوبی مطلع شوید.

نکته ۳۶۹: در صورتی که روادید دانشجویی یکی از کشورهای عضو را دریافت کردید، پس از ورود، نسبت به دریافت کارت اقامت موقت یا دائم و ثبت اطلاعات خود در سیستم های قانونی مشخص اقدام لازم را مبذول دارید تا از خدمات مربوط به دانشجویان استفاده کنید.

نکته ۳۷۰: همواره یک نسخه از نامه رسمی پذیرش خود را همراه داشته باشید تا در صورتی که پلیس یا نهادی، دلیل حضور شما را خواستار شد، بتوانید این نامه را به همراه روادید خود نشان دهید.

نکته ۳۷۱: تصویر کلیه مدارک خود اعم از اسکن کلیه صفحات گذرنامه، نامه پذیرش، مدارک تحصیلی و رزومه را در پست الکترونیک خود داشته باشید و حتی الامکان تصاویر آن ها را بر روی گوشی تلفن همراه خود ذخیره کنید تا در صورت لزوم و در مواقع خاص بتوانید سریعا به آن ها رجوع کنید.

نکته ۳۷۲: در صورتی که رشته ای که در آن پذیرفته شده اید موضوعات مهم نظامی و صنعتی مانند انرژی هسته ای یا نانوتکنولوژی یا رادیوگرافی صنعتی و پزشکی می باشد، امکان دریافت روادید از سفارتخانه مربوطه را پیش از ارائه مدارک و صرف هزینه های مختلف جویا شوید. برخی از سفارتخانه ها از اعطای روادید به دانشجویانی که در برخی از رشته های دانشگاهی پذیرفته شده و حتی موفق به دریافت بورس شده اند به دلایل سیاسی امتناع می کنند.

نکته ۳۷۳: از ارائه اطلاعاتی که در صحت و سقم آن تردید دارید در فرم تقاضانامه روادید خودداری کنید. نباید یک جمله یا یک شماره و اطلاعات غلط و نادرست، موجب رد درخواست شما و از دست دادن زمان طلایی برای ادامه تحصیل شود.

نکته ۳۷۴: اگر در تکمیل فرم های درخواست روادید، با مشکل رو به رو هستید، از افرادی که قبلا تجربه این کار را دارند استفاده کنید تا با ارائه جملات نامناسب نگارشی و مطالب مجهول! شانس دریافت روادید را کاهش ندهید.

نکته ۳۷۵: در صورتی که با همسر خود قصد مسافرت به کشور مورد نظر را دارید، قبل از درخواست روادید و پرداخت هزینه های مربوطه، از امکان پذیر بودن این امر اطمینان حاصل کنید.

نکته ۳۷۶: هیچ گاه گذرنامه خود را در اختیار موسسات غیر مجازی که مجوز رسمی از نهادهای ذیربط را ندارند، و برای دریافت پذیرش تحصیلی تبلیغ می کنند قرار ندهید. امکان سو استفاده از محتویات سجلی شما وجود دارد. هیچ سفارتخانه ای تضمینی برای اعطای روادید دانشجویی به اشخاص حقوقی و حقیقی نمی دهد. همواره شخصا برای اعطای مدارک به سفارتخانه مربوطه مراجعه کنید.

نکته ۳۷۷: ترجمه رسمی شناسنامه، کارت ملی، بیمه مسافری، تکمیل فرم درخواست ویزای شنگن و مدارک مربوط به تمکن مالی، حداقل مدارکی است که سفارتخانه های شنگن از متقاضیان روادید درخواست می کنند. مدارک تکمیلی مانند نامه پذیرش، گواهی زبان، تاییدیه بورس و رزرو محل اقامت موضوعاتی هستند که باید قبل از درخواست روادید از سفارتخانه مربوطه استعلام کنید.

نکته ۳۷۸: بعضی از سفارتخانه های شنگن، برای اعطای روادید دانشجویی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، ترجمه رسمی مدرک کارشناسی که به تایید وزارت خارجه رسیده است را نیز درخواست می کنند تا صحت آن را استعلام کنند. همواره ترجمه رسمی این مدرک را نیز در اختیار داشته باشید.

امیدواریم همه متقاضیان تحصیل در اروپا، بتوانند به راحتی ویزای سفر خود را دریافت کنند و در ادامه مسیر تحصیلی خود در خارج از کشور موفق و سربلند باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج