جاباما
۲۰۵۰
۹۳۰۷
۹۳۰۷
پ

کرم ضدچروک برای چه سنی مناسب‌تر است؟

خانم‌های جوان اعتقاد دارند کرم‌های ضدچروک حاوی موادی معین هستند که ممکن است باعث رفع چروک‌های پوست شوند. این موضوع صحت دارد؟

برترین‌ها: شما چند سال‌تان است؟ آیا چروک‌هایی روی صورت‌تان به‌وجود آمده است؟ آیا نگران پیر شدن پوست‌تان هستید؟ در هر سن و سالی که باشید حتما به پیر شدن فکر کرده‌اید و این‌که پوست شما به مرور زمان در حال از دست دادن جوانی و طراوت خود است.

پس باید به‌دنبال یک راه‌حل خوب باشید. کرم‌های ضدچروک یکی از این راه‌حل‌هاست، اما واقعا این کرم‌های ضد‌چروک تا چه حد تاثیر دارند؟ آیا می‌توان این کرم‌های گران‌قیمت را با خیال راحت خرید یا نه؟ مگر داخل این کرم‌ها چه موادی وجود دارد که می‌تواند در بهبود چروک‌ها موثر باشد؟ آیا پزشکان متخصص پوست‌ومو این کرم‌ها را توصیه می‌کنند؟ در این‌جا با دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو درباره تمام نکات مرتبط با کرم‌های ضدچروک صحبت کرده‌ایم.

کرم‌های ضد‌چروک را بشناسید

وقتی سن بالا می‌رود، کلاژن و الاستین پوست کم می‌شود، بنابراین بیشتر دارو‌ها و روش‌های درمانی مختلف برای از بین بردن چروک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کلاژن و الاستین زیر پوست را تحریک کنند و در نتیجه این تحریک، پوست سفت‌تر شود و چروک‌ها نمود کمتری داشته‌باشند.

سردسته کرم‌های ضد‌چروک، کرم‌های اسید میوه است. ترکیبات اسید میوه سلول‌های زیر پوست را تحریک می‌کنند تا کلاژن‌سازی و ساخت الاستین زیاد شود. اسید‌های میوه از میوه‌های طبیعی گرفته‌می‌شوند و نوع دیگر این نوع کرم‌ها ترکیبات ترتینوئین هستند. ترتینوئین شکل تغییر یافته ویتامین A است. ترتینوئین درمان اصلی جوش‌های زیر پوستی است، اما می‌تواند در بهبود چروک‌ها نیز بسیار موثر باشد، چون در دراز مدت روی سنتز کلاژن تاثیر می‌گذارد. در واقع تاثیر ترتینوئین روی کلاژن‌سازی ۹ ماه بعد از مصرفش اتفاق می‌افتد.

دسته دیگر از کرم‌های ضد‌چروک که به‌تازگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کرم‌های حاوی اسید هیالورونیک است. هیالورونیک اسید ماده‌ای است که زیر پوست قرار دارد و کم شدن آن باعث به وجود آمدن چروک می‌شودو این نوع کرم‌ها ساخت این ماده را تحریک می‌کنند تا کلاژن‌سازی بیشتر شود. بنابراین تمام کرم‌های ضد‌چروک به‌دنبال تحریک کلاژن‌سازی پوست هستند تا تولید آن در پوست را افزایش دهند.

کرم ضدچروک برای چه سنی مناسب‌تر است؟

چه مدت از کرم ضدچروک استفاده کنید؟

تحریک سلول‌های پوستی برای ساخت کلاژن تقریبا یک فرآیند بلندمدت است و در ماه‌های اول استفاده از اینگونه کرم‌ها احتمالا هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد، بنابراین فرد باید به‌طور درازمدت از اینگونه دارو‌ها استفاده کند تا کلاژن‌سازی در پوست اتفاق بیفتد. بعد از ۵ تا ۶ ماه از شروع استفاده از این کرم‌ها علائم بهبود کم‌کم خود را نشان می‌دهند، بنابراین اگر می‌خواهید تاثیر چنین کرم‌هایی را ببینید باید کمی صبر داشته باشید.

کرم‌های ضد‌چروک، چروک‌ها را درمان می‌کنند؟

سوالی که شاید همیشه پیش می‌آید این است که نقش کرم‌های ضدچروک بیشتر درمان است یا پیشگیری؟ باید بگویم قاعدتا نقش درمان این کرم‌ها از نقش پیشگیری‌کننده آن‌ها کمتر است و بیشتر این کرم‌ها از به‌وجود آمدن چروک‌ها پیشگیری می‌کنند. برای چرو‌ک‌های وسیع و عمیقی که اتفاق افتاده است باید از روش‌های دیگر استفاده کرد، ولی برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن چروک‌ها استفاده از این کرم‌ها می‌تواند مفید باشد.

کرم‌های ضد‌چروک را فقط روی چروک‌ها بمالیم؟

کرم‌های ضد‌چروک را نباید فقط روی چروک‌ها استفاده کرد، باید از کرم‌های ضدچروک روی کل صورت استفاده کرد حتی می‌توان برای پیشگیری از به‌وجود آمدن چروک‌های گردن، روی گردن نیز مالید، پشت کف دست را نیز کرم ضدچروک بمالید تا کمی از جوانی آن را حفظ کنید. اینکه فقط کرم را روی خط چروک بمالید اصلا فایده‌ای ندارد، باید کرم را روی کل پوست بمالید تا تحریک کلاژن‌سازی یکنواختی اتفاق بیفتد.

همچنین باید بدانید کرم‌های دور چشم را باید فقط زیر چشم استفاده کرد و از مصرف آن در بالای چشم خودداری کنید.

نکته: نقش درمانی این نوع کرم‌ها از نقش پیشگیری‌کننده آن‌ها کمتر است و بیشتر این کرم‌ها از به‌وجود آمدن چروک‌ها پیشگیری می‌کنند

از چه سنی کرم ضد‌چروک استفاده کنیم؟

کرم‌های ضدچروک بیشتر از به‌وجود آمدن و عمیق‌تر شدن چروک‌ها جلوگیری می‌کنند، بنابراین بهتر است قبل از به‌وجود آمدن چروک‌ها به فکر آن‌ها باشیم. شاید بتوان گفت بهترین سن شروع استفاده ازچنین کرم‌هایی ۳۰ سال است، اما باید بگویم استفاده از این کرم‌ها نباید به همین سن اختصاص پیدا کند.

ممکن است فرد با توجه به شرایطش حتی در سنین بسیار کمتر مثلا ۲۰ سالگی احتیاج داشته‌باشد از چنین کرم‌هایی استفاده کند. برای تعیین دقیق سن مصرف شرایط ژنتیک فرد، شرایط محیط، نوع پوست (خشک یا چرب یا معمولی بودن)، استفاده زیاد از عضلات و... باید درنظر گرفته شود، یعنی نمی‌توان به‌طور کلی به همه توصیه کرد در ۳۰ سالگی مصرف این کرم‌ها را شروع کنند مگر این‌که با توجه به موارد خاص سن‌های بالاتر استفاده شود و معمولا کرم‌ها نیز برای سن بالای ۳۰ طراحی شده است.

سوالات شایع

دور چشم مهم‌تر است یا ضد چروک؟

وقتی می‌خواهید استفاده از کرم‌های ضدچروک را آغاز کنید، بهتر است همه انواع آن را استفاده کنید. یعنی هم دور چشم و هم کرم ضد‌چروک صورت. گاهی شنیده می‌شود که می‌گویند کرم زیر چشم از همه مهم‌تر است ولی این اصلا صحیح نیست. کرم دور چشم هم از نظر ترکیبات مثل کرم ضد‌چروک صورت است، فقط به این واسطه که پوست دور چشم نازک‌تر و حساس‌تر است غلظت آن کمتر است. البته باید یادآوری کنم، معمولا نمود چروک‌ها زیر چشم زودتر اتفاق می‌افتد.

خشکی پوست باعث چروک‌ها می‌شود؟

خشکی پوست به‌طور کاذب می‌تواند منجربه ایجاد چروک‌ها شود ولی اینکه بگوییم کسانی که پوست خشک دارند زودتر دچار چروک‌ها می‌شوند، چندان صحیح نیست، چون وقتی پوست خشک است فرد احساس می‌کند چروک‌ها زودتر اتفاق افتاده‌است. بنابراین کسانی که پوست خشک دارند، باید استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و حتی در بعضی موارد کرم‌های چرب‌کننده را در برنامه خود قرار دهند تا چروک‌های پوستی کمتر خود را نشان دهند.

سن روی کرم‌ها، قابل استناد است؟

این‌که روی بعضی کرم‌ها سن مصرف آن‌ها نوشته شده است بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و البته تفاوت‌های جزئی وجود دارد. این‌که مثلا روی کرمی نوشته شده است بالای ۴۰ سال. غلظت بعضی مواد آن مثل اسید میوه بیشتر است، چون قاعدتا کسی که سن بالاتر و چروک‌های عمیق‌تر دارد به غلظت بالاتر نیاز دارد.

اما باید توجه کنید فردی که پوستی حساس دارد نمی‌تواند از غلظت‌های بالا استفاده کند، چون پوستش بیشتر تحریک می‌شود و در نتیجه مشکلات بیشتری برایش به وجود می‌آید. این‌که چه کرمی برای چه کسی مناسب است وابسته به‌نظر پزشک است که با توجه به سن، جنس و نوع پوست، رنگ پوست (کسی که پوستی تیره دارد کرم‌های با غلظت بالا برایش مناسب نیست، چون در نتیجه تحریک بیشتر، پوست با نور آفتاب بیشتر می‌سوزد) بهترین کرم ضدچروک را به شما پیشنهاد دهد.

کرم روز و شب به درد می‌خورد؟

کرم‌های روز و شب ساخته و پرداخته شرکت‌های دارویی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که بیمار هم از یک کرم روز استفاده کند و هم از یک کرم شب. این شرکت‌ها می‌گویند یک‌سری کرم‌ها به نور حساسند و باید شب استفاده شوند و یک‌سری را می‌توانیم روز استفاده کنیم، مثلا کرم ضدآفتاب کرم روز است، کرم مرطوب کننده هم کرم روز است هم شب.

اما به‌طور کلی می‌توان گفت معمولا کرم‌های ضدلک، کرم‌های لایه‌بردار، کرم‌های ضدچروک، چون به نور حساس هستند بهتر است شب استفاده شوند، بنابراین نمی‌توان کرم‌های شب و روز را جدا کرد، این کاملا وابسته به توصیه پزشک است که کدام کرم روز استفاده شود و کدام کرم شب.

یعنی نمی‌توان به همه گفت هم به کرم شب نیاز دارند هم به کرم روز، این تنها حیله تبلیغاتی شرکت‌هاست که کرم‌های‌شان را بفروشند و اصلا جدایی این ۲ جنبه علمی ندارد و پزشک تعیین می‌کند که شما کدام را نیاز دارید.

کرم ضدچروک برای چه سنی مناسب‌تر است؟

کرم‌های ضدچروک عوارض هم دارند؟

مهم‌ترین عارضه کرم ضد‌چروک این است که می‌تواند در پوست خشکی، قرمزی یا حساسیت ایجاد کند و نمی‌توان پیش‌بینی کرد این عارضه در چه کسانی دیده می‌شود، اما به‌طور علمی ثابت شده است وقتی فرد تعداد دفعات مصرف کرم را کم کند، قطعا این عارضه‌ها کمتر می‌شود.

ما می‌گوییم کرم‌های ضد‌چروک را ابتدا فرد یک یا دو شب در هفته استفاده کنید و درصورتی که عارضه‌ای به‌وجود نیامد به مرور دفعات استفاده از کرم را افزایش دهید و به هر شب برسانید در غیراین صورت همان مثلا ۲ بار در هفته را ادامه دهید.

کرم‌های حلزون و شترمرغ فایده‌ای دارند؟

معمولا هرچه کرم ضد‌چروک قوی‌تر باشد قیمت بالاتری دارد، اما نمی‌توان قانون کلی گذاشت، بعضی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند کرم گیاهی تولید می‌کنند مثلا کرم‌های دریایی که قیمت‌های خیلی بالایی دارند، اما اینکه چقدر موادی، چون جلبک دریایی یا. تاثیر داشته‌باشد، هنوز به صورت علمی ثابت نشده است، بعضی از این کرم‌ها می‌توانند مفید باشند بعضی نه و پزشک با توجه به تجربه‌اش می‌تواند شما را راهنمایی کند. کرم‌های حلزون، کرم‌های شترمرغ و... صرفا تبلیغاتی هستند و هیچ برتری نسبت به کرم‌های دیگر ندارند و اصلا توصیه نمی‌شوند. این نوع کرم‌ها قیمت‌های بالایی دارند ولی نمی‌توان از آن‌ها بیشتر از یک مرطوب‌کننده انتظار داشت و فقط در همین حد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

نکته: کرم‌های ضد‌چروک را دور لب هم می‌توان زد تا بتوان از به‌وجودآمدن یا عمیق‌تر‌شدن آن‌ها جلوگیری کرد البته درمان چروک‌های عمیق استفاده از تزریق بوتاکس یا ژل یا به کاربردن لیزر است

هم ضدچروک و هم مرطوب کننده، نخرید!

در کل باید بدانید یک کرم نمی‌تواند چند خاصیت همزمان داشته باشد. وقتی کرمی هم مرطوب‌کننده است و هم ضدآفتاب، به‌طور قطع نه ضدآفتاب آن چندان قوی است و نه مرطوب‌کنندگی‌اش. گاهی به دلیل راحتی کار ممکن است شرکت‌ها انواع مختلف کرم را با هم مخلوط کنند، اما به‌طور حتم اثر آن‌ها کمتر می‌شود. بنابراین باید سعی کنید هر کرم را تنها با یک خاصیت بخرید مثلا مرطوب‌کننده جدا، ضدآفتاب جدا و ضد‌چروک جدا.

کرم‌های لیفتینگ تاثیر دارد؟

منشا این نوع کرم‌ها نیز از کرم‌های ضدچروک است ولی ترکیباتی به آن‌ها اضافه شده که قوام پوست را افزایش می‌دهد و در نتیجه قوی‌تر هستند، چون درصد مواد ضدچروک آن‌ها بیشتر است و پوست را بیشتر سفت می‌کنند؛ بنابراین چروک‌ها کمتر می‌شوند.

کرم‌های ویتامین C چه تاثیراتی دارند؟

یکی از دلایل پیری پوست به‌وجودآمدن رادیکال‌های آزاد است که باعث تخریب سلول‌های پوست می‌شود. بنابراین اگر به‌دنبال دارویی باشیم که این رادیکال‌ها را از بین ببرد در جلوگیری از چروک بسیار موثر است و آنتی‌اکسیدان‌ها همین نقش را بازی می‌کنند و ویتامین C و E جزو همین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. بنابراین ویتامین C چه به‌صورت خوراکی و چه به‌صورت کرم پوست را در برابر چروک‌ها مقاوم می‌کند و در نتیجه چروک‌ها کمتر می‌شوند. بهترین حالت این است که فرد ویتامین C را هم به‌صورت خوراکی مصرف کند و هم به‌صورت موضعی تا تاثیر آن بیشتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج