جاباما
۲۰۵۱۴۷
۵۲۱۰
۵۲۱۰
پ

جلال، اخوان، آذریزدی، تولستوی و شولوخوف

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

با خیال راحت می شود گفت که در بین همه مسئولان کشورمان، مقام معظم رهبری یکی از کتابخوان ترین افراد هستند. ایشان بارها و بارها درباره کتاب ها صحبت کرده اند و کتاب هایی را برای خواندن به مردم توصیه کرده اند.

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟





هفته نامه تماشاگران امروز - احسان رضایی: با خیال راحت می شود گفت که در بین همه مسئولان کشورمان، مقام معظم رهبری یکی از کتابخوان ترین افراد هستند. ایشان بارها و بارها درباره کتاب ها صحبت کرده اند و کتاب هایی را برای خواندن به مردم توصیه کرده اند. در سایت رسمی دفترشان بخشی را به کتاب های مختلف اختصاص داده اند و هر ساله به صورت مرتب از نمایشگاه کتاب بازدید می کنند. این بازدید سالانه رهبری از نمایشگاه کتاب آنقدر طبیعی و عادی شده که وقتی سال گذشته ایشان به نمایشگاه کتاب نرفتند، نرفتن شان باعث برداشت ها و تحلیل های متفاوت شد.

امسال بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب، روز چهارشنبه 23 اردیبهشت اتفاق افتاد. معمولا روال هر ساله این مراسم بازدید به این شکل است که تعدادی از راهروهای غرفه های موجود در بخش ناشران عمومی یعنی شبستان مصلی (که معمولا در بخش شمالی شبستان هستند) را برای رعایت مسائل امنیتی، چند ساعتی از سایر بخش ها جدا می کنند.

بازدیدهای رهبری همیشه صبح تا قبل از نماز ظهر است. ایشان ضمن بازدید از غرفه های مختلف معمولا با غرفه دارها درباره کتاب ها، نویسندگان و مترجمان صحبت می کنند و سوالاتی می پرسند.

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

در گزارشی که سایت khamenei.ir از بازدید رهبر از نمایشگاه کتاب سال ۱۳۸۹ منتشر کرده بود، تعدادی از این سوال و جواب ها هم بود. اینکه رهبری درباره معنی اسم انتشارات «دبیزش» از غرفه دار سوال پرسیده بودند؛ یا از غرفه انتشارات خوارزمی سوال کرده بودند که چرا کتاب چاپی اولی ندارد؟ (انتشارات خوارزمی مدت هاست که فقط کارهای سابقش را تجدید چاپ می کند)

معمولا اطلاعات دقیق ایشان در مورد کتاب های مختلف، تا چند روز بعد، نقل مجلس غرفه دارها و اهالی نمایشگاه است. مقام معظم رهبری، از آن کتابخوان های حرفه ای هستند که حوزه مطالعاتی بسیار وسیعی دارند و در همه زمینه ها هم با جدیت و عمیق مطالعه می کنند.

در صفحه کتاب از سایت ایشان، فهرست مفصلی از کتاب ها ونویسندگانی که رهبر انقلاب درباره شان صحبت کرده اند، آمده. توی این لیست از حافظ و بیدل دهلوی تا جلال آل احمد و شهریار و اخوان ثالث، تا سری کتاب های «قصه های خوب برای بچه های خوب» مهدی آذریزدی پیدا می شود.

سال ۱۳۸۶ هم انتشارات سوره مهر کتابی منتشر کرد با عنوان «من و کتاب» که در آن نظرات رهبری درباره تعداد بیشتری از کتاب ها و نویسندگان آمده است. در این کتاب، نظرات رهبری درباره رمان ها و رمان نویسان غربی هم آمده است. کسانی مثل هوارد فاوست، رومن رولان، جین آوستین و میخاییل شولوخف.

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

مثلا درباره «جان شیفته» رومن رولان می خوانیم: «این کتاب جان شیفته، هم تاریخ است، هم ادبیات است، هم اخلاق است، هم هنر است. این کتاب، همه چیز است.» این هم نظر تخصصی مقام معظم رهبری درباره کتاب «دن آرام»: «دَن آرام یکی از بهترین رمان های دنیاست. البته جلد اولش بهتر است؛ جلدهای بعدی اش سطح رمان را متوسط می کند؛ کما اینکه کتاب بعدی اش، زمین نوآباد هم کتاب خوبی نیست. این دَن آرام را من قبل از انقلاب خواندم... به قدری در این کتاب تصویرگری فوق العاده است که من این را در هیچ کتاب دیگری ندیده ام. دشت های روسیه را که تصویر می کند،مثلا صد جا تصویر کرده، ولی صد جور بیان کرده است! اینها خیلی هنرمندانه و خیلی مهم است. ادبیات، این گونه ماندگار می شود. چرا من آخوند، در یک کشور اسلامی، کتاب دَن آرام را می خوانم؟ اگر جاذبه نداشته باشد، اگر این کتاب لایق خواندن نباشد، یک نفر مثل من نمی رود آن را بخواند.»

نویسنده های مورد علاقه رهبر معظم انقلاب چه کسانی هستند؟

همین ماه پیش بود که توئیتی در مقایسه رمان «دن آرام» و «گذر از رنج ها» در صفحه منتسب به مقام معظم رهبری منتشر شد که بازتاب خبری وسیع در روزنامه های اروپایی داشت. آن توئیت اینطور بود: «کتاب دَن آرام شولوخف را خوانده ام که کتاب خوبی است اما کتاب گذر از رنج ها از الکسی تولستوی در به تصویر کشیدن انقلاب بهتر است.»

و همه اینها به جز کتاب هایی است که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ و یادداشتی می نویسند که با انتشار آن یادداشت، کتاب ها پرفروش هم می شود. امسال چند روزی پیش از نمایشگاه، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب خاطرات «آن بیست و سه نفر» منتشر شد که همین، باعث فروش فوق العاده این کتاب در نمایشگاه شد، طوری که غرفه داران انتشارات سوره مهر می گفتندهیچ روزی کمتر از ۸۰۰ نسخه از این کتاب نفروخته اند. عددی که گاهی کل تیراژ یک کتاب در بازار نشر ماست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج