۲۰۵۸۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

قیمت نفت ایران در بازارجهانی رکوردشکست

در آستانه شصت و یکمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت ایران، بهای طلای سیاه ایران با عبور از مرز ۱۲۶ دلار در هر بشکه و پیشی گرفتن مجدد از نفت برنت دریای شمال به تاریخ پیوست.

مهر: در آستانه شصت و یکمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت ایران، بهای طلای سیاه ایران با عبور از مرز ۱۲۶ دلار در هر بشکه و پیشی گرفتن مجدد از نفت برنت دریای شمال به تاریخ پیوست.

همزمان با افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی)، بهای نفت خام سبک و سنگین ایران هم در بازارهای جهانی با افزایشی چند دلاری همراه بوده است.

کارشناسان اقتصادی از اختلاف در صادرات نفت ایران، کاهش ارزش دلار و ادامه بحران در برخی از کشورهای نفت خیز همچون سوان شمالی و جنوبی، نیجریه، سوریه و یمن به عنوان مهمترین دلایل گران شدن چند باره بهای نفت خام یاد می کنند.

بر این اساس در آخرین معاملات انجام گرفته در بازار جهانی نفت، بهای هر بشکه نفت در بازار نیویورک با یک دلار و ۹۵ سنت افزایش، به ۱۰۷ دلار و ۶ سنت رسیده است.

از سوی دیگر در بازار آی.سی.یی لندن هم بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل، با یک دلار و ۳۲ سنت افزایش، در سطح ۱۲۵ دلار و ۴۴ سنت برای هر بشکه تثبیت شده است.

این در حالی است که بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازارهای آسیایی با افزایشی حدود یک دلاری به ۱۲۶ دلار و ۱۶ سنت به مشتریان آسیایی تحویل داده شده است.

مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: چهاردهم ماه مارس سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به ۱۲۴ دلار و ۶۳ سنت، ۱۲۲ دلار و ۶۱ سنت و ۱۲۴ دلار و ۳۶ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

میانگین قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای ماه مارس ۲۰۱۲ میلادی تاکنون حدود ۱۲۳ دلار و ۴۶ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است به طوری‌که نفت خام سنگین ایران با بهای ۱۲۴ دلار و ۶۴ سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به ۱۲۳ دلار و ۲۸ سنت، ۱۲۱ دلار و ۲۱ سنت و ۱۲۳ دلار و یک سنت معامله شده است.

این در حالی است که بنابر تازه ترین گزارش ماهانه اوپک، میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه سالجاری میلادی حدود پنج دلار افزایش یافته است.

بر این اساس متوسط بهای نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در فوریه ۲۰۱۲ میلادی به هر بشکه ۱۱۶ دلار و ۵۱ سنت رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن (ژانویه) هر بشکه چهار دلار و ۷۴ سنت افزایش نشان می دهد. میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در ژانویه گذشته هر بشکه ۱۱۱ دلار و ۷۷ سنت بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج