۲۰۶۲۱
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

متن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب

سال ۱۳۹۱ خورشیدی از سوی رهبر معظم انقلاب سال "تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی " نامگذاری شد.

سال ۱۳۹۱ خورشیدی از سوی رهبر معظم انقلاب سال "تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی " نامگذاری شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پیام نوروزی خود با تبریک فرارسیدن سال نو ، به تحلیل رویدادهای سال گذشته پرداختند و با اشاره به شرایط جدید در سال پیش رو ، سال جدید را سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی نامیدند.

سال ۱۳۹۰ از سوی ایشان ، سال "جهاد اقتصادی" نامیده شده بود.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن ‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب و الأبصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الي احسن الحال.

اللّهمّ كن لولیّك الحجّة بن الحسن صلواتك علیه و علي ءابائه في هذه السّاعة و في كلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّي تسكنه ارضك طوعا و تمتّعه فیها طویلا.

اللّهمّ اعطه في نفسه و ذریّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه.

تبریك عرض میكنم عید نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همه‏ي هم‏میهنان عزیز در سراسر كشور، و به همه‏ي ایرانیاني كه در هر نقطه‏اي از دنیا سكونت دارند، و به همه‏ي ملتهائي كه عید نوروز را گرامي میدارند؛ بالخصوص تبریك عرض میكنم به خانواده‏هاي عزیز شهیدان، به جانبازان، به خانواده‏هاشان، به همه‏ي ایثارگران، به همه‏ي فعالان عرصه‏هاي مختلف. آرزو میكنم و دعا میكنم كه خداوند متعال براي ملت ایران بهروزي، شادي، نشاط و دلِ خوش در این سال جدید مقدر بفرماید و بدخواهان این ملت را در اهدافشان، در تلاشهاشان ان‏شاءاللَّه ناكام كند.

سالي كه گذشت - سال ۹۰ - یكي از سالهاي پرحادثه در سطح جهان و در منطقه و در كشور ما بود. آنچه كه در مجموع انسان مشاهده میكند، این است كه این حوادث بر روي هم به سود ملت ایران و در راه كمك به هدفهاي آن، تمام شده است. آن كساني كه اهداف بدخواهانه‏اي درباره‏ي ملت ایران و ایران و ایراني در سر میپرورانند، در كشورهاي غربي دچار مشكلات گوناگون هستند. در سطح منطقه، ملتهائي كه جمهوري اسلامي از آنها همواره حمایت كرده است، به هدفهاي بزرگي دست پیدا كرده‏اند؛ دیكتاتورهائي به زیر كشیده شدند؛ قانونهاي اساسيِ مبتني بر اسلام در كشورهائي تصویب شد؛ دشمن درجه‏ي یك امت اسلامي و ملت ایران - یعني رژیم صهیونیستي - در محاصره قرار گرفت. در داخل كشور، به معناي حقیقي كلمه، سال ۹۰، سال بروز اقتدار ملت ایران بود. در جنبه‏ي سیاسي، ملت ایران در این سال، چه در راهپیمائي بیست و دوي بهمن، چه در انتخابات دوازدهم اسفند، آنچنان حضوري از خود نشان داد و آنچنان شاخصي را براي اقتدار ملي در تاریخ منطقه ثبت كرد كه نظیر آن را در گذشته كمتر داشتیم.

با وجود این‏همه دشمني، این‏همه تبلیغات، این‏همه تهاجمهاي خصمانه و بدخواهانه، ملت ایران در طول این سال، با همه‏ي وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگي خود را در عرصه‏هاي گوناگون علمي و اجتماعي و سیاسي و اقتصادي نشان بدهد و اثبات كند. بحمداللَّه سالي بود كه با همه‏ي سختي‏ها، داراي دستاوردهاي بزرگي بود. همچنان كه قبلاً عرض شده است، شرائط، شرائط بدر و خیبر بود؛ یعني شرائط قبول چالشها و دشواري‏ها و غلبه‏ي بر آنها.

همان طوري كه اولِ سال گذشته اعلام شد، سال ۹۰، سال جهاد اقتصادي بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان میدانستند كه این نام و این جهتگیري و شعار براي سال ۹۰ یك امر لازم است، اما بعد تلاشهاي دشمنان در این سال هم همین را اثبات كرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حركت خصمانه‏ي خودشان را در عرصه‏ي اقتصادي نسبت به ملت ایران آغاز كردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه‏هاي مختلف، با تدبیرهاي هوشمندانه‏اي توانستند با این تحریمها مقابله كنند و مواجهه‏ي آنها تا حدود زیادي توانست اثر این تحریمها را خنثي كند و حربه‏ي دشمن را كُند كند. سال ۹۰، سال فعالیتهاي بزرگ علمي بود؛ كه من ان‏شاءاللَّه در فرصت سخنراني، برخي از پیشرفتهاي علمي و اقتصادي و تلاشهاي گوناگون را براي ملت عزیزمان شرح خواهم داد. سال ۹۰ سالي بود پر چالش، و سالي بود پر نشاط، و سالي بود كه ملت ایران به فضل الهي توانست بر چالشهاي موجود غلبه كند.

ما امسال سال دیگري را در پیش داریم كه به امید خدا و با توكل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندي خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهاي زیادي را براي خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاوره‏ي با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم كه عرصه‏ي چالش مهم در همین سال جاري - كه این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود - عرصه‏ي اقتصادي است. جهاد اقتصادي چیزي نیست كه تمام‏شدني باشد. مجاهدت اقتصادي، حضور جهادگونه در عرصه‏هاي اقتصادي، براي ملت ایران یك ضرورت است.

من امسال تقسیم میكنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادي را. یك بخش مهم از مسائل اقتصادي برمیگردد به مسئله‏ي تولید داخلي. اگر به توفیق الهي و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله‏ي تولید داخلي را، آنچنان كه شایسته‏ي آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‏اي از تلاشهاي دشمن ناكام خواهد ماند. پس بخش مهمي از جهاد اقتصادي، مسئله‏ي تولید ملي است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهي و هوشمندي خود، با همراهي و كمك مسئولان، با برنامه‏ریزيِ درست بتواند مشكل تولید داخلي را حل كند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهائي كه دشمن آن را فراهم كرده است، غلبه‏ي كامل و جدي پیدا خواهد كرد. بنابراین مسئله‏ي تولید ملي، مسئله‏ي مهمي است.

اگر ما توانستیم تولید داخلي را رونق ببخشیم، مسئله‏ي تورم حل خواهد شد؛ مسئله‏ي اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلي به معناي حقیقي كلمه استحكام پیدا خواهد كرد. اینجاست كه دشمن با مشاهده‏ي این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتي دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‏ي دشمن، كید دشمن هم تمام خواهد شد.

بنابراین همه‏ي مسئولین كشور، همه‏ي دست‏اندركاران عرصه‏ي اقتصادي و همه‏ي مردم عزیزمان را دعوت میكنم به این كه امسال را سال رونق تولید داخلي قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملي، حمایت از كار و سرمایه‏ي ایراني» است. ما باید بتوانیم از كارِ كارگر ایراني حمایت كنیم؛ از سرمایه‏ي سرمایه‏دار ایراني حمایت كنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملي امكان‏پذیر خواهد شد. سهم دولت در این كار، پشتیباني از تولیدات داخليِ صنعتي و كشاورزي است. سهم سرمایه‏داران و كارگران، تقویت چرخه‏ي تولید و اتقان در كار تولید است. و سهم مردم - كه به نظر من از همه‏ي اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلي است. ما باید عادت كنیم، براي خودمان فرهنگ كنیم، براي خودمان یك فریضه بدانیم كه هر كالائي كه مشابه داخلي آن وجود دارد و تولید داخلي متوجه به آن است، آن كالا را از تولید داخلي مصرف كنیم و از مصرف تولیدات خارجي بجد پرهیز كنیم؛ در همه‏ي زمینه‏ها: زمینه‏هاي مصارف روزمرّه و زمینه‏هاي عمده‏تر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم كه با این گرایش، با این جهتگیري و رویكرد، ملت ایران در سال ۹۱ هم بتواند بر توطئه‏ي دشمنان، بر كید و مكر بدخواهان در زمینه‏ي اقتصادي فائق بیاید.

از خداوند متعال درخواست میكنیم كه ملت ایران را در این صحنه و در همه‏ي صحنه ‏ها موفق و مؤید بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضي كند. ارواح طیبه‏ي شهیدان عزیز ما را با اولیائشان محشور فرماید.


والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • z

      خیلی ممنون ازقراردادن این متن درسایت .خیلی به دردمون خورد.
      سال نومبارک

    • حسن71

      من عاشق رهبرم هستم امیدوارم خدا نگهدارش باشد
      اباالفضل علمدار خامنه ای نگهدار
      امیدوارم سال پر خیرو برکت برای همه ی ایران زبانان باشد
      حمایت از کار و سرمایه ملی
      دیگه کسی جنس چینی نخره ها وگرنه من ازش ناراحت میشم

    • o قربانعلی سامعی

      o بسم الله الرحمن الرحیم
      o قربانعلی سامعی
      o تاریخ : 1390/1/1
      o ایمیل : sameigha@yahoo.com
      • عنوان مقاله :
      • پیش به سوی «توليد ملى ، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      • نام گذاری سال ها از سوی مقام معظم رهبری ، ضرورت ها ، الزامات و باید ها
      مقام معظم رهبری :
      شعارهاي هر سال، نمايشي و تشريفاتي نيست و طبعاً همه مشكلات را هم حل نمي‌كند بلكه انگشت اشاره‌اي است كه راه و روش را نشان مي‌دهد .
      اشاره
      سخنان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران وبالاترین مقام اجرائی کشور درآغاز هر سال در بردارنده ضرورت ها ، حساسیت ها ، چالش ها وپشم انداز پیش رو است . انتخاب عنوان جهت سال پیش رو ، اولین بار از سوی مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال ۱۳۸۷ صورت گرفت که با استقبال عمومی روبرو شد و پس از آن این نام‌گذاری به شکل یک سنت همه ساله تکرار شد . در طی این سال ها ایشان با احاطه به مسائل داخلی و خارجی ، ضرورت ها ، باید ها و الزامات پیش رو نسبت به انتخاب عنوانی خاص جهت هرسال اقدام و ضمن اشاره ای کوتاه در پیام نوروزی در سخنرانی سالانه و همیشگی خود در اولین روز سال در حرم امام رضا(ع ) و دیگر فرصت ها به تبین بیشتر آن می پردازند .
      اقدام مقام معظم رهبری مبنی بر انتخاب عنوانی خاص جهت هر سال با استقبال مجموعه نظام جمهوری اسلامی همراه است . سیمای جمهوری اسلامی به محض اعلان موضوع اقدام به نگارش عنوان ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری بر صفحه تلویزیون می نمایند و سپس این عنوان بر جایگاهی که در حرم حضرت امام رضا (ع ) جهت سخنرانی مقام معظم رهبری در روز اول سال برپا می شود ، نقش می بندد . نصب پلاکاردها و بنرها به فاصله کوتاهی در شهرها و معابر عمومی ، درج عنوان ذکر شده بر سر برگ نامه ها و تشکیل ستادها ، کارگروه ها ، کمیته ها و در پایان سال تهیه و انتشار گزارش های مکتوب وتصویری از جمله اقدامات نمادینی است که هر ساله به عنوان اجرای راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری شاهد آن هستیم .

      نگاه دقیق مقام معظم رهبری به نام گذاری ها
      آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگفت‌وگو با مرکز خبر حوزه‌های علمیه، نفس نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری را یکی از راهبرد‌های عملی و اجرایی مدیریت کشور دانسته و فرموده است : هرگز این نام‌گذاری‌ها اتفاقی مطرح نشده و با بررسی اجمالی ترتب سلسله نامگذاری سال‌ها توسط رهبری به وضوح تناسب کار‌شناسانه و دقت در عناوین انتخاب شده سال‌ها با مسائل مهم آن دوران را مشاهده می‌کنیم، یعنی، مقام معظم رهبری، همواره متناسب با اوضاع و احوال کشور، میزان پیشرفت‌ها و آسیب‌های پیش روی جامعه، حوادث تلخ و شیرینی که در منطقه رخ داده و حتی شرایط و اوضاع بین‌المللی، به انتخاب اسامی سال‌ها اقدام می‌کنند.
      فرمایش مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1391 گویای این نکته است که ایشان با بررسی و شرائط داخلی و بین المللی اقدام به لنتخاب عنوانی خاص جهت سال پیش رو می نمایند . : " همان طورى كه اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادى بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان ميدانستند كه اين نام و اين جهت گيرى و شعار براى سال 90 يك امر لازم است، اما بعد تلاشهاى دشمنان در اين سال هم همين را اثبات كرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حركت خصمانه‏ ى خودشان را در عرصه ‏ى اقتصادى نسبت به ملت ايران آغاز كردند؛ اما ملت ايران، مسئولين، آحاد مردم، دستگاه‏هاى مختلف، با تدبيرهاى هوشمندانه ‏اى توانستند با اين تحريمها مقابله كنند و مواجهه‏ ى آنها تا حدود زيادى توانست اثر اين تحريمها را خنثى كند و حربه‏ ى دشمن را كُند كند. "

      تاملی کوتاه برعناوین و مفاهیم انتخاب شده جهت نام گذاری سال ها
      بررسی عناوین انتخاب شده جهت سال های گذشته گویای این نکته است که در سال های نخست مقام معظم رهبری در انتخاب عناوین جهت سال پیش رو نگاه خود را به عموم جامعه معطوف می داشتند . از سال 1382به بعد نگاه ایشان به سوی تعیین عنوان جهت سال پیش رو در درجه اول به توجه دادن دولت های وقت دولت های وقت گرایش پیدا نمود و ایشان با تعیین نام برای این سال‌ها ، در واقع ضرورت ها ، باید ها و توقعات خود و مردم از دولت های حاضر بر مسند را تبین نموده اند .
      نیم نگاهی به محتوای کلی و جهت گیری های پیام های نوروزی مقام معظم رهبری وعناوین انتخاب شده جهت سال های گذشته گویای این مهم است .
      ۱۳۶۹: تاکید بر «تحول درونی و اصلاح امور».
      ۱۳۷۰: تاکید بر «صبح روشنی».
      ۱۳۷۱: تاکید بر «تحکیم معنویت».
      ۱۳۷۲: تاکید بر «عدالت اجتماعی».
      ۱۳۷۳: تاکید بر «صرفه‌جویی».
      ۱۳۷۴: تاکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی».
      ۱۳۷۵: تاکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور».
      ۱۳۷۶: تاکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی».
      ۱۳۷۷: تاکید بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی».
      ۱۳۷۸: سال امام خمینی ، این نامگذاری بدلیل همزمانی آن با یکصدمین سال تولد حضرت امام خمینی ( ره ) انتخاب شد .
      ۱۳۷۹: سال امام علی ، به دلیل دو عید غدیر در آن سال
      ۱۳۸۰: سال اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی
      ۱۳۸۱: سال عزت و افتخار حسینی به دلیل تقارن ده اول ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال
      ۱۳۸۲: سال خدمت گذاری.
      ۱۳۸۳: سال پاسخگویی ، در این سال بیشتر سازمان‌های دولتی سعی کردند تا با تهیه بولتن و جزواتی درباره عملکرد وزارتخانه یا سازمان مربوطه شعار سال پاسخگوئی را تحقق بخشند .
      ۱۳۸۴: سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی که مقارن بود با تهدیدات آمریکا واروپا با جمهوری اسلامی بر سر فعالیتهای هسته‌ای صلح آمیزما که مقام معظم رهبری مطبوعات، احزاب و سیاست‌مداران داخلی را به نوعی همبستگی و دوری از مناقشات داخلی دعوت کردند .
      ۱۳۸۵: سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله . برخی علت نام گذاری این سال چاپ کاریکاتورهایی از حضرت محمد (ص ) در اقدامی بی‌سابقه در نشریه دانمارکی می دانند.
      ۱۳۸۶: سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی
      ۱۳۸۷: سال نوآوری و شکوفایی به دلیل تقارن این سال با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
      ۱۳۸۸: سال حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف.
      ۱۳۸۹: سال همت مضاعف، کار مضاعف.
      ۱۳۹۰: سال جهاد اقتصادی ، به دلیل سال ابتدایی طرح هدفمند کردن یارانه ها و افزایش تحریم های بین المللی بر علیه ایران در سال ۱۳۸۹، مقام معظم رهبری فعالیت های اقتصادی را کافی ندانست و ضمن نامگذاری سال ۱۳۹۰ به عنوان (جهاد اقتصادی) خواستار مجاهدت کلیه اقشار و نهاد ها در زمینه اقتصاد شدند .
      1391 : سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود امسال را به عنوان سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» نا نهادند .
      تمرکز نام گذاری سال ها در دهه پیشرفت و عدالت بر حوزه اقتصاد
      تاکید رهبر معظم انقلاب بر تداوم جهاد اقتصادی وانتخاب عنوان «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» برای سال 1391گویای توجه معظم له به حوزه اقتصاد در دهه پیشرفت وعدالت است . نام گذاری سال اول دهه پیشرفت و عدالت به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف سال دوم با عنوان همت مضاعف و کار مضاعف وسال گذشته به نام سال جهاد اقتصادی وامسال نیز به عنوان «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» وتاکید های مکررایشان مبنی بر توجه دقیق دولت مردان به حوزه اقتصاد است که لازمه تحقق آن نگاهی جهاد گونه وایثارگرانه است . اصلاح الگوی مصرف ، همت مضاعف ، کار مضاعف ، جهاد اقتصادی و تلاش برای تولید ، عناوینی است که مفهوم تلاش ، کوشش توامم با ایثارگری واز خود گذشتگی را به ذهن متبادر می کند .
      نامگذاری ها و ضرو ت همراهی مجموعه نظام
      آنچه مسلم است ، نامگذاری سال ها از جانب مقام معظم رهبری یک حرکت تشریفاتی نبوده و نیست بلکه ایشان با این اقدام راهبردها و رویکردهای دستگاه های مختلف نظام را تبین می نمایند که مسلم تمام دستگاه های مرتبط با نظام اعم از سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه و نهادهای تحت نظر رهبری توجه خود به تحقق منویات معظم له را مبدول خواند داشت .
      فضای عمومی تبلیغی که با ذکر عنوان تعیین شده برای سال جدید از رسانه ملی شکل می گیرد ، شور و حالی محسوس در کشور جهت تحقق راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در سال پیش رو را به ذهن متبادر می کند . با اذعان به تلاش های صورت گرفته در راستای تحقق راهبرد تعیین شده در آغاز هر سال از سوی مقام معظم رهبری ؛ آیا براستی می توان برگزاری سمینارها ، همایش ها ، کنفرانس ها ، انجام مصاحبه ها ، سفارش و نگارش مقاله ها ، یاداشت ها را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری قلمداد نمود .
      نه تنها برخی از صاحب نظران و کارشناسان معتقدند که تمامی خواست‌های رهبری در خصوص این نام‌گذاری محقق نشده و سستی ها ، اهمال کاری ها ، کوتاهی ها و در مواردی بی تفاوتی های ناشی از بی توجهی یا اشتغالات فراوان در بخش‌های مختلف وجود دارد ، بلکه با تاملی کوتاه بر عناوین انتخاب شده جهت سال های گذشته و رصد وضعيت موجود كشور و در نظر داشتن ظرفيتهاى عظيم ، نهفته و بالقوه و موجود گویای این مهم است که آنچه مسئولين و مردم بدان همت گماشته اند ومحقق شده که مورد استناد ورضایت مقام معظم رهبری هم می باشد تا حد مطلوب فاصله مشهود و ملموسی دارد .
      آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگفت‌وگو با مرکز خبر حوزه‌های علمیه در این خصوص می فرماید : منظور ایشان از این نام‌گذاری‌ها، تابلو نویسی و شعار نویسی نیست و طبق فرمایشی هم که در اجتماع عظیم مردم در مشهد داشتند؛ هزینه‌هایی که صرف شعار نویسی‌ها می‌شود باید بیشتر صرف اصل کار و عملی شدن شعار‌ها شود، باید از اسامی و عناوینی که رهبری انتخاب می‌کنند، به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار گیرد و نقشه راهی برای آحاد مردم و مسئولین در طول یک سال باشد.
      بایدها ونبایدهای تحقق «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» درسال1391
      با تاملی کوتاه بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص محقق شدن راهبرد «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» این مهم حاصل می گردد که ایشان درسخنان کوتاه وگویا پیام نوروزی خود همه " بایدها و نبایدها " را ترسیم نمودند . به نظر می رسد ، نیازی به اقدامات تبلیغی هزینه بر، برگزاری سمینارها ، همایش ها ، کنفرانس ها ، مصاحبه ها ، نگارش مقاله ها ، کتاب ها ، یاداشت ها از بودجه بیت المال جهت تبین موضوع نیست . با نگاهی اجمالی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری می توان ضمن دستیابی به ضرورت اجرای این مهم ، وظایف ، مسئولیت ها وباید ها ونبایهای دولت مردان ، مردم ، سرمایه گذاران ، کارگران و چشم انداز روشن تحقق راهبرد «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» را ملاحظه نمود .
      رویکردها ی اجرائی و چشم اندازبا اقتباس از پیام نوروزی مقام معظم رهبری
      1- تاکید بر روحیه جهادی در اقتصاد ( تداوم جهاد اقتصادی )
      همان طورى كه اولِ سال گذشته اعلام شد ، سال 90، سال جهاد اقتصادى بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان ميدانستند كه اين نام و اين جهتگيرى و شعار براى سال 90 يك امر لازم است، اما بعد تلاشهاى دشمنان در اين سال هم همين را اثبات كرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حركت خصمانه‏ ى خودشان را در عرصه ‏ى اقتصادى نسبت به ملت ايران آغاز كردند؛ اما ملت ايران، مسئولين، آحاد مردم، دستگاه‏هاى مختلف، با تدبيرهاى هوشمندانه ‏اى توانستند با اين تحريمها مقابله كنند و مواجهه‏ ى آنها تا حدود زيادى توانست اثر اين تحريمها را خنثى كند و حربه‏ ى دشمن را كُند كند. ...
      به تشخيص من، بر طبق گزارشها و مشاوره ‏ى با افراد مطلع و آگاه، به اين نتيجه ميرسيم كه عرصه‏ ى چالش مهم در همين سال جارى - كه اين سال، امروز و از اين ساعت شروع ميشود - عرصه ‏ى اقتصادى است. جهاد اقتصادى چيزى نيست كه تمام‏ شدنى باشد. مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‏هاى اقتصادى، براى ملت ايران يك ضرورت است.
      2- تاکید بر توجه به تولید داخلی با روحیه جهادی
      من امسال تقسيم ميكنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادى را. يك بخش مهم از مسائل اقتصادى برميگردد به مسئله‏ ى توليد داخلى. اگر به توفيق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانيم مسئله ‏ى توليد داخلى را، آنچنان كه شايسته‏ ى آن است، رونق ببخشيم و پيش ببريم، بدون ترديد بخش عمده‏اى از تلاشهاى دشمن ناكام خواهد ماند. پس بخش مهمى از جهاد اقتصادى، مسئله ‏ى توليد ملى است. اگر ملت ايران با همت خود، با عزم خود، با آگاهى و هوشمندى خود، با همراهى و كمك مسئولان، با برنامه‏ريزىِ درست بتواند مشكل توليد داخلى را حل كند و در اين ميدان پيش برود، بدون ترديد بر چالشهائى كه دشمن آن را فراهم كرده است، غلبه‏ ى كامل و جدى پيدا خواهد كرد. بنابراين مسئله ‏ى توليد ملى، مسئله‏ ى مهمى است.
      3- حل مشکلات تورم ، اشتغال و یاس دشمن با رونق تولید داخلی
      اگر ما توانستيم توليد داخلى را رونق ببخشيم، مسئله ‏ى تورم حل خواهد شد؛ مسئله‏ ى اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقيقى كلمه استحكام پيدا خواهد كرد. اينجاست كه دشمن با مشاهده ‏ى اين وضعيت، مأيوس و نااميد خواهد شد. وقتى دشمن مأيوس شد، تلاش دشمن، توطئه ‏ى دشمن، كيد دشمن هم تمام خواهد شد.
      4- دعوت همگانی به رونق تولید داخلی
      بنابراين همه‏ ى مسئولين كشور، همه ‏ى دست‏اندركاران عرصه‏ ى اقتصادى و همه‏ ى مردم عزيزمان را دعوت ميكنم به اين كه امسال را سال رونق توليد داخلى قرار بدهند.
      5- حمایت از کارگر وسرمایه گذار داخلی
      بنابراين شعار امسال، «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى» است. ما بايد بتوانيم از كارِ كارگر ايرانى حمايت كنيم؛ از سرمايه‏ ى سرمايه ‏دار ايرانى حمايت كنيم؛ و اين فقط با تقويت توليد ملى امكان‏ پذير خواهد شد.
      6- سهم دولت در سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      سهم دولت در اين كار، پشتيبانى از توليدات داخلىِ صنعتى و كشاورزى است.
      7- سهم سرمايه ‏داران و كارگران در سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      سهم سرمايه ‏داران و كارگران، تقويت چرخه‏ ى توليد و اتقان در كار توليد است.
      سهم مردم به عنوان مهم ترین عامل در سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      و سهم مردم - كه به نظر من از همه ‏ى اينها مهمتر است - مصرف توليدات داخلى است.
      8- فریضه قلمداد شدن استفاده از کالای ایرانی در همه زمینه ها
      ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم؛ در همه ‏ى زمينه ‏ها: زمينه ‏هاى مصارف روزمرّه و زمينه ‏هاى عمده ‏تر و مهمتر.
      9- تاکید بر تداوم راهبرد مقابله اقتصای دشمن با نظام جمهوری اسلامی ایران
      بنابراين ما اميدوار هستيم كه با اين گرايش، با اين جهتگيرى و رويكرد، ملت ايران در سال 91 هم بتواند بر توطئه‏ ى دشمنان، بر كيد و مكر بدخواهان در زمينه ‏ى اقتصادى فائق بيايد.

      راه کارهای اجرائی تحقق فرمان مقام معظم رهبری 8
      1- اختصاص هزینه های نصب هر گونه بنر، شعار نویسی ، پوستر، برگزاری همایش ، میز گرد ، نمایشگاه ، سخنرانی ، فراخوان و سفارش ، مقاله ، کتاب ، مجله ، ویژه نامه و ... در امر اجرای شعار«توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      2- ممنوعیت خرید کالا خارجی در صورت وجود کالای ایرانی جهت دستگاه های که به طور مستقیم وغیر مستقیم از بودجه دولت استفاده می نمایند .
      3- اختصاص تسهیلات آسان خرید کالاهای ایرانی
      4- حمایت از تولید کنندگان ، کارگران و سرمایه گذاران مطابق قوانین موجود
      5- فراهم نمودن ساز و کار صادرات تولیدات داخلی
      6- توجه همگانی عملی به تحقق «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ى ايرانى»
      ۷- تشکیل کارگروه های کاری – نه صرفا سیاست گذاری و برنامه ریزی – جهت پیگیری و ارزیابی تحقق راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در سال 1391 در سه قوه و نهادهای تحت امر مقام معظم رهبری
      ۸- راه اندازی سایت اختصاصی اطلاع رسانی اجرای راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری جهت ارائه اقدامات اجراء شده

      شاهد مثال سرعت عمل :
      نوشتار به پایان رسیده بود که دوست عزیزی این متن را برایم پیامک نمود . با دیدن این پیامک خرسند شدم از سرعت عمل و امید وار که به همین سرعت هم اقدامات عملی آغاز خواهد گردید . انشاء الله
      با امر رهبرم که ز رحمان موید است
      دیگر به جنس خارجیان رو نمی کنیم
      ما حامیان کار وتلاش مضاعفیم
      با تببلی وسست شدن خو نمیکنیم
      برخیز که فخر هفت اقلیم شویم
      در نزد خدا وخلق تکریم شویم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج