۲۰۶۲۷۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

شهرام شکوهی: هیچ سبکی را تخریب نمی‌کنم

شهرام شکوهی خواننده، آهنگساز و نوازنده گیتار ایرانی است. وی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ در کلاس آواز ایرانی کار کرده است.

روزنامه صبا - سهند آدم عارف: شهرام شکوهی خواننده، آهنگساز و نوازنده گیتار ایرانی است. وی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ در کلاس آواز ایرانی کار کرده است. سبک خوانندگی شهرام شکوهی موسیقی سنتی ایرانی است اما از آن‌جا که معتقد است به اندازه کافی این صداها شنیده شده، موسیقی سنتی را با موسیقی بر پایه گیتار اسپانیایی تلفیق کرده است چرا که استادش، حاتم عسکری اعتقاد داشت غیر از موسیقی ایرانی تنها سبک موسیقایی در دنیا که حالتی از تحریر دارد موسیقی اسپانیایی است و آن‌ها با (لالا) تحریر ایجاد می‌کنند. شهرام شکوهی که سال ۱۳۹۰ نخستین آلبوم خود به‌نام «مدارا» و در سال ۱۳۹۲، آلبوم دوم خود به‌نام «کولی عشق» را به بازار موسقی ایران ارائه کرده بود با آلبوم جدیدش به‌زودی به بازار موسیقی باز می‌گردد. وی تور کنسرتی را پیش از سفر به امریکا برای اجرای کنسرت، در شهرستان‌ها آغاز کرده است. بر همین اساس گفت‌وگویی را با این خواننده مطرح عرصه موسیقی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شهرام شکوهی: هیچ سبکی را تخریب نمی‌کنم

آقای شکوهی به تازگی از تور کنسرت خود در استان کرمان بازگشته‌اید، اجراها چگونه بود و آیا با شما همکاری‌‌های لازم از سوی مسئولان استان انجام گرفتت؟

استقبال مردم خوب بود و مسئولان استان هم بسیار با من همکاری کردند. البته قرار بود در چندین شهر استان کرمان، کنسرت برگزار کنم اما به دلیل ناهماهنگی‌هایی که پیش آمد میسر نشد و تنها در شهرستان‌‌های کرمان و سیرجان، کنسرت برگزار کردم.

برنامه شما برای اجرای کنسرت در دیگر استان‌ها چیست؟

تا پیش از انتشار آلبوم جدیدم، در تهران کنسرتی را برگزار نمی‌کنم چرا که در تهران حدود ۴۰ کنسرت برگزار کرده‌ام و از دید خودم، آهنگ‌هایم برای مخاطبان تهرانی تکراری شده برای همین تصمیم گرفتم به شهرستان‌هایی که کمتر برای اجرای کنسرت به آن‌ها سفر کرده‌ام بروم. از این رو تور کنسرت‌‌های شهرستان را در ابتدای اردیبهشت از استان کرمان آغاز کردم و هفته گذشته به استان همدان رسیدم و پس از آن به اصفهان و شیراز می‌روم و پایان بخش تور کنسرت من پیش از انتشار آلبوم شمال کشور خواهد بود.

قرار بود تور کنسرتی در کشور امریکا برگزار کنید، آن برنامه به کجا رسید؟

در واقع قرار بود در فروردین این تور برگزار شود اما به دلیل آماده نشدن مجوز‌‌های لازم برای برگزاری این کنسرت از سوی مراجع ذی‌صلاح، این امر میسر نشد. البته پروسه آماده شدن این مجوزها به‌زودی به اتمام می‌رسد و به احتمال قریب به یقین، پایان خرداد تور کنسرت امریکای من آغاز می‌شود.

از انتشار آلبوم سوم خود سخن گفتید، این آلبوم در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمان به دست طرف‌داران و مخاطبان شما می‌رسد؟

این آلبوم در مراحل نهایی ضبط و جمع‌آوری بسر می‌برد و تا کنون حدود ۱۶ تک آهنگ را ضبط کرده‌ایم که حدود ۱۰ الی ۱۲ قطعه از آن‌ها را در آلبوم، قرار می‌دهم. سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر و تا اوایل تابستان، این آلبوم را به بازار موسیقی ارائه دهیم. البته باید بگویم که قصد نداریم کیفیت آلبوم را فدای سریع‌تر منتشر کردن آن، کنیم.

پس از «مدارا» و «کولی عشق»، باید منتظر چه نامی برای آلبوم شما باشیم؟

زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد، پرونده‌ای برای آلبومی باز می‌کنیم، نامی روی آن می‌گذاریم اما معمولا آن نام قطعی نیست. برای ما هم وضعیت به همین صورت است و هنوز نام قطعی آلبوم سوم مشخص نیست و قطعی نشده است.

شهرام شکوهی: هیچ سبکی را تخریب نمی‌کنم

فضای این آلبوم به چه سمت و سویی می‌رود و چه میزان به آلبوم‌‌های قبلی شما شباهت دارد؟

شاید بتوانم بگویم که در همه زمینه‌ها با آلبوم‌‌های قبلی من تفاوت دارد. برخی از مولفه‌‌های تکراری را تغییر داده‌ام اما مولفه‌هایی که غیر قابل جایگزینی هستند را در این آلبوم می‌بینیم. در واقع در قسمت‌هایی از آلبوم که قابلیت مانور دادن دارد تغییراتی را اعمال کرده‌ام، البته فضای آلبوم به سمت تلفیق گرایش دارد. همواره شیوه کار ما این‌گونه است که در بخش آوازی، به سمت موسیقی سنتی گرایش داریم و در بخش ملودی به سمت نوعی موسیقی فلامینگو می‌رویم. از این رو ممکن است این آلبوم برخی تفاوت‌ها با دو آلبوم «مدارا» و «کولی عشق» داشته باشد اما کلیت کار ما از موسیقی فلامینگو و آواز با گرایش به سمت موسیقی سنتی ایران جدا نیست.

حدود ۱۰ روز پیش از نخستین آلبوم رپ در ایران به طور رسمی رونمایی شد، آیا به نظر شما تولید این ژانر موسیقی، به صورت رسمی در ایران، اتفاق مثبتی است؟

به نظر من مجوز گرفتن و انتشار موسیقی رپ در ایران، اتفاق بسیار خوبی است چرا که سبب می‌شود مخاطبان در میان سبک‌‌های مختلف حق انتخاب داشته باشند. من هیچ‌گاه با سبک‌‌های مختلف در موسیقی مشکلی نداشته‌ام. باید دید مخاطبان چه میزان از این ژانر استقبال می‌کنند چرا که موسیقی عامه‌پسند، از نامش پیداست؛ سبکی از موسیقی است که عامه مردم آن را می‌پسندند. تایید و یا تکذیب خواص، به هیچ عنوان تعیین کننده نیست. مهم‌ترین مساله این است که مردم چه نوع موسیقی را می‌خواهند. در نهایت هر ژانر از موسیقی مخاطبان خاص خود را دارد و این اختلاف سلیقه سبک‌‌های متفاوت موسیقی را می‌سازد. اگر ما بخواهیم سبکی را تخریب کنیم، به مخاطبان، توهین کرده‌ایم.

به طور کلی وضعیت اخذ مجوز موسیقی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که دشواری چندانی در زمینه گرفتن مجوز برای انتشار آلبوم پاپ وجود ندارد و به این شکل نیست که به خاطر اخذ مجوز آلبومی در صف انتشار بماند. معمولا طولانی شدن پروسه جمع آوری و انتشار آلبوم، به خود گروه و اتفاقات داخلی آن‌ها مربوط می‌شود. چرا که یک و یا دو هفته پس از اقدام گروه برای اخذ مجوز ترانه‌ها از وزلرت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وضعیت مشخص می‌شود. یا ترانه‌ها مجوز می‌گیرند یا تعدادی از آن‌ها در صورت اصلاح مجوز می‌گیرند و یا برخی ترانه‌ها، باید جایگزین شوند.

در نهایت این جایگزینی‌ها بیش از دو و یا سه ماه طول نمی‌کشد و در واقع پروسه اخذ مجوز ترانه و موسیقی بیش از سه ماه نیست. البته برخی مواقع پیش می‌آید که کل یک آلبوم، هم از نظر ترانه‌ها و هم از لحاظ موسیقی برای اخذ مجوز به تغییرات نیاز پیدا می‌کند. در این صورت زمانی بیش از سه ماه مورد نیاز است اما زمانی که می‌بینیم پروسه تولید و انتشار یک آلبوم پاپ سه سال طول کشیده باید مطمئن باشیم که برخی از این تاخیر‌ها را خود هنرمندان اعمال می‌کنند. به طور معمول، گرفتن مجوز برای موسیقی پاپ چندان زمان بر نیست چرا که بالاخره همه اهالی موسیقی خط قرمز‌ها را می‌شناسند و آن‌ها را رعایت می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج