جاباما
۲۰۶۳۴۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نگاهي دزدانه به « ناهيد»

«ناهید» فیلمی است که جغرافیایش به لحاظ بصری آن را غنی کرده و دکوپاژهای متداول غیرچشمگیر حاکی از دلبستگی کارگردان به برجستگی داستان است.

روزنامه قانون: «ناهید» فیلمی است که جغرافیایش به لحاظ بصری آن را غنی کرده و دکوپاژهای متداول غیرچشمگیر حاکی از دلبستگی کارگردان به برجستگی داستان است. نیروی محرک فیلم حوادث فیزیکی و بیرونی است(دعوا و درگیری، ازدواج موقت، جدایی،مشکلات کار،منع قانونی حضانت فرزند) اما گهگداری به درون و سوبژکتیویته شخصیت‌ها هم سرکی مي‌زند (ناهید،مسعود،احمد) در یک سوم پایانی فیلم در سیکل تکرار ماوقع گذشته خود مي‌افتد و گویی مواد سناریست برای ادامه ته کشیده و بعضی از سکانس‌ها گنگ مي‌مانند. همچنین پایان فیلم که به گونه‌ای تکرار گذشته است و به‌شدت کلیشه‌ای.

نگاهي دزدانه به « ناهيد»

فیلم «ناهید» اولین ساخته آیدا پناهنده است كه در بخش «نگاه نو» سی و سومین جشنواره فیلم فجر نيز حضور داشت. «ناهید» با داستانی عاشقانه و اجتماعی، شخصیت محور است و شخصیت‌ها محرک اصلی برای پیشبرد داستان هستند. فیلم رئالیته «ناهید» که بر مبنای واقع‌گرایی بنا شده، محصول مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی است. آیدا پناهنده جوایز متفاوتی از جشنواره های مختلف برای ساخت فیلم‌های ویدئویی، مستند و کوتاه دریافت کرده است. بیژن امکانیان درباره فیلم «ناهید» مي گويد:«ناهید» قهرمان جدیدی را به مخاطب معرفی می‌کند و متعلق به سینمای اکران است. من «ناهید» را از این جهت دوست دارم که سعی در روایت پیچیده داستان ندارد بلکه در عین سادگی، عمق مطلب را به مخاطب می‌رساند

عوامل فیلم «ناهید» در کن

«بیژن امکانیان» تهیه‌کننده، «آیدا پناهنده» کارگردان، «ساره بیات»، «پژمان بازغی» و «نوید محمدزاده» بازیگران، «ارسلان امیری» نویسنده و تدوینگر، «مرتضی قیدی» فیلمبردار «ناهید» در این رویداد بزرگ سینمای جهان حضور دارند.

جزییات رقبا، خریداران و روزهای نمایش «ناهید» در کن

از ظهر دوشنبه، نمایش‌های فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان در بازار فیلم کن آغاز شد.نمایش این فیلم از ساعت ۱۱:۳۰ دوشنبه به وقت فرانسه، در Plais D بازار فیلم کن آغاز شد. دومین نمایش «ناهید» ساعت ۱۳:۳۰ سه شنبه ۱۹ می‌(۲۹ اردیبهشت‌ماه) در همین سالن و نمایش سوم آن نیز روز ۲۲ می‌(اول خرداد‌ماه) در ساعت ۱۱:۴۵ صبح در Plais I خواهد بود.«ناهید» روزهای شنبه و یکشنبه گذشته، طی سه نوبت نمایش رسمی در سالن‌های «دبوسی» و «آندره بازن» جشنواره کن هم روی پرده رفت و با استقبال تماشاگران و منتقدان مواجه شد.گفتنی است به بهانه حضور «ناهید» در جشنواره کن، مجله مشهور «ورایتی» در نقدی بر فیلم، آن را یک صدای ارزشمند از هم‌سرایی سینمایی ایران درباره موضوع زنان خواند.فیلم سینمایی «ناهید» از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که سال گذشته به عنوان یکی از فیلم‌ اولی‌های این مجموعه تولید شد و در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد. این فیلم سینمایی در اولین حضور بین‌المللی خود، در بخش «نوعی نگاه» شصت و هشتمین دوره جشنواره کن پذیرفته شده و ضمن رقابت در جمع فیلم‌های منتخب این بخش رسمی، برای کسب دوربین طلایی کن ۶۸ هم با دیگر فیلم‌اولی‌های حاضر در این رویداد معتبر رقابت خواهد کرد.در خلاصه داستان فیلم سینمایی «ناهید» آمده است: ناهید که با داشتن یک پسر از همسرش جدا شده است، سعی می‌کند ضمن حفظ حضانت فرزندش با شرایط جدید زندگی خود کنار بیاید. ساره بیات، پژمان بازغی و نویدمحمدزاده بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

اروپایی‌ها «ناهید» را خریدند

کشورهای اروپایی فیلم «ناهید» را برای اکران خریدند.کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا از اروپا و برزیل از آمریکای جنوبی حق اکران فیلم ایرانی «ناهید» ساخته آیدا پناهنده را از بازار جشنواره فیلم کن خریدند.در فهرست خریداران فیلم «ناهید» نام یونان، سوییس و کلمبیا نیز به چشم مي‌خورد.به گزارش اسکرین دیلی، همچنین خریداری حق پخش این فیلم از سوی کمپانی‌های سینمایی کشورهای انگلیس، ‌بلژیک، ایتالیا، هلند، آرژانتین، ترکیه، ‌شیلی و ‌اوروگوئه در دست بررسی است.پخش‌کننده بین‌المللی «ناهید» کتایون شهابی است.

معرفی رقبای «ناهید» در جشنواره کن

همچنین این فیلم با ۱۸ فیلم منتخب دیگر از اروپا، آسیا و آمریکا در بخش رسمی «نوعی نگاه» شصت و هشتمین دوره جشنوراه فیلم کن رقابت می‌کند.فیلم‌های حاضر در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن عبارتند از:«AN» نائومی کاواسه (ژاپنی) ، «انتخاب‌شده‌ها» داوید پابلوس (مکزیک)، «تنها پرواز کن» نیراج گایوان (هند)، «قوچ» گریمور هاکونارسون (ایسلند)، «سفر به ساحل» کیوشی کوروساوا (ژاپن)، «من یک سرباز هستم» لورن لاریویر (فرانسه)، «The High Sun» دالیبور ماتانیچ (کرواسی، اسلوونی)، «سمت دیگر» روبرتو مینروینی (ایتالیا)، «یک طبقه پایین» رادو مونتین (رومانی)، «بی‌شرم» اوه سیونگ-ایوک (کره جنوبی)، «ناهید» آیدا پناهنده (ایران)، «گنج» کورنلیو پورومبویو (رومانی)، «مسیر چهارم» گورویندر سینگ (فرانسه، هند)، «مدونا» شین سوان (کره جنوبی)، «مریلند» آلیس وینوکور (فرانسه، بلژیک)، «گورستان شکوه» آپیچاتپونگ ویراستاکول (تایلند)، «Taklub» مندوزا بریانت (فیلیپین) و «بره» یارد زلکه (اتیوپی، فرانسه، آلمان و نروژ). بخش «نوعی نگاه» به استعدادهای نو اختصاص دارد، اما امسال تی‌یری فرمو مدیر جشنواره کن و کمیته انتخاب او تصمیم گرفتند تازه‌ترین ساخته‌های بعضی از رقبای همیشگی نخل طلا مانند نائومی کاواسه، مندوزا بریانت و آپیچاتپونگ ویراستاکول کارگردان برنده نخل طلا را در این بخش بگذارند.ایزابلا روسلینی بازیگر ایتالیایی- آمریکایی رئیس داوران بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن است. همکاران او در این بخش، هیفا المنصور کارگردان اهل عربستان سعودی، نادین لبکی کارگردان و بازیگر لبنانی، پانوس اچ. کوتراس کارگردان یونانی و طاهر رحیم بازیگر فرانسوی هستند. طی چند سال اخیر، هیات داوران بخش «نوعی نگاه» به ۵ فیلم، کارگردان و برخی عوامل فیلم‌های منتخب مثل بازیگر یا تدوینگر و... جایزه اهدا کردند.گفتني است آیین پایانی شصت و هشتمین دوره جشنواره کن عصر ۲۴ می‌(۳ خردادماه) برگزار می‌شود.

«ناهید» در جشنواره کن ۲۰۱۵ ایستاده تشویق شد

پناهنده پس از نمایش فیلمش در جشنواره کن طی پیامی کوتاه اعلام کرد: «همه چیز عالی بود؛ تماشاگران چند دقیقه سرپا تشویق کردند، واکنش تماشاگران بیش از انتظارمان بود و پس از پایان نمایش، بسیاری از آنها تبریک گفتند...» این فیلم روز شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد و پناهنده پس از نمایش فیلمش در جشنواره کن طی پیامی کوتاه اعلام کرد: «همه چیز عالی بود؛ تماشاگران چند دقیقه سرپا تشویق کردند، واکنش تماشاگران بیش از انتظارمان بود و پس از پایان نمایش، بسیاری از آنها تبریک گفتند...».

سایت رسمی جشنواره فیلم کن مصاحبه‌ای با آیدا پناهنده، کارگردان فیلم «ناهید» انجام داده است، کارگردانی که حالا با اولین ساخته بلند خود در این جشنواره حضور دارد.در این گفت‌وگو آمده است: سینمای ایران با آیدا پناهنده راه را برای نسل جدید فیلمسازان باز می‌کند. پس از ۱۰ سال فعالیت در عرصه تلویزیون، فیلم کوتاه و مستند، این کارگردان جوان اولین فیلم بلند خود به نام «ناهید» را در جشنواره کن ارائه کرده است.

نگاهي دزدانه به « ناهيد»

کار ساختن این فیلم را چگونه آغاز کردید؟

برای سال‌ها هر زمان که من و همکارم ارسلان امیری شروع به نوشتن فیلمنامه می‌کردیم همواره یک زن با پسری سرکش و یاغی به ذهن مان می‌آمد، سعی می‌کردیم این زن را وارد داستان کنیم. داستان هیچگاه آن‌گونه که می‌خواستیم از آب در‌نمی‌آمد. تا اینکه نهایتاً داستان این زن شکل گرفت. هر دوی ما در خانواده‌هایی بدون حضور پدر بزرگ شدیم. ما شاهد مبارزه مداوم مادرهایمان بودیم که تلاش می‌کردند خودشان را به عنوان زنانی مستقل در جامعه سنتی ایران اثبات کنند.

می‌توانید به ما بگویید که چگونه کار می‌کنید؟ آیا داستانی در این مورد به خاطر دارید؟

به محض اینکه شروع به نوشتن فیلمنامه کردم، دانستم که بهترین فصل برای داستان من پاییز است. چنانچه محیط ابری و خاکستری شهر به خوبی درونیات قهرمان داستان و دیگر شخصیت‌ها را بازتاب می‌داد و به غنای بصری فیلم نیز افزوده می‌شد. من باید دقت زیادی درباره انتخاب رنگ لباس شخصیت‌های داستان به خرج می‌دادم، استفاده از رنگ‌های سرد یا طبیعی باعث قوی‌تر شدن تاثیر رنگ قرمز به عنوان یک عنصر نمادین می‌شد.

لطفا کمی در مورد بازیگران فیلم بگویید.

ساره بیات(ناهید) بازیگر بااستعداد و درخشانی است، همه ما بازی او را در فیلم «جدایی» از اصغرفرهادی به یاد داریم. من نمی‌خواستم ساره زن مظلومی که در «جدایی» می‌دیدیم باشد و در طول ساخت فیلم این نکته را مدام تکرار می‌کردم. ساره بازیگر حساسی است که می‌تواند احساسات مختلفی را بدون اینکه حرفی زده باشد، منتقل کند. پژمان بازغی(مسعود) در بازیگری به بلوغ رسیده و تجربه زیادی دارد. هنگام فیلمبرداری به هوش و ابتکار او غبطه می‌خوردم. او پیشنهادها و نظرات مرا زود درک می‌کرد و بی‌درنگ اجرایشان می‌کرد. ارتباط احساسی او با دیگر بازیگران خوب بود.

نظرتان در مورد صنعت فیلم در ایران چیست؟

در خاورمیانه ایران تنها کشوری است که سینمایش را به تمام جهان صادر می‌کند. کیارستمی، فرهادی، بنی‌اعتماد و بسیاری دیگر افراد، نقش بزرگی در گسترش مرزهای فرهنگ ما بازی کرده‌اند. ما به راحتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌توانیم فیلم بسازیم چون به اندازه آنها سرمایه نداریم. دست‌هایمان برای به تحقق رساندن رویاهایمان بسته است.

از چه منبع الهام هنری در کارتان استفاده کردید؟

در تمام فیلم‌هایی که من ساخته‌ام، بزرگ‌ترین منبع الهامم خود زندگی بوده است. چیز دیگری که بدون آن زندگی من بی‌معنا می‌شود، ادبیات است. من فیلم‌های تارکوفسکی، برگمن، کیارستمی، عیاری، اُزو، میزوگوچی، کوروساوا، بیلی وایلدر، جین کامپیون، کوبریک و کاپولا را بارها دیده‌ام.

در مورد پروژه آینده خود برای ما بگویید.

فیلمنامه‌ای که روی آن کار می‌کنم در مورد عشق است، دو زن از دو نسل متفاوت که در نهایت باید یکی به خاطر دیگری خود را کنار بکشد. بیشتر فیلمی روانشناسانه است، تا اینکه فیلمی اجتماعی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج