جاباما
۲۰۶۴۳۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

فیلم هایی علیه سینمای ایران

فیلم هایی که به پشت صحنه سینمای ایران پرداخته اند و در قالب طنز یا جدی بخشی از مراودات را روی پرده آورده اند.

فیلم هایی علیه سینمای ایران





روزنامه هفت صبح: فیلم هایی که به پشت صحنه سینمای ایران پرداخته اند و در قالب طنز یا جدی بخشی از مراودات را روی پرده آورده اند.

وقتی همه خوابیم/ 1387

* کارگردان: بهرام بیضایی

* معضلی که به آن پرداخته: بحث فروش نقش ها توسط تهیه کننده ها

فیلم هایی علیه سینمای ایران

* نگاه کارگردان به موضوع: بیضایی در این فیلم خیلی مستقیم به بحث زد و بندهای پشت صحنه سینما پرداخته و نشان داده که کارگردان ها برای فیلمسازی با چه موانعی روبرو هستند. تهیه کننده هایی که صرفا برای سود بیشتر حاضرند هر کس و ناکسی را به فیلم وارد کنند و دیگر بحث حرفه ای بازیگری برایشان اهمیت چندانی ندارد. سینما کم کم به جایی می رسد که حرفه ای ها حذف می شوند و اعتراضات کارگردان هم به جایی نمی رسد.

بیضایی در واقع با شبیه سازی تهیه کننده فیلم با حمید اعتباریان بر او تاخت و این تهیه کننده را عامل نافرجامی «لبه پرتگاه» دانست. بعد از اکران فیلم در جشنواره، خیلی ها بر بیضایی خرده گرفتند و شیوه او در پرداخت عریان به حواشی سینما را نپسندیدند. اعتباریان مدت ها سکوت کرد و بعد در گفتگویی پاسخ بیضایی و دلیل نافرجامی را عنوان کرد و خود بیضایی را مقصر دانست.

سوپراستار/ ۱۳۸۷

* کارگردان: تهمینه میلانی

* معضلی که به آن پرداخته: رفتارهای اجتماعی سوپراستارها و نگاه تحقیرآمیزی که به سایرین دارند

فیلم هایی علیه سینمای ایران

* نگاه کارگردان به موضوع: میلانی با به تصویر کشیدن زندگی سوپراستاری به اسم کوروش زند، در واقع می خواهد شمایی کلی از وضعیت برخی سوپراستارها در دنیای واقعی و پشت صحنه به مخاطبان نشان دهد. سوپراستارهایی که چنان از خودشان بی خود می شوند که حتی حال و حوصله رفتار درست با اطرافیانشان را هم ندارند.

کوروش زند چه در پشت صحنه و چه زندگی واقعی، یک خودشیفته واقعی است. تصویری جز خودش در سر ندارد. حتی دیوارهای خانه اش هم تصویری جز خودش به او نشان نمی دهند. می زند، می شکند، توهین می کند و نگاهش به آدم ها طوری است که انگار وسیله ای هستند تا او را به آنچه می خواهد برسانند.

این مسئله حتی در روابط احساسی و خانوادگی آنها هم جریان دارد. زن و زندگی اش را رها می کند، حتی سرنوشت بچه توی شکم همسرش هم برایش اهمیتی ندارد و تا سالیان سال اصلا نمی داند بچه ای هم دارد.

ستاره ها/ ۱۳۸۴

* کارگردان: فریدون جیرانی

* معضلی که به آن پرداخته: اعتراض به فراموش شدن و به حاشیه راندن بزرگان سینما

فیلم هایی علیه سینمای ایران

* نگاه کارگردان به موضوع: او در «ستاره می شود» به خوبی مفهوم بی رحمی سینما در تقابل با حرفه ای ها و بزرگان قدیم این عرصه را به نمایش گذاشته. از بازیگر تراز اول زن که زمانی در اوج قرار داشته و الان نیم نگاهی هم به او نمی شود تا پیرمردی که پس از سال ها دوری قرار است نقش کوتاهی بازی کند اما به خاطر نداشتن اعتماد به نفس، مدام خراب می کند اما جوان های سینما تحمل او را ندارند.

فیلم در جایی هم بی رحمی سینما در قبال هنروران (سیاهی لشکرها) را به نمایش می گذارد؛ آنهایی که سالیان سال پشت صحنه فیلم ها حسرت می خورند اما به جایی نمی رسند. بدترین برخوردها را می بینند و در کنار بازیگران اصلی، حتی از کوچکترین امکانات و احترامی برخوردار نیستند.

او در «ستاره بود» باز هم روی بی رحمی سینما تاکید می کند. جیرانی در این فیلم ادای دینی می کند به سرنوشت تلخ روح انگیز سامی نژاد هنرپیشه دختر لر.

میکس/ ۱۳۷۸

* کارگردان: داریوش مهرجویی

* معضلی که به آن پرداخته: سختی های فیلمسازی در ایران

فیلم هایی علیه سینمای ایران

* نگاه کارگردان به موضوع: این فیلم در دسته آثاری قرار می گیرد که در مذمت سینما ساخته شده اند. مهرجویی در این فیلم می خواست تمام سختی هایی که در مسیر فیلمسازی تحمل کرده را به نمایش بگذارد و نشان دهد که بی نظمی در پشت صحنه سینما فریاد می کند.

او در این مسیر به همه کنایه زد، از عوامل فنی مثل تدوینگر و آهنگساز گرفته تا دستگاه نظارتی و خود کارگردان و ... البته صرفا روی صحبت مهرجویی با عوامل پشت صحنه نبود. او پا را فراتر گذاشته و به منتقدان و خبرنگاران هم متلک اندخته بود.

حتی خارج از این بحث، گوشه چشمی به سلیقه پایین آمده تماشاگران هم داشت. حتی مسائل خصوصی پشت صحنه سینما از جمله حواشی نظیر اختلاف زن و شوهری هم از جمله مواردی بود که از نگاه کارگردان دور نمانده بود. خلاصه اینکه با نمایش تمام این مسائل، خستگی اش را به تصویر کشید.

قندون جهیزیه/ ۱۳۹۳

* کارگردان: علی ملاقلی پور

* معضلی که به آن پرداخته: دودره بازی اهالی سینما

فیلم هایی علیه سینمای ایران

* نگاه کارگردان به موضوع: این فیلم هنوز اکران نشده و شاید خیلی ها چندان از چند و چون آن اطلاع نداشته باشند. ماجرا از ورود یک تیم فیلمسازی به خانه مردی شروع می شود که وضع مالی خوبی ندارد.

او در واقع خانه اش را با تمام مشکلات در اختیار این تیم می گذارد تا با پولی که در قبالش می گیرد، زندگی اش را بگذراند. بعد از تحمل تمام سختی ها و نگرانی ها و دعوا با همسایه ها زمانی که برای وصول پول سراغ آنها می رود متوجه می شود که قول اهالی سینما قول نیست و پولی که وعده داده اند شاید نچند سال طول بکشد تا به دست صاحبش برسد.

نکته جالب ماجرا این است که آنها حتی به وسایل خانه مرد هم رحم نکرده اند و قندان جهیزیه زن او را هم قاطی وسایل برده اند و به راحتی دارند در دفتر فیلمسازی شان از آن استفاده می کنند. ملاقلی پور در «قندون جهیزیه» با شوخی و مطایبه فضای پشت صحنه سینمای ایران و روابط میان عوامل فیلم را به نقد کشیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج