۲۰۸۵۱۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

آغاز تلاش تندروها برای تعویض تیم مذاکرات!

آرمان پرس نوشت: اظهارات متناقض روز گذشته ظریف و عراقچی در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی که با بازتاب های گسترده ای همراه شده است بار دیگر عدم شفافیت تیم هسته ای را بر همگان آشکار و این موضوع را روشن ساخت که باید یک تصمیم جدی در خصوص ادامه روند فعلی پرونده هسته ای ایران گرفته شود.

آرمان پرس نوشت: اظهارات متناقض روز گذشته ظریف و عراقچی در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی که با بازتاب های گسترده ای همراه شده است بار دیگر عدم شفافیت تیم هسته ای را بر همگان آشکار و این موضوع را روشن ساخت که باید یک تصمیم جدی در خصوص ادامه روند فعلی پرونده هسته ای ایران گرفته شود.

اتفاقات دیروز خانه ملت تراژدی تلخی بود که ثابت کرد مذاکره کنندگان ما حتی روی حرف های خود نیز استوار نیستند و این روند که همه دنیا به غیر از مردم خودمان محرم اسرار هستند باید به صورت جدی عوض شود .

اگرچه بیش از یک دهه است بسیاری از شئون کشور به نتیجه مذاکرات هسته ای گره خورده است اما در دولت یازدهم به دلیل بی برنامگی های گسترده و سرمایه گذاری همه جانبه تیم دولت بر روی نتایج نهایی مذاکرات این امر دو چندان شد و اکنون در روزهایی به سر می بریم که زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی میلیون ها ایرانی با اشتباه استراتژیک مردان تدبیر و امید چشم به راه روزنه هایی نوری است که از لوزان، ژنو و یا نیویورک بتابد و شرایط را عوض کند.

این روزها دولتمردان پاستور نشین همه امید و آمالشان این است که از رهگذر آزاد سازی پول های خود کشور بتوانند تحولی در اقتصاد ایجاد کنند و در این زمینه حاضر شده اند هر امتیازی را برای رسیدن به توافق نهایی بدهند تا پس از دو سال که همه شعار خود را بر مبنای تعامل با جهان متمرکز کرده بودند پاسخگوی افکار عمومی باشند .

در طول فعالیت تیم مذاکره کننده فعلی هسته ای کشورمان این افراد همواره از پشتیبانی کامل امام خامنه ای به عنوان عالی ترین حامی ، اعضای قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی و مردم بهره مند بودند و در سر میز مذاکره با تز های سیاسی خود که شاید خیلی هم در داخل مورد اتفاق نظر نبود پیش رفتند و نظام هم با اعتمادی کامل دست آنها را در زمینه های مختلفی باز گذاشت.

اما در حقیقت مشکل از آن جایی آغاز شد که در این زمان نزدیک به دوساله تیم هسته ای در مقابل این اعتماد همه جانبه رویکرد محرمانه پنداری مذاکرات را در پیش گرفت و خود را در برابر جامعه پاسخگو ندانست و حتی کار را به جایی رساند که پس از اعلام بیانیه لوزان و تاکید مستقیم امام امت مبنی بر انتشار یک فکت شیت ایرانی از مذاکرات ظریف و دوستانش هر بار به بهانه های مختلف از زیر بار انجام این کار سر باز زدند و عملا رو در روی امام امت و مردم قرار گرفتند .

انتشار یک قرائت ایرانی از تفاهم هایی که در طول مذاکرات لوزان رخ داده بود می توانست به برگ مهمی از اعتماد افزایی متقابل تیم مذاکرات با مردم بدل شود اما وزیر خارجه و معاونانش که مردم را محرم خود نمی دانستند در مقابل همه ایستادگی کردند تا این کار انجام نشود . همین موضوع اولین جرقه ها را در بین بسیاری از تحلیل گران به وجود آورد که شاید پشت پرده مذاکرات قول هایی رد و بدل شده است که اکنون در صورت شفاف سازی کار را برای تیم مذاکره کننده ایرانی در داخل کشور سخت خواهد کرد.

این موضوع آنقدر اهمیت داشت که پس از روشنگری هفته گذشته امام خامنه ای در دانشگاه امام حسین (ع) مبنی بر این که اجازه بازرسی از هیچ مرکز نظامی ایران به بازرسان آژانس داده نخواهد شد و از طرفی هیچ کس حق مصاحبه با دانشمندان هسته ای کشورمان را نخواهد داشت بسیاری متوجه شدند که ظاهرا وادادگی مذاکره کنندگان به مرحله های خطرناکی رسیده است .

تیم مذاکره کننده ایرانی اساس مذاکره خود را بر مبنای اعتماد همه جانبه به غربی ها و خوشبینی مفرط به طرف آمریکایی که سابقه دشمنی اش با ایران و شیطنت های روزانه اش علیه کشورمان بر کسی پوشیده نیست گذاشته است و در این راه حتی لحن و واکنش های فیزیکی مذاکره کنندگان هم سرشار از وادادگی و سستی و انتظار برای گوشه چشم غربی ها است . اعضای این تیم بر خلاف ادعاهایشان هیچ گاه در مسیر منافع ملت و دستورات امام امت پیش نرفتند . به طور نمونه وقتی مسئولین ارشد نظام صراحتا از این افراد می خواهند برخی امتیازات را تنها در قبال لغو یک جای تحریم ها با طرف غربی معامله کنند اما این افراد به تعلیق تحریم ها آن هم به صورت گام به گام تن می دهند چرا باید اعتماد به این افراد اامه پیدا کند . چند روز قبل عراقچی مذاکره کنندده ارشد کشورمان در صدا و سیما تصریح کرده بود که طبق توافق برای پذیرش پروتکل الحاقی اجازه بازرسی مدیریت شده بر مراکز نظامی را پذیرفتیم و دیروز هم ظاهرا همین موضوع را در مجلس اعلام کرده است .

آیا به راستی این تیم هسته ای خندان که از سست ترین مواضع و عدم شفافیت گرایی مواضع در طول همه تیم های سابق مذاکرات هسته ای کشورمان برخوردار هستند و با این راه هایی که بر خلاف همه تاکیدات صریح حاکمیتی انتخاب کردند آیا باید به ماموریت آنها ادامه داد ؟ از سویی خوشبینی هایی که نتیجه آن برای کشور تهدید اتمی پس از ۳۶ سال از انقلاب اسلامی و شبح جنگ و ارعاب بوده است چرا باید مستدام شود؟

در همین راستا پیشنهاد می شود با توجه به موقعیت حساس کنونی کشور و لزوم تعیین تکلیف نهایی برای مذاکراتی که بیش از ۱۲ سال به طول انجامیده است با دستور امام امت و انقلاب و تبعیت دولت هرچه زودتر نسبت به تعیین یک تیم مذاکره کننده جدید برای شرکت در مذاکرات هسته ای به سرپرستی فردی که بتواند مواضع نظام را با صلابت هرچه تمام تر به طرف های غربی منتقل کند مبادرت ورزند تا به سرعت تعیین تکلیفی نهایی برای این پرونده کش دار سیاست خارجی کشورمان انجام شود.

اکنون که نتیجه خوشبینی های تیم آقای ظریف تنها تهدید اتمی ایران و تعهد بازرسی از مراکز نظامی ایران را به ارمغان داشت!و در مرحله نیمه نهایی از کورس مذاکرات هسته ای هستیم، جا دارد بعد از عرض خسته نباشید به تیم آقای ظریف به علت عدم توانایی برای ادامه کار و دفاع همه جانبه از منافع ملی و مناقب انقلاب اسلامی، سریعا تیم توامند دیگری جایگزین تیم فعلی شود تا خدایی نکرده درس عبرتی برای آیندگان نشویم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این آرمان پرس احتمالا نمایندگی کیهان نیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج