جاباما
۲۰۸۶۹۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ظریف: بحران‌های منطقه راهکار نظامی ندارد

وزیر امور خارجه ایران گفت: بحران‌های منطقه راهکار نظامی ندارد، کاربرد زور تنها بر نفرت و افراط‌گرایی می‌افزاید و جایگزین دیگری برای حل و فصل چالش‌ها و بحران‌های سیاسی جز راهکار سیاسی نیست.

خبرگزاری فارس: محمد جواد ظریف عصر چهارشنبه در سخنانی در چهل و دومین اجلاس وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی گفت: ما در اینجا گرد آمده‌ایم تا به نگاهی مشترک بین خود برسیم که به تقویت امت اسلامی از طریق همکاری، بردباری و مردود انگاشتن تروریسم منجر شود.

وی اضافه کرد: در این زمان حساس که چالش‌ها و بحران‌ها در جهان اسلام فزونی می‌یابد، چراغ راه ما باید مسئولیتمان برای همکاری با یکدیگر، به عنوان مهمترین بنیاد این سازمان باشد.

ظریف گفت: همه ما اکنون با تهدید افراط‌گرایی، خشونت به نام دین، تروریسم، فرقه‌گرایی، تندروی، قطبی شدن و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی مشابه مواجه هستیم.

وی افزود: ما با توطئه‌های مختلف اما هماهنگی از درون و برون مواجه هستیم که در پی وارونه جلوه دادن تصویر اسلام هستند. خشونت، مداخله و تجاوز در جهان اسلام همچنان به گسستن تار و پود منطقه ما ادامه می‌دهد. برای آنکه توجه دولت‌های اسلامی از مسئله مشترکمان یعنی فلسطین بازداشته شود، برنامه‌هایی طراحی شده تا در بین ما مخاصمه و بحران را دامن زند که از جمله آن هراس‌افکنی و متهم کردن یکدیگر است.

ظریف با تأکید بر اینکه قطعاً جز همکاری با یکدیگر چاره‌ای نداریم، گفت: این مسئولیت بر عهده ماست تا جو منطقه را بهبود بخشیم، این یک ضرورت است که از دید ما انجام دادن آن امکان‌پذیر است، خواست و اقدام جمعی ما می‌تواند فصلی نو در این برهه دشوار بگشاید. همکاری هم هدفی مشترک و هم تنها راه موجود برای حل و فصل مخاصمات است، لذا اگر همکاری وظیفه و به گونه‌ای گریزناپذیر مقصد ماست، پرسش آن است که چگونه؟

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: همکاری ایجاب می‌کند تا مفروضات و پیش‌ذهن‌های خود از یکدیگر را بازنگری کنیم، روایت‌های تنگ‌نظرانه را مردود انگاریم و ذهنیت انحصارگرایی را به کناری نهیم.

وی افزود: تلاش برای پیشبرد اهداف به هزینه دیگران بر بی‌اعتمادی و تعمیق بحران‌ها دامن می‌زند و در نهایت به نتیجه‌ای نیز نمی‌رسد. تنها نتیجه رهیافت برد ـ باخت نه پیروزی یک طرف بلکه خسارت همگانی است. ما به عنوان مسلمان و یا حتی به عنوان همنوع در این دوران جهانی شدن، یا با هم می‌بریم یا با هم می‌بازیم.

ظریف یادآور شد: آنچه ما را در کنار یکدیگر گردآورده است، بسی فراتر از اختلاف‌هایی است که ممکن است در بین ما وجود داشته باشد؛ دین ما و سرنوشت مشترکمان ما را به یکدیگر پیوند داده است.

وی افزود: با وجود همه نیرنگ‌های تفرقه‌افکنانه، صهیونیست‌ها از همه ما متنفرند و افراطیون به بی‌ثبات کردن تک تک دولت‌های اسلامی کمر بسته‌اند. عوام فریبان تفرقه افکن نه شیعه هستند و نه سنی.

ظریف گفت: بیایید تا در دام خطرناک آنها گرفتار نشویم، گرچه ممکن است برخی سرخوردگی‌ها در بین خانواده اسلامی و یا توهم توفیق اقدام نظامی در کسب منافع سیاسی این دام را گسترده‌تر کرده باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: بیایید صادقانه بپذیریم که بحران‌های منطقه ما راهکار نظامی ندارد، کاربرد زور تنها بر نفرت و افراط‌گرایی می‌افزاید و جایگزین دیگری برای حل و فصل چالش‌ها و بحران‌های سیاسی جز راهکار سیاسی نیست. بیایید راهکارهای سیاسی را جدی‌تر بگیریم؛ بیایید تا بر اساس رهیافت برد ـ برد که در آن همه دولت‌های عضو و همه مسلمانان منتفع می‌شوند با یکدیگر همکاری کنیم (و تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان) (مائده ۲).

وی افزود: برای آنکه این مهم محقق شود، چارچوب ادراکی جدیدی لازم است، تصورات و روایتمان باید از واقعیت برخیزد.

ظریف گفت: تصورات، توهمات و تحلیل‌های گسسته از واقعیت تنها به خونریزی و مخاصمه دامن می‌زند. بنیاد مشترک فکری دینی ما مهمترین سرمایه است. باور مشترک ما اسلام است که بالاترین چارچوب هنجارین برای چنین تلاشی را بنیاد نهاده است.

وی افزود: این باور، ما را به انسجام بیشتر در عرصه اندیشه و عمل رهنمون می‌شود (واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا و کنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها کذالک یبین الله لکم آیاته لعلکم تهتدون (آل عمران، ۱۰۳)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج