جاباما
۲۰۸۷۰۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

دومین دور رایزنی‌ معاونان ظریف و موگرینی

دومین دور رایزنی‌های سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه نگارش «برجام» دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین از سر گرفته شد.

خبرگزاری فارس: دومین دور رایزنی‌های سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دقایقی قبل (۱۷:۳۰ به وقت محلی) در هتل پله کوبورگ شهر وین از سر گرفته شد.

معاونان پیش از ظهر امروز به وقت محلی نیز به مدت ۲ ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

قرار بود گفت‌وگوهای معاونان دیروز در وین برگزار شود که به امروز موکول شد.

پیش از این عراقچی از پیوستن دیگر اعضای ۱+۵ به این مذاکرات خبر داده بود و در همین راستا تیم مذاکره کننده آمریکایی به ریاست وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) وارد وین شد.

نشست‌های کارشناسی نیز که از بعدازظهر امروز در وین و به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران آغاز شده بود، هنوز نیز در جریان است.

کارشناسان ایران و اتحادیه اروپا نیز شب گذشته به مدت ۲ ساعت در وین به گفت‌وگو پرداخته بودند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران امروز در بدو ورود به فرودگاه وین اعلام کرد: هرچه به مراحل آخر مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم، بحث‌ها جدی، پیچیده و جزئی‌تر می‌شود.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه نگارش متن توافق نهایی و ضمائم آن کار فشرده‌ای است، تاکید کرد: از دیروز دور جدید مذاکرات با جلساتی که کارشناسان داشتند، شروع شده و امروز با خانم هلگا اشمیت و تیم کارشناسی وی، بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ما امیدواریم با توکل به خدا و هدایت‌های مقام معظم رهبری، حمایت رئیس جمهور و مردم عزیز ایران این مرحله سخت را با اطمینان خاطر و قوت قلب به گونه‌ای طی کنیم که یک توافق خوب حاصل شود.

احتمال دارد مذاکرات بعد از دهم تیرماه هم ادامه یابد

معاون وزیر خارجه افزود: فکر می‌کنم تا مهلتی که وجود دارد، دهم تیرماه، کار ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است حتی فراتر از آن هم برود و شاید اگر هم خدا بخواهد زودتر هم انجام شود، گفت: ما مقید به زمان نیستیم، مقید به این هستیم که یک توافق خوب با جزئیاتی که مطلوب ماست حاصل شود، هر چه که بخواهد زمان بگیرد.

عراقچی همچنین گفت: در این دور از گفت‌وگوها همه موضوعات روی میز است و ما همه را همزمان به پیش می‌بریم.

وی افزود: موضوع تحریم‌ها، مسائل مربوط به هسته‌ای، جدول زمانی و بحث کمیسیون مشترکی که باید برای پیگیری این مسائل شکل بگیرد، موضوعاتی هست که همزمان روی میز است.

معاون وزیر خارجه افزود: ممکن است فردا نمایندگان کشورهای دیگر به مذاکرات ملحق شوند، اما اکنون طرف مذاکره کننده ما، خانم هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که در صورت پایان یافتن کار پیش نویس متن نگارش، مرحله بعدی چه خواهد بود، نیز گفت: وقتی که کار نگارش پیش نویس تمام شود و مورد موافقت قرار گیرد، توافق نهایی را خواهیم داشت و این کاری است که هنوز ما در نقطه‌ای نیستیم که بتوانیم، بگوییم که به سرعت تمام می‌شود.

پس از آنکه وزرای خارجه ایران و ۶ کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا در سوم آذر ماه ۱۳۹۲ پس از چند روز رایزنی در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند و این توافق در سی ‌ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، انجام مذاکرات به منظور حصول توافق جامع از اواخر بهمن ماه در شهر وین آغاز و پس از آن چندین دور رایزنی برگزار شد که ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۳ این توافقنامه به مدت ۴ ماه تا سوم آذر ماه ۱۳۹۳ تمدید شد.

در سوم آذر ماه ۱۳۹۳ و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وین به دلیل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق جامع، دو طرف این مذاکرات را برای هفت ماه (دهم تیر ماه ۱۳۹۴) تمدید کردند و پس از آن رایزنی‌هایی در ژنو، مونیخ، مونترو، زوریخ، استانبول و لوزان برگزار شد. در لوزان ۲ و پس از ۹ روز رایزنی فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هایی در راستای حصول توافق دست یافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها برای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همین راستا رایزنی‌هایی از دوم اردیبهشت تا چهارم اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد. پس از آن رایزنی‌ها در شهر نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT از دهم تا هفدهم اردیبهشت ماه ادامه یافت و سومین دور این رایزنی‌ها از ۲۲ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در وین و چهارمین دور نیز ۳۰ اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه به مدت سه روز باز هم در وین برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج