۲۰۸۹۰۱
۵۰۶۸
۵۰۶۸
پ

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

AMX يك جنگنده تهاجمي است كه ويژه حملات زميني،پشتيباني نزديك از نيروي زميني و انجام ماموريت هاي شناسايي طراحي و ساخته شده است.

وب سایت میلیتاری: AMX يك جنگنده تهاجمي است كه ويژه حملات زميني،پشتيباني نزديك از نيروي زميني و انجام ماموريت هاي شناسايي طراحي و ساخته شده است.

اين جنگنده با سرمايه گذاري مشترك دو كشور برزيل و ايتاليا و توسط كارخانه AMX International ساخته شده است كه در نيروي هوايي برزيل نيز با نام جنگنده A-۱ در حال خدمت است.

AMX جنگنده اي است كه توانايي انجام عمليات با سرعت مافوق صوت و در ارتفاع پايين و در طول روز و شب را دارد.و همچنين اين جنگنده توانايي نشست و برخاست در باندهاي ناهموار و نامطمئن را نيز دارا ميباشد.

وجود مقدار اندك تشعشعات مادون قرمز و همچنين كاهش سطح مقطع راداري در اين جنگنده ،امكان شناسايي و اشكار شدن ان را تا حد زيادي كاهش داده است.

مجهز بودن به سيستم جنگ الكترونيكي پيشرفته(ECM) و موشكهاي هوا به هوا و توپ نصب شده بر روي دماغه توانايي بالايي به اين جنگنده در دفاع از خود داده است.

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

سير تكامل جنگنده

در سال ۱۹۷۷ نيروي هوايي ايتاليا درخواستي را مبني بر نياز به يك جنگنده تهاجمي براي جايگزيني با جنگنده هاي قديمي Fiat G.۹۱ و F-۱۰۴ Starfighter را صادر نمود.

در سال ۱۹۸۱ دولت هاي برزيل و ايتاليا براي شركت در يك پروژه مشترك به توافق رسيده و از شركت برزيلي Embraer براي همكاري در اين پروژه دعوت به عمل امد.

نمونه اوليه اين جنگنده در سال ۱۹۸۴ توليد شد كه اين نمونه در پنجمين پرواز ازمايشي خود سقوط كرده و خلبانش نيز كشته شد.ولي اين سقوط روند حركتي پروژه را متوقف ننمود و در سال ۱۹۸۹ اولين سري از اين جنگنده ها ساخته شده و به نيروي هوايي بريل و ايتاليا تحويل داده شدند و پس از ان نيز ۲۰۰ فروند از اين جنگنده ساخته شد.

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

تاريخچه عملياتي

AMX هاي نيروي هوايي ايتاليا در سال ۱۹۹۹ و در جنگ كزوو شركت كردند و نيروي هوايي ايتاليا در AMX هاي خود به جاي استفاده از بمب هاي غير هدايت شونده و يا بمب هاي قديمي هدايت ليزري، از بمب هاي مارك ۸۲ كه با كيت هاي هدايت كننده اسراييلي (Opher) تطبيق داده شده بودند استفاده ميكرد كه به خوبي توانسته بود بمب هاي سقوط ازاد را تبديل به بمب هاي هدايت مادون قرمز نمايد.

در سال ۲۰۰۵ نيروي هوايي ايتاليا برنامه اپگيرد كردن ۵۵ فروند از AMX هاي خود رار اجرا نمود.مجهز نمودن انها به سيستم ناوبري خودكار(INS) ،استفاده از نمايشگرهاي ديجيتالي و چند منظوره پيشرفته در كاكپيت ، و توانايي حمل مهمات ضربتي مستقيم مشترك يا JDAM (كه اين سيستم دقت بمب هاي سقوط ازاد را افزايش ميدهد) بخشي از اين برنامه مدرن سازي بود.
در سال 2009 نيز 4 فروند از AMX هاي نيروي هوايي ايتاليا در خاك افغانستان مستقر گشتند.

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

گونه هاي مختلف

AMX-T

مدل ۲ سرنشينه و اموزشي از اين جنگنده است كه تمامي قابليت هاي تهاجمي گونه تك سرنشين ا نيز حفظ نموده است و به خلبانان تازه كار اجازه پرواز اموزشي با يك جت پر سرعت را نيدهد.اين گونه در هر ۲ نيروي هوايي برزيل و ايتاليا خدمت ميكند.

AMX-ATA

گونه ۲ سرنشينه و پيشرفته تهاجمي/اموزشي ميباشد.اين جنگنده چند نظوره براي مقاصد اموزشي و تهاجمي طراحي شده است.اين گونه از سنسور هاي هشداري جديد،مجهز بودن به سيستم نمایشگر سربالا(HUD) ،رادار چند حالته (multi - mode) جديد كه قابليت حمل مهمات هوا به هوا و هوا به سطح را به اين جنگنده ميدهد استفاده ميكند.

اين گونه توانايي استفاده از طيف وسيعي از تسليحات را دارا ميباشد كه ميتوان به موشك هاي ضد كشتي و موشكهاي برد متوسط اشاره نمود.

نيروي هوايي ونزوئلا ۸ فروند AMX-ATA را سفارش داد كه با مخالفت امركا اين امر تحقق نيافت زيرا در اين جنگنده از تكلونوژي امريكايي نيز استفاده شده است.

(AMX-R (RA-۱

گونه شناسايي كه فقط در نيروي هوايي برزيل خدمت ميكند.

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

مشخصات اصلي:

خدمه : ۱ نفر و در مدلهاي اموزشي ۲ نفر
طول : 13.23 m
طول بال : ۸.۸۷ m
ارتفاع : 4.55 m
مساحت بال : ۲۱ m²
وزن خالي : 6,730 kg
حداكثر وزن برخاست : ۱۳,۰۰۰ kg
نيرو محركه : 1 * موتور توربو فن Rolls-Royce Spey 807

عملكرد:

حداكثر سرعت : 1,160 km/h
سرعت بر سطح دريا : ۹۵۰ km/h
برد : 3,330 km
سقف پروازي : ۱۳,۰۰۰ m
نرخ صعود : 52 m/s
نسبت وزن کل به مساحت يال : ۵۱۲ kg/m²
نسبت كشش به وزن : 0.47

تسليحات :

1 قبضه مسلسل چرخان 20 ميلي متري ام۶۱ والکان 6 لول (مخصوص جنگنده هاي نيروي هوايي ايتاليا)

1 قبضه توپ 30 ميلي متري DEFA (مخصوص جنگنده هاي نيروي هوايي برزيل)

2 فروند موشك هوا به هواي AIM-9 Sidewinder و يا 2 موشك Mectron MAA-1 Piranha در نوك بالها

قابليت حمل 3,800 كيلوگرم بمب در 5 جايگاه در زير بالها و بدنه،شامل بمب هاي چند مظوره،بمب هاي هدايت ليزري،موشكهاي هوا به زمين و راكت انداز.

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل

جنگنده AMX محصول مشترك ايتاليا-برزيل
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج