جاباما
۲۰۹۱۶۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آمار و ارقامی جالب از والیبال ایران و آمریکا

تیم ملی والیبال آمریکا نخستین حریف شاگردان بوبان کواچ در رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۵ است.

خبرگزاری فارس: مسابقات تیم‌های سطح یک لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۵ با حضور هشت تیم در دو گروه از هشتم خردادماه سال ۱۳۹۴ آغاز می‌شود و دور مقدماتی یا بین قاره‌ای آن تا ۱۴ تیرماه پیگیری خواهد شد.

بر این اساس تیم‌های ایتالیا، برزیل، صربستان و استرالیا در گروه یک این رقابت‌ها و تیم‌های روسیه، آمریکا، لهستان و ایران در گروه دوم دور مقدماتی لیگ جهانی سال 2015 با یکدیگر رقابت خواهند کرد. هر تیم در هر هفته دو دیدار با حریف خود برگزار خواهد کرد تا هر تیم در دور مقدماتی لیگ جهانی 12 مسابقه برگزار کرده باشد.

* ایران - آمریکا؛ جدال با تیمی ماشینی

ملی‌پوشان والیبال ایران در نخست دیدار خود باید برابر تیمی قرار بگیرند که با بازی ماشینی خود توانست دوره گذشته عنوان قهرمانی را از آن خود کند. تیم ملی والیبال آمریکا که سه مدال طلای المپیک را در پرونده کاری خود دارد، در نخستین مسابقه خود در بیست‌وششمین دوره لیگ جهانی در شهری به مصاف ایران می‌رود که نخستین مدال المپیک را در آن به دست آورد.

شاگردان جان اسپرو بامداد روزهای دهم و یازدهم خردادماه به وقت تهران در حالی در شهر لس‌آنجلس میزبان ملی‌پوشان ایران هستند که ۳۱ سال پیش در چنین شهری نخستین مدال طلای المپیک را به دست آوردند. تیم ملی والیبال آمریکا در بازی‌های المپیک سال‌های ۱۹۸۴ (لس آنجلس)، ۱۹۸۸ (سئول) و ۲۰۰۸ (پکن) به مدال طلا دست یافت. این تیم یک مدال برنز المپیک را نیز در پرونده کاری خود دارد که در سال ۱۹۹۲ و در بازی‌های بارسلونا به دست آمد.

* تاریخچه حضور یانکی‌ها در لیگ جهانی

نخستین دوره لیگ جهانی والیبال سال ۱۹۹۰ در اوزاکای ژاپن آغاز شد و تیم ملی والیبال آمریکا از آن سال تا کنون در ۱۷ دوره این رقابت‌ها شرکت کرده است که دو مدال طلا در سال‌های ۱۹۸۶ (ریودوژانیرو) و ۲۰۱۴ (فلورانس ایتالیا) از جمله افتخارات این تیم در این رقابت‌ها است. ملی‌پوشان والیبال آمریکا همچنین یک مدال نقره (۲۰۱۲ سوفیه بلغارستان) و دو مقام سومی (۱۹۹۲ جنوا و ۲۰۰۷ کاتوویسه ) در لیگ جهانی به دست آوردند.

لوی بال و تیلور ساندر والیبالیست‌های مشهور آمریکا در لیگ جهانی هستند که به ترتیب در سال های 2008 و 2014 عنوان باارزش‌ترین بازیکن این رقابت‌ها را به دست آوردند. تیم ملی والیبال آمریکا مقام قهرمانی جهان در سال 1986 در فرانسه و عنوان سومی در سال 1994 جهان را نیز در پرونده افتخارات خود دارد. این تیم در سال 2014 رتبه هفتمی جهان را به دست آورد و یک پله پایین‌تر از ایران (رتبه ششم) قرار گرفت. والیبال این کشور مدال‌های متعدد دیگری از جمله چهار طلا، چهار نقره و یک برنز رقابت‌های پان آمریکا و دو طلا، دو نقره و برنز در کاپ آمریکا به دست آورده است.

اندرسون و کلارک (پشت خط زن)، ساندر و پریدی (دریافت کننده)، لی و هلت (سرعتی) کریستین سن (پاسور) از بازیکنان مطرح والیبال آمریکا هستند که در ترکیب ۲۵ نفره این تیم در لیگ جهانی ۲۰۱۵ نیز قرار دارند.

* رتبه‌های کسب کرده تیم ملی والیبال آمریکا در 17 دوره لیگ جهانی به شرح زیر است:

سال ۱۹۹۰، رتبه هفتم
سال ۱۹۹۱، رتبه ششم
سال ۱۹۹۲، مقام سومی و مدال برنز
سال ۱۹۹۳، رتبه نهمی
سال ۱۹۹۴، رتبه دوازدهم
سال ۱۹۹۵، رتبه دهم
سال ۲۰۰۰، رتبه ششم
سال ۲۰۰۱، رتبه نهم
سال ۲۰۰۶، رتبه دهم
سال ۲۰۰۷، مدال برنز و مقام سومی
سال ۲۰۰۸، مدال طلا و عنوان قهرمانی
سال ۲۰۰۹، رتبه ششم
سال ۲۰۱۰، رتبه هشتم
سال ۲۰۱۱، رتبه هفتم
سال ۲۰۱۲، مدال نقره و نایب قهرمانی
سال ۲۰۱۳، رتبه دوازدهم
سال ۲۰۱۴، مدال طلا و عنوان قهرمانی
سال ۲۰۱۵،؟؟

* فهرست اسامی بازیکنان تیم ملی والیبال آمریکا به شرح زیر است:

میکاه چریستسون، ریان آمرمان، کاویکا شوجی، گراهام مکلواین، مت اندرسون، آرون روسل، تیلور سندر، پائول لوتمن، رید پریدی، دفالکو، جیسون جابلونسکی، گارتا، توماس جائسچک، دیوید لی، روسل هولمز، فوتی تاوانا، مکس هولت، دیوید اسمیت، دن مکدونل، مورفی تروی، کارسون کلارک، ویل پرایز، آلفی رفت، دوستین واتن، اریک شوجی.

سیستم بازی آمریکا قدرتی است و ایران اگر بتواند دریافت‌های اول خوبی داشته باشد، می‌توان به پیروزی مقابل این تیم امیدوار باشد. شاگردان بوبان کواچ تیمی هستند که سابقه پیروزی بر برزیل و ایتالیا و لهستان و سایر تیم‌های بزرگ دنیا و حتی همین آمریکا را دارند و بدون شک توانایی پیروزی مجدد مقابل آمریکا را هم خواهند داشت.

دور مقدماتی سطح یک لیگ جهانی والیبال از جمعه هشتم خردادماه آغاز می شود و به مدت شش هفته یعنی تا یکشنبه ۱۴ تیرماه ادامه خواهد داشت. دور نهایی این رقابت ها نیز ۱۵ تا ۱۹ جولای (۲۴ تا ۲۸ تیرماه) به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل پیگیری خواهد شد که علاوه بر پنج تیم سطح یک، قهرمان رقابت‌های سطح دو در آن شرکت خواهند کرد.

* ایالات متحده؛ قهرمان آمریکای شمالی و مرکزی

رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان در قاره آمریکای شمالی و مرکزی امسال و در اواخر شهریور ماه به میزبانی کانادا برگزار شد. کانادایی که امسال با صعود به مرحله نهایی لیگ جهانی، در صدد بود تا اولین قهرمانی‌اش را در قاره نیز جشن بگیرد، اما این مهم حاصل نشد و ایالات متحده بود که پس از ۴ سال توانست مدال طلای قاره را از کوبا پس بگیرد و باز هم بر صدر بایستد.

این هشتمین قهرمانی آمریکا در طول 23 دوره برگزاری این پیکارها بود. پیکارهایی که کوبا با 15 قهرمانی، پرافتخارترین تیمش محسوب می‌شود. رقابت‌های امسال این قاره، پس از بازی‌های زیرگروه و مقدماتی در سه گروه سه تیمی آغاز شد که مهمترین نتیجه‌اش پیروزی 3 بر صفر کانادا مقابل کوبا در بازی نیمه نهایی بود. آمریکایی‌ها در این تورنمنت همه بازی‌های خود را حتی فینال مقابل کانادا را سه بر صفر پیروز شدند و بر قهرمانی قاره تکیه زدند. از آمریکا میشا کریستنسن، بهترین پاسور و زننده سرویس رقابت‌ها نام گرفت و البته فوق ستاره این تیم مت اندرسون نیز عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات را تصاحب کرد. در این پیکارها کوبا، پورتوریکو، مکزیک، دومینکن، باهاماس، سنت لوسیا و گواتمالا عناوین سوم تا نهم را کسب کردند.

* نگاهی به تاریخچه دیدار ایران - آمریکا

تیم های ملی والیبال ایران و آمریکا در طول تاریخ خود تاکنون 6 بار به مصاف هم رفته اند که سهم والیبال ایران تنها 2 برد بوده است.

این دو تیم از آغاز تا اکنون در ۶ دیدار رسمی به مصاف یکدیگر رفته اند که نتایج آن به شرح زیر است:

ایران 2 - آمریکا 3 (قهرمانی جهان 1970)
ایران صفر - آمریکا 3 (قهرمانی جهان 2006)
ایران صفر - امریکا 3 (جام جهانی 2011)
ایران 3 - آمریکا 2 (قهرمانان قاره ها 2013)
ایران صفر - آمریکا 3 (لیگ جهانی 2014)
ایران 3 - آمریکا 2 ( قهرمانی جهان 2014)

* تیم ملی والیبال ایران در مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۵ چهار مسابقه با آمریکا برگزار خواهد کرد که برنامه آن به شرح زیر است:

شنبه، نهم خردادماه - لس‌آنجلس
آمریکا - ایران
ساعت 19، تهران ساعت 6:30 صبح یکشنبه 10 خردادماه در سالن دانشگاه کالفرنیا

یکشنبه، دهم خردادماه - لس‌آنجلس
آمریکا - ایران
ساعت ۱۶، تهران ساعت ۳:۳۰ بامداد دوشنبه ۱۱ خردادماه در سالن دانشگاه کالفرنیا

سال گذشته تیم ملی والیبال ایران در لس‌انجلس و در سالن دانشگاه کالفرنیا با تیم آمریکا بازی دوستانه انجام داد و همین امر موجب شد تا حالا ملی‌پوشان ایران با شرایط این شهر و سالن آشنا باشند. آینده‌نگری مسئولان فدارسیون و کادر فنی تیم ملی والیبال ایران موجب شد تا حالا شاگردان بوبان کواچ یک قدم جلوتر باشند.

جمعه، ۲۹ خردادماه - ایران
ایران - آمریکا
تهران، سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، ساعت ۲۱ (دوم ماه رمضان)

یکشنبه، 31 خردادماه - ایران
ایران - آمریکا
تهران، سالن 12 هزار نفری آزادی، ساعت 21 (چهارم ماه رمضان)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج