جاباما

۱۰ گونه‌ جدید که در ۲۰۱۵ شناسایی شده‌اند

zoomit.ir - مریم اصلانی: کارل لینیوس را می‌توان پدر علم طبقه بندی دانست. او راهی یافت تا همه‌ی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در سطح جهانی طبقه بندی کند. به مناسبت زاد روز تولدش مؤسسه‌ی بین‌المللی ESF، هر ساله فهرستی از برترین گونه‌های کشف شده را اعلام می‌کند. امسال از میان ۱۸ هزار گونه‌ی جدید، این ده مورد، عناوین برتر را به خود اختصاص داد‌ه‌اند که همراه شما به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

پزشک، گیاه‌شناس و جانور شناس سوئدی کارل لینیوس (کارل فون لینه)، در ۲۳ می ۱۷۰۷ در جنوب کشور سوئد دیده به جهان گشود. او تمامی جهان را به سه سلسله (Kingdom) تقسیم بندی کرد، گیاهان، جانوران و معدنی‌ها. سپس هر سلسله را بر اساس مشخصات همسان ظاهری، طبقه بندی نمود. در نهایت به تمامی موجودات شناخته شده در آن زمان، نامی ساده، دو بخشی و لاتین تعلق گرفت که حتی امروزه هم توسط زیست شناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

انجمن و مؤسسه‌ی بین‌المللی جستجوی گونه‌های تازه ESF، در بزرگداشت این محقق برجسته، هر ساله به بررسی گونه‌های کشف شده‌ی جدید پرداخته و در قالب فهرستی، اقدام به معرفی ده گونه‌ی جدید برتر می‌کند. امسال قرعه به نام این موجودات افتاده که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

ماهی بادکنکی خالخالی "Torquigener albomoaculosus"

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

در طول بیست سال گذشته، ماهیگیران در سواحل کشور ژاپن با پدیده‌ای زیبا، شگفت‌انگیز و مرموز مواجه بودند، دوایری چین خورده که ظاهری عجیب و ماورایی داشتند. بالاخره به همّت محققان، این راز کشف شده و مشخص شد که این دوایر هیچ پیوندی با حضور بیگانگان ندارند، بلکه تنها راهی برای جلب توجه جنس مخالف است که توسط گونه‌ای ماهی بادکنکی به کار گرفته می‌شود. ماهیان نر، این اشکال پیچیده را به وسیله‌ی تکان دادن خود روی شن و ماسه‌ی کف اقیانوس ایجاد کرده و از آن برای جذب ماده‌ها استفاده می‌کنند.

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

دایناسوری به نام "جوجه‌ی جهنمی"، (Anzu wyliei)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

این دایناسور با منقاری استخوانی شبیه به طوطی سانان، استخوان‌های میان تهی و بدنی پوشیده شده با پر، احتمالاً ظاهری متفاوت داشته است. این گونه تا زمان درآمدن بچه دایناسورها از تخم، روی آنها می‌نشسته است. این شبه پرنده، ۱.۵ ارتفاع داشته که البته برای یک پرنده، اندازه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. در عین حال دستان چنگال مانند، تاجی روی سر و البته دمی عجیب شبیه به خزندگان، ظاهری به مراتب عجیب‌تر به آن می‌بخشیده است. به همین دلیل محققان تصمیم گرفتند این گونه‌ی جدید را آنزو (Anzu) بنامند که عنوان هیولایی پردار در اساطیر منطقه‌ی بین‌النهرین است. بقایا و فسیل این دایناسور در منطقه‌ی تشکیلات هِل‌کریک (Hell Creek Formation) کشف شده که یکی از مناطق معروف و شناخته شده در زمینه‌ی کشف بقایای دایناسورها است. این گونه احتمالاً همه چیزخوار بوده و گیاهان، جانوران کوچک والبته تخم دیگر دایناسورها، جایی در رژیم غذایی‌اش داشته‌اند.

Hell Creek Formation

مرجان بالانوفورا کورالیفورمیس "Balanophora coralliformis"

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

با نگاهی مختصر به این گونه، شاید تصور کنید همچون دیگر مرجان‌ها در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها رشد کرده است، اما سخت در اشتباهید. این مرجان نه در عمق، که در ارتفاعی بین ۱.۴۶۵ تا ۱.۷۵۳ متری کوهستانی در فیلیپین کشف شده است. به دلیل همین ظاهر به نام مرجان خوانده شد و نکته‌ی جالب اینکه به دلیل تعداد اندک، این گونه به محض کشف شدن در شمار گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است. به عنوان یک گیاه انگلی، این مرجان، تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از میزبان تأمین کرده و از این رو نیازی به کلروفیل و انجام فرآیند فتوسنتز ندارد.

اِکس فیلا، (Dendrogramma enigmatica)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

اگرچه ظاهر این گونه شبیه به قارچ‌ها است اما در واقع موجودی عجیب و چند سلولی است که در عمق هزار متری سواحل ویکتوریای کشور استرالیا پیدا شده است. اِکس فیلا (X- Phyla) به همراه گونه‌ای دیگری ( D. Discoid)، کشف شد و همین امر احتمال شباهت و نزدیکی آنها با عروس‌های دریایی و "Cnetophora" را تقویت می‌کرد. هر چند با بررسی‌های بیشتر، هیچ شباهت ساختاری و مشخصات یکسان بین آنها مشاهده نشد. در نتیجه شاید چندان تعجب آور نباشد که گروهی اعتقاد دارند این گونه، نماینده‌ی دودمان و سلسله‌ی خود است.

تکّه چوب متحرک، (Phryganistria tamdaoensis)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

هر چند این گونه به عنوان درازترین حشره‌ی جهان دست نخواهد یافت، اما با طولی معادل ۲۲.۸ سانتیمتر، در شمار حشرات کوچک هم قرار نمی‌گیرد. هر چه هست این گونه تبحری خیره کننده در امر استتار داشته، چرا که علیرغم حضور در شهر تام دائو (Tam Dao) در کشور ویتنام که میعادگاه حشره شناسان است، خود را برای مدتی از نظرها پنهان نموده است. رکورد بزرگ‌ترین حشره‌ی چوب مانند با ۵۶.۷ سانتیمتر به "Chan's megastick" تعلق دارد.

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

قورباغه‌ی نیش‌دار، (Limnonectes larvaepartus)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

با عدم وجود هیچ نشانه‌ی تناسلی خارجی، محققان هنوز هم از روند تولید مثلی این قورباغه در شگفتند. شمار اندکی از گونه‌های قورباغه قادر به تولید مثل داخلی هستند و در میان همین گروه نیز، این گونه عجیب‌ترین است. به نظر می‌رسد قورباغه‌ی ماده به جای تخم ریزی، بچه قورباغه‌ها را پرورش می‌دهد. یعنی بچه‌ها درون بدن مادر رشد و پرورش می‌یابند. به نظر می‌رسد که نوزدان قورباغه برای رشد و نمو از مدفوع مادر تغذیه کرده و اجساد بچه‌های مرده نیز از بدن مادر دفع می‌شود.

زنبورمقبره، (Deuteragenia ossarium)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

این حشره‌ی مخوف چینی (Bone- house Wasp) با استفاده از اجساد حشرات مرده، از نوزادان خود محافظت می‌کند. وقتی که زنبور ماده اقدام به تخم گذاری می‌کند، هر سلول کندوی خود را با جسد عنکبوتی مرده پر کرده و سپس در آن را با خاک مهر و موم می‌کند. اما همه چیز اینجا به پایان نمی‌رسد، در ادامه این بانوی خونخوار، روبروی ورودی اصلی کندو را با کپه‌ای از اجساد مورچه‌های مرده مسدود می‌کند. کاری که از هوشمندی این زنبور سرچشمه می‌گیرد، چرا که رایحه‌ای که از این اجساد برمی‌خیزد، بوی لاروهای این زنبور را به خوبی مخفی کرده و آنها را از حمله‌ی سایر شکارچیان محفوظ نگه می‌دارند.

Christmas bromeliad

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

این مورد نیز برای مدت‌ها از انظار عمومی پنهان بود. اما به تازگی توسط محققان در دهکده‌های بومیان مکزیک کشف شده و جالب اینکه مدت‌هاست توسط آنها و در مراسم کریسمس مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه در سراشیب‌های تند صخره‌ها رشد و نمو یافته و از ماه دسامبر تا ماه مارس به گل می‌نشیند. رنگ آن مخلوطی از قرمز و سبز است. هر چند این گیاه برای بومیان منطقه کاملاً شناخته شده و عادی است، اما در شمار گونه‌های برتر سال ۲۰۱۵ جای گرفته است.

لیسه‌ی دریایی، (Phyllodesmium acanthorhinum)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

این موجود مبهوت کننده که در این تصویر مشاهده می‌کنید چیزی فراتر از یک زیبایی صرف است. این لیسه‌ی دریایی فلئورسانت ژاپنی، در واقع یک حلقه‌ی مفقود شده‌ی ارتباطی است. پیوندی میان شکارچیان کوچکی که از موجودات آبی تغذیه کرده و با عروس ماهی‌ها در ارتباطند، با موجوداتی که از مرجان‌ها تغذیه می‌کنند. از سوی دیگر، این موجود تازه کشف شده به فهم بهتر ارتباط بین لیسه‌های دریایی و جلبک‌هایی که در امعاء و احشای آنها زندگی می‌کنند، کمکی قابل توجه خواهد کرد. همچنین این گونه دارای فعالیت‌های فتوسنتتیک است که باعث می‌شود لیسه در قبال مواد غذایی خود، سلامت محیط را تضمین کند.

عنکبوت آکروبات باز مراکشی، (Cebrennus rechenbergi)

10 گونه‌ جدید که در 2015 شناسایی شده‌اند

این عنکبوت زمانی که با خطر مواجه می‌شود، به سادگی و با دویدن محیط را ترک نمی‌کند، بلکه بر عکس به اجرای حرکات نمایشی و چرخ و فلک زدن مشغول می‌شود، آن هم نه برای فرار از عامل تهدید، بلکه بر عکس، مستقیم به سمت خطر حرکت می‌کند، عجیب است، اینطور نیست؟ محققان تصور می‌کنند که به دلیل کمبود محلی برای پنهان شدن در محیط زیستش، این عنکبوت به جای فرار و پنهان شدن به سیاست حمله‌ی متقابل روی آورده است، سیاستی که به صورت ضمنی می‌گوید حمله بهترین دفاع است. حتی پیش از نامیده شدن این جانور، شماری از روبوت‌های زیستی با الهام از جانوران، به اجرای پشتک و وارو و حرکات آکروباتیک می‌پرداختند.