۲۱۰۱۷۲
۵۳۱۷
۵۳۱۷
پ

امروز در تاریخ

۱۲ خرداد - ۲ ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۲ خرداد برابر با ۲ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۱۲ خرداد برابر با ۲ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

۵۴۵ پیش از میلاد - زمانی که قبرس بر قلمرو ایران اضافه شد

محاسبات تقویمی نشان می دهد که جزیره ۹ هزار کیلومتری قبرس در مدیترانه شرقی در ماه ژوئن سال ۵۴۵ پیش از میلاد بر قلمرو ایران افزوده شده بود و این زمان در کتابهای تاریخ قرون قدیم مندرج است. این جزیره که از نظر وسعت سومین جزیره مدیترانه بشمار می رود تا مارس ۳۳۲ پیش از میلاد [ ۴ ـ ۵ ماه پس از نبرد ایسوس] هنوز در دست ایرانیان بود. نبرد ایسوس که در آن ارتش ایران از اسکندر مقدونی شکست خورد در نوامبر ۳۳۳ پیش از میلاد روی داده بود. ناحیه ایسوس تا ساحل مدیترانه فاصله زیاد ندارد. در دوران حکومت ایران بر قبرس، نهال و بذر بسیاری از درختان میوه منطقه مدیترانه و نیز حنا (برای تولید رنگ قرمز) از این جزیره به ایران و نهال و بذر چند نوع انگور ایران به آنجا منتقل شد. ایرانیان از معادن مس قبرس استفاده می کردند.

قبرس ۱۹ دهه یک پایگاه دریایی ایران در مدیترانه بود. به تحریک آتنی ها و همزمان با سایر ایونی ها قبرسی ها در سال ۴۹۹ پیش از میلاد برضد امپراتوری ایران دست به شورش زدند که به دست آرتی بیوس Artybius ـ ژنرال ارتش ایران سرکوب شدند. قبرسی ها در سال ۳۴۴ پیش از میلاد نیز به یک شورش محدود دست زدند که بی نتیجه بود. این بار شاه هخامنشی ایران شورشیان را بخشود. پیش از ایرانیان، مدتی هم آشوریان بر قبرس حکومت کرده بودند. در پی شکست ارتش ایران در نبرد ایسوس از اسکندر، قبرس برای همیشه از ایران جدا شد و پس از درگذشت اسکندر، توسط اسکندریان حاکم بر مصر ازجمله پتولمیس Ptolemies اداره و کاملا یونانیزه Hellenization شد. این جزیره استراتژیک در سال ۵۸ پیش از میلاد به دست رومیان افتاد که از سال ۱۵۷۰ عثمانیان جای آنان را گرفتند و مهاجرت تُرکان به آن جزیره آغاز شد. از سال ۱۸۷۸ انگلیسی ها حاکم بر قبرس شدند و قبرس از سال ۱۹۶۰ استقلال یافت ولی طولی نکشید که تُرکان ساکن شمال این جزیره با حمایت نظامی ترکیه اعلام استقلال کردند و از ۱۹۷۴ این جزیره دارای دو دولت است. تُرکان نزدیک به یک چهارم نفوس این جزیره اروپایی ـ آسیایی یک میلیون و یکصد هزار نفری را تشکیل می دهند. انگلستان هنوز پایگاه نظامی خودرا در این جزیره حفظ کرده است.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
قلمرو امپراتوري پارسيان ـ جزيره قبرس در مديترانه شرقي با دايره چهره اي مشخص شده است

1763 - پونتياك رئيس قبايل متحده بوميان آمريكا (سرخپوستان) بزرگترين پادگان نظامي انگلستان در ميشيگان را تصرف و شهر مكيناو را از چنگ اروپايي هاي مهاجر خارج ساخت.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
پونتياك

1896 - ماركوني اختراع راديو را به ثبت داد.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماركوني

1949 - جمهوريت ايتاليا پس از روشن شدن نتيجه رفراندم اعلام شد. در اين رفراندم از ايتاليايي ها خواسته شده بود كه ميان نظام پادشاهي و جمهوريت، يكي را انتخاب كنند كه اكثريت راي به جمهوري شدن داده بود و امبرتو دوم پادشاه وقت ايتاليا اين نتايج را پذيرفت و كنار رفت.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
امبرتو دوم

1367 - انتصاب آيت ‏اللَّه هاشمي رفسنجاني به جانشيني فرماندهي كل قوا

در اواخر جنگ و پس از سقوط شلمچه، جمهوري اسلامي ايران دست به اقداماتي زد كه افزايش فعاليت‏هاي سياسي براي جابجايي در بندهاي قطعنامه 598 شوراي امنيت و اعزام نيروهاي بيشتر به جبهه ‏هاي جنگ از آن جمله است. همچنين اقدام برجسته‏اي كه ايران در اين زمان انجام داد، انتصاب آيت ‏اللَّه هاشمي رفسنجاني به عنوان جانشين فرماندهي كل قوا در دوازدهم خرداد 1367 بود. زمينه‏ هاي انتصاب آقاي هاشمي به مسؤوليت جديد، اساساً پس از سقوط فاو ايجاد شد و بدين ترتيب بود كه سپاه، ايشان را براي اين عنوان به امام پيشنهاد كرد. از اينرو، امام پس از سقوط شلمچه، طي حكمي، آقاي هاشمي را به اين سمت تعيين نموده و در آن حكم، به ايجاد ستاد فرماندهي كل، هماهنگي كامل ارتش، سپاه، بسيج و نيروهاي انتظامي سعي در استفاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها و بهره‏برداري صحيح از كمك‏هاي مردمي اشاره كردند.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۴۲ - آغاز عمليات روباه صحرا توسط آلمان عليه انگلستان در شمال افريقا

در دوم ژوئن در جريان جنگ جهاني دوم، ضد حمله بزرگ مارشال رومل آلماني معروف به روباه صحرا عليه نيروهاي انگليسي در شمال افريقا آغاز شد. قبل از اين حمله، انگليسي‏ها با تهاجم به ليبي، اين منطقه را از ارتش آلمان نازي پس گرفته بودند. اما در جريان ضد حمله مارشال رومل كه نزديك به يك ماه به طول انجاميد، نيروهاي تحت فرماندهي وي علاوه بر تصرف مجدّد ليبي، تا نزديكي بندر سوئز را از دست متفقين خارج ساختند. با اين حال، در حمله متقابل انگليسي‏ها در نوامبر ۱۹۴۲م، رومل شكست خورد و اين نقشه آلماني‏ها با شكست مواجه گرديد.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۵۲ - اعتراض تاريخي ايران به دولت انگلستان درباره بحرين

۱۲ خرداد ۱۳۳۱ (دوم ژوئن ۱۹۵۲) وزارت امور خارجه ايران (دولت دكتر مصدق) طي يادداشتي به دولت انگلستان تاكيد كرد كه امضاي هرگونه قرارداد اين دولت (انگلستان) با بحرينِ ايران را، نقض تعهدات و يك «دو ـ رويي» محض مي داند.

در اين يادداشت آمده بود كه دولت انگلستان طبق اسناد موجود از زمان شاه عباس به بعد، بارها پذيرفته است كه مجمع الجزاير بحرين گوشه اي از قلمرو ايران است. بنابراين، نبايد با متمرّدين اين جزاير قرارداد امضاء مي كرد. دولت انگلستان با اين عمل غير قابل قبول، تعهدات خود و موازين بين المللي را نقض كرده و شئون و حيثيت خودرا ناديده گرفته است، ايرانيان از حق خود و تماميت وطن نخواهند گذشت.

نسخه اي از اين يادداشت به سفارت انگلستان در تهران تسليم شده بود.

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر مصدق

سه دهه بعد، يكي از موارد جرم اميرعباس هويدا كه در بهار سال 1358 به حکم قاضي شرع دادگاه انقلاب اعدام شد؛ گذشتن از حقوق ايران در قبال بحرين و تن دادن به تجزيه کشور بود كه وي در زمان نخست وزيري اش در مجلس حاضر شده بود و بدون كسب نظر ملت ايران در يك رفراندم، از آن صرف نظر كرده بود.

1994 - مرگ 19 افسر اطلاعاتی انگلستان در یک سانحه هلی کوپتر

دوم ژوئن 1994 بر اثر سرنگون شدن یک هلی کوپتر که از شهر بلفاست (ایرلند شمالی) بپرواز درآمده بود 19 افسر اطلاعاتی انگلستان وابسته به اینتلیجنس سرویس این کشور (سازمان ام. آی - 5) کشته شدند. در این حادثه شش افسر ارتش و پلیس نیز جان سپرده بودند. هلی کوپتر 29 سرنشین داشت. رسانه های لندن درباره این حادثه نوشته بودند که 19 افسر اطلاعاتی مقتول از زبده ترین ماموران جاسوسی و ضد جاسوسی انگلستان بودند. علت وقوع این حادثه اعلام نشد ولی روزنامه ها و نمایندگان مجلس انگلستان تا مدتها این سئوال بدون پاسخ را مطرح می کردند که چرا باید این همه افسر اطلاعاتی ارشد و باتجربه در یک هلی کوپتر حمل می شدند.

زادروزها

۱۵۳۵ - زادروز لئون یازدهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۷۴۰ - زادروز مارکی دو ساد نویسنده و فیلسوف فرانسوی

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارکی دو ساد

۱۸۳۵ - زادروز پیوس دهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۴۰ - زادروز توماس هاردی رمان‌نویس و شاعر انگلیسی

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس هاردی

۱۸۵۷ - زادروز کارل آدولف گیلروپ شاعر و رمان نویس دانمارکی

درگذشت‌ها

۱۸۸۲ - درگذشت جوزپه گاریبالدی از مبارزان اصلی میهنی در جنگ استقلال ایتالیا بر ضد اتریشیها
۱۹۷۰ - درگذشت جوزپه اونگارتی شاعر، روزنامه نگار، مقاله نویس، ایتالیایی

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوزپه گاریبالدی

۱۹۷۸ - درگذشت سانتیاگو برنابئو یسته فوتبالیست بازیکن باشگاه رئال مادرید
۱۹۸۷ - درگذشت آندرس سگوبیا گیتاریست‌ سبک کلاسیک اسپانیایی

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
سانتیاگو برنابئو

۱۹۸۸ - درگذشت راج کاپور ستاره سینمای هند
۱۹۹۰ - درگذشت رکس هریسون بازیگر سینما وتئاتر انگلیسی ، برنده جایزه اسکار

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
راج کاپور

۱۳۸۸ - درگذشت پروین سلیمانی، بازیگر ایرانی (زاده ۱۳۰۱)

12 خرداد - 2 ژوئن؛ در تاریخ چه گذشت؟
رکس هریسون

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج