۲۱۱۰
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

آموزش خرج کردن پول به کودکان

ساختن آینده و ارزش سکه های کوچک

آنتونی رابینز در یکی از معروف ترین کتاب های خود به این نکته اشاره کرده که آدم عموماً به آنچه در یک سال می تواند انجام دهد بیشتر اهمیت می دهد و به آنچه در ده سال قادر به انجام آن است، بی توجهی نشان می دهد.

آنتونی رابینز در یکی از معروف ترین کتاب های خود به این نکته اشاره کرده که آدم عموماً به آنچه در یک سال می تواند انجام دهد بیشتر اهمیت می دهد و به آنچه در ده سال قادر به انجام آن است، بی توجهی نشان می دهد. این تقریباً بدین معناست که وقتی انسان تصمیم به انجام کاری می گیرد، همه چیز را خیلی زود و سریع می خواهد. وقتی که او نتواند همه چیز را در کوتاه ترین زمان ممکن به دست آورد، بی انگیزه می شود و از مبارزه کردن دست برمی دارد. به همین خاطر او برای طولانی مدت هیچ گاه سرمایه گذاری نمی کند. این در حالی است که اگر انسان در طولانی مدت تلاش و مبارزه کند، می تواند کارهای مهمی انجام دهد. در واقع اگر انسان آنچه را که می تواند در ده سال تحقق بخشد، بی ارزش می شمارد، از آنچه قادر است طی مدت سی سال برای خود خلق کند، کاملاً بی خبر است.

شاید اگر از شما بپرسند که سی سال دیگر چه کاری می خواهید انجام دهید، خنده تان بگیرد. برای اینکه سی سال زمانی است که از محدوده زمانی شما خارج است. مثلاً برای یک شخص سی ساله اینکه در شصت سالگی چه کارهایی می تواند بکند، از کم ترین اهمیت ممکن برخوردار است. ولی اینجا موضوع مهمی مطرح می شود. با توجه به شرایط اقتصادی دنیا، تا سی سال دیگر دنیا متعلق به کودکانی خواهد بود که شاید در این دوره یاد گرفته اند حتی کمترین مقدار پول های خود را پس انداز کنند. در واقع آنها افرادی هستند که سی سال دیگر قادرند مفهوم آزادی مالی را به طور کامل درک کنند و بفهمند. اینکه والدین امروزی به فرزندان خود اهمیت یک شغل ثابت را بیاموزند. اینکه بدانیم افرادی که بیست سال دیگر بازنشسته می شوند، دیگر مجبور نیستند با کمترین درآمد ممکن روزگار بگذرانند و جوانان در سی سالگی به طور کامل اعلام استقلال می کنند، دستاوردهای مهم برای آینده و جوامع آتی خواهد بود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ یک از والدین نمی توانند به فرزندان خود چیزی را که خود قادر به انجام آن نیستند، بیاموزند.

برای راهنمایی کردن یک کودک، صداقت شرط اول شروع خواهد بود. با جملات و بازی با کلمات می توان یک شخص بزرگسال را فریب داد ولی این حربه در مورد کودکان جوابگو نخواهد بود. واقعاً چند درصد والدین برای دوران بعد از بازنشستگی خود پس انداز می کنند؟ شاید اگر بیست یا سی سال پیش، روزی حتی یک تومان هم پس انداز کرده بودید، امروز سرمایه قابل توجهی انباشته کرده و آینده راحت تری برای خود رقم زده بودید. برای اینکه فرزندان ما هم مجبور نشوند برای داشتن یک زندگی معمولی تا شصت سالگی خود بی وقفه کار کنند و از جان مایه بگذارند، باید از همین کودکی به آنها آموزش های لازم برای پس انداز پول را داد. شاید در این شرایط تا سی سال دیگر بتوانید ارزش آموزش های مهم امروز خود را بفهمید.

آموزش مالی از همان کودکی

پس انداز موقع خرید مواد غذایی
دفعه بعد که به بقالی محل خود می روید، فرزند کوچک تان را هم همراه خودتان ببرید و از او بخواهید تا شما را در پیدا کردن قیمت اشیا کمک کند. وقتی شما به مارک های مختلف توجه می کنید و قیمت ها را با هم مقایسه می کنید، فرزندتان این عادت را از شما می آموزد و ارزش پول را یاد می گیرد. حتماً در مورد اینکه چه اندازه با مقایسه قیمت ها پول خود را پس انداز می کنید حساب و کتاب بکنید و این پول را برای حساب پس انداز خود با یک برنامه تفریحی و خوردن بستنی هنگام عصر خرج کنید. در این شرایط نه تنها به فرزند خود در مورد پس انداز کردن، تقسیم کردن و خرج کردن پول آموزش داده اید و آنها را شریک تصمیمات خود قرار داده اید، از این طریق آنها را نسبت به پیروی از رفتار خود تشویق می کنید.

اهدای لوازم غیرنیاز به نیازمندان
کودکان خیلی زود می توانند در مورد مایحتاج ضروری و چیزهایی که بدون آنها هم می توان زندگی کرد، بیاموزند. از فرزندان تان بخواهید تا لباس ها، اسباب بازی ها و وسایل غیرضروری خود را که دیگر به آنها نیازی ندارند، دراختیار مستمندان قرار دهند. در زمان تعطیلات تابستانی به آنها پیشنهاد دهید تا با انجام خدمات مختلف راهی برای پس انداز کردن پول خود برای فصول دیگر سال پیدا کنند. این موضوع نه تنها به آنها فقط در پس انداز پول کمک می کند بلکه فرهنگ کمک کردن و خدمت کردن در اوقات فراغت را هم به آنها می آموزد.

صحبت در مورد مسائل اقتصادی سر میز شام
می توانید موضوعات مهم اقتصادی روز را با فرزندان تان در میان بگذارید و در مورد هزینه ها و مخارج خانه و نیاز به صرفه جویی بیشتر یا حتی مشکل بی کاری و غیره با آنها حرف بزنید. در این شرایط شما راه گفت وگو با فرزندان تان را در مورد مسایل مالی حفظ می کنید. ضمن اینکه این اقدام شما حس مسوولیت پذیری را در آنها افزایش می دهد و سبب می شود آنها در مورد مسایل مالی شخصی خود هم اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند. اگر آنها در مورد مسایل گوناگون از جمله میزان درآمد برای مشاغل پاره وقت یا اینکه چه مقدار در یک ماه می توانند پس انداز کنند، سوالی دارند، از پاسخ دادن دریغ نکنید. فراموش نکنید که این آموزش ها معمولاً در مدارس وجود ندارند و این درس هایی است که شما باید در خانه خود به فرزندان تان بیاموزید.

چگونه به کودکان ارزش پول را بیاموزیم
مدیریت پول، مهارت مهمی در زندگی هر شخص محسوب می شود. با آموزش زودهنگام به کودکان تان در مورد ارزش پول، دانش لازم و ضروری برای موفقیت مالی و زیربار قرض نرفتن را دراختیارشان قرار می دهید. وقتی کودکان شما در خانه هستند، شما کنترل بیشتری در مورد اینکه چگونه پول های خود را خرج می کنند، دارید و می توانید آنها را در تصمیمات مهم مالی همراهی کنید. این به کودکان شما کمک می کند تا در مورد اینکه چگونه منابع مالی خود را مدیریت کنند چیزهای زیادی بیاموزند و حتی امکان ایجاد خطا و اشتباه را برای آنها در یک محیط امن فراهم می کند. در این شرایط آنها دیگر مجبور نیستند زمانی که از خانه پدری خود رفته اند، با مشکلات مالی متعدد دست و پنجه نرم کنند.

ساختن آینده و ارزش سکه های کوچک

آموزش در مورد پول
هیچ گاه برای آموزش مدیریت پول به کودکان زود نیست. به محض اینکه فرزند شما شمارش را بیاموزد، شما می توانید با او در مورد اینکه پول چیست و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد، حرف بزنید. حتی کودکان جوان هم می توانند مفاهیمی نظیر استفاده از پول برای پرداخت های مختلف و ارزش سکه های مختلف را یاد بگیرند و بفهمند. فرزندان تان را با خودتان به خرید ببرید و بگذارید آنها قیمت اشیای مختلف را با هم مقایسه کنند. به آنها اجازه دهید خودشان به صندوقدار پول دهند و باقی مانده پول را بگیرند. این فعالیت ها نه تنها به کودکان کمک می کند تا مهارت های ریاضی خود را تقویت کنند، بلکه از این طریق در مورد اینکه پول چه کار می کند، چیزهای زیادی می آموزند.

آموزش چگونگی پس انداز
وقتی فرزند شما بزرگ تر می شود، می توانید به او اجازه دهید که پول اش را خرج کند. اگر فرزندان شما می خواهند چیزی بخرند و شما مخالف هستید، به جای اینکه فقط به گفتن «نه» اکتفا کنید، در مورد دلیل مخالفت تان با آنها حرف بزنید. آنها را تشویق کنید که پول شان را برای چیزهای گران تر پس انداز کنند. برای فرزندان تان حساب پس اندازی داشته باشید و هر بار که آنها پولی دریافت می کنند، آن پول را همراه آنها در بانک بگذارید. به آنها نشان دهید که پول موجود در حساب آنها چطور با گذشت زمان با سود قابل توجهی روبه رو خواهد شد. وقتی فرزند شما برای آنچه به دست آورده ارزش و معنای دیگری قائل خواهد بود و ارزش پس انداز کردن را می آموزد.

ساختن آینده و ارزش سکه های کوچک

آموزش تعیین بودجه
وقتی فرزند شما بزرگ تر می شود استفاده از دسته چک را می آموزد. می توانید به تدریج به او نحوه چک نوشتن و خواباندن چک در حساب را بیاموزید. می توانید حتی فرزندان تان را برای نوشتن چک هایی در مورد هزینه های مدرسه و خریدهای دیگر ترغیب کنید. به آنها کمک کنید تا بفهمند که باید حساب بانکی خود را زیرنظر داشته باشند. فرزندان تان را تشویق کنید تا پول شان را پس انداز کنند و برای خرید ماشین یا دانشگاه خود پولی کنار بگذارند. به آنها کمک کنید تا بودجه ای تعیین کنند ولی به آنها این اجازه را بدهید تا خود بیشتر تصمیم ها را در مورد خرج کردن پول شان بگیرند. مداخله نکنید و اگر فرزند شما مرتکب اشتباهی شد و پول خود را از دست داد، پول کافی دراختیار او قرار دهید. این فکر را در او زنده نگه دارید که پول تمام نشدنی نیست و برای همین فرزندتان باید در مورد خرج کردن پولی که دراختیار دارد، انتخاب های مهم انجام دهد.

آموزش در مورد استفاده از کارت های بانکی
در مقطعی از دوران نوجوانی شاید لازم باشد که شما به فرزندان تان کارت های اعتباری بدهید. شاید فکر کنید که یک بچه دبیرستانی احتیاجی به استفاده از کارت بانکی ندارد، ولی این کارت ها بخش مهمی از آموزش به کودکان تان در مورد مدیریت پول هستند. کارت های بانکی بخشی از زندگی انسان امروزی شده اند و به همین خاطر فرزند شما دیر یا زود نحوه استفاده از آنها را می آموزد. حتی وقتی فرزندان شما نوجوان هستند، شما تأثیر زیادی روی شکل گیری ذهنیت مالی آنها می گذارید. از این موضوع استفاده کنید و به آنها نحوه صحیح استفاده از کارت های بانکی را بیاموزید.

آموزش تصمیم های درست اقتصادی
در همه مقاطع زندگی، شما می توانید به فرزندان تان این نکته را بیاموزید که در مورد تصمیمات اقتصادی خود فکر کنند و مسوولیت انتخاب های خود را بپذیرند. به آنها بیاموزید که هرکدام از اقدامات آنها عواقبی دارد و باید قبل از تصمیم گیری جنبه های منفی و مثبت عواقب کار خود را سبک و سنگین کنند. علاوه بر همه اینها رفتار اقتصادی خودتان را هم مدنظر داشته باشید. به فرزندان تان اجازه دهید تا هر ماه پرداخت کردن قبوض شما را ببینند و با آنها در مورد اینکه چرا یک سری تصمیمات مالی جدید در زندگی اتخاذ می کنید، حرف بزنید. به فرزندان تان بیاموزید که مدیریت کردن پول درس مهمی است که در همه زندگی به درد آنها خواهد خورد.

ساختن آینده و ارزش سکه های کوچک

منبع: مجله خلاقیت

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج