۲۱۱۰۸۰
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

در این مطلب راهنمای ساده ای تهیه کرده ایم برای خرید هشت لوازم ضروری آشپزخانه های امروزی که تقریبا در تمام خانه ها پیدا می شود. همچنین قیمت ها و برندهای ایرانی و خارجی را مقایسه کرده ایم.

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟





روزنامه هفت صبح - آزاده باقری: به سراغ وضعیت برخی لوازم خانگی اولیه برای شروع یک زندگی مشترک رفتیم. لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، اتوبخار، پلوپز، غذاساز، مایکروویو و جارو برقی. هشت قلمی که در جهیزیه هر تازه عروسی پیدا می شود. به همین منظور در این گزارش به مقایسه قیمت برندهای ایرانی و خارجی پرداخیتم. یعنی با چه مبلغی می توان این وسایل ضروری - در زندگی های امروزی - را تهیه کرد.

همچنین در میان این اجناس بیشتر برندهای ایرانی اش طرفدارا دارد یا برندهای خارجی؟ به عنوان مثال در این بررسی ها متوجه شدیم اجاق گاز، پلوپز و تا قسمتی غذاساز از جمله کالهایی هستند که برند ایرانی اش خریدار بیشتری دارد.

با توجه به اطلاعات قیمتی به دست آمده نیز به این جمع بندی رسیدیم که در میان این هشت قلم، تفاوت قیمت خرید یخچال و ماشین لباسشویی ایرانی و خارجی موجب می شود چندین میلیون هزینه جابجا شود؛ به طوری که مجبورید برای خرید این دو لوازم خانگی با برندهای خارجی، دو برابر شاید هم بیشتر - البته تاکیدمان روی یخچال است - هزینه کنید. یعنی حدودا با 6 تا 7 میلیون تومان تمام این هشت قلم جنس را با برند ایرانی می توانید بخرید و با رقمی دو برابر یعنی 12 تا 14 میلیون تومان همین اجناس را اما با برند خارجی تهیه کنید.

گزارش پیش روی شما راهنمای ساده ای است برای اینکه مقایسه ای کوتاه داشته باشید روی این هشت لوازم خانگی و اینکه چه وسایلی بخرید تا به قدرت خریدتان نزدیک باشد. همچنین با خودتان سبک و سنگین کنید که آیا به سراغ برندهای خارجی بروید یا ایرانی.

یخچال

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

رنج قیمتی یخچال در بازار متفاوت است و معمولا یخچال جزو گران ترین لوازم خانگی به حساب می آید که باید پول کافی برای خرید آن داشته باشید. فعلا فارغ از ایرانی و خارجی بودن، یخچال از این نظر که ساید بای ساید است یا معمولی، چند فوت است، آب ریز دارد یا ندارد، دو در است یا چهار در و ... قیمت هایش هم بسته به برندی که دارند متفاوت است.

بهتر است در زمان خرید یخچال به چند نکته توجه کنید. مثلا اینکه فریزرهایشان چند قفسه دارند؟ سبدهایشان متحرک است یا خیر، محفوظه کنترل رطوبت و قابلیت تنظیم ارتفاع در قفسه ها برای جاسازی ظروف بزرگتر دارد یا ندارد؟ از طرف دیگر یخچال هر چقدر بزرگتر باشد، طبیعتا مصرف برق آن بالاتر می رود. برای همین به این نکته هم توجه کنید که تا چه حد از ظرفیت یخچال تان را معمولا استفاده می کنید. علاوه بر آن به سایز آشپزخانه هم نگاه کنتید و سعی کنید یخچال مناسب با آشپزخانه ای که دارید بخرید.

یخچال ایرانی

یخچال های ایرانی یعنی یخچال فریزر و ساید بای ساید رنج قیمتی شان در بازار از حدود ۷۵۰ تا یک میلیون تومان شروع می شود و تا حدودا ۵ میلیون تومان و حتی کمی بالات رهم می رسد. با حدودا دو میلیون تومان می شود یخچال فریزر ایرانی خوب هم بخرید.

یخچال خارجی

یخچال های خارجی با وجود آنکه برخی از برندهای مطرح اش در ایران مونتاژ می شود اما قیمت شان همچنان بالاست و طرفداران خودش را هم دارد. غیر از قیمت های معمول برندهای خارجی، برخی برندهای مطرح شان هستند که تا ۲۲ میلیون تومان و حتی بالاتر هم می رسند.

یخچال فریزرهایی با برند خارجی نرمال از حدود دو میلیون تومان شروع می شود و به ۸ میلیون تومان و حتی بالاتر هم می رسد. یخچال های ساید بای ساید هم از ۲ تا ۳ میلیون تومان شروع و به ۱۲ میلیون تومان و حتی بالاتر هم می رسد اما می شود با حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان یخچال ساید بای ساید مناسب بخرید!

نتیجه

با توجه به آنچه گفته شد یخچال های ایرانی نسبت به یخچال های خارجی تفاوت قیمت محسوسی دارند که به چشم می آید. با اینحال بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند به سمت خرید یخچال هایی بروند که برند خارجی هستند و تصورشان بر این است که کارایی یخچال های خارجی بهتر است.

ماشین لباسشویی

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

ماشین لباسشویی از جمله لوازم خانگی هایی است که دیگر جزو جدایی ناپذیر جهیزیه تازه عروس ها به حساب می آید. ماشین لباسشویی هم بسته به اینکه چه برندی است، چند کیلویی است، چند درصد خشک کن هستند، دور موتورشان چقدر است، تمام اتوماتیک اند یا خیر، در از جلو دارند یا از بالا و ... متفاوت هستند اما از آنجایی که معمولا زندگی ها دو نفره اند و لباس های زیادی برای شستن وجود ندارد؛ پیشنهاد می کنیم ماشین لباسشویی با کیلوی بالا در اول زندگی به دلیل مصرف بالای آب و برق نخرید.

بهترین و کاربردی ترین گنجایش بین ۵ تا ۷ کیلوگرم است. یادتان باشد مدلی از لباسشویی را خریداری کنید که شیر ورودی آب گرم داشته باشد زیرا بیشتر انرژی مصرفی ماشین های لباسشویی صرف گرم کردن آب مخزن می شود.

ماشین لباسشویی ایرانی

ماشین لباسشویی ایرانی قیمت هایش بسته به اینکه چند کیلویی است از تقریبا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر هم می رسد. ماشین لباسشویی هایی که درشان از بالا باز می شود هم می توانید از حدود ۴۰۰ تا حدود یک میلیون تومان تهیه کنید.

ماشین لباسشویی خارجی

ماشین لباسشویی خارجی هم با توجه به ویژگی هایی که به آن اشاره شد تقریبا از حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر هم می رسد.

نتیجه

ماشین لباسشویی ایرانی هم همانطور که می بینید تقریبا تفاوت قیمتی محسوسی با ماشین لباسشویی خارجی دارد، برای همین خیلی از خانواده ها با توجه به اینکه تفاوت قیمت در حدود یک تا دو میلیون تومان است با نگاه به وسع مالی به طور معمول ماشین لباسشویی خارجی را به ایرانی ترجیح می دهند.

اجاق گاز

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

اجاق گاز از جمله وسایل خانگی است که مانند وسایل خانگی دیگر، ایرانی و خارجی بودنش چندان به چشم نمی آید. شاید اگر از اطرافیان تان بخواهید از چند برند خارجی و ایرانی گاز نام ببرند، نتوانند.

در حال حاضر آنچه به قول معروف روی بورس آمده گاز رومیزی است که روز به روز به میزان آنها اضافه می شود و جای خود را به گازهای بزرگ فردار می دهد. گاز هم بسته به اینکه چند شعله است، استیل است یا لعابی، پیلوت دارد یا ندارد - که دیگر اکثرا دارند - تفاوت قیمت دارد.

اجاق گاز ایرانی

اجاق گاز ایرانی فردار بسته به اینکه چند شعله هستند از حدود ۸۰۰ تا یک میلیون تومان شروع می شود و به حدودا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم می رسد. حتی برخی برندهای مطرح اجاق گاز ایرانی تا ادو میلیون تومان و حتی بالاتر هم هستند. رومیزی آنها هم از ۶۰۰-۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و به حدود دو میلیون تومان هم می رسد.

اجاق گاز خارجی

اجاق گاز خارجی نیز مانند ایرانی اش بسته به ویژگی ها و آپشن هایی که دارد از یک میلیون تومان شروع می شود و برخی برندهای آن به سه میلیون تومان هم می رسد. کارشناسان می گویند در بازار لوازم خانگی داخلی، بهترین برندهای ایرانی متعلق به اجاق گازهاست و ایرانی ها در تولید این قلم از لوازم خانگی موفق تر از سایر اقلام عمل کرده اند؛ بنابراین به جای پرداخت هزینه اضافه بابت خرید اجاق گازهای خارجی می توانید یک اجاق خوب ایرانی با همان کارکرد و عمر مفید اما کمی با نرخ ارزان تر خریداری کنید.

نتیجه

همانطور که گفتیم اجاق گاز برخلاف لوازم های خانگی دیگر چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت تفاوت چندانی با خارجی اش ندارد، به همین دلیل با توجه به سایز خانه تان و میزان استفاده ای که از اجاق گاز دارید، آن را انتخاب کنید.

جاروبرقی

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

جاروبرقی هم بسته به برند و قدرت واتی که دارد متفاوت هستند. نکته جالبی که بهتر است بدانید، برای خرید جاروبرقی به این نگاه نکنید که چند وات است چون وات بالاتر دلیل بر بهتر بودن آن نیست.

براساس فرمولی که وجود دارد، برای خانه های زیر ۶۰ متر، جاروبرقی با توان ۱۳۰۰ وات، برای مساحت ۶۰ تا ۹۰ متر توان ۱۵۰۰ وات، متراژ ۹۰ تا ۱۲۰ متر ۱۷۰۰ وات و برای خانه های بزرگتر از ۱۲۰ متر جاروبرقی هایی با توان ۲۰۰۰ و ۲۲۰۰ وات مناسبت است، ضمن اینکه هر چه توان جاروبرقی بیشتر باشد، فرسایش بافت فرش و مبلمان سریع تر اتفاق می افتد.

جاروبرقی ایرانی

جاروبرقی ایرانی نسبت به لوازم خانگی دیگر طرفدار کمتری دارد، به طوری که خیلی ها نام برندی از جاروبرقی ایرانی نمی شناسند. جاروبرقی های ایرانی هم بسته به میزان واتی که دارند، قیمت شان متفاوت است. شما جاروبرقی با قیمت ۳۵۰ هزار تومان هم با برند ایرانی می توانید تهیه کنید اما تا ۸۰۰ هزار تومان به بالا هم جاروبرقی ایرانی قیمت دارند.

جاروبرقی خارجی

جاروبرقی خارجی طرفدار زیادی دارد و برندهای معروفی را هم با خود به یدک می کشند. جاروبرقی های خارجی از حدود ۶۰۰ هزار تومان شروع می شوند و تا حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حتی بالاتر هم می رسد. شما می توانید با توجه به متراژهای پایین خانه های امروزی با ۸۰۰ هزار تومان یک جاروبرقی خارجی مناسب تهیه کنید.

نتیجه

همانطور که گفتیم جاروبرقی ایرانی چندان در بورس نیست و همه ترجیح می دهند از برند خارجی اش استفاده کنند، کما اینکه برخی از برندهای مطرح خارجی نیز در برخی از حراج هایشان در کنار خرید برخی لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، جاروبرقی شان را هم به عنوان اشانتیون به خریدارها تقدیم می کنند.

مایکروویو

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

مایکروویو نیز از جمله کالاهایی است که ایرانی هایش چندان روی بورس نیستند و کسانی که می خواهند در خانه از این وسیله استفاده کنند، ترجیح می دهند نوع خارجی اش را انتخاب کنند.

تقریبا دو نوع مایکروویو در بازار وجود دارد، مایکروویو های توکار کابینتی و دیواری و مایکروویو معمولی. مایکروویو نوع دوم از نظر قیمتی هم پایین تر هستند. علاوه بر این نکته به این موضوع باید توجه داشته باشید که به چه میزان از قدرت مایکروویو که براساس وات مشخص می شود، نیاز دارید. بعد از آن به اندازه این وسیله هم توجه داشته باشید که تا چه اندازه ای که براساس لیتر مشخص می شود، به کارتان می آید. به یاد داشته باشید مایکروویو معمولی باید قادر باشد غذا بپزد، یخ زدایی کند و غذاهای یخچالی را دوباره گرم کند.

مایکروویو ایرانی

مایکروویو از نوع ایرانی اش در بازار وجود دارد اما اگر از خیلی ها بپرسید برندی از آن را نمی توانند نام ببرند.

مایکروویو خارجی

مایکروویو خارجی در بازار از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بیشتر هم می رسد.

نتیجه

از آنجایی که می توان مایکروویو زیر یک میلیون تومان با برند خارجی خریداری کرد، برای همین افراد معدودی به سمت خرید مایکروویو ایرانی می روند.

پلوپز

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

به خاطر پخت برنج، پلوپز می تواند وسیله ای جداناپذیر در خرید جهیزیه و لوازم خانه باشد. برای همین اولین نکته قابل توجه، مقدار ظرفیت پلوپز است که بهتر است براساس تعداد نفرات آن را انتخاب کنید. همچنین به قابلیت خاموش شدن اتوماتیک پس از اتمام پخت هم توجه کنید؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم برای گرم ماندن برنج پخته شده پلوپز مجهز به سیستم گرم نگهدارنده اتوماتیک را انتخاب کنید.

اگر شما هم از طرفداران ته دیگ برنج هستید، ویژگی «عملکرد ویژه ته دیگ» را از یاد نبرید. بر همین اساس پلوپز انواع مختلف دارد. پلوپزهای ساده روشن و خاموش کن، پلوپز پختن و گرم نگهدارنده و پلوپز پختن الکتریکی و گرم نگهدارنده که بسته به نیازی که دارید می توانید یکی از این انواع را انتخاب کنید.

پلوپز ایرانی

خوشبختانه پلوپز از جمله کاراهایی است که ایرانی آن هم طرفدار دارد و حتی خیلی ها معتقدند پلوپز ایرانی از خارجی های آنها برنج را بهتر عمل می آورد. پلوپز ایرانی با توجه به ویژگی های انواع پلوپز که گفته شد از حدود ۱۵۰ هزار تومان شروع می شود و به ۳۰۰ هزار تومان هم می رسد.

پلوپز خارجی

پلوپزهای خارجی با اینحال در رقابت با پلوپز ایرانی باز هم طرفدار دارند. پلوپزهای خارجی هم از حدود ۱۵۰ هزار تومان تا حدودا ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اند.

نتیجه

همانطور که گفتیم در اینجا پلوپزهای ایرانی هم به خاطر کیفیت خوب و هم قیمت مناسب شان طرفدار دارند. قیمت شان هم نسبت به خارجی ها بهتر است.

غذاساز

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

به تازگی از آنجایی که دیگر در بسیاری از خانه ها خبری از چرخ گوشت، آبمیوه گیری، مخلوط کن و ... نیست به جای آن از وسیله جدیدی به نام غذاساز استفاده می کنند که تمام این کارها را با هم انجام می دهد و قیمت مناسبی هم دارد.

لطفا قبل از خرید به عملکردهای مورد نیازتان توجه کنید. کارآیی های معمول در دستگاه های غذاساز شامل حلقه کردن، رنده کردن، خرد کردن، مخلوط کردن، خامه زدن و خمیر زدن است.
در زمان خرید به قدرت موتور دستگاه، ظرفیت پارچ، تعداد سرعت موتور، قفل ایمنی و قابلیت جدا شدن و شستشوی قطعات توجه کنید.

غذاساز ایرانی

در این مورد هم برندهای ایرانی تقریبا طرفدار دارند و خرید آنها نسبت به یخچال و لباسشویی ایرانی بالاتر است. به طور معمول قیمت غذاساز ایرانی از حدود 100 هزار تومانت تا 300 هزار تومان شورع می شود.

غذاساز خارجی

غذاساز خارجی هم از نظر قیمت تفاوت آنچنانی با ایرانی ندارد و از حدود 150 هزار تومان شروع می شود و تا 400 هزار تومان و در برخی برندها به بالاتر از این قیمت هم می رسد.

نتیجه

خریدار غذاساز ایرانی کم نیست. برای همین در بازار گفته می شود میزان فروش کالای ایرانی کمتر از خارجی اش نیست و بسیاری از خانواده ها به سمت خرید برند ایرانی اش هم می روند. با این وجود بسیاری از خریداران برای حذف کالای اضافه در میان وسایل آشپزخانه، غذاساز را از لیست وسایل آشپزخانه شان حذف می کنند.

اتوبخار

جهیزیه ایرانی بخریم یا خارجی؟

اتو هم بسته به اینکه چند وات است، اتوبخار یا معمولی و پرسی است یا خیر قیمت های متفاوتی دارد. برندهای ایرانی چندان مطرح نیستند. برای انتخاب اتو به چند نکته باید توجه کنید. کفی اتوها عمولا از جنس استیل، سرامیک و تیتانیوم هستند که نوع سرامیکی و تیتانیوم آن به دلیل عملکرد بهتر هنگام اتوکشی و همچنین مقاوم بودن در برابر خراشیدگی مناسب ترند. حجم بخاری که از اتو بیرون می آید هم مهم است. هر چه بخار بیشتر باشد سرعت صاف کردن لباس هم بیشتر است. یک قابلیت مهم اتوبخار «سلف کلین» است یعنی تخلیه باقیمانده رسوبات از محفظه تولید بخار.

اتوبخار ایرانی

برندهای ایرانی که اتوبخار تولید می کنند چندان زیاد نیستند و متاسفانه همان هایی که هستند طرفداری ندارند. یکی از این دلایل آن است که قیمت اتوبخار چه ایرانی چه خارجی حدودا زیر یک میلیون تومان است و برای همین اکثر خانواده ها ترجیح می دهند اتوبخار از نوع خارجی اش را تهیه کنند. اتوبخار ایرانی از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا حدود ۵۰۰ هزار تومان هم می رسد.

اتوبخار خارجی

اتوبخار خارجی طرفدار بیشتری دارد و معمولا از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود و به ۷۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر هم می رسد.

نتیجه

در زمان خرید به این نکته توجه داشته باشید که تا چه میزان در خانه دست به اتو می شوید. اگر می بینید مشتری ثابت خشکشویی ها هستید اتوبخار با قدرت پایین تهیه کنید تا مصرف برق کمتری هم داشته باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مفيد و جالب ! كاش نام برندها را ذكر مي كرديد

    • یه بیننده

      من داشتم دنبال کالای ایرانی خوب تو سایتا میگشتم که به این مطلب برخوردم و راستش بنظرم خیلی نامناسب اومد. اینکه خیلی ها کالای خارجی رو در حال حاضر به کالای ایرانی ترجیح میدن که ملاک نیست. نویسنده این خبر اگر مقداری تلاش میکرد، میتونست از این چند تا جنسی که اینجا معرفی کرده، مدل ایرانی مناسبش رو بگه تا اونی که میخواد کالای ایرانی با کیفیت بخره، بهش کمک بشه. مثلا هدف گذاری مون باید حمایت از تولید داخل باشه ها. این مطلب که کاملا بدون تلاش و تحقیق راجه به جنس های مرغوب و مناسب تر ایرانی نوشته شده بود، هیچ انگیزه ای برای خرید کالای داخل ایجاد نمیکنه و بلکه تولید انگیزه میکنه برای خرید جنس خارجی و این واقعا جای تاسف داره.

      پاسخ ها

      • ایرانی

        آفرین

    • علی

      ما برای جهاز یخچال فریزر الکترواستیل گرفتیم الان بعد یک سال و نیم موتورش خراب شده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یخچال فریزر الکترو استیل من بعد از بیشتزبیشتز ر از پانزده سال همچنان بدون سرویس کار میکنه.الکترو استیل هر کسی که اطرافیانمان هم گرفتن راضی هستن تعجب میکنم حتما یه دلیلی داره خراب شدنش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج