۲۱۲۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

با این ماساژ ژاپني مي‌توانيد از ابتلا به بيماري‌ها پيشگيري كنيد

جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

شيوه درماني «شياتسو» از جمله فنون درماني و سنتي ژاپن است كه درمانگران كشورهاي مختلف از آن براي درمان بسياري از بيماري‌هاي جسمي و روحي بهره مي‌برند.

جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو
شيوه درماني «شياتسو» از جمله فنون درماني و سنتي ژاپن است كه درمانگران كشورهاي مختلف از آن براي درمان بسياري از بيماري‌هاي جسمي و روحي بهره مي‌برند. در اين شيوه، متخصصان و درمانگران با استفاده از ماساژ نقاط مختلف بدن، علاوه بر آن‌كه موجب افزايش و سرعت جريان خون و لنف مي‌شوند، موجب تغذيه بهتر سلولي شده و به‌طور كلي عملكرد اندام‌ها و ارگان‌هاي مختلف بدن را تقويت مي‌كنند. در حقيقت، اين درمانگران با شناسايي مردين‌ها يا خطوط انرژي و نقاط موثر در بدن كه در مكاتب ديگر درماني مانند طب سنتي هند، چين و طب سوزني نيز ديده مي‌شود، به درمان و تسكين دردهاي بيماران مي‌پردازند. به‌منظور آشنايي بيشتر با اين شيوه درماني به سراغ جواهر باقري مدرس و مشاور درمان‌هاي طب شرقي رفتيم تا بيشتر با تكنيك‌ها و متدهاي رايج و كاربردي اين شيوه طبيعي درمان كه زير مجموعه شيوه‌هاي درماني طب جايگزين قرار مي‌گيرد، آشنا شويم.


جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

از شياتسو چه مي‌دانيــد؟

در سال‌هاي گذشته، استفاده از شيوه‌هاي درماني طب مكمل و جايگزين هم پاي با شيوه‌هاي درماني طب كنوني مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفته است. بسياري از اين شيوه‌ها به‌عنوان درمان‌هاي قطعي و برخي از آن‌ها به‌عنوان درمان كمكي در درمان بسياري از بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي گوارشي، مفصلي و استخواني، اختلالات ارگان‌هاي داخلي، انواع سردرد و مشكلات روحي موفق عمل كرده و جزو كم‌خطرترين و بي‌عارضه‌ترين شيوه‌هاي درماني در جهان شناخته مي‌شود.
با مرور تاريخ طب مكمل و جايگزين در سراسر جهان خواهيد ديد كه بسياري از كشورها به‌ويژه كشورهايي مانند ايران، تبت، چين، مصر، ژاپن و هند كه قدمت آن‌ها به هزاران سال مي‌رسد، طب سنتي و شيوه‌هاي درماني از همان سال‌هاي دور در زمينه درمان و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها با مردم همراه بوده و حالا هم آن‌ها را تنها نگذاشته است.
در اين شماره سيب سبز قصد داريم با معرفي يكي ديگر از شيوه‌هاي درماني طبيعي كه خاستگاهش ژاپن است، برخي از ويژگي‌ها و تكنيك‌هاي آن را در درمان بيماري‌ها، حفظ سلامت، تندرستي و ارتقاي سطح سلامت انسان مورد بررسي قرار دهيم. از اين‌رو با جواهر باقري، مدرس و مشاور شيوه‌هاي درماني شرق درباره چگونگي عملكرد اين شيوه درماني به گفت‌وگو نشستيم. علاوه بر اين، در اين شماره با برخي تكنيك‌هاي آرامش‌بخشي مديتيشن، خواص درماني عسل و شيوه درماني طب سنتي در درمان بيماري ديسك كمر آشنا خواهيد شد.


چرا بيمار مي‌شويم؟

براساس ديدگاه مكتب درماني شياتسو هر آنچه در طبيعت موجب از بين رفتن تعادل ما شود، در جسم و روح ما توليد بيماري و اختلال مي‌كند. در حقيقت شكست‌ها، هيجان‌هاي زندگي، مشكلات اقتصادي، نارضايتي، تضادها، حتي يك بوق ساده ماشين مي‌تواند ايجاد تنش و بحران كند؛ تنش هايي كه منجر به بهم ريختگي انرژي در بدن مي‌شوند و اين نوسان و بهم ريختگي انرژي حاصلش ابتلا به انواع بيماري‌ها از قبيل سرماخوردگي، آنفلوآنزا، سرطان و بيماري‌هاي گوارشي است.


هنگام تماشاي تلويزيون غذا نخوريد

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه شايد مردم كمتر به آن توجه كنند، خوردن وعده‌هاي غذايي در حال تماشاي تلويزيون يا فيلم است. اگر هنگام ميل كردن غذا به موضوع يا سوژه‌اي ترسناك فكر كنيم يا تصاويري ترسناك ببينيم، موجب بهم‌ريختگي انرژي دروني و بروز اختلال در سيستم گوارشي خود به‌ويژه روده‌ها مي‌شويم. اين استرس‌ها و تنش‌هايي كه فرد دريافت مي‌كند دير يا زود خود را به شكل دردهايي در بدن بروز مي‌دهد.


چگونگي كنترل اشتها با ماساژ

يكي از متدهاي شياتسو براي كنترل ميزان اشتها در افراد دچار اضافه وزن و چاق، بهره‌گيري از ماساژ گوش است. براي اين منظور ماساژ بخش غضروفي گوش به بيماران توصيه مي‌شود. فردي كه تمايل دارد ميزان غذاي كمتري بخورد و اشتهايش را كنترل كند، بايد هنگام نزديك شدن وعده غذايي يك لقمه كوچك از غذا را بخورد تا اشتهاي خود را تحريك كند. بعد از قسمت بيروني، غضروف گوش درست بالاي نرمه گوش را به‌مدت 30 ثانيه بين دو انگشت شست و سبابه نگه دارد و 30 ثانيه آن را رها كند. اين حركت را 3 دقيقه تكرار كند و بعد از يك ربع مابقي غذايش را ميل كند. اين كار كمك مي‌كند تا فرد اشتهاي كمتري براي خوردن غذا داشته باشد. اين تكنيك را مي‌توان قبل از خوردن هر وعده غذايي تكرار كرد. پس از مداومت بر اين تكنيك به مرور گنجايش معده كم شده و به‌طور خودبه‌خود فرد غذاي كمتري مصرف مي‌كند.


تكنيك‌هايي براي گوش

ماساژ شياتسو در موارد زيادي اشتراكاتي با ماساژ چيني و نقاط طب سوزني چين دارند. در اين شيوه درماني هم درمانگر علاوه بر ماساژ بدن از ماساژ گوش نيز براي تسكين، درمان و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها استفاده مي‌كند. استفاده از ماساژ اين نقطه به‌دليل آن‌كه تاثير هيجاني و شديدي بر بدن ندارد، به‌صورت ملايم و آرام به درمان و تسكين مي‌پردازد. از اين روست كه برخي تكنيك‌هايي كه لازم است توسط شخص بيمار تكرار شود غالبا در نقطه گوش به وي آموزش داده مي‌شود.


شياتسو ‌براي افزايش نيروي جواني

ماساژ شياتسو علاوه بر شيوه‌هاي درماني و پيشگيري، تكنيك‌هايي دارد كه موجب ارتقاي سطح سلامت، شادابي و افزايش نيروي جواني در افراد مي‌شود. درمانگران اين شيوه درماني متدهايي را مي‌شناسند كه به كمك آن‌ها مي‌توان ميزان نيروي جواني و شادابي را در خانم‌ها افزايش داد. براي اين منظور بايد نقطه‌اي را روي ساعد دست شناسايي كنيد كه ماساژ دادن اين نقطه تاثير زيادي در بالارفتن نيروي جواني دارد. براي پيدا كردن اين نقطه بايد طول و عرض ساعد را نيم تقسيم كرده و محل تلاقي آن‌ها را به‌مدت 3 دقيقه ماساژ دهيد. براي ماساژ اين نقطه كافي است نقطه مورد نظر را 30 ثانيه داشته و 30 ثانيه رها كنيد. اين كار موجب افزايش ترشح هورمون پروژسترون مي‌شود و ضمن آن‌كه از يائسگي زودرس جلوگيري مي‌كند مانع ابتلا به پوكي استخوان نيز مي‌شود. تاثيرات اين ماساژ بعد از 40 روز در جسم و روان شما نمايان مي‌شود.


جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

تقويت بينايي با سرانگشتان دست

يكي از جالب‌ترين تكنيك‌هاي شياتسو افزايش ميزان بينايي و تقويت چشم است. درمانگران اين شيوه درماني به بيماران خود توصيه مي‌كنند براي افزايش توان و قدرت بينايي خود با كمك ۳ انگشت اشاره، مياني و انگشت حلقه هر دو دست، قسمت گودي كه ميان پلك بالا و ابرو قرار دارد، با فشار بسيار ملايم ماساژ دهند. اين ماساژ نه تنها موجب تقويت بينايي و شفافيت ديد افراد مي‌شود بلكه از ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي چشم مانند آب مرواريد جلوگيري مي‌كند.


درمان سرگيجه با تنظيم مايع حلزوني گوش

يكي از بهترين كاربردهاي شياتسو درمان سرگيجه‌هايي است كه عموما بعد از خواب به افراد دست مي‌دهد.
يكي از دلايل بروز اين سردردها نوسان و تنظيم مايع حلزوني گوش است. در شياتسو تكنيكي وجود دارد كه به كار‌گيري آن موجب پيشگيري و همين‌طور درمان سرگيجه مي‌شود. نقطه‌اي كه در اين شيوه به درمان كمك مي‌كند، درست پشت لاله گوش قرار دارد. در قسمت انتهايي و پشت لاله گوش، گودي كوچكي وجود دارد كه نگه داشتن آن به‌مدت ۳۰ ثانيه و رها كردن آن به‌مدت ۳۰ ثانيه در عرض ۳ دقيقه مي‌تواند به تنظيم مايع حلزوني گوش كمك كند. به اين دليل كه مردين‌هاي مربوط به مايع حلزوني و گوش از اين ناحيه عبور مي‌كنند، با ماساژ اين ناحيه مي‌توان از بروز اختلال و سرگيجه پيشگيري كرد.


پيش از ماساژ بدانيد

يكي از مهم‌ترين توصيه درمانگران و متخصصان ماساژ شياتسو كنترل ميزان ماساژ ارائه شده در پايانه‌هاي اعضاي بدن و مردين‌ها در پايانه‌هاي كف دست و كف پاست. به اين منظور كه درمانگران و افرادي كه خود از تكنيك‌هاي ساده شياتسو استفاده مي‌كنند، بايد نهايت دقت را در ارائه ماساژ به‌صورت يكسان براي هر دو دست و هر دو پا داشته باشند، زيرا كف دست راست، داراي خاصيت تحريك‌كنندگي و كف دست چپ داراي خاصيت كاهش‌دهندگي است. به اين ترتيب، اگر تنها يكي از دست‌ها را ماساژ دهيد، موجب بروز اختلال در عملكرد اندام‌هاي داخلي مي‌شويد. از اين روست كه متخصصان اين شيوه درماني همواره توصيه مي‌كنند هنگام استفاده از شيوه‌هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها حتما از هر دو دست و هر دو پا براي ماساژ استفاده شود.


براي تسكين سر دردها

بسياري از تكنيك‌ها و متدهاي درماني ماساژ شياتسو با الگوگيري از طبيعت ما انسان‌ها به‌وجود آمده است. به‌عنوان مثال اكثر مردم هنگام ابتلا به سردرد به‌طور ناخودآگاه دست‌هاي‌شان را به سمت شقيقه‌ها مي‌برند و اين ناحيه را ماساژ مي‌دهند. بهترين شيوه براي استفاده از اين تكنيك استفاده از انتهاي بند اول انگشت و ابتداي بند دوم انگشت براي ماساژ اين نقطه است. بنابراين به محض شروع سردرد با كمك انگشتان دست و با فشار اندكي با حركت‌هاي دايره‌وار مي‌توانيد از درد خلاص شويد.


جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

آرام‌بخشي با شياتسو صورت

يكي ديگر از تكنيك‌هاي كاربردي شياتسو، متد آرام بخشي و ريلكسي است. در اين حالت درمانگران توصيه مي‌كنند با ماساژ نقاطي كه زير گونه وجود دارد، مي‌توان به افزايش آرامش و ريلكسي كمك كرد. علاوه بر اين، انجام تكنيك ماساژ شقيقه‌ها در شرايط عادي و معمولي نيز منجر به ريلكسي و افزايش آرامش در بدن مي‌شود. از اين تكنيك در هر زمان از شبانه‌روز مي‌توان استفاده كرد. تنها كافي است به‌مدت ۳ دقيقه موضع مورد نظر را ماساژ دهيد.


جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

از آلزايمر پيشگيري كنيد

افرادي كه احساس مي‌كنند حافظه آن‌ها ضعيف است يا افرادي كه مايلند از ابتلا به فراموشي در سنين كهنسالي پيشگيري كنند، به راحتي با كمك ماساژ لاله گوش و انگشت شست خود مي‌توانند علاوه بر تقويت حافظه از ابتلا به فراموشي نيز پيشگيري كنند. درمانگران اين مكتب ماساژگودي پشت لاله گوش و همين‌طور ماساژ سرانگشت شست در هر دو دست را براي درمان و پيشگيري از ابتلا به فراموشي مفيد مي‌دانند.


پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها با ماساژ

براساس آموزه‌هاي درمانگران شياتسو در جهان تكنيك‌هاي اين شيوه درماني در افراد سالم به حفظ سلامت و تندرستي آن‌ها كمك كرده و مانع از ابتلاي آن‌ها به بيماري‌هاي مختلف مي‌شود. براي اين منظور لازم است كف دست‌ها و پاها كه جايگاه پايانه‌هاي تمامي اعضا و اندام‌هاي بدن است، به‌خوبي ماساژ داده شود. بهترين حالت براي ماساژ كف هر دو دست مالش آن دو به يكديگر است. در اين حالت تمامي نقاط هر دو دست به يك ميزان ماساژ داده مي‌شوند. براي پاها نيز مي‌توان از انگشتان دست كمك گرفت. بايد دقت داشت كه ميزان ماساژ براي هر دو دست و هر دو پا يكسان باشد. اين كار به پيشگيري از بروز بيماري‌ها در بدن كمك مي‌كند. در اين مرحله مي‌توانيد از برس‌هاي مخصوصي كه براي ماساژ كف دست و پا طراحي شده استفاده كنيد. اين ماساژ را روزي 2 بار به‌مدت 3 تا 4 دقيقه انجام دهيد.


جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

پيشگيري از ريزش و سفيدي موها

درمانگران و متخصصان ماساژ شياتسو براي پيشگيري از ريزش مو و همين‌طور جلوگيري از سفيد شدن زودهنگام موها تكنيك‌هاي كاربردي و خاصي دارند كه اجراي آن‌ها به‌صورت روزانه تاثير زيادي در كنترل و پيشگيري از ريزش مو و سفيدشدن آن‌ها دارد. پايانه‌هاي تحريك‌كننده ريشه‌هاي مو در بدن درست در سرانگشتان دست و پشت ناخن‌ها قرار دارند. بنابراين با تحريك اين نقاط مي‌توان به راحتي از ريزش و سفيد شدن موها پيشگيري كرد. براي انجام اين تكنيك كافي است ناخن‌هاي هر دو دست را به‌مدت ۳ دقيقه به روي هم مالش دهيد. به توصيه درمانگران اين شيوه درماني افرادي كه از اين شيوه استفاده مي‌كنند بهتر است در دوره درماني خود بيشتر از روزهاي معمولي آب بنوشند، زيرا نوشيدن آب به دفع رسوبات و بلورهاي اسيدي تخليه شده از محل ريشه موها كمك مي‌كند.


جنگ با ريزش و سفيدي مو با سلاح شيا تسو

شياتسو براي چه افرادي توصيه نمي‌شود؟

  • درمانگران اين شيوه درماني استفاده از تكنيك‌هاي شياتسو را براي بچه‌هايي كه هنوز به سن بلوغ نرسيد‌ه‌اند، توصيه نمي‌كنند. آن‌ها تنها اين شيوه را در مواردي خاص كه توسط متخصص شياتسو تشخيص داده و اجرا شود، مجاز مي‌دانند، چرا كه ارائه اين شيوه بدون حضور متخصص ممكن است به رشد يا عملكرد برخي اندام‌ها آسيب بزند.
  • استفاده از ماساژ تنها درصورتي براي بهبود روند رشد اندام‌ها در كودكان توصيه مي‌شود كه تمامي بدن آن‌ها را به‌طور يكسان درگير كند. به اين ترتيب كه والدين با آرامش و بدون فشار، دست‌ها و پاهاي كودك را به آرامي لمس كنند و اين كار را نه تنها در كف دست يا پا بلكه در تمامي بدن انجام دهند.
  • خانم‌هاي باردار نيز نبايد از اين شيوه استفاده كنند. چرا كه نقاطي در بدن وجود دارد كه به‌صورت مستقيم به رحم مربوطند. و درصورتي كه ماساژ داده شوند ممكن است اسپاسم‌ها و اختلال‌هايي را در رحم به‌وجود آورد كه موجب آزار جنين شود.
  • افراد مبتلا به سرطان نيز از جمله گروه‌هايي هستند كه دريافت شياتسو براي آن‌ها توصيه نمي‌شود حتي در مواردي كه بيماري آن‌ها به گفته متخصص كاملا درمان شده باشد، چرا كه ممكن است تنها چند سلول سرطاني در بدن آن‌ها باقي مانده باشد و اين سلول با انجام ماساژ‌ها همراه جريان خون حركت كرده و عضو ديگري از بدن را درگير كند. تنها در مواردي كه پزشك بيمار سرطاني مجوز استفاده از ماساژ را براي بيمارش صادر كند، اين تكنيك‌ها براي بيمار ارائه مي‌شود.
  • براي افرادي كه به واريس شديد مبتلا هستند؛ واريسي كه رگ‌ها و عروق بسيار واضح در سطح پوست ديده مي‌شود، شياتسو توصيه نمي‌شود، چراكه ممكن است ماساژ موجب حركت لخته‌هاي خون موجود در عروق شده و منجر به سكته قلبي يا مغزي شود.

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج