۲۱۲۳۲۳
۷ نظر
۵۰۲۹
۷ نظر
۵۰۲۹
پ

بگو چی‌دوست داری تا بگویم چی کم داری؟

امروز چه غذايي دل‌تان مي‌خواهد؟ پاسخ اين سوال مشخص مي‌كند بدن شما به چه چیزی نیاز دارد.

بگو چی‌دوست داری تا بگویم چی کم داری؟
مجله سیب سبز - الناز مظاهري : امروز هوس چه كرده‌ايد؟ دل‌تان كباب كوبيده مي‌خواهد يا سوفله سبزيجات؟ براي‌تان عجيب است كه بعد از مدت‌ها هوس كرده‌ايد يك بسته كامل چيپس نمكي بخوريد؟ اصلا مي‌دانيد كه سر و كله اين هوس‌ها از كجا پيدا مي‌شود؟ ما به شما مي‌گوييم كه چرا گاهي به شكل غيرقابل كنترلي دل‌تان يك غذا يا خوراكي خاص مي‌خواهد.

از نظر متخصصان، كمبود برخي از مواد معدني، اسيدآمينه‌ها يا ويتامين‌ها و پروتئين‌ها مي‌تواند هوس خوردن ماده‌اي خاص را در شما ايجاد كند. پس تصور نكنيد كه ميل‌تان به خوردن چنين خوراكي‌هايي گذرا و بي‌ضرر است بلكه اين هوس را به عنوان يك زنگ‌ خطر جدي بگيريد و سعي كنيد كمبودي كه بدن‌تان را به اين حال انداخته با تغذيه مناسب برطرف كنيد.

هوس نمك كرده‌ايد؟

بدن‌تان سديم كم دارد

هرچقدر هم كه به نمك دوست‌ها بگوييد، باز هم نمكدان را از كنار ليوان آب‌شان بر نمي‌دارند. درست است كه شكل گرفتن ذائقه غذايي به شما اجازه نمي‌دهد كه كمتر از ميزان خاصي نمك بخوريد اما از نظر متخصص هوس غذا يا خوراكي شور كردن هم مي‌تواند نشانه يك كمبود در بدن‌تان باشد.

بگو چی‌دوست داری تا بگویم چی کم داری؟

ولع مصرف غذاهاي شور نشانه اين است كه سطح سديم در بدن بيش از اندازه كم است و گفته مي‌شود كه احساس عطش بيش از اندازه بعد از انجام حركات ورزشي يا در زماني كه بيمار هستيد، به همين دليل ايجاد مي‌شود. سديم يك ماده معدني مهم است كه به حفظ تعادل آب در بدن و تنظيم فشار خون كمك مي‌كند و اگر سطح آن در بدن‌تان پايين باشد، احتمالا ميل شديدي به خوردن پفك يا پاپ‌كورن شور پيدا مي‌كنيد و هيچ وقت نمي‌توانيد يك بشقاب برنج كم نمك را قورت دهيد.

براي حل مشكل چه بخوريم؟ كرفس و هويج.

زبان بدن‌تان را بفهميد

هميشه به آزمايش‌هاي وقت‌گير و پرهزينه براي فهميدن كمبودهاي بدن نيازي نيست. گاهي درد، سوزش، خارش و ديگر مشكلات بدن‌تان نقش زبان او را بازي مي‌كنند و به شما مي‌گويند كه چه كمبود‌هايي دارد.

اگر مدام خسته هستيد

آهن بدن‌تان كم است.

اگر پوست‌تان مي‌خارد

روي بدن‌تان كم است.

اگر سرتان شوره مي‌زند

ويتامين A بدن‌تان كم است.

اگر مدام عفونت مي‌گيريد

سلنیوم بدن‌تان كم است.

اگر كمردرد و پا درد داريد

ويتامين D بدن‌تان كم است.

خشکی دور دهان و بيني‌

یعنی ويتامين B۱۲ ‌شما كم است.

هوس شيريني‌ كرده‌ايد؟

بدن‌تان كروم كم دارد

اگر قند تصفيه شده و كربوهيدرات بخوريد، جريان خون‌تان سريع مي‌شود و ميزان قند خون‌تان نامتعادل مي‌شود. چاره‌اي كه بدن شما براي مقابله با اين افزايش سريع قند خون در نظر مي‌گيرد، ترشح انسولين بيشتر است. اين درحالي است كه با به تعادل رساندن وضعيت سلامت بدن‌تان و دريافت به اندازه مواد مغذي، مي‌توانيد اين مشكل را برطرف كنيد. طبيعي است كه وقتي سراغ شيريني‌جات مي‌رويد، سطح قندخون‌تان بالا مي‌رود و انسولين بيشتري در بدن‌تان آزاد مي‌شود اما مي‌دانيد كمبود چه ماده‌اي است كه اين نياز را در شما ايجاد مي‌كند؟

از نظر متخصصان، كساني كه سطح ماده معدني كروم در بدن‌شان پايين است، بيشتر به خوردن شيريني تمايل نشان مي‌دهند، به همين دليل اگر ميزان كروم مورد نياز را به بدن‌تان برسانيد، كمتر هوس شيريني مي‌كنيد.

يك صبحانه مفصل حاوي پروتئين+ كربوهيدرات مي‌تواند حال‌تان را بهتر كند؛ مثلا مي‌توانيد تخم مرغ را با نان چاو‌دار بخوريد.

در ساعات بعدي روز هم سراغ سبزيجات برويد. با اين كار به بدن‌تان كمك مي‌كنيد تا سطح قند خونش را ثابت نگه‌ دارد. با چنين برنامه‌اي وقتي به ساعت چهار عصر مي‌رسيد ديگر آنقدر قند خون‌تان افت نمي‌كند كه مجبور شويد شيريني بخوريد.

براي حل مشكل چه بخوريم؟ دل و قلوه، گوشت گاو، مرغ، هويج، سيب زميني، كلم بروكلي، مارچوبه و تخم‌مرغ.

هوس شكلات كرده‌ايد؟

بدن‌تان منيزيم كم دارد

به محض اينكه مضطرب مي‌شويد و فكرتان مشغول مي‌شود، سراغ شكلات مي‌رويد؟ اصلا شكلات كاكائويي ‌مهمان هميشگي خانه شماست؟ متخصصان بر اين باورند كه بدن شكلات دوست‌ها منيزيم كم دارد. منيزيم نه تنها سيستم ايمني بدن‌تان را تقويت مي‌كند و ضد التهاب به شمار مي‌آيد، بلكه مي‌تواند با حفظ تعادل سيستم عصبي بدن‌تان و كم كردن اضطراب شما، خيال شكلات خوردن را از سرتان بيرون كند؛ اين درحالي است كه ادعا مي‌شود بدن ۸۰ درصد آدم‌ها كمبود منيزيم دارد.

منيزيم براي استخوان‌هاي شما هم خوب است و بهترين راه دست پيدا كردن به آن، خوردن يك تكه شكلات تلخ ۷۰درصد است.
يك كاسه ماست كم چرب يا شيرموز در صبح، ماهي در ناهار و آووكادو در بعد از ظهر، مي‌تواند هوس شكلات كاكائويي خوردن را از سرتان بيندازد. گذشته از اين، نصف فنجان سويا بو داده تقريبا نيمي از منيزيم لازم در روز را فراهم مي‌كند.

براي حل مشكل چه بخوريم؟ سبزي‌هاي تيره برگ‌دار خام يا پخته، اسفناج تازه، كلم پيچ يا برگ، چغندر، آجيل و مغزهايي مثل بادام يا دانه آفتابگردان، بذر كتان و گردو.

بگو چی‌دوست داری تا بگویم چی کم داری؟

هوس كربوهيدرات كرده‌ايد ؟

بدن‌تان تريتوفان كم دارد

اگر مدام دل‌تان نان، ماكاروني، سيب‌زميني و اساسا هر نوع كربوهيدرات انباشته‌اي مي‌خواهد، احتمالا بدن‌تان يك اسيد آمينه ضروري به نام تريتوفان را كم دارد. تريتوفان اسيد‌آمينه‌اي است كه اعصاب شما را در دست مي‌گيرد و به خلق و خوي‌تان شكل مي‌دهد و گذشته از اين، مي‌تواند در ساخت سروتونين به بدن شما كم كند و باعث شود كه خلق متعادل‌تر و آرام‌تري داشته باشيد.

بالا رفتن سطح قند خون مي‌تواند به رسيدن اسيد آمینه به مغز كمك كند. گذشته از اين، تريتوفان نقش ضروري در تنظيم چرخه خواب و بيداري بدن و حتي هضم غذا ايفا مي‌كند و كمبودش مي‌تواند باعث خلق پايين و اضطراب هم بشود.

اگر اين اسيد آمينه در بدن‌تان كم است، به جاي خوردن كربوهيدرات بيشتر سطح پروتئين مصرفي‌تان را بايد بالا ببريد تا ساخت آن در بدن‌تان بيشتر شود و كمتر سراغ سيب‌زميني سرخ كرده و برنج برويد.

براي حل مشكل چه بخوريم؟ بوقلمون، تخم مرغ، موز و گردو.

هوس گوشت كرده‌ايد؟

بدن تان آهن و روي كم دارد

بعضي از آدم‌ها همیشه خوردن يك غذاي گوشتي مفصل را به هرغذاي سبك مدرني ترجيح مي‌دهند. براي آنها هيچ چيز جاي كباب كوبيده و ژيگو را نمي‌گيرد و هيچ وقت در ‌مهماني، قبل از خوردن خورشت پرگوشت سراغ خوراك سبزيجات نمي‌روند. از نظر متخصص، بدن چنين افرادي به روي و آهن نيازمند است.

آهن نقش مهمي در بالا بردن سيستم ايمني بدن ايفا مي‌كند و به نوعي حامل اكسيژن در بدن هم تلقي مي‌شود؛ به همين دليل بدن كساني كه آهن‌شان كم است، خسته مي‌شود و زود از نفس مي‌افتد.

روي هم نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن ايفا مي‌كند و فردي كه سطح اين ماده معدني در بدنش پايين است، بيشتر مستعد ابتلا به بيماري‌هاي مربوط به ضعف سيستم ايمني بدن، سرما خوردگي و آنفلوآنزا خواهد بود. روي همچنين براي تقويت موها و ناخن‌ها‌ي‌تان ضروري است و باعث مي‌شود پوست سالمي داشته باشيد.

براي حل مشكل چه بخوريم؟ گوشت قرمز، عدس، اسفناج، تخم كدو تنبل، پنير و نان سبوس‌دار.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی عالی بود ولی من هوس خوردن نمی کنم هوس ماشین سفر لباس شیک میکنم راه حلشم بلدم ولی پولشو ندارم

    • ناشناس

      حالا این بدن وقتی مثلا سدیم کم داره از کجا میدونه که نمک سدیم داره و نمک می خواد؟!

      پاسخ ها

      • sara

        آفرین. 1 منفی بهت دادم بخاطر سوال قشنگت

      • ناشناس

        آخه چرا این همه منفی کسی بلده جواب بده من جدی پرسیدم بدن وقتی احتیاج به آهن داره چرا هوس گوشت می کنه چرا هوس تیر آهن نمی کنه؟ سارا؟

    • بدون نام

      خیلی جالب بود چون دقیقا همین اتفاق برای زنان باردار میافتد که هوس خاک و برنج خام و چیزهای عجیب غریب را میکنند

    • ناشناس

      درست صحبت کن خودت کم داری!

    • سارا

      سلام من هوس برنج خام دارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج