جاباما
۲۱۲۳۳۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سرطان پستان را جدی بگیریم

کارشناسان و صاحب نظران علم پزشکی با اشاره به اینکه سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان و دومین علت مرگ و میر زنان است، بر ضرورت تلاش همگانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از طریق افزایش سطح حساسیت مردم نسبت به آن تاکید می کنند.

وب سایت سلامت نیوز: کارشناسان و صاحب نظران علم پزشکی با اشاره به اینکه سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان و دومین علت مرگ و میر زنان است، بر ضرورت تلاش همگانی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از طریق افزایش سطح حساسیت مردم نسبت به آن تاکید می کنند.

سرطان بیماری است که در آن سلولهای غیر طبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می توانند بافت های مجاور را درگیر کنند، سلولهای سرطانی همچنین می توانند از طریق جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

امروزه سرطان به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان شناخته شده و پس از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته می باشد.

جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان در خصوص سرطان پستان به ایرنا می گوید: این بیماری در مردان نیز مشاهده می شود که به نسبت زنان جامعه آماری کمتری را به خود اختصاص می دهند.

سرطان پستان را جدی بگیریم

لیدا حیدری افزود: با توجه به شیوع بالای این بیماری در جهان، دختران و زنان باید نسبت به سرطان پستان حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا که می توان با تشخیص به موقع و شروع درمان مناسب از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: داشتن سابقه ی سرطان پستان در فامیل، بروز اولین دوره قاعدگی قبل از ۱۳ سالگی، یایسگی بعد از ۵۱ سالگی، باردار نشدن در طول زندگی یا نخستین بارداری بعد از ۳۰سالگی، نداشتن شیردهی و همچنین کشیدن سیگار از جمله عواملی هستند که می تواند در بروز بیماری موثر باشند.

حیدری تاکید کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید در کشور ما آموزش و فرهنگ سازی شود، انجام معاینات اولیه دوره ای توسط خود فرد از زمان رسیدن به سن بلوغ است.

وی با بیان اینکه زنان و دختران می توانند به سه شکل معاینات اولیه تشخیص سرطان را در منزل انجام دهند، افزود: در روش نخست فرد زیر دوش آب گرم صاف می ایستد دست راست خود را پشت گردن قرار داده و با دست دیگر به صورت شعاعی و خطی پستان سمت راست خود را معاینه می کند و پستان سمت چپ را نیز با بالا بردن دست چپ معاینه کند.

جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان اظهار کرد: این معاینه را می توان به همان حالت ایستاده در مقابل آینه و یا به حالت خوابیده به پشت انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: افراد در صورت لمس هر گونه توده، مشاهده هر گونه تغییر در اندازه و شکل ظاهری پستان، ایجاد برآمدگی و کشیدگی پوست در پستان و وجود ترشح از نوک پستان باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه افراد بالای ۴۰ سال و کسانی که دارای ریسک بالا برای ابتلا به این بیماری هستند، باید سالانه یکبار ماموگرافی انجام دهند، گفت: در برخی موارد که توده قابل لمس نیست، انجام ماموگرافی می تواند برای تشخیص به موقع بیماری مفید باشد.

وی اضافه کرد: نکشیدن سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم و انجام ورزش به صورت مرتب می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد.

جراح و متخصص بیماری های زنان و زایمان افزود: در صورت پیشرفت این بیماری با توجه به درجه بندی که توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود، قسمت های از پستان و یا کل پستان مورد جراحی قرار گرفته و برداشته می شود و سپس درمانهای نگهدارنده از جمله شیمی درمانی یا رادیوتراپی آغاز می شود.

وی یادآوری کرد: تشخیص به موقع بیماری بسیار مهم بوده و ۹۵ درصد افرادی که در اسرع وقت به درمان اقدام کرده اند به بهبودی کامل دست یافته و عمر طبیعی داشته اند.

سکینه محمود اقدم یکی از مبتلایان به این بیماری نیز در این خصوص می گوید: شهریور ماه سال ۸۷ به دلیل گزگزی که در سینه ام اتفاق می افتد و درد ناشی از این گزگز که در پشتم احساس می کردم به خانه بهداشت روستایمان مراجعه کردم.

وی ادامه می دهد: در خانه بهداشت به من گفته شد که بهتر است به شهر رفته و توسط پزشک متخصص معاینه و ماموگرافی انجام گیرد که آن زمان به دلیل مشکلات مالی و عدم آگاهی از نوع بیماری از مراجعه به شهر خودداری کردم و در خانه به گفته زنان روستا درمان های غیرپزشکی و نامربوط به بیماری ام را انجام دادم.

محموداقدم اضافه می کند: متاسفانه درد ناشی از بیماری کمتر نشد و علایم بیماری همچنان ادامه داشت تا اینکه پس از چندین بار تاکید از سوی مامای مرکز بهداشت یکسال بعد به تبریز آمده و توسط پزشک متخصص معاینه و نمونه برداری بر روی من انجام گرفت که نتیجه آن نشان از توده ایی بود که در سینه داشتم.

وی افزود: پزشک متخصص اعلام کرد که برای برداشتن این توده باید مورد عمل جراحی قرار گیرم و سینه ام به طور کامل ممکن است برداشته شود.

سرطان پستان را جدی بگیریم

سکینه پس از مرور روزهای بسیار سختی که گذرانده است، پس از مکثی طولانی ادامه می دهد: شنیدن اینکه یک توده در بدن دارم برایم سخت بود؛ سخت نه بخاطر وحشت از مرگ و عشق به دنیا، بلکه سخت از این جهت که من یک مادر بودم و میخواستم بزرگ شدن و خوشبختی فرزندانم را به چشم خود ببینم.

وی اضافه کرد: اینکه بدانی بیماری و بیماری ات سرطان است خیلی سخت است؛ ولی من به خاطر عشق به فرزندانم با این افکار جنگیدم و تصمیم گرفتم که در این جنگ نابرابر من بیماری را از پا در آورم و شکستش دهم.

این بیمار مبتلا به سرطان پستان می گوید: با وجود عوارض و دردهای ناشی از بیماری سعی کردم به اجتماع برگردم. در مراسم های مختلف حضور یافتم و از مردم دوری نکردم من نه برای خودم که برای فرزندانم زنده ام. باید الگویی باشم برای آنان تا در آینده هرگز مشکلات کمرشان را خم نکند.

وی با اشاره به اینکه در سینه دیگرم نیز توده خوش خیم مشاهده شده که هر شش ماه یکبار تحت کنترل و معاینه پزشک قرار می گیرم، افزود: متاسفانه هزینه داروها بسیار بالاست و بیماران سرطانی بیش از پیش نیازمند حمایت دولتمردان در خصوص کاهش هزینه های درمان و دارو هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص گفت: طی پنج سال گذشته شایع ترین سرطان غیرپوستی در مردان سرطان معده و در زنان سرطان پستان می باشد که به طور متوسط سالانه در حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان در استان شناسایی می شود.

دکتر محمد حسین صومی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان در استان شناسایی می شود، افزود: این آمار بر اساس اطلاعاتی است که از طریق پاتالوژی ها ارایه شده که احتمال می رود این آمار بین شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار نفر باشد.

وی ادامه داد: سالانه حدود سه هزار بیمار مبتلا به سرطان در استان جان خود را از دست می دهند که تخمین زده می شود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر مبتلا به سرطان در استان زندگی می کنند که نیازمند مراقبت های درمانی هستند.

صومی اظهار کرد: علوم پزشکی با شروع آموزش گروه های همسان و بهره گیری از توانمندی های آموزش و پرورش و دیگر نهادها در راستای آموزش در خصوص نحوه خودداری از مواجه با عوامل موثر در بروز سرطان در جهت پیشگیری از سرطان اقدام کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج