۲۱۲۷۲۱
۱ نظر
۵۰۳۴
۱ نظر
۵۰۳۴
پ

در تابستان چی بخوریم؟

تابستان كم‌كم آغاز مي‌شود و روزها گرم‌تر هم مي‌شوند. از آنجا كه در اين روزها گشت‌وگذار در شهرها هم بيشتر مي‌شود، بهتر است با خوردن مواد غذايي مناسب آثار منفي گرما بر بدن را كمرنگ كنيم.

روزنامه آرمان: تابستان كم‌كم آغاز مي‌شود و روزها گرم‌تر هم مي‌شوند. از آنجا كه در اين روزها گشت‌وگذار در شهرها هم بيشتر مي‌شود، بهتر است با خوردن مواد غذايي مناسب آثار منفي گرما بر بدن را كمرنگ كنيم. معمولاً كم‌آبي، نخستين مشكلي است كه با علائم مختلفي مانند سردرد و سرگيجه گريبانمان را مي‌گيرد اما با بالا رفتن دما، بهتر است چه تغييرهايي در عادت‌هاي غذايي‌مان بدهيم تا مشكلات به حداقل ممكن برسند؟

وعده‌هاي غذايي‌تان را سبك كنيد

در روزهاي گرم وعده‌هاي غذايي‌تان را سبك ميل كنيد و به‌خصوص در وعده صبحانه ميوه را نيز بگنجانيد.

قهوه و چاي را محدود كنيد

در تابستان چی بخوریم؟

نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند قهوه و چاي ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن مي‌شود و خوردن آن در فصل تابستان توصيه نمي‌شود. كاهش مايعات در بدن سبب گرمازدگي مي‌شود و ما همزمان با از دست دادن مايعات در بدن سديم و املاح هم از دست مي‌دهيم بنابراين نمي‌توانيم آب ساده را جايگزين كنيم و يكي از علت‌هايي كه در فصل تابستان مردم مايل به خوردن مايعات شيرين مانند شربت هستند همين امر است.

آب‌ليمو را فراموش نكنيد

در تابستان چی بخوریم؟

در ميان آبميوه‌هاي سنتي، آب‌ليمو مناسب‌ترين است زيرا هم مايعات به بدن مي‌رساند و هم املاح، بنابراين نوشيدن يك ليوان شربت آب‌ليمو همراه خاكشير يا تخم شربتي (به دليل جاذب‌الرطوبه بودن اين دانه‌ها) به رفع كم‌آبي كمك مي‌كند.

مواد قندي كمتر مصرف كنيد

سعي كنيد ميزان دريافت كربوهيدرات روزانه‌تان را به حداقل برسانيد و از خوردن مواد غذايي كه قند بالايي دارند، خودداري كنيد مثلاً مقدار نان و برنج مصرفي‌تان را به حداقل برسانيد. ميوه‌هاي كم قند ميل كنيد تا مي‌توانيد ميوه‌هاي آبدار و با قند كم را در ميان وعده‌هايتان بگنجانيد، ميوه‌هايي مانند سيب، زردآلو، هلو، گلابي، آناناس، انبه، توت‌فرنگي و طالبي.

منابع ويتامين C

در تابستان چی بخوریم؟

خوردن مركبات، ميوه‌ها و سبزي‌هاي مملو از ويتامين C نظير پرتقال، كيوي و انواع توت‌ها، كلم و گوجه‌فرنگي به بازتواني بدن بعد از يك روز گرم كمك مي‌كند.

تا مي‌توانيد آب خنك بنوشيد

بررسي‌ها نشان داده‌اند آب خنك بيشتر از آب يخ به رفع تشنگي كمك مي‌كند و باعث مي‌شود بيشتر آب بخوريد. البته اگر كه تمايلي به نوشيدن آب نداريد، مي‌توانيد آبميوه خانگي ميل كنيد؛ مثلاً تكه‌هاي طالبي را با يخ در مخلوط‌كن بريزيد و اين نوشيدني گوارا را بنوشيد.

غذاي سرد تهيه كنيد

بهتر است براي وعده‌هاي غذايي اصلي، غذاهاي سرد يا غذاهايي كه نياز به پخت طولاني ندارند، انتخاب كنيد البته چه بهتر كه قسمت اعظمي از اين غذاها را سبزي‌ها تشكيل دهند زيرا مقدار قابل‌ملاحظه‌اي آب دارند و مي‌توانند تا حدود بسياري نياز شما به آب را تامين كنند.

سالاد و ماست بخوريد

در تابستان چی بخوریم؟

خوردن سالاد با غذاي اصلي، به‌خصوص اگر در آن سبزي‌هايي مانند كاهو، خيار و گوجه‌فرنگي باشد، بسيار مفيد است. ماست و دوغ هم از همراه غذاهايي هستند كه به دليل طبيعت سرد و موادمعدني بسياري كه دارند، مصرفشان در روزهاي گرم تابستان توصيه مي‌شود. حتي مي‌توانيد براي آنكه شام سبكي داشته باشيد، كاسه‌اي ماست كم‌چرب را با برشي نان و مقداري سبزي‌خوردن تازه ميل كنيد.

آبدوغ‌خيار بخوريد

در تابستان چی بخوریم؟

از آنجا كه در روزهاي گرم همراه آب، مقدار زيادي املاح نيز از بدن دفع مي‌شود، چه بهتر كه با مصرف خوراكي‌هاي مغذي و آبداري مثل آبدوغ‌خيار املاح از دست رفته‌تان را جبران كنيد. همانطور كه مي‌دانيد همواره مصرف حداقل نمك توصيه مي‌شود اما در روزهاي گرم، براي جبران نمك از دست رفته بدن، مصرف كمي نمك هم بد نيست و مي‌توانيد آن را در مقادير كم به آبدوغ‌خيارتان اضافه كنيد؛ البته فقط در روزهايي كه هوا بسيار گرم بوده و زمان زيادي را در اين آب‌وهوا، بيرون از منزل به سر برده‌ايد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بندۀ خدا

      در تابستان وقتي به منزل مي رسيد فقط كمي هندوانه مي تواند به بهترين نحو عطش را برطرف كند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج