۲۱۲۷۶۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

افرادي كه روي يك موضوع تمرکز می‌کنند (مثلا افرادي كه در یک امتحان مهم شرکت می‌کنند) به دليل اينكه تمركز مغز را روي مطالب حافظه‌اي قرار مي‌دهند و به دليل اضطراب امتحان، روي مسائل ويژه مثل کارهای روزمره زندگي دچار اختلال حافظه مي‌شوند.

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟
مجله سیب سبز :

چرا لنزم غبار مي‌گيرد؟

دوسال پيش شبكيه چشمم باز شده و به‌وسيله روغن، شبكيه‌ام را چسبانده‌اند. اما بعد از مدتي آب مرواريد درست كرده كه عمل آب مرواريد انجام دادم و لنز در چشمم گذاشتند. حالا هردوماه يك‌بار لنز چشمم غبار مي‌گيرد كه به وسيله ليزر اين غبار را پاك مي‌كنند آيا عمل ليزر براي چشم مضر است و دليل غبار گرفتن لنز چيست؟

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

دكتر مهدي خانلري، جراح و متخصص بيماري‌هاي چشمي:

غباري كه بعد از عمل آب مرواريد روي پوسته لنز طبيعي بيمار شكل مي‌گيرد معمولا يك‌بار بيشتر نياز به پاكسازي با ليزر ندارد؛ به‌نظر مي‌رسد مشكل شما بايد چيز ديگري باشد ولي به هر حال ليزر تميز كننده كپسول لنز در اغلب مواقع كاري كم خطر و بدون عارضه است.

اعتياد براي جنين ضرر دارد؟

آيا مصرف مواد مخدر توسط مادر باردار براي جنين آثار بدي را به همراه دارد؟

دكترفاطمه رحيمي شعرباف، متخصص زنان و زايمان و فوق‌تخصص پريناتولوژي:

بله؛ مصرف هر مواد مخدري به جنين صدمات زيادي وارد مي‌كند. البته به نوع مواد هم بستگي دارد چون برخي مواد تاثيرات بيشتري مانند كاهش رشد جنين و اعتياد كودك بعد از تولد برجاي مي‌گذارند. به همين خاطر در اين دوران مادران توسط مراكز ترك اعتياد، تحت درمان قرار می‌گیرند.

چگونه بي‌اشتهايي را در كودكان درمان كنيم؟

دختر شش ساله‌ام به هيچ وجه به غذا علاقه نشان نمي‌دهد. اين شرايط باعث شده تا خيلي لاغر بشود. لطفا من را راهنمايي كنید تا بتوانم به كودك كم‌اشتهايم غذا بدهم؟

دكتر علي اصغر حليمي، متخصص اطفال و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي:

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

خواننده عزيز اول از همه بايد قد و وزن كودك شما گرفته شود تا با منحني رشد مقايسه كنيم. آن زمان متوجه مي‌شويم كه آيا واقعا فرزند شما كمبود وزن دارد يا خير. همچنين بايد از نظر بيماري‌هاي ديگرمثل عفونت ادراری، مشكلات غددي و... مورد بررسي قرار بگیرد.

بي‌اشتهايي علت‌هاي مختلفي دارد و تا زماني كه علت تشخيص داده نشود نمي‌توان درماني برای آن درنظر گرفت. با اين حال بايد به مواد غذايي‌ای كه كودك شما به آن علاقه دارد بيشتر توجه داشته باشيد. همچنين شايد شكل غذا براي كودك جالب نباشد و ترغيب به خوردن نشود. به همين خاطر توصيه مي‌شود غذايي را براي او تهيه كنيد كه هم از نظر طعم و هم از نظر ظاهر اشتها برانگیز باشد. با اين حال بايد تمام اين عوامل بررسي شود تا اطمينان خاطر پيدا كنيم كه فرزند دلبند شما مشكل خاصي ندارد.

تفاوت ميان سفيد كردن دندان با جرم‌گيري چيست؟

دندان‌هايم زرد است و به دنبال راه‌حلي براي برطرف كردن اين زردي هستم. مي‌خواهم بدانم تفاوت ميان سفيد كردن دندان‌ها با جرم‌گيري چيست و كدام يك را به من توصيه مي‌كنيد؟

دكتر اكبر فاضل، دندانپزشك فلوشيپ پروتزهاي فكي صورتي، متخصص پروتزهاي دنداني:

زرد شدن دندان‌ها مي‌تواند به دليل عدم رعايت نكات بهداشت دهان و دندان و وجود جرم روي دندان‌ها باشد كه جرم‌گيري در اين خصوص موثر است. اگر زردي دندان ناشي از جنس دندان‏ها باشد، اقدام خاصي نمي‌توان براي آن انجام داد. در شماره‌هاي گذشته در مورد جرم‏گيري توضيحاتي داده شد. از طريق روش مكانيكي جرم‏هايي را كه روي دندان رسوب كرده‏اند برمي‏داريم كه اين كار توسط قلم‏هاي جرم‏گيري صورت مي‌گيرد. البته در روش جرم‏گيري فقط جرم‏ روي دندان‏ها از بين برده مي‏شود و هيچ ساييدگي روي دندان‏ها ايجاد نمي‏شود. اما روش بليچينگ يا سفيد كردن دندان‏ها تاثير مستقيم روي ميناي دندان‏ها دارد.

به این صورت که موادي روي ميناي دندان گذاشته شده و بعد از چند دقيقه آن مواد را برمي‏دارند كه اين باعث تغيير رنگ دندان‏ها مي‏شود. بهتر است بدانيد كه روش جرم‏گيري فقط مكانيكي است اما سفيد كردن دندان‏ها مكانيكي و شيميايي است. در مورد عوارض سفيد كردن دندان‏‏‏ها نظرات متفاوتي وجود دارد؛ برخي از پزشكان بر اين عقيده‏اند كه اين روش مضرر است و برخي ديگر بر اين عقيده هستند كه با رعايت نكات لازم اين كار خطري براي دندان‏ها ندارد. به هر حال نظرات مخلتفي در اين زمينه وجود دارد كه هنوز به يك جمع‌بندي كلي نرسيده است. برخي از مردم جرم‌گيري را براي ميناي دندان مضر مي‌دانند ولي برخلاف تصور آنها، ‌جرم‌گيري نه‌تنها براي دندان ضرري ندارد بلكه با برداشتن مواد خشن و پلاك ميكروبي از سطح دندان به سلامت لثه‌ها نيز كمك مي‌كند.

آیا ورزش پوست براي چين و چروك مفيد است؟

آيا ورزش دادن پوست بدن مفيد است يا ضرردارد؟ همچنين براي از بين بردن موهاي پا و يا كم كردن آن روشي وجود دارد؟

دكتر مسعود داوودي، متخصص پوست و دانشيار دانشگاه علوم‌پزشكي بقيه‌الله:

علي رغم تبليغاتي كه در مورد ورزش پوست مي‌شود هيچ تاثيري در درمان چين و چروك پوست ندارد. بلكه اين كار بيشتر وقت و انرژي بيمار را گرفته و تاثير آن بسيار كوتاه‌مدت است و خيلي قابل پيشنهاد نيست. به علاوه در مورد از بين بردن موهاي زائد صورت بايد گفت با ليزر مي‌توان به مدت دو سال ازآنها خلاص شد. بعد از دو سال رشد موها نسبت به قبل از لیزر بسیار کمتر خواهد بود. رشد موهاي ناخواسته بدن را هم مي‌توان با ليزر به مدت هشت سال متوقف كرد. البته بعد از هشت سال هنوز در بيماران برگشت يا رشدي از موها مشاهده نشده است.

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

چطور از شر جوش‌هاي سمج و بدخيم رها شويم؟

مدتي است كه روي دوگونه‌ام جوش‌هاي بزرگي مي‌زند كه هيچ وقت سر باز نمي‌كنند. همچنين لازم به ذكر است كه بگويم جوش‌ها را دستكاري مي‌كنم. اين جوش‌ها فقط متورم مي‌شوند و درد زيادي هم به همراه دارند. رنگ اين جوش‌ها به كبودي مي‌زند و دو تا سه ماه طول مي‌كشد تا از بين بروند مي‌خواستم بدانم علتش چيست؟

دكتر داريوش دائر متخصص پوست و مو:

به سن و جنسيت خود اشاره‌اي نكرده‌ايد ولي با توصيفي كه از ضايعه پوستي خود كرده‌ايد احتمال مي‌دهم به نوعي از آكنه موسوم، «آكنه كيستي» مبتلا باشيد. برخلاف تصور عام، فشردن يا سعي در تخليه اين ضايعات تاثيري در بهبود آنها ندارد و شايد باعث بدتر يا سخت‌تر شدن روند درمان نيز بشود.

در ابتدا بايد از نزديك معاينه شويد و در صورت لزوم به مدت چند ماه تحت درمان با داروهاي خوراكي و موضعي قرار بگيريد. توصيه مي‌شود زمان بيشتري به اين برجستگي‌ها ندهيد و زودتر درمان را شروع كنيد.

آيا زنم به من خيانت مي‌كند؟

از كجا بايد فهميد زن به مردش خيانت مي‌كند؟

دكتر حسن عسگري‌فر، روانشناس روان درمان و زوج درمانگر:

در رابطه زناشويي، زن و مرد نسبت به هم الزاماتي را بايد رعايت كنند كه اين الزامات يعني مرد بايد از همسرش حمايت كلامي و مالی و از نظر جنسي و عاطفي او را ارضا كند تا همسر احساس كاستي نكند. ولي گاهي اوقات پيش مي‌آيد كه زن رفتارهايي را انجام مي‌دهد كه از روي بي‌مهارتي يا خامي است اما باعث ايجاد كدورت مي‌شود که ممكن است اين كدورت طولاني‌مدت شود و زن يا مرد وظايف خود را نسبت به طرف مقابل كم رنگ كرده و براي خود مشغله فكري درست كنند كه باز هم اين مشغله فكري خيانت نيست.

زماني مي‌‌توان اسم خيانت روي رابطه‌اي گذاشت كه شواهد يا ادله‌اي وجود داشته باشد و در قانون هم اين استناد وجود دارد كه زن يا مرد نمي‌توانند بدون داشتن ادله طرف مقابل را متهم به خيانت كنند.

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

نمي خواهم كودكم ناخن بخورد، چه كار كنم؟

دختري ۹ ساله دارم كه از بچگي در حال خوردن ناخن هايش بوده و اين عادت همچنان ادامه دارد. هر روشي را امتحان كرده‌ام جوابگو نبوده است. خواهش مي‌كنم راهنمايي‌ام كنيد تا بتوانم اين عادت را از سر او بيرون كنم؟

دكتر اكبر كوشانفر متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي:

برخي از اختلالات رفتاري در بين كودكان پسر و دختر شايع است كه اين اختلالات خود را به صورت‌هاي مختلف مثل تيك‌هاي عصبي يا حركات عصبي بروز مي‌دهند كه در اثر تذكر والدين اين عادت‌ها نه‌تنها از بين نخواهند رفت بلكه بيشتر و بيشتر هم خواهند شد. همچنين اختلال رفتاري ممكن است به صورت جسمي يا شب ادراري در كودكان ۹ تا ۱۰ساله وجود داشته باشد. يكي از اين اختلالات كه در ۳ الي ۴ درصد دختران ديده مي‌شود جويدن ناخن‌هاست که علت بروز اين مشكل را بايد در خانواده‌ها بررسي كرد زيرا ممكن است مشكلات رفتاري يا عاطفي باعث بروز اين مشكل شده باشد.

از طرفی چون فرزند شما از كودكي تا ۹ سالگي اين رفتار را ادامه داده كمي درمان مشكل‌تر است. همچنين بايد اين سوال را هم پرسيد كه آيا اين رفتار او هميشگي است يا در برخي از مواقع و در شرايطی خاص مثل ناراحتي اين كار را انجام مي‌دهد؟ توصيه مي‌كنم زياد جلوي بستگان به او اين موضوع را گوشزد نكنيد. همچنين براي او توضيح دهيد داشتن ناخن‌هاي زيبا و سالم براي دختر خانم‌ها امري مهم است. شيوه تشويق در اين موارد بسيار موثر است؛ به عنوان مثال به او بگوييد:«اگر تا يك هفته اين كار را انجام ندهي وسيله‌اي را كه دوست داري برايت خواهم خريد.» فراموش نكنيد تنبيه و تذكر تاثيري‌ندارد.

چرا اين پسر قدكوتاه است؟

دليل كوتاهي قد در پسران چيست؟

دكتر سعيد كلباسي، فوق تخصص غدد و متابوليسم، فلوشيپ ديابت و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي:

دليل كوتاه‌قدي در پسران متعدد است كه يكي از اين دلايل مي‌تواند ژنتيك باشد. به عنوان مثال اگر قد پدر ۱۶۰ سانتي متر و قد مادر ۱۵۰ سانتي‌متر باشد متوسط اين دو عدد را كه ۱۵۵ مي‌شود به علاوه ۶ می‌كنيم عدد به دست آمده ۱۶۱ سانتی‌متر است. با اين محاسبه ديگر نمي‌توان از فرزند اين دو فرد توقع داشت كه ۱۸۰ سانتي متر باشد. همچنين برخي از بيماري‌ها در دوران نوزادي و قبل از بلوغ مي‌تواند در افزايش قد تاثيرگذار باشد.

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

مشکلاتی مثل كمبود ويتامين، هورمون رشد، كم كاري تيروئيد و... اما مهم‌ترين عوامل كوتاهي قد و بلوغ زودرس است كه برخي از مادران از اين موضوع خشنود مي‌شوند زيرا فرزندشان به يك باره افزايش قد پيدا مي‌كند؛ اما بعد از مدتي رشد قد متوقف مي‌شود. به همين خاطر بهتر است در اين مواقع والدين سريعا به پزشك مراجعه كنند زيرا داروهايي وجود دارد كه از عوارض بلوغ زودرس جلوگيري مي‌كنند. همچنين كمبود كلسيم و ويتامين D در اين زمينه مي‌تواند تاثيرگذار باشد. به همين خاطر بهتر است به پزشك مراجعه شود تا علت عدم كوتاهي قد تشخيص داده شود.

ديابتي‌ها عسل بخورند؟

آقايي ۷۳ ساله هستم که ديابت و مشكل قلبي و عصبي دارم آيا عسل براي ديابت مفيد است؟

دكتر قدير محمدي متخصص طب سنتي:

عسل داراي قند و حداقل ۵۰ درصد گلوكز است و مي‌تواند قند خون را بالا ببرد. توصيه مي‌شود براي ديابت از عسل اقاقياي مومدار استفاده كنید که نحوه مصرف آن به این صورت است که هر روز یک قاشق مرباخوري به مدت ۱۰ الي ۱۵ دقيقه در دهان نگه داشته و بعد میل کنید.

لطفا یکروش يا داروي گياهي براي ترك سيگار معرفي كنيد.

براي ترك سيگار استفاده از داروي بسفايج مي‌تواند مفيد باشد. شما مي‌توانید اين دارو را از عطاري‌ها تهيه كنيد.

عوارض آمپول‌هاي ضدبارداري بيشتر است يا قرص ضدبارداري؟

دختري ۲۲ ساله‌اي هستم كه يك سال است ازدواج كرده‌ام و از قرص‌هاي ال دي استفاده مي‌كنم. آيا مي‌توانم از قرص‌هايي با دوز پايين‏تر مثل روكين و ياسمين استفاده كنم؟عوارض آمپول‌هاي ضدبارداري بيشتر است يا قرص ضدبارداري؟

دكتر شيرين قاضي‌زاده احسايي، متخصص و فوق تخصص زنان و زايمان و فلوشيپ پريناتولوژي:

عوارض آمپول‌هاي ضدبارداري از قرص ضد بارداري بيشتر است و ممكن است اختلال در دوران قاعدگي و خونريزي‌هاي غيرطبيعي را ايجاد كند. اما شما مي‌توانيد از قرص‌هایی مثل ياسمين، روكين و. . استفاده كنيد. اين قرص‌ها ميزان هورمونشان كمتر است.

با تغذیه چگونه دیابت بارداری ام را درمان کنم؟

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

دكترسيد ضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و رژيم درماني:

من به ديابت بارداري مبتلا هستم. چگونه مي‌توانم با تغذيه شانس يك بارداري سالم را در خود افزايش دهم؟نه‌تنها شما، بلكه ۵ تا ۷ درصد بانوان در دوران بارداري به ديابت بارداري مبتلا مي‌شوند.، اولين قدم كنترل مرتب قند ناشتا در هفته‌هاي ۲۴ تا ۲۸ حاملگي است. دركنار آن بايد افزايش وزن هفتگي را هم به‌طور مرتب بعد از هفته ۱۳ حاملگي كنترل كنيد. اما چطور؟ با بهره‌گيري از يك رژيم غذايي مناسب توام با يك برنامه فعاليت بدني، مي‌توانيد قند خون را تعديل و از افزايش آن جلوگيري كنيد. در صورت عدم نتيجه‌گيري در مورد كاهش ميزان قند خون، بهتر است زيرنظر متخصص خود از تزريق انسولين تا پايان حاملگي بهره ببرید. در مورد مواد غذايي، بهتر است با يك متخصص مشورت كنيد.

حافظه‌ام ضعيف است يا آلزايمر دارم؟

پسري ۲۰ ساله هستم كه احساس مي‌كنم نسبت به چند سال پيش حافظه‌ام ضعيف شده و گاهي مطالبي كه مي‌خوانم مانند يك بيت شعر يا يك جوك يادم مي‌رود. شايد به خاطر مسائل درسي باشد، لطفا من را راهنمايي كنيد.

عليرضا ياراحمدي، متخصص مغز و اعصاب:

افرادي كه روي يك موضوع تمرکز می‌کنند (مثلا افرادي كه در یک امتحان مهم شرکت می‌کنند) به دليل اينكه تمركز مغز را روي مطالب حافظه‌اي قرار مي‌دهند و به دليل اضطراب امتحان، روي مسائل ويژه مثل کارهای روزمره زندگي دچار اختلال حافظه مي‌شوند. اين مساله به اين معنا نيست كه اين افراد نقص حافظه مثل آلزايمر يا فراموشي پيدا كرده‌اند. ما در بيشتر افرادي كه براي درمان فراموشي مراجعه مي‌كنند، به دنبال اضطراب زمينه‌اي براي بيمار مي‌گرديم.

اضطراب در مورد يك موضوع مثلا امتحان درسي خللي در تمركز ايجاد مي‌كند. مثلا به‌خاطر اضطراب امتحان روز بعدفراموش می‌کند كليد را كجا گذاشته است. در نتيجه تمركز روي آن مطلب ندارد؛ پس خللي در حافظه ايجاد نشده است. از طرفی با كم كردن اضطراب و تمركز بيشتر در فعاليت‌هاي روزانه می‌توان جريان فكر را مديريت كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج